Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
Tantrum
- Administratör

Inför våren tänkte jag satsa lite på ett par olika vaxer. Jag gillar nämligen utseendet och känslan man får av ett naturligt vax. Det ger dessutom en riktigt skön old school-känsla
Mina kriterier är att det ska vara fritt från polerande och/eller rengörande ämnen, innehålla naturliga ämnen i största möjliga mån, vara befriat från lösningsmedel så långt det är möjligt och vara relativt billigt. Hållbarhet är inte intressant.
Närmast till hands ligger Meguiars #26 och P21s/R222 Concours. Vidare finns 3M show Car Paste Wax, Simoniz Original och Poorboys Natty's som hyggligt billiga alternativ.
Jag tar gärna emot åsikter om de jag redan nämnt eller tips om andra trevliga vaxer!
Senast redigerad av 4
Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Har inte Smartvax nån produkt? Eller är jag ute och cyklar nu?

Black isn't a color, it's a part time job!
-
pake
- Medlem
Jag har använt Collinite 915 Marque D'Elegance med bra resultat, lätt att lägga på med en enkel applikator, luktar gott och riktigt fin glans. Inte heller horribelt dyrt 379:- hos Marineproof.

Senast redigerad av 4
pake, redigerad totalt 14 gång.
-
Tantrum
- Administratör

Smartwax har sitt Concours, men det går bort i det här fallet. Det beror helt enkelt på att det inte är relativt billigt. Sen har jag sett det i "aktion" redan och jag vill ha nåt oprövat att gotta mig i.
Collinite har jag övervägt på andra grunder. De innehåller dock inte så mycket naturliga ingredienser. Däremot lösningsmedel.

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Autoglym HD Wax exklusive
Utformat för att användas på lacker där fordonsägaren söker en vinnande glans inför utställningar. High Definition Wax ger ett extremt lyster och djup som man ofta bara ser på utställningsbilar.
High Definition Wax innehåller en väl avvägd komplex blandning av varaktiga polymerer, Carnauba och mikrokristallin vaxer, kombinerat med utvalda fasta mättade kolväten och oljor. Ytor som behandlats med High Definition Wax ger extrem och hög glans i kombination med exceptionell motståndskraft.
High Definition Wax är ett stort steg framåt i produktionen för att hitta det optimala glanstalet. Och kombinerar det yttersta gällande finish och skydd. Det är utformat för att möta behoven hos bilägare som vill uppnå en finish som kommer upp i utställnings standard.
High Definition Wax är helt enkelt det bästa bilvax Autoglym någonsin har producerat!
Levereras i förpackning med 2 svampapplikatorer och 1 microfiberduk.
Förp. 180 ml.
http://www.highdefinitionwax.com/
Senast redigerad av 4
Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

-
Tantrum
- Administratör

Det där vaxet är väldigt dyrt
Usch, det låter som att jag mästrar. Men det gör jag inte

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
pake
- Medlem
Tantrum skrev:Smartwax har sitt Concours, men det går bort i det här fallet. Det beror helt enkelt på att det inte är relativt billigt. Sen har jag sett det i "aktion" redan och jag vill ha nåt oprövat att gotta mig i.
Collinite har jag övervägt på andra grunder. De innehåller dock inte så mycket naturliga ingredienser. Däremot lösningsmedel.

Kanske är jag bara lurad av försäljningsknep, men jag köpte just Collinites 915 för att den enl. autogeek innehåller mycket carnuba och relativt lite lösningsmedel.
...the wax is formulated with the highest concentration of carnauba wax...With natural carnauba as it base, this wax is gentler on the paint than many solvent-heavy waxes.
Lukten är i alla fall kokos och har ingen lösningsmedelskaraktär.
Senast redigerad av 4
pake, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag går i samma tankar som Tantrum. Har inventerat mitt recond sortiment
och insett att jag behöver inte köpa något till vårsäsongen. Tråkigt
Då får jag ta och köpa något jag inte behöver och tänkte prova collinite 915 el. 476.
Vad säger ni som provat eller använder något av dessa.
Hur är dom mot t.ex. Lahga 36 i hållbarhet.
Hur är biltemas vax i burk?
/Robert
Senast redigerad av 4
deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
Tantrum
- Administratör

Biltemas vax i burk är en fossil jämfört med t ex. Lahega 36, som i sin tur är väldigt standardbetonad. Men den är rätt kul ändå.
Angående Collinite 915 och i synnerhet 476 verkar den allmänna åsikten på t ex. Detailingworld numera vara att de inte är vaxer, utan syntetiska lackskydd.
Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
Tantrum
- Administratör

Jag citerar
http://www.smartwax-usa.com/ProductDeta ... SM_CRW_102 :
"SmartSealant's new formulation of detergent resistant polymers blended with pure Brazilian #1 Grade Ivory Carnauba Wax"
Längre ned skriver de såhär:
"SmartSealant is a pure wax product designed for new cars and like-new cars with perfect paint"
Är det ett vax blir jag förvirrad. Eftersom man i USA är expert på att skilja mellan Waxes och Sealants är det ju galet att kalla en ren vaxprodukt för sealant.

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
Funk
- Moderator

Chemical Guys Hardcore kanske ? Går att hitta hyggligt billigt i UK, men är väl inte så annorlunda jämfört med PoorBoys kanske...
/Thomas
Senast redigerad av 4
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Göran
Men då innhåller det alltså polymerer eftersom de är bärare till titaniumdioxiden. (UV-skydd)
-Funderar- Och ett kemiskt vax eller? Vad är ett vax egentligen?
För mig innebär polymerer positiva saker! Och smartselant är säkert en toppenprodukt!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Tantrum
- Administratör

Funk skrev:Chemical Guys Hardcore kanske ? Går att hitta hyggligt billigt i UK, men är väl inte så annorlunda jämfört med PoorBoys kanske...
/Thomas
Den ligger rätt bra i pris! Men den känns för fräck för min smak. För lite old school liksom. Det är ungefär samma sak med Smartsealant

Senast redigerad av 4
...like a boss.
-
TommyJ
- Medlem
Fasen Tantrum du börjar bli gammal å grinig

Ska vi ses på nästa PRO möte?
Senast redigerad av 4
TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
-
jujimbo
- Entusiast

Du skulle ju kunna testa om du kan få tag på det klassiska Simoniz Original Paste Wax
du vet den gula plåtburken som alltid funnits, den är väl ett carnubavax utan polermedel i.
Sist gång jag såg den var den inte särskilt dyr.
/Magnus
Senast redigerad av 4
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Adde666
Adams polishes Americana wax ska vara för jävla bra, har en burk på väg hem

Senast redigerad av 4 Adde666, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Tantrum skrev:Biltemas vax i burk är en fossil jämfört med t ex. Lahega 36, som i sin tur är väldigt standardbetonad. Men den är rätt kul ändå.
Angående Collinite 915 och i synnerhet 476 verkar den allmänna åsikten på t ex. Detailingworld numera vara att de inte är vaxer, utan syntetiska lackskydd.
Har du testat hållbarheten på 36 eller vad är det som gör att du kallar den "standardbetonad"
Tror eller vet du om 915 håller bättre än 36.
Jag lade 9 st skydd på min motorhuv i höstas och det är en väldig skillnad på avrinning men tyvärr
har jag städat bort lappen där jag skrev upp var respektive skydd låg.
Känns som det är det enda sättet att få reda på sanningen.
/Robert
Senast redigerad av 4
deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Collinite 915/476 är riktigt trevliga vaxer, sedan så kan man debattera vad som är ett vax och vad som är lackskydd. Många gör skillnader mellan "vaxer" t.ex. carnauba mfl och rena polymerer. Men, jag säger men, det finns även syntetiska vaxer. Är det ett vax eller ett lackskydd?
Collinite 915 innehåller både naturliga vaxer, men även syntetiska vaxer och/eller polymerer.
Vi får heller inte glömma att t.ex. Zymöl och Swisswax inte bara är rena naturliga vaxer, utan även innehåller även olika silikoner/polymerer.
Senast redigerad av 4
marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Tantrum
- Administratör

Lackskydd använder jag som samlingsnamn för vaxer och syntetiska lackskydd. För min del är det helt irrelevant att göra skillnad egentligen, eftersom man använder olika produkter efter olika behov. Just i det här fallet vet jag dock vad jag vill ha och och det är ett vax med så mycket naturliga ingredienser som möjligt. Sen vet jag att i princip alla produkter innehåller syntetiska ämnen av olika anledningar
Deciso: Men standardbetonad menar jag att produkten inte gör anspråk på att vara mer än ett bra lackskydd. Detta återspeglas i pris, produktbeskrivning och finishen produkter ger enligt mig. Jämför med t ex. Ultima, Nanolex eller Zymöl som håller en betydligt högre profil generellt. Hållbarheten på Lahega No. 36 har jag ingen uppfattning om. Inte heller hur den står sig emot Colliniteprylarna

Senast redigerad av 4
...like a boss.