Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga lackskyd med roterande

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
MAX

Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av MAX » 06 mar 2010 00:27

Som sagt vad tror ni om detta ,själv så tror att detta är det bästa sättet att få den bästa glansen om den nu finns :?: då naturligsvis beroende på lack :?

men tycker själv att det ger mer blänka än att exempelvis lägga ut det med ossilerande eller för hand .
ok inte det lättaste men det bästa enligt mig(mina tankar)
Och då menar jag att lägga det med roterande och att polera av det med roterande.
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av Nisse » 06 mar 2010 00:35

Lite hologramvarning..... :)

Men med rätt lackskydd och en mjuk 150X50 så visst..... :cheers

Men jag tycker du skall torka av det med en microfiberduk.. :)

Varför kör du inte din 3401a och en mjuk t.ex Autoglym S160 rondell..... :)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av MAX » 06 mar 2010 00:45

Nisse skrev:Lite hologramvarning..... :)

Men med rätt lackskydd och en mjuk 150X50 så visst..... :cheers

Men jag tycker du skall torka av det med en microfiberduk.. :)

Varför kör du inte din 3401a och en mjuk t.ex Autoglym S160 rondell..... :)
vet att 3401.an är en idiotsäker maskin(hologram) men föredrar själv roterande maskin och det var just detta jag ville jag ville få lite mer inblick i då en roterande är så mycket mer lättkörd och då vill jag ha lite mer information(lärdom) om just att lägga skydd med roterande :best
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av Nisse » 06 mar 2010 00:48

Du skall köpa en sån här Max....

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av MAX » 06 mar 2010 01:05

Nisse skrev:Du skall köpa en sån här Max....

Bild
Hur funkar den då :?:
själv så kör har jag nu på slut-tampen testat både svarta mjuka och orange mediumtrissor på en känslig svart solid(testhuv)och inte kan jag se nån skillnad i ljuset av en hallogenlampa men däremot om jag torkar lite ovarsamt med en mf-duk så repar det direkt :P

men klart att man ska torka efter sig oavsett maskin men nu ska det roteras och och det får ta den tid det tar(brinnande intresse) :mrgreen:

men tillbaks till trådfrågan hur gör ni när ni lägger lackskydd med roterande om ni inte lägger lackskydd med roterande vill jag inte veta hur ni gör ;)
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av Tantrum » 06 mar 2010 01:34

Det är viktigt att skyddet är gjort för att appliceras med roterande. Den ökade värmen och friktionen man får med en roterande kan påverka produkten negativt.

Ofta står det på baksidesetiketten att temperaturen ska ligga mellan 10-40 plusgrader, att man ska undvika direkt solsken, undvika varma ytor etc etc. Troligen har väl kemisterna funnit för utrett att produkten passar bäst under sådana förhållanden och då bör man nog lyda :)

Jag har bara kört Quick Finish 140 och Menzerna Sealing Wax med roterande. Men vid dessa tillfällen har jag egentligen använt dem som de kombinationsprodukter de är. Skulle jag lägga dem som sista steg efter polering känns det helt fel att bränna på med roterande. Det blir ju inget kvar på lacken nästan :) Jag vill att det ska kännas att det finns nåt på lacken :)
Sealing Wax kör jag på hög hastighet, upp till ca 2000 rpm, på mjuk trissa. Quick Finishen torkar upp ganska snabbt och kräver lägre varv. På min maskin kör jag på lägsta hastighet med en mediumtrissa :jeps
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av marcus » 06 mar 2010 08:14

Går alldeles utmärkt, flera produkter t.ex. Meguiars 21 är gjorda för att man skall kunna använda en roterande maskin. Jag har även ett par omärkta prover som jag fick instruktioner att applicera med en roterande maskin. Varför? För att värmen från en roterande maskin får polymererna att fästa snabbare, och därmed är mindre känslig för att t.ex. köra ut den i regnet och man kan även - om man vill - toppa det med ett carnaubawax.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Lägga lackskyd med roterande

Inlägg av MAX » 06 mar 2010 18:56

Då låter det som att man inte är helt ute och cycklar! ang just att lägga skydd med roterande maskin.

tycker faktigst nu när man tränat lite mer med roterande :best och lagt både 3401.an sam då den lilla makita exenterslipen i skämsskåpet att det så att säga inte finns några alternativ till en roterande maskin just för bilpoleringar sen att det funkar utmärkt att även lägga skydd med roterande gör ju saken bara bättre :P


Nu vet jag ju att många skydd inte innehåller någon cut så att säga, samt då ska läggas antingen för hand eller med ossilerande maskin,men jag har nu gått igenom hela mitt sortiment av vaxer och enpetar förseglingar dvs polishar med vax och vanliga vaxer samt då fireglass och wurths glansförsegling och tycker att det funkar bra med rubbet dvs att lägga dom just med roterande maskin.

sen vet jag inte om man lurar sig själv men är nästan 100på att det blir blankare än att lägga med andra metoder då man får en liten högglans polering på köpet samtidigt som man då även får skyddet :P

själv så ligger jag på 1000rpm med min lilla meectols maskin när jag lägger skydden samt då en mediumtrissa just för polisharna och en mjukis till vanliga vaxerna och enpetarna förseglingarna.

Och i princip så jag kör dom alla som vilket polermedel som helst fast då utan tryck(kanske lite) så att säga kör det nästan helt rent och lämnar en liten fet yta oavsett medel och låter det torka till
för att då sedan torka av det lilla som blir kvar med en mf-duk klart :P

lite om min syn på saken och gärna fler tips och efarenheter om detta arbets-sätt :P

mvh max.

Skriv svar