Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fälgvax eller vanligt vax?
-
Glooie
- Medlem
Fälgvax eller vanligt vax?
Ni som kör med speciellt fälgvax, är det värt att köpa en särskild produkt för fälgarna? Eller ska man köra med samma vax som på bilen? Det brukar ju finnas en anledning till att det finns speciell produkter till olika ändamål, men vad gör ett fälgvax som inte ett bilvax klarar? Funderar på att testa Chenical Guys Wheel Guard, men är det värt det?
- Lundberg
- Trogen Medlem

Re: Fälgvax eller vanligt vax?
En specifik fälg produkt klarar mycket högre temperaturer. Ett vanligt vax kan lätt lösas upp och snabbt försvinna. Syntetiska förseglingar fungerar bättre.
// Jack
-
Apelros
- Trogen Medlem

Förslag på medel??Lundberg skrev:En specifik fälg produkt klarar mycket högre temperaturer. Ett vanligt vax kan lätt lösas upp och snabbt försvinna. Syntetiska förseglingar fungerar bättre.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
- Perra83
- Entusiast

Polishangel Master Sealant hade jag på sommarfälgarna. Har även kört med Gtechniq C5 wheel armor.
Båda håller väl ca en säsong. Gtechniq C5 är dyrt och odrygt. Master Sealant är billigt och räcker i åratal för samma pengar. Kommer fortsätta med det.
Båda håller väl ca en säsong. Gtechniq C5 är dyrt och odrygt. Master Sealant är billigt och räcker i åratal för samma pengar. Kommer fortsätta med det.
- Lundberg
- Trogen Medlem

R-evolve x från krystal kleen, keramiskt skydd för fälgar som håller minst 2 år
// Jack
-
Stefan N
- Medlem
Kan det va nån vits att lägga Ultima Paint Guard på fälgarna?
- Manor
- Moderator

Absolut bättre än inget. Jag har testat lite olika "vanliga" lackskydd på fälgarna och av de jag testat så fungerade Glare Professional Polish bäst...men även UPG fungerade för mig. Jag går då inte på med några starkare kemikalier än P27-blandning och vid något tillfälle kallavfettning, mer än så har inte behövts. Nu har jag obehandlade fälgar på Outbacken och Glare:ade på Suzukin och det är betydligt lättar att göra rent Suzukifälgarna. På Outbacken använder jag numera starkare kemikalier ganska frekvent för att underlätta rengöringen.Stefan N skrev:Kan det va nån vits att lägga Ultima Paint Guard på fälgarna?
Jag har däremot inte testat något lackskydd som är gjort för fälgar, men det är väl säkerligen bättre...åtminstone hållbarheten, men för mig räcker det att en behandling klarar en vinter- eller sommarsäsong.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
miken
- Entusiast

Har testat många olika lackskydd på fälgarna och visst har det funkat bra
Polishangel Cosmic, Polishangel Master Sealant, Polishangel Viking wax, Menzerna PowerLock, Ultima PGP, Glare och visst har det funkat bra men hållbarheten har aldrig varit lika bra som med Polishangel PTFE fälgwax så jag har kört med den ett bra tag nu och är grymt nöjd !!!
Kan upplevas dyr men är grymt dryg och lätt att applicera och det tycker jag är mycket värt bara det
Polishangel Cosmic, Polishangel Master Sealant, Polishangel Viking wax, Menzerna PowerLock, Ultima PGP, Glare och visst har det funkat bra men hållbarheten har aldrig varit lika bra som med Polishangel PTFE fälgwax så jag har kört med den ett bra tag nu och är grymt nöjd !!!
Kan upplevas dyr men är grymt dryg och lätt att applicera och det tycker jag är mycket värt bara det
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 13 gånger.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
hebbe
- Medlem
Ja lägger på ultima på mina fälgar. Hållbarheten har ja ingen aning om. Lägger på det ungefär var tredje tvätt. Det är ju väldigt smidigt att lägga på.
- Lemerok
- Entusiast

Jag hade CarPro DLUX på mina sommarfälgar på Forden, var rätt lätt att hålla dem rena faktiskt.
Avrinning försvann ganska fort dock, körde kanske starkare fälgrengöring än vad som behövdes egentligen.
Nu har jag Liquid Elements ECO Shield (3 lager) på Volvons fälgar, ska bli intressant att jämföra.
Har även köpt mig Wheel woolies fälgborstar för underhåll.
Avrinning försvann ganska fort dock, körde kanske starkare fälgrengöring än vad som behövdes egentligen.
Nu har jag Liquid Elements ECO Shield (3 lager) på Volvons fälgar, ska bli intressant att jämföra.
Har även köpt mig Wheel woolies fälgborstar för underhåll.
-
Fetto
- Ny Medlem
Var handlar man produkter från Krystal Kleen? Jag är sugen på att testa R-evolve. Verkar inte finnas i Sverige. Tips på någon bra utländsk sida?Lundberg skrev:R-evolve x från krystal kleen, keramiskt skydd för fälgar som håller minst 2 år
- e_king
- Entusiast

Finns mest lättillgänglig hos Krystal Kleen
www.liquidelementsuk.co.uk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
www.liquidelementsuk.co.uk
-
Fetto
- Ny Medlem
Tack! Pundet har blivit svagare mot kronan, passar ju bra att köpa från England. Hoppas bara inte frakten är hutlös dyr.e_king skrev:Finns mest lättillgänglig hos Krystal Kleen
http://www.liquidelementsuk.co.uk
En annan fråga; hur står sig Eco Shield mot R-evolve på fälgarna?
- e_king
- Entusiast

R-evolve är framtagen för att användas på extra utsatta ställen. T.ex. fälgar motorrummet, avgassystem m.m. Den håller mycket bättre än ECO Shield på dessa ställen.
Upp t.o.m. 2 kg kostar det c:a £16
2-29 kg £30
2-29 kg £30
-
Fetto
- Ny Medlem
Okej, låter bra! Tack för infon!e_king skrev:R-evolve är framtagen för att användas på extra utsatta ställen. T.ex. fälgar motorrummet, avgassystem m.m. Den håller mycket bättre än ECO Shield på dessa ställen.
2-29 kg £30
- Gloss
- Medlem
Glare Professional Polish, ska klara upp till 250°...vet många som använder just det till avgassystem på motorcyklar mm [emoji2]
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart.
Volvo V60. Svart.