Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av Ante_Bmw » 24 mar 2010 23:31

Jag har nu gjort 3 bilar med detta medel fast jag haft det i hyllan 1år,

Första bilen:
Toyota Yaris
Jag hade läst att det går att applicera på en blöt bil så la det på en nyare toyota med en microfiberapplicator som jag bara tänkt vaxa efter tvätt, Kanske överdoserade för det var mycket mycket svårt att få bort från lacken.
Var helt slut efter att ha gnuggat in det för hand för det gled absolut inte lätt (som när man tex vaxar med Autosmart hårdvax eller Menzerna sealing vax )

Andra bilen:
Mercedes W124
Körde det nu med Flex 3401 & "optipad"
Överlag inte mycket att klaga på över appliceringen, men ibland fick man som etsningar vars medlet sen var mycket svårtorkat, det som bet sig fast
Plockar repor... njaaa inte enligt mig, dom försvinner väl lite för ögat men borta är dom ej

Tredje bilen:
Cadillac -92
Körde med både optipad & blå skumgummi
Det var 100ggr enklare att torka bort medlet (som nu fanns kvar) när man körde skumgummirondell, Det mesta av medlet försvann faktiskt bara trissan var ren när man polerade, Men direkt det kom lite fukt eller vatten från en list så var det svårtorkat som attan,
Såg när brorsan körde iväg med bilen att just på planket längst ner fanns det flammigt med rester som jag ej såg i hallen, och det var just där vars trissan hade blivit fuktig, Jag lyckades alltså ej få bort resterna nog bra med microfiber

Slutsats: Jag tänker faktiskt ej nöja mig med detta medel utan som enstegare söker jag något annat

Har läst tips & trix men när jag kör en Vaxpolish så gör jag det för att det skall vara en snabbåtgärd, Jag vill alltså inte polera 1år /panel och lägga ner tid som om jag hade kört riktigt polermedel & sedan vax

Jag skriver detta inlägg först nu fast att jag tänkt skriva det tidigare, Jag har hela tiden läst att detta medel lovordats av andra så jag har tänkt " okej en chans till får det"
Men nu har jag bestämt mig, Jag tycker ej om detta medel alls,

för att jag skall få det riktigt bra så måste jag lägga ner lika många timmar i garaget som när jag vanligtvis kör Menzerna Powerfinish och sedan Fireglaze som är ett lackskydd

Då får jag dessutom
Bättre skydd
Bättre glans
Mindre repor
och en nöjdare bilägare & polerare när jobbet är klart :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Mina tankar & åsikter runt Quickfinish 140

Inlägg av Tantrum » 24 mar 2010 23:49

Trist att du haft problem!
För min egen del ser jag det som ett av de mest praktiska medel som jag äger. Jag har lagt det i vått och torrt, varmt och kallt, för hand och med alla möjliga maskiner och även korrigerat repor med det och aldrig egentligen fått problem. Enda gången jag minns att det tjurat var när jag inte körde ut det tillräckligt på ett Kangoo-tak. Då verkade det ha blandat sig med föroreningar och satt fast helt enkelt.
Det verkar hålla rätt bra också, vilket gör att jag gärna lägger det om nån vill ha en snabb "vaxning".

Lägger jag det med cyklokopia kommer jag oftast undan med runt 3 timmar totalt. Dvs. tvätt, clay, tork, QF140 och småputs på lister osv.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 24 mar 2010 23:53

Skriv gärna vilken Vaxpolish ni gillar

Jag funderar på

Autosmart
Amaze el Mirror

Concept:
New Horizon el Infinity

Jag värdesätter:
Snabbjobbat
lätt avtorkning
Bra glans
att den tar tvättrepor

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 24 mar 2010 23:54

Tantrum skrev:Trist att du haft problem!
För min egen del ser jag det som ett av de mest praktiska medel som jag äger. Jag har lagt det i vått och torrt, varmt och kallt, för hand och med alla möjliga maskiner och även korrigerat repor med det och aldrig egentligen fått problem. Enda gången jag minns att det tjurat var när jag inte körde ut det tillräckligt på ett Kangoo-tak. Då verkade det ha blandat sig med föroreningar och satt fast helt enkelt.
Det verkar hålla rätt bra också, vilket gör att jag gärna lägger det om nån vill ha en snabb "vaxning".

Lägger jag det med cyklokopia kommer jag oftast undan med runt 3 timmar totalt. Dvs. tvätt, clay, tork, QF140 och småputs på lister osv.

Vad använder du för maskin när du lägger det & vilka trissor ?
Hur doserar du/panel?

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 mar 2010 07:21

Quickfinish kan aldrig ersätta ett polermedel och ett lackskydd, jag vet inte men det känns som att du har fått för höga förväntningar?

Själv så var det säkert flera år sedan jag körde quickfinish, då jag antingen kör vax eller så polerar jag och lägger ngt skydd.

Om du letar efter en bra vaxpolish så kan du alltid köra med...Lahega 23, då jag har en flaska att sälja :mrgreen:

Skämt åsido, Lahega 23 är en bra vaxpolish, plockar lite mer repor än Mirror, men är samtidigt lätt att handskas med. Skicka ett pm om du är sugen(100 kr).
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 mar 2010 07:41

Lite konstigt att du upplevde QF som så dåligt, efter att Tantrum visat mig QF första gången så måste jag säga att jag gillar det verkligen... Det är visserligen inte någon patentösning för alla bilar men för snabba jobb och på bilar som är hyggliga så tycker jag det fungerar utmärkt.
Jag kör det med Optipad på Flexen och ibland med cyclokopia, och även då tar det ganska bra. Jag har iofs aldrig kört det i kalla fuktiga lokaler så det skulle möjligen kunna vara en problemkälla.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 mar 2010 09:43

marcus skrev:Quickfinish kan aldrig ersätta ett polermedel och ett lackskydd, jag vet inte men det känns som att du har fått för höga förväntningar?

Själv så var det säkert flera år sedan jag körde quickfinish, då jag antingen kör vax eller så polerar jag och lägger ngt skydd.

Om du letar efter en bra vaxpolish så kan du alltid köra med...Lahega 23, då jag har en flaska att sälja :mrgreen:

Skämt åsido, Lahega 23 är en bra vaxpolish, plockar lite mer repor än Mirror, men är samtidigt lätt att handskas med. Skicka ett pm om du är sugen(100 kr).

Jag är ganska insatt i hur polermedel, Vaxpolish m.m fungerar, När jag säger att jag måste lägga ner lika mycket tid för att få det bra menar jag alltså för att polera ut medlet bra så det går lätt att torka bort.
Just därför blir jag sur på ett medel som bara gör ett snabbjobb, alltså inte tar mycket defekter men ändå tar så mycket tid att "polera ut väl"

Då återgår jag till att göra riktiga poleringar som jag även mest gjort tidigare
Senast redigerad av 5 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 mar 2010 09:47

Funk skrev:Lite konstigt att du upplevde QF som så dåligt, efter att Tantrum visat mig QF första gången så måste jag säga att jag gillar det verkligen... Det är visserligen inte någon patentösning för alla bilar men för snabba jobb och på bilar som är hyggliga så tycker jag det fungerar utmärkt.
Jag kör det med Optipad på Flexen och ibland med cyclokopia, och även då tar det ganska bra. Jag har iofs aldrig kört det i kalla fuktiga lokaler så det skulle möjligen kunna vara en problemkälla.

/Thomas
Har du före du börjat med maskiner och proffsmedel vaxat bilar mycket?
Jag har hållit på i säkert 4år före jag började med dessa rejälare grejer att vaxa vänner och bekantas för hand med mackmedel, och alla var nöjda inkl jag för bilarna blev blanka och fina och det tog inte länge

Kanske tar i lite men nästan att jag hade blivit nöjdare med Cadillacen om jag bara gnuggat ut Polish med hårdvax för hand vilket brukade ta mig 1-1,5tim

Jag menar inte att jag arbetar i fuktiga lokaler, Jag tvättar i en och kör sedan över bilen i en verkstad.
Men när jag polerar över en yta där vars det rinner fram vatten så får jag sedan polermedelsrester som lite brännt fast i lacken ( Bara med optipad ej med skumgummi)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 mar 2010 10:49

Trutest Quick finish 140

Det problem som ofta uppstår är att man inte kör ut detta medel tillräkligt.... ;)

När jag kör detta med Optipad så kör jag väldigt länge och noga på varje panel...sedan väntar man lite så medlet får torka på (den hinna som finns ikvar) sedan kör jag bort denna med Optipaden...det skall bli som siktat mjöl som man blåser bort...dom erfarenheter jag har är att Trutest Quick finish 140 inte skall läggas på våt lack...på vissa lacker fastnar medlet mer...vilket har med ålder och skick beträffande lacken att göra...

Dessa råd har jag supportat rätt många via telefon när det gäller just Trutest Quick finish 140...och jag har skrivit detta flera ggr på detta forum... ;)

New Horizon skall du testa !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 mar 2010 12:05

Jag har hållit på i säkert 4år före jag började med dessa rejälare grejer att vaxa vänner och bekantas för hand med mackmedel, och alla var nöjda inkl jag för bilarna blev blanka och fina och det tog inte länge
Jag har hållt på med alla aspekter av bilar i snart 30år, både yrkesmässigt och på fritiden så lite referenspunkter har jag allt... men vi behöver ju inte ha samma uppfattningar även om vi båda provar samma medel.
Men hursomhelst Nisses tips på Concept New Horizon är inte heller fel, även det är enligt mig lättjobbat och lämnar bra glans.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 mar 2010 14:41

Funk skrev:
Jag har hållt på med alla aspekter av bilar i snart 30år, både yrkesmässigt och på fritiden så lite referenspunkter har jag allt... men vi behöver ju inte ha samma uppfattningar även om vi båda provar samma medel.
Men hursomhelst Nisses tips på Concept New Horizon är inte heller fel, även det är enligt mig lättjobbat och lämnar bra glans.

/Thomas

Det var just därför jag frågade om du "vaxat bilar" Alltså med mackmedel.... Inga proffsprodukter som används i branchen

Dessa vaxer är mycket mycket lättapplicerade och ger faktiskt mycket bra resultat när man tänker vad lite tid det tog

Skall testa New Horizon innan jag ger upp med Vaxpolish helt ;)

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 mar 2010 14:47

Nisse skrev:Trutest Quick finish 140

Det problem som ofta uppstår är att man inte kör ut detta medel tillräkligt.... ;)

När jag kör detta med Optipad så kör jag väldigt länge och noga på varje panel...sedan väntar man lite så medlet får torka på (den hinna som finns ikvar) sedan kör jag bort denna med Optipaden...det skall bli som siktat mjöl som man blåser bort...dom erfarenheter jag har är att Trutest Quick finish 140 inte skall läggas på våt lack...på vissa lacker fastnar medlet mer...vilket har med ålder och skick beträffande lacken att göra...

Dessa råd har jag supportat rätt många via telefon när det gäller just Trutest Quick finish 140...och jag har skrivit detta flera ggr på detta forum... ;)

New Horizon skall du testa !! :jeps

Jag hör vad du säger och har sett detta råd på andra ställen också, Men saken är den att om jag måste köra sådär noga och sedan även gå tillbaka så slänger jag vaxpolishen i soptunnan och kör polering & Lackskydd

Jag kan inte motivera den tid & arbete det krävs för att lägga det då.

Flera bilar har jag bara "piffat till" och då tvättat upp, torkat och kört snabbt igenom och bara applicerat Menzerna Sealing vax med 3401 och en mjuk dyna...

Sett till tiden dett kräver är det en kanon combo :) ca 1,5tim och även när jag gjort såna här "slarvjobb" har jag fått kommentarer av folk " och din bil glänser som ny, hur orkar du polera?"

Måste faktiskt bara lägga in att även i annat så blir de lite sisådär när man börjar "kombinera produkter" alltså slå 2i1 ...

Men med nästa beställning skall jag ta en flaska New Horizon av er och testa detta, Tänkte köpa mig en gammal Mercedes 190 som är mörkröd så kanske jag gör ett test så man får se om det blir skillnad i glans och sen hur mycket tid båda åtgärderna kräver :)

Bara vaxning med Sealing vax på ena sidan och vaxpolish på andra sidan

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 25 mar 2010 14:56

marcus skrev: Lahega 23 är en bra vaxpolish, plockar lite mer repor än Mirror, men är samtidigt lätt att handskas med.
Instämmer med marcus :jeps

Som jag skrev i viewtopic.php?f=41&t=1421&p=16346&hilit=polish#p16346
Jag har åkt Autorange Creampolish, som enligt Lahega är samma som 23 i annan flaska, några gånger med bra resultat. Körde med Biltema dubbeltriss och Lahegas orangea trissor. Plockade tvättrepor och lättare skrapmärken bra och blev fin glans. Tyvärr kan jag inte säga något om hållbarheten eftersom jag bara använt det för att fixa till bilar som ska säljas.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 mar 2010 15:52

Ante_Bmw skrev:
Nisse skrev:Trutest Quick finish 140

Testa kombinationen Menzerna Power Finish/Concept New Horizon....maskineri och pads väljer du själv...lacker som bara behöver en lätt knuff för att bli snygga igen, där kör du Concept New Horizon solo,

Du kommer inte bli besviken !! ;)

Menzerna Power Finish
Medium Rubbing. En mycket allround rubbing som används som en enstegs produkt. Produkten är vattenbaserad, silikonfri, dammar ej, lätt att polera och torka av samt fungerar på alla typer av lacker och den är även designad för dom nya typerna av reptåliga lacker.

Ger en djup blank yta även på mörka lacker. Används med lamull för
kraftigare avverkning och skummgummi för slutfinish. Används med roterande eller oscillerande maskin.
Avverkning: 3,5 av 5 och Glans 3,5 av 5. enl. uppgift från Menzerna.

Concept New Horizon
Trippelverkande briljant vaxpolermedel för ny och begagnad lack. Kombinerar snabb och enkel rengöring med färgrestaurering och djupglans. Genuint mångsidig. För hand- eller maskinanvändning.
Ger ett extremt högt glanstal på mörka lacker
*rekommenderas
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 mar 2010 16:11

Nisse, jag tror hellre att Ante kör powerfinish och sedan följt av ett lackskydd ;)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 mar 2010 16:24

marcus skrev:Nisse, jag tror hellre att Ante kör powerfinish och sedan följt av ett lackskydd ;)
Vilket "lackskydd" tänker Du på Marcus ? :lol:

Trutest Pro Xpress Wax 165 spray 500ml
Sonax flytande hårdvax 250ml
Essex Proffsvax 500ml
Essex Snabbvax 500ml
Trutest Blue wax 160 1000ml
Trutest Quick finish 140 1000ml
Concept New Horizon 1000ml
Concept Vitesse 1000ml
Ultima Paint Guard 118ml
Autosmart Mirror Image 1000ml
Menzerna Sealing Wax 1000ml
Concept Infinity Nano Polish 1000ml
Autoglym Extra Gloss Protection 325ml
Autosmart Platinum 1000ml
3M Högglansskydd 1000ml
Autoglym Aqua Wax set 500ml
Fire Glaze med Tempera-Flex®. 355ml
Autoglym Liquid Hardwax 1000ml
Ultima Paint Guard 354ml
Autosmart Silver One 1000ml
Autoglym HD Wax exklusive (Utställningsvax) 118ml
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 25 mar 2010 17:40

Jag är fullt benägen att hålla med Ante angående att dom här så kallade vaxpolisharna
tar dåligt och inte tror jag dom heller lämnar något bättre skydd än vilket mackmedel som helst bara en massa nötande i onödan oavsett maskin-typ.

Nää då är det bättre att ta en medium polish vid lite vassare repor och köra ut väl då den både tar repor och dessutom minst lika bra glans som en finpolisch om man verkligen kör ut den väl (jag ser ingen skillnad),fast är det lite finare repor så tar man ju naturligtvis en finpolish :P

och sedan tar man vilket vax som helst utan slipmedel(ett man gillar) och lägger för hand.
eller då ett enpetar lackskydd eller twåkomponentare vilket man nu väljer.

och skulle jag själv nån gång exempelvis lägga en tvåpetare så skulle jag välja ett man lägger för hand då det trots allt handlar om finlir och kunna mysa lite samtidigt ;) med exempelvis en piiiilsner :P

som sagt vaxpolishar har även jag fått nog av kostar bara en massa tid utan att göra ett riktigt jobb och skulle det bara vara mickroskopiska repor så är det väl bättre att bara lägga ett vax och hålla bilen ren än att stå och nöta ut färgen för att ta dom små uslingarna som alla fall kommer tillbaka efter tex en tvätt eller en snöborstning av bilen :o

som sagt polera som vanligt med maskin och valt polermedel för att sedan smeka på ett favorit-skydd för hand det är melodin :jeps

mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 25 mar 2010 20:06

Vaxpolish är inte en produkt för glansfreaks och entusiastbilar. Däremot en bra produkt för att ge ett okej resultat på en vardagsbil.
Har kört QF 140 med lila skumrondeller på dubbelhuvudmaskin (Autorange) med mycket goda resultat, lättarbetat och till skillnad från många andra vaxpolishar hyfsad hållbarhet på lackskyddet. :jeps
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 25 mar 2010 20:19

pake skrev:Vaxpolish är inte en produkt för glansfreaks och entusiastbilar. Däremot en bra produkt för att ge ett okej resultat på en vardagsbil.
Har kört QF 140 med lila skumrondeller på dubbelhuvudmaskin (Autorange) med mycket goda resultat, lättarbetat och till skillnad från många andra vaxpolishar hyfsad hållbarhet på lackskyddet. :jeps
Bra sammanfattat :P

Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 25 mar 2010 23:18

Instämmer helt med Marcus, pake & Max

Det är nog så att jag kommer köra Menzerna sealing vax (Kanske på lite hårdare trissa än grå och med lite fart eftersom den innehåller lite aluminiumoxid)

Eller så kör jag Power finish & Fireglaze, alt "apelsin skyddet" som finns att köpa hos Prorecond måste bara testa det först ;)

Men jag vet nästan säkert att min nyfikenhet komemr nog ej ändå stanna här utan snart sitter jag ändå med en flaska new horizon och 23:an bara för att jag vill testa

För som ni även nämner så upplever alla medlen olika, så testar man inte så vet man inte :)

Skriv svar