Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av fyra vaxer

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Test av fyra vaxer

Inlägg av Funk » 15 jun 2009 21:51

En liten uppdatering. Jag är nu uppe i över 35 tvättar... :roll: vilket motsvarar gott och väl ett halvårs normalt slitage med avseende på tvättning. Nu börjar alla ytor tappa orken rejält. Först gav sig Ultima tätt följt av Platinum. Något senare Smartwax och Autoglym... det bissara är att alla ytorna pärlar en hel del efter regn. Att det finns lite glans är inte heller så konstigt eftersom polering inte hunnit förstöras av väder, sol och vind på samma sätt som vid ett rikigt långtidstest.
Symtomen på att det inte finns så mycket kvar av medlen är att det är svårare att få rent ytan nu än tidigare. Jag kommer att tvätta och fotografera en sista gång till helgen sedan får det vara bra för denna gången.. Nästa gång testar vi rejält dyra carnauba och montanvaxer mot ett par syntetiska.

Summeringen blir så här:
Platinum: Min egen tidigare favorit är uträknad.. på alla punkter utom initial glans och att det är ett grymt lättjobbat vax.

Ultima: Dog ganska snabbt, men pärlade grymt så länge det varade. Till dess försvar så skall det nämnas att det inte finns något liknande på marknanden vad det gäller lätthet att applicera, piskar t.o.m Platinum, och att det är drygt. Även om priset är högt så räcker det länge.

Smartwax: Lite segt att applicera då det är milt polerande, det lär också vara dess starka sida då det rengör,polerar och skyddar i ett moment. Höll ut länge trots att det pärlade mindre ganska tidigt.

Autoglym: Även detta polerar så samma fördelar och nackdelar som Smartwax, höll dock ut något längre än Smartwax.

Referensen FireGlaze har även den tappat en del av sitt sting, men den håller trots allt ett betydligt bättre skick än de övriga.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 15 jun 2009 22:05

Tack för summeringen :jeps
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 10 dec 2009 00:31

Ultima håller rätt bra. Jag la det den 1:a september utan att preppa ytan på fars Audi och pärlningen börjar bli rätt oregelbunden nu. Då har jag kört en gång med Autorange:s schampo med "vaxeffekt" :) Både glans och tvättbarhet är dock relativt opåverkade så jag är nöjd än så länge!

När skiten inte släpper med bara högtrycken och "avfettning" med starkt blandad Ultima schampo-lösning får det bli en ordentlig tvätt och clay samt ett lager Ultima till :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 dec 2009 08:46

Det kan, och skall, inte uppdateras då det var ett test för att se hur relativt lättapplicerade produkter klarade tvätt.. 35 tvättar under en månad säger en hel del och skall kunna vara en god vägvisare om hur det håller i relation till andra produkter.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 10 dec 2009 13:19

Nu vet man alltså lite mer om hur en tvätt sliter på dessa skydd ! Bra test tycker jag !

Hört så mycket om olika medel att "skyddet for med första tvätten"
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 10 dec 2009 13:24

Funk en till fråga gällande Fireglaze, Hur applicerade du det på den här bilen? Alltså ett polerande varv och ett påläggningsvarv eller bara ett påläggningsvarv ?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 dec 2009 15:15

Normalt lägger jag det två varv, det går åt försvinnande lite andra varvet så det är bara tiden man slösar en aning med. Men på S60: var det bara lagt ett varv på våren, det var en "komplettering" av en noggrannare puts något drygt halvåt tidigare.

/Thomas

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 18 jun 2014 09:14

Ett bra test du gjort.
Jag har kört med Ultima rätt länge och om bilen är ordentligt polerad (typ 3M, från Fast cut ner till Ultrafina) innan man kör Ultimas Paint Prep och sedan Paint Guard Plus, så är det inget problem med att vattnet pärlar sig, utan det rinner av i sjok. Typ såhär:
Om man å andra sidan lägger det direkt på en rentvättad men, inte helt blank- och slätpolerad får man det resultat som du fick.
Har man tid och möjlighet, t.ex. enskilt garage, så rekommenderar jag att man lägger rätt många lager, med ca 12 timmars mellanrum. Min bil fick 8 lager senast. Det håller ungefär ett år då och lacken blir grymt hal. Inget fastnar. Det är ju minimalt med arbete också och man kan lägga över alla delar av bilen, även rutor och lister, men det är inte alltid man kan ha bilen instängd i en vecka...
Senast redigerad av 4 KenH, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 18 jun 2014 09:46

Varför lägga åtta lager över fyra dygn och vara skyddad i ett år? När jag kan lägga ett lager av valfri (nästan) coating på ett dygn och vara skydda i två år.

/Fredrik

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re:

Inlägg av Manor » 18 jun 2014 10:25

e_king skrev:Varför lägga åtta lager över fyra dygn och vara skyddad i ett år? När jag kan lägga ett lager av valfri (nästan) coating på ett dygn och vara skydda i två år.

/Fredrik

Ja, det var en bra fråga :).
Det enda skälet som jag kan komma på är att Ultima Paint Guard+ är plätt-lätt att lägga, och att man kanske redan har det hemma.

Är det enbart hållbarhet man är ute efter så finns det som sagt betydligt bättre medel.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem

Inlägg av Pajosv » 21 jun 2014 10:39

Eller så lägger man på UPGP efter varannan, var tredje handtvätt som jag gör... Då håller sig bilen blank och hal under lång tid.
Senast redigerad av 4 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

KenH
Ny Medlem

Re:

Inlägg av KenH » 07 jul 2014 11:30

e_king skrev:Varför lägga åtta lager över fyra dygn och vara skyddad i ett år? När jag kan lägga ett lager av valfri (nästan) coating på ett dygn och vara skydda i två år.

/Fredrik

Därför att:
1. För att jag är glad amatör och inte får/kan köpa vad som helst i fackhandeln.
2. För att det är nästan idiotsäkert med UPGP.
3. För att jag inte har erfarenhet av andra förseglande produkter (inom proffs-segmentet) och inte vill göra något man får ångra, på en bil som kostar multum.
4. För att det faktiskt blir skillnad på en mörk bil, om du lägger bara ett eller 5-10 lager UPGP.
5. Visa mig ett annat lackskydd som är 100% ofärgat samt kan läggas på HELA bilen, även glas, gummi, plast, etc. Jag känner inte till något sådant i dagsläget. Som jag dessutom kan köpa.
6. Det är en sommarbil/hobbybil, som inte kommer tvättas speciellt ofta eller hårt och därför håller det med UPGP.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Re:

Inlägg av Manor » 07 jul 2014 12:01

KenH skrev:

/Fredrik

Därför att:
1. För att jag är glad amatör och inte får/kan köpa vad som helst i fackhandeln.
3. För att jag inte har erfarenhet av andra förseglande produkter (inom proffs-segmentet) och inte vill göra något man får ångra, på en bil som kostar multum.
4. För att det faktiskt blir skillnad på en mörk bil, om du lägger bara ett eller 5-10 lager UPGP.
5. Visa mig ett annat lackskydd som är 100% ofärgat samt kan läggas på HELA bilen, även glas, gummi, plast, etc. Jag känner inte till något sådant i dagsläget. Som jag dessutom kan köpa.
6. Det är en sommarbil/hobbybil, som inte kommer tvättas speciellt ofta eller hårt och därför håller det med UPGP.
Men om det är hållbarhet som man är ute efter så finns det en hel del medel som du som amatör kan lägga själv. Opti-Coat 2.0, CQuarts UK för att nämna två lackskydd med en väldigt bra hållbarhet.

Det är dock inte lika lätt eller "idiotsäkert" som UPGP, men man ska heller inte överdriva svårigheten.

Det finns en del lackskydd som kan läggas överallt som UPGP, men å andra sidan så finns det betydligt bättre produkter för plast och gummi...exempelvis Ultima Tire & Vinyl, och är man bara lite noga så är det vettigt att använda rätt produkt för rätt yta.

UPGP är det inget fel på, men om man nu kan hålla på i 4 dygn och lägga 8 lager UPGP så finns det vassare medel att använda sig av. UPGP största styrka är att det går snabbt och är lätt att lägga.

Jag har själv valt Opti-Coat 2.0 som ett hållbart och stabilt grundskydd, och detta toppar jag ofta med Perfection eller nu senast Sonax :)...men det skulle väl även gå att toppa med UPGP om man skulle vilja.
mvh Manor

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 10 jul 2014 09:03

Manor skrev:
KenH skrev:

/Fredrik

Därför att:
Men om det är hållbarhet som man är ute efter så finns det en hel del medel som du som amatör kan lägga själv. Opti-Coat 2.0, CQuarts UK för att nämna två lackskydd med en väldigt bra hållbarhet.

Det är dock inte lika lätt eller "idiotsäkert" som UPGP, men man ska heller inte överdriva svårigheten.

Det finns en del lackskydd som kan läggas överallt som UPGP, men å andra sidan så finns det betydligt bättre produkter för plast och gummi...exempelvis Ultima Tire & Vinyl, och är man bara lite noga så är det vettigt att använda rätt produkt för rätt yta.

UPGP är det inget fel på, men om man nu kan hålla på i 4 dygn och lägga 8 lager UPGP så finns det vassare medel att använda sig av. UPGP största styrka är att det går snabbt och är lätt att lägga.

Jag har själv valt Opti-Coat 2.0 som ett hållbart och stabilt grundskydd, och detta toppar jag ofta med Perfection eller nu senast Sonax :)...men det skulle väl även gå att toppa med UPGP om man skulle vilja.
Fast det tar ju bara knappa 20 minuter (2x10 minuter) per dygn, så om man har en annan bil som bruksbil är den aspekten inget problem. Inte hållbarheten heller, på en bil som bara körs i fint väder och tvättas med mild rengöring.
Som sagt, förutom att det var lätt att lägga och dessutom inte krävde någon som helst maskering innan, var huvudskälet att jag inte ville ha några restprodukter som samlades i t.ex. stenskottslagningar.
Du svarade inte på om Opti-Coat är 100% ofärgat och inte fastnar i oregelbundenheter i ytan. Jag har än så länge inte sett något annat lackskydd som har den egenskapen.
Jag ska testa Holy Trinity under sommaren och återkommer i separat tråd om resultaten.

Bosse78
Medlem

Inlägg av Bosse78 » 10 jul 2014 09:57

Manor skrev: UPGP är det inget fel på, men om man nu kan hålla på i 4 dygn och lägga 8 lager UPGP så finns det vassare medel att använda sig av.
Det räcker väl att vänta en timme mellan lagren ?
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 jul 2014 10:04

Inte för att dissa Ultima på något sätt, det är en mycket bra produkt, men inte sjutton ger det något att lägga så många lager vare sig i hållbarhet eller glans. Ett andra lager är väl OK, men efter det torde effekten vara mest psykologisk.

/Thomas

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 jul 2014 10:35

Funk skrev:Inte för att dissa Ultima på något sätt, det är en mycket bra produkt, men inte sjutton ger det något att lägga så många lager vare sig i hållbarhet eller glans. Ett andra lager är väl OK, men efter det torde effekten vara mest psykologisk.

/Thomas
Jag har inte provat med just Ultima men väl några andra. Själv siktar jag på två lager om det går, Det blir störst synlig skillnad mellab de två första lagren och jag är mer säker på att jag inte har missat någon yta. Efter det tredje brukar jag inte se någon skillnad. En viktig detalj när man lägger fler lager är tajmingen. Det föregående lagret får inte ha härdat för mycket för då fäster inte nästa lager på rätt sätt och då har man inte det skydd man tror. Sen efter att det tåöiga lagret har härdat färdigt så brukar jag toppa med något för ökad glans, avrinninng och skydd mot vattenfläckar. :jeps
Därmed blir det väldigt svårt med upgp där det råder delade meningar om härdningstiden.

/Fredrik

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 12 jul 2014 10:56

Jag håller inte med om att det inte blir någon skillnad mellan 1, 2 eller många lager. Vi får se med min bruks-bil, men M5:an som polerats till spegelfinish utan apelsinskalsyta ser man till och med skillnad på mobilkamera bilder. Mycket möjligt att det inte ger något att lägga fler än 2 lager på en normal lack. M5:an var först våtslipad i två steg sen polerad i fyra olika steg och dessutom svart lack med blå-lila metallic. Det är nog nära ultimat färg för att se allehanda skillnader. På gott och ont.
Bruksbilen är solid svart. Och vi får som sagt se hur den blir.

Vad gäller tid mellan lagren, så följde jag rekommendationer från BBV och Ultimas agentur i USA. Jag tror en timme är för lite, om det inte är väldigt varmt och torrt. Och jag håller inte heller med om att följande lager inte fastnar, om underliggande lager är härdat. Instruktionerna säger ju rätt tydligt att man inte ska applicera "vått i vått".

Det kan mycket väl vara så att mina erfarenheter av UPGP inte stämmer för en lack i normalt skick. För jag upplevde inte heller något behov av att lägga något uppepå för avrinningens skull. Spolade jag av bilen med slang utan munstycke blev kanske 20 droppar vatten kvar på hela bilen. Den gick att få torr med en vanlig 30x30 cm mikroduk utan att vrida ur den en enda gång. Vattnet rann av i sjok, vilket är det som jag uppfattar som bäst. Extrem pärling är mest en show off grej och inte speciellt praktiskt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 jul 2014 12:04

Jag tror/tycker att Opti-Coat 2.0 är helt ofärgat.

På en bil som man har lagt ner ett så otroligt grundjobb som våtslipning och polering i 4 steg så vill man väl i största möjliga mån konservera resultatet så gott det bara går.

Opti-Coat 2.0 är ett fantastiskt hållbart lackskydd som kan läggas av en "amatör".
Är man proffs så finns det än bättre medel såsom Opti-Coat PRO och det senaste från GTechnic som verkar vara något i hästväg...

Jag skulle fundera på ett bättre lackskydd om jag var du, och satsa på UPGP på bruksbilen istället.
mvh Manor

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 12 jul 2014 12:36

Mun v70 är delvis våtslipad så det är ungefär samma förutsättningar. En skillnad jag kan komma på är att med Ultimata blir varje lager så otroligt tunt att det krävs fler för att komma upp i samma tjocklek. Därför ser du skillnad och inte jag. Bara en tanke.

Skriv svar