Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

torktider lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
MAX

torktider lackskydd

Inlägg av MAX » 01 jan 2010 19:27

just beträffande det här med att torka av olika lackskydd efter att det torkat som det heter så är ju det vanligaste svaret, att när det torkat alltså inga konstigheter :P

Men om det nu då är torrt på ytan alltså att skyddet torkat, så är mina tankar att för att det torkat på ytan så betyder ju det inte med automatic(mina tankar) att skyddet hunnit trängt in i dom lackporer man öppnat genom själva polerings-processen,utan att risken kan finnas att man är för snabb med själva avtorket och då tar med sig medel som inte så att säga hunnit in i dom öppna porerna dvs att skyddet blir sämre :evil:


Eller helt enkelt dunstar (ok kanske inte dunstar bort) men att det biter sämre.
Och att då det här första lagret som torkar ska ligga kvar ytterliggare ett tag för att då hjälpa det som fortfarande inte torkat att just tränga ner lite djupare och därmed ge ett bättre skydd :P

Ungefär(kanske ett dåligt exempel) som när man lägger folie runt maten vad man nu lagar till för att behålla smaken på div kryddor och vad man nu spetsat till det med .

Nää nu känns det som jag skrivit in mig i hörnet :?
men hoppas ni förstår mina funderingar :P
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: torktider lackskydd

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 19:52

Det är lite individuellt det där.
Jag är förtjust i att låta det ligga på över natten, för jag inbillar mig att det sätter sig bättre då.
Plus att Smartab själva sa att man ska göra det. Det gäller visserligen gamla Silver Seal, men jag tar det som ett ytterlighetsexempel (jag har dessutom lite kvar i sista flaskan).
Sen finns det medel som sätter sig hårdare redan efter en timme o blir väldigt tjuriga att torka av.
Pro Guard är ett exempel på det.

Här spelar dessutom luftfuktigheten också in mer än under poleringsstadiet, vill jag påstå.
Ju högre fuktighet desto svårare att torka av, men det är ju ganska logiskt.
Det brukar stå på flaskan eller på något infoblad, men inte under en halvtimme är ett riktmärke jag brukar ha när jag lägger andra skydd.
Då hinner man lägga ett varv i lugn o ro innan man behöver börja torka av eller köra ett varv till.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: torktider lackskydd

Inlägg av jujimbo » 01 jan 2010 19:54

Jag har ju för ett tag sen köpt silver one från smartab och när jag köpte den så fick jag denna info från säljaren den torkar rätt snabbt ca 30min-1h men det var bättre om man lät den ligga kvar så länge som möjligt innan man torka av, gärna 24 h.
Skulle sätta sig bättre :?:
Även att den skulle härda sig hårdare.

/Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: torktider lackskydd

Inlägg av MAX » 01 jan 2010 20:19

Jo det är ju klart att det skilljer mellan olika skydd ang torktid och då även att luftfuktigheten har stor betydelse.

och att det viktigaste då blir att följa tillverkarens rekomenderade torktid och då även att man får bedömma efter egna erfarenheter av olika medel.

Men vet man exempelvis att en sort som rekomenderas en torktid på 30min fortfarande är mycket lätt-torkat efter 6tim så gör det så att säga ingen skada utan att det då troligtvis ger ett bättre skydd än om man torkar det efter dom här rekomenderade 30minutern.

Fast om man nu vet att det torkar snabbtoch kan vara lite besvärligt att torka av, så gäller det att få av det så fort det torkat så att säga.


max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: torktider lackskydd

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 20:21

Silver One ersätter gamla Silver Seal o Smartab säger likadant om den som de sa om Silver Seal: Låt den gärna sitta på ett dygn.
Det är ju inte vad man är van vid, men det skulle vara väldigt skumt om det inte stämmer.
Vad skulle Smartab/AutoSmart tjäna på att påstå att det blir bättre om det får sitta över natten?
Det upplevs nästan som ett handikapp gentemot alla andra lackskydd.
Jag litar på vad de sagt.............

Någon har någon gång påstått att det är ett vax o inte ett lackskydd.
I s f tillhör det ett av rekondhistoriens bästa vaxer o det är ju superbra.
Dessutom är det väldigt prisvärt, man kramar ur ca 20 bilar ur den flaskan.
Det blir 35-40:-/bil o det är inte fy skam.

Men den som vill ha max avrinning/ytsträckning kan söka sig ett annat skydd.
Silver One håller glans men är dålig på pärlningen efter tvätt.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 aug 2009 15:16

Re: torktider lackskydd

Inlägg av Chefen » 06 jan 2010 12:47

Jag kan rekomendera er i mån av tid att låta Smartabs Silver One sitta kvar så länge ni kan.
Jag har provat och kan rekomendera minst 24 tim men ju längre ju bättre.

Sedan det här du säger med avrinning/ytsträckning har jag inte upplevt som nämvärt dåligt.
Men jag arbetar in medelet med festool lilla maskin och mjuk trissa.

Min flaska brukar då räcka till ca 30-40 bilar beroende på modeller.
Tror utan överdrift att du kan köra ca 50 Ford fiesta utan problem.
Senast redigerad av 4 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: torktider lackskydd

Inlägg av bustorp » 06 jan 2010 13:10

Jag tycker inte att pärlningen varar så länge, 2-3 månader kanske......men det är bara att tvätta med vaxschampo så är det problemet löst.
För min egen del så gör det inget om den försvann alldeles för jag jagar ENBART glans, o det tycker jag att Silver Seal höll väldigt bra. Silver One är nog inte sämre på det området.
Dubbeltrissa o mjukaste trissorna kör jag med som "påläggare".

Mitt rekord var 24 bilar/flaska (övervägande Volvo 240-storlek), det tyckte jag var bra.
Alla flaskor har dock alltid legat över 20 bilar så det blir ett bra styckpris..........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: torktider lackskydd

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 jan 2010 13:39

När det gäller Lahega Sealwax 36 står det så här
Man skall lägga ut den med oscillerande maskin (800-1000 rpm) och låta den torka i 60 minuter, gärna mer.
Om den får stå på över natten innan ni polerar bort den så blir resultatet allra bäst.
Jag har provat en gång att låta det ligga kvar 3-4 timmar men då var det riktigt svårt att torka bort, fick slita mycket för att få bort det. Märkte även att medel kröp fram ur lacken ett par dagar efter, såg ut som man missat att torka fast att jag är helt hundra på att jag torkat just där. Men när det legat c:a 1 timme (tills det torkat) är det inga problem att få bort. Har iof inte låtit det ligga kvar över natten så jag kan bara gissa hur svårt det ska vara att torka bort det då. Eller kan det vara så att det ska ligga kvar antingen en timme eller över natten, allt där i mellan blir fel? :?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: torktider lackskydd

Inlägg av marcus » 06 jan 2010 15:37

Stupid-Flanders skrev:När det gäller Lahega Sealwax 36 står det så här
Man skall lägga ut den med oscillerande maskin (800-1000 rpm) och låta den torka i 60 minuter, gärna mer.
Om den får stå på över natten innan ni polerar bort den så blir resultatet allra bäst.
Jag har provat en gång att låta det ligga kvar 3-4 timmar men då var det riktigt svårt att torka bort, fick slita mycket för att få bort det. Märkte även att medel kröp fram ur lacken ett par dagar efter, såg ut som man missat att torka fast att jag är helt hundra på att jag torkat just där. Men när det legat c:a 1 timme (tills det torkat) är det inga problem att få bort. Har iof inte låtit det ligga kvar över natten så jag kan bara gissa hur svårt det ska vara att torka bort det då. Eller kan det vara så att det ska ligga kvar antingen en timme eller över natten, allt där i mellan blir fel? :?
Torka av när medlet har torkat, och lägg tunt...

Skriv svar