Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Funk » 06 dec 2009 14:11

Om du googlar på hur ptfe kom till, från freon så förstår du att det går att blanda i ett lackskydd. Precis som man tillverkar teflonsprej, gängtejp osv som innehåller teflon.
Visst är exemplen ovan produkter med teflon i, men dess gemensamma nämnare är att dom inte är designade att fastna någonstans.. även i kabelisolering används teflon, men även där får man ta till lite olika trick för att få teflonet att sitta kvar. Tex så är teflon tydligen nästan omöjligt att få att fästa på koppar, så man är tvungen att plätera med silver först.

Carnaubawax
Detta är en fantastisk vara, men hållbarhet och egenskaper på caranaubavax i ren form är fullständigt värdelös..det tål inte ens riktigt solvarma dagar utan att bli mjukt och varande ett vegetabiliskt fett så löser de mesta rengöringsmedel upp det. Egentligen ett ganska dåligt skydd eller hur ?
Med hjälp av diverse tillsatser kan man få bort de flesta av de negativa egenskaperna och behålla de bästa. Så hållbarheten blir hyggliga för att vara ett naturvax, dock så är de "rena" carnaubavaxerna bland de sämsta hållbarhetsmässigt. Fördelarna är att det som regel ger väldigt fin och djup lyster, så det blir snarare bra smink åt sommarbilen än lackskydd året runt.

Tester från Storbritanien ger jag inte mycket för på grund av deras betydligt mildare klimat och deras annorlunda tvättmetoder. Och mina egna (publicerade här på forumet) ger inte hållbarhet med carnaubavaxer särdeles gott betyg

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Funk » 06 dec 2009 14:33

Jill skrev:
Funk skrev: det blir snarare bra smink åt sommarbilen än lackskydd året runt.
Så får du inte säga, min kompis ska ju ta in Zymöl till Sverige ;) :mrgreen:
Själv köpte jag precis Smartwax Concours... (Jo jag är snart i personlig konkurs oxå :lol: )
Concoursen är trevligt smink, jag gillar att både den och DoDo's vaxer även om dom inte håller så bra.

Zymöl är ju lite extrema grejor prismässigt, inte direkt något som säljer på prisvärdhet....

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av bustorp » 06 dec 2009 14:36

Jill skrev:
bustorp skrev:Hur o med vad tvättade du?
Det måste finnas olika anledningar till varför olika människor får olika resultat..............
Det är alldeles för lätt att skylla på medlet.
HE pro - alkalisk avfettning, utspädd 1/40..
Sonax glansschampo som vanligast..

.. inget märkvärdigt kan man tycka. Jämför jag med tex Mr.Cap behandlingen som utstod både det ena så är det ljusår i kvalitet ..

edit: sen har vi rätt surt regn i Ystad, då vi har hamnen här .

Men som Bustorp säger så kan det bero på mycket annat, men det höll inte för en "aktiv bil" iaf ...

Nu har jag bara SmartWax som skiner lika fint som den vore nyvaxad trots regn o minusgrader i en vecka :shock: Så jag tycker det ska bli skitspännande o se hur länge avrinningen och blankheten håller i sig av ett "ynka vax" ;) :mrgreen: Jag har ju inget ännu som levt upp till mina krav så jag har inte allt för stora förhoppningar ...
Jag fattar inte riktigt bilden........vad menar du blev sämre?
Inte var det väl det på skärmen du avsåg? Mattheten med dropparna i?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av mortil » 06 dec 2009 14:47

bustorp skrev:
Jill skrev:
bustorp skrev:Hur o med vad tvättade du?
Det måste finnas olika anledningar till varför olika människor får olika resultat..............
Det är alldeles för lätt att skylla på medlet.
HE pro - alkalisk avfettning, utspädd 1/40..
Sonax glansschampo som vanligast..

.. inget märkvärdigt kan man tycka. Jämför jag med tex Mr.Cap behandlingen som utstod både det ena så är det ljusår i kvalitet ..

edit: sen har vi rätt surt regn i Ystad, då vi har hamnen här .

Men som Bustorp säger så kan det bero på mycket annat, men det höll inte för en "aktiv bil" iaf ...

Nu har jag bara SmartWax som skiner lika fint som den vore nyvaxad trots regn o minusgrader i en vecka :shock: Så jag tycker det ska bli skitspännande o se hur länge avrinningen och blankheten håller i sig av ett "ynka vax" ;) :mrgreen: Jag har ju inget ännu som levt upp till mina krav så jag har inte allt för stora förhoppningar ...
Jag fattar inte riktigt bilden........vad menar du blev sämre?
Inte var det väl det på skärmen du avsåg? Mattheten med dropparna i?
Håller med... förklara :D
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Jimmy » 06 dec 2009 15:40

Angående vad Tempraflex egentligen är och hur man får PTFE att fästa på lacken har diskuterats i många andra trådar förut. Och det är många intressanta teorier från de som är emot och för, men jag tror bara rena kemister och de som utvecklat medlen kan ge svar dessa gåtor om hur och om dem fungerar. Och visst är jag också oftast skeptiskt till allt sälj- och reklam- snack om olika mirakel innehåll i medlen. Man får väl helt enkelt välja om man vill tro på det eller ej och använda sitt förnuft. Vissa av dem fungerar uppenbarligen hyffsat bra.

Men åter till min fråga. Jag är fortfarande intresserad av Zirconite lackskyddet. Är det någgon här som lagt det på sin bil som kan säga något om det? Hållbarhet och hur det är att arbeta med etc?
Senast redigerad av 4 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Nisse » 06 dec 2009 15:50

Test av Zirconite här på forumet...Vi skickade iväg medel till en kille tidigare för test.... ;)

viewtopic.php?f=9&t=634&hilit=zirconite
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Jimmy » 06 dec 2009 16:16

Tack Nisse :)
Den tråden har jag missat.
Senast redigerad av 4 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av bustorp » 06 dec 2009 19:08

Jill:
Vad är den skarpa kanten på skärmen där det skiftar mellan blankt o matt?
Hur gick det till?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Tantrum » 06 dec 2009 20:11

Det jag tror Bustorp menar är att den horisontella delen av framskärmen ser blankare ut än den vertikala. Framskärmen är ju bockad för att möta huven. Det är troligen vinkeln som gör att det ser matt ut på sidan.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Jiiins » 06 dec 2009 21:10

Jill skrev:
Tantrum skrev:Det jag tror Bustorp menar är att den horisontella delen av framskärmen ser blankare ut än den vertikala. Framskärmen är ju bockad för att möta huven. Det är troligen vinkeln som gör att det ser matt ut på sidan.
Du menar Subaru-breddningen?

Jag ser nämligen ingen linje dom skulle vara blankare...

Kan det vara framskärmskanten som möter motorhuvskanten? Ca. två centimeter bred.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

P.Hellberg

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av P.Hellberg » 06 dec 2009 23:27

bustorp skrev:Jill:
Vad är den skarpa kanten på skärmen där det skiftar mellan blankt o matt?
Hur gick det till?
Det är taket som reflekteras i framskärmen .. eller övergången från tak till vägg om ni förstår.
taket är mörkt medan väggen e vit ;) synvilla

För övrigt så det som gör att bilen ser blank ut är ju vattenhinnan som ligger på bilen.
Bara ett förtydligande så det inte behöver tas upp :P
Senast redigerad av 4 P.Hellberg, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Ante_Bmw » 10 dec 2009 13:39

Låter lite som att den lackskydds appliceringen misslyckades ?Har läst mycket om Proguard och detta är första negativa... Jag råkade ut för detta en gång med Fireglaze men då applicerade jag, lät det torka ca 1tim sen torkade jag av och tog ut bilen (Hyrgarage)
Det var fuktigt ute och sådär mellan 2+ och 2- och det skyddet rök direkt efter nån tvätt... Men har jag varit noggrannare vid vår/höst och låtit bilen stå inne över natten efter applicering funkar allt kanon, Det har stor betydelse om lacken bli fuktig eller kanske det är tempereturen..
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av bustorp » 10 dec 2009 14:11

Jill skrev:
Ante_Bmw skrev:Låter lite som att den lackskydds appliceringen misslyckades ?Har läst mycket om Proguard och detta är första negativa... Jag råkade ut för detta en gång med Fireglaze men då applicerade jag, lät det torka ca 1tim sen torkade jag av och tog ut bilen (Hyrgarage)
Det var fuktigt ute och sådär mellan 2+ och 2- och det skyddet rök direkt efter nån tvätt... Men har jag varit noggrannare vid vår/höst och låtit bilen stå inne över natten efter applicering funkar allt kanon, Det har stor betydelse om lacken bli fuktig eller kanske det är tempereturen..
Då bör det väl stå i instruktionerna att lackskyddet inte fungerar om det inte får härda över natten?
Mmm, man tycker ju det o även att man inte ska applicera det i fuktig miljö.
Det verkar vara rätt tungt att torka av, även när det inte ligger på så länge.
Så upplevde i a f jag det.......f ö vill jag inte klassa det som bättre eller sämre än något annat.
Det sticker inte ut på ett positivt sätt........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Ante_Bmw » 10 dec 2009 23:17

Jag menar inte att det måste göra det utan att det är beroende på vädret ute !

Sommartid tar jag ut bilarna direkt efter lackskydd om det är klart och fint väder, Spöregnar det eller är dimmigt så får dom stå inne


Fuktig miljö som till ex tvätthall går nog bra, Men inte när en nattdimma täcker hela bilen .

Så är det väl alltid att allt inte står på flaskan ? Står det på alla vaxer m.m att man inte får tvätta bilen med avfettning till ex direkt efter applicering?

Hade en kompis som gnällde att alla vaxer han köper är skit, Var sen och hjälpte honom och såg då vad jag misstänkte var felet, Efter att han torkat av bilen så ville han (av vana) tvätta bilen,
Han menade att han fingrat på rutor och att det ligger polermedelsrester vid lister m.m så detta vill han ha bort innan det torkar, Jag frågade varför han inte gör detta FÖRE vaxningen och då kom bara svaret att då fläckar man ner rutor m.m när man vaxar så han ville bestämt göra detta efter vaxning

EN tjurig norrlänning är han verkligen och än idag gör han säkert så ..För han ville inte lyssna på mig att låta vaxet "vila" iallafall 12timmar innan man börjar tvätta och "gnugga ytan" med schampo, Hans starkaste kort var alltid i diskussionerna att " Det står inget om det på flaskan"



Jag har bara fått positiva effekter av att låta skydden "härda" vare sig det är ett naturligt eller syntetiskt skydd,
Man kan läsa mycket om vaxer som skall ligga på över natten för att bli bäst men detta att torka bort och sedan låte det härda är samma sak enligt min mening.... Torka bort det torra och låt sedan bilen stå, det torra vaxet kan ju inte tillföra mer än det gjort till lacken redan så varför lämna det på
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Ante_Bmw » 10 dec 2009 23:46

Jill skrev:Nu är det ju faktiskt så att vi inte är okunniga om hur man lägger på ett lackskydd ;)
(Var f.ö. runt 20c när vi applicerade det ingen fukt och bilen stod inne över natten och härdade.)

Sen att ett lackskydd blir bättre ju längre det får härda är ju ingen nyhet, vet dom som på hösten kom till Mr.Cap och drog på lackskydd och sen ställde in bilen i garage fram till våren... Gissa om det blev bra!

Men det är ju inte ett förfarande som man ska behöva göra bara för att det skall hålla längre än någon månad... Så, Nej - det köper jag inte! Jag är inte nöjd med lackskyddet, kommer inte att köpa det igen eller rekommendera till någon annan.
Ante_Bmw skrev:Jag menar inte att det måste göra det utan att det är beroende på vädret ute !

Sommartid tar jag ut bilarna direkt efter lackskydd om det är klart och fint väder, Spöregnar det eller är dimmigt så får dom stå inne


Fuktig miljö som till ex tvätthall går nog bra, Men inte när en nattdimma täcker hela bilen .

Så är det väl alltid att allt inte står på flaskan ? Står det på alla vaxer m.m att man inte får tvätta bilen med avfettning till ex direkt efter applicering?

Hade en kompis som gnällde att alla vaxer han köper är skit, Var sen och hjälpte honom och såg då vad jag misstänkte var felet, Efter att han torkat av bilen så ville han (av vana) tvätta bilen,
Han menade att han fingrat på rutor och att det ligger polermedelsrester vid lister m.m så detta vill han ha bort innan det torkar, Jag frågade varför han inte gör detta FÖRE vaxningen och då kom bara svaret att då fläckar man ner rutor m.m när man vaxar så han ville bestämt göra detta efter vaxning

EN tjurig norrlänning är han verkligen och än idag gör han säkert så ..För han ville inte lyssna på mig att låta vaxet "vila" iallafall 12timmar innan man börjar tvätta och "gnugga ytan" med schampo, Hans starkaste kort var alltid i diskussionerna att " Det står inget om det på flaskan"



Jag har bara fått positiva effekter av att låta skydden "härda" vare sig det är ett naturligt eller syntetiskt skydd,
Man kan läsa mycket om vaxer som skall ligga på över natten för att bli bäst men detta att torka bort och sedan låte det härda är samma sak enligt min mening.... Torka bort det torra och låt sedan bilen stå, det torra vaxet kan ju inte tillföra mer än det gjort till lacken redan så varför lämna det på
Okej men ändå konstigt att bara den appliceringen ni gjort misslyckats på något sätt för andra menar ju att det håller mycket längre...

Då blir jag nyfiken vilket lackskydd du skulle rekommendera till någon ?
(är på jakt efter mitt favorit lackskydd ) :)

Jag tvättar 1gång/vecka med alkalisk biltvätt och schamponering när det behövs, Viktigast för mig är att skiten lossnar och att bilen behåller sin glans
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Ante_Bmw » 11 dec 2009 00:25

På min att testa lista står R2000, PPS & DIamondbrite


Är inte dessa "proffsskydd" ?

Frågan är ju hur alla kan vara kanon nöjda med MR Cap ... Om dom har ett sånt medel varför kan inte vi köpa ett liknande då ? Har dom egen tillverkning av detta medel? Annars är sannolikheten stor att en firma som gör andra lackskydd även gör skyddet åt MR Cap
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av jujimbo » 11 dec 2009 00:33

Vet att Cifab som äger TefCar och tar in Sonax har haft en test på en ny lackförsegling från sonax som är likvärdig eller bättre än TefCars 3D behandling har vart testad på vissa TefCar center för att jämföra med deras behandling , höll över ett år på den bil som jag känner till och ägaren tvättar minst en gång vecka året runt och använder kallavfettning på vintern.

Något att kolla upp för dig Jill, vet dock inte om dom har släppt produkten på marknaden än och om man kan köpa den om man inte har avtal med dom.

Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av jujimbo » 11 dec 2009 00:58

Jepp 3D är bra, det jag inte gillar med den är att den dammar en del när man arbetar med den man skall ju köra den längeee så man arbetar in den i lacken och då blir det en del damm.
Fördelen med 3D är ju att den är lätt polerande åxå så man slipper det steget om lacken är hyffsat bra synd att man inte får köpt den som privat kund :x

Jo tefcar är lite jobbiga med att man bara får använda sonax podukter mycket är bra men inte allt från sonax.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Ante_Bmw » 11 dec 2009 01:03

Jepps, R2000 verkar vara en bra produkt, Tillverkaren rekommenderar återbehandling var 24:e månad


Har du läst om Swedcoat ? Vet ej om ja skrev de rätt nu men men :P En här i Norrbotten kör detta och det ser ju intressant ut :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av marcus » 11 dec 2009 11:19

Tefcar 3D, menar ni "3%"? Jag har själv jobbat på ett tefcar-center och jag måste säga att deras 12% håller riktigt bra.

Sonax nya skydd finns redan att köpa på marknaden och det är ett skydd som har utvecklats av Sonax och ett japanskt företag. Det är en liten aerosolförpackning om ca 6 cl, räcker till en bil. Jag skulle säga att det håller en avrinningen nästan ett år, även glansen var bra. Jag hade det på min egen bagagelucka från juldagen ifjol till för en dryg månad sedan.

Cifab äger tefcar Sverige, men inte Eficar - som det egentligen heter, kommer från Frankrike.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar