Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
erbe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 dec 2009 17:56

Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av erbe » 16 feb 2010 21:47

Testade på sidorna på bilen med några olika vaxer.

Platinum: efter 5tvättar med Hd-grön ingen skillnad mot andra ovaxade sidan å trögtvättat.


New Horizon: efter 5tvättar med Hd-grön ingen skillnad mot andra ovaxade sidan å trögtvättat.


Biltemas Hard Wax: efter 5tvättar med Hd-grön,pärlar sig något å vattnet rinner utav skapligt,ganska hal tvättyta.


Sonax Flytande hårdvax: efter 5tvättar med Hd-grön, Pärlar å rinner utav bra,mycket glatt yta å tvätta.



Trodde Platinumen skulle hålla bättre.. :?: finns det något vax som blir halt som Sonax men pärlar mindre? inge bra i dammet å pollen på sommaren med stora vattenpärlor :nicka
HD`n spädd 1:30
Senast redigerad av 4 erbe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av Nisse » 16 feb 2010 22:09

SONAX flytande hårdvax
Sonax flytande hårdvax är avsett för nya eller nypolerade lacker, även metallic. Skyddar mot oxidation, vägsalt, korrosion och påverkan från luftföroreningar. Schampofast- håller ca 30 handtvättar utan att mattas. Passar för bil, båt och husvagn. 250 ml.

Liknande.............

Autoglym Extra Gloss Protection
Inf. Blanding av olika vaxtyper och oljor i ett lösningsmedel utan vatten, slip- och emulgeringsmedel. Ger djupsittande glansskydd. Förp. 325 ml. flaska

Autoglym Liquid Hardwax
Inf. Flytande hårdwax för långtidskydd. Lackförseglar. Kräver något längre torktid. Förp. 1000ml. flaska

Båda dessa har lägre pärlingeeffekt...

Ger nästan samma mjukhet vid beröring....

Sonax har extremt hög pärlingseffekt....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

erbe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 dec 2009 17:56

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av erbe » 16 feb 2010 22:28

Hur är Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 ? någon som provat :?:
Senast redigerad av 4 erbe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av Nisse » 16 feb 2010 22:53

erbe skrev:Hur är Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 ? någon som provat :?:
Lätt att lägga...lätt att torka av...mycket tacksamt att lägga för att få bort mindre repor på mörka lacker...hållbarhet :god....

Mycket omtyckt lackskydd !!

Jiiins på forumet har nog testat Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 vs Ultima Paint guard.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av Tantrum » 17 feb 2010 01:28

erbe skrev: finns det något vax som blir halt som Sonax men pärlar mindre? inge bra i dammet å pollen på sommaren med stora vattenpärlor :nicka
HD`n spädd 1:30
Sonüs SFX-4 paint Sealant är det halaste jag testat och är faktiskt lite av en favorit. Det beror såklart på lacken också, men vid en direkt jämförelse mellan Sonax och Sonüs vinner Sonüs helt klart. Pärlningen är rätt oregelbunden i början, för att sedan övergå till nästan noll på en icke nytvättad bil. Dessutom är det rätt billigt och har bra hållbarhet. Dock avfettar jag inte om det inte behövs, så jag har ingen direkt koll på hur just SFX-4 står sig mot avfettningar över tid.

Bra test för övrigt! :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Västervåla
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 maj 2009 16:33
Ort: Västervåla

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av Västervåla » 17 feb 2010 10:27

Hej, jag håller med Tantrum om att Sonüs SFX-4 paint Sealant är väldigt hal.
Jag gjorde ett test själv tidigare i vintras där ja la sonus, QF140, autorange bananwax, Autoglym super resin polish och brightguard brevid varandra på en grönmetallic huv som var polerad med lahega 18.
Det va inget vetenskapligt med det hela utan bara för att stilla min nyfikenhet om vilken som va halast och om jag kunde se någon skilnad i glans mellan dom medlen.
Glansmässigt såg jag ingen skillnad alls men lenheten var det stor skillnad på!
Sonus var helt klart halkigast, riktigt hal, på andraplats kom brightguard tätt följd av autoglym och bananwaxet. Sist kom QF 140 som faktigst var riktigt trög i jämförelse med övriga.
Sonusen blev jag riktigt imponerad över.
Det var mina erfarenheter av dessa medel.
Senast redigerad av 4 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.

johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av johmi » 17 feb 2010 13:18

Hur bevarades egenskaperna med slitage/tvättar?
/mikael
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax hårdvax/ mot några andra vaxer

Inlägg av Tantrum » 17 feb 2010 14:15

Jag tror att ytan är väldigt antistatisk till en början, vilket ev. ger den där riktigt hala känslan. För mig påminde ytan om sammet verkligen. Den ytan försvinner rätt snabbt. Men ser man hur bra bilen släpper smuts och hur lättvättad den är som ett resultat av dessa egenskaper kan man nog säga att de består ganska bra.
Bilen blev t ex. ren när man körde i regn första två-tre månaderna och den är fortfarande väldigt lätt att tvätta. Jag körde med naturavfettning under list vid senaste tvätten men tidigare har jag inte behövt använda nån avfettning alls.

Jag polerade och la skyddet den 5:e september förra året.
...like a boss.

Skriv svar