Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
MAX

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av MAX » 17 apr 2010 14:13

Utan att blanda mig i föregående fråga så visst funkar det bra med 3401.an och quickfinish 140.an
men som Ante nämde i början av tråden så kräver den ju myyycket arbete som inte ger detsamma tillbaka (för oss putsnördar som ser det mesta ;) då man vill vill ha bra blänka 8-) med då i det här fallet lite finare slutavverkning samt då ett skapligt skydd :P

Så polerar(glänser till) ju tex en ren finpolish bättre med mindre insats även då lite lägra varv samt då mycket lättare att lägga ett vanligt vax ,skydd,utan dom här slipmedlen som då hör hemma i rena polishar som man eventuellt spritar då för att se resultatet,

Törs nog närapå säga (har testat en gång)spritar man quickfinishen vilket man inte gör då det är ett skydd men gjorde det själv när jag testade det som en ren finpolish (trodde själv att jag var på rätt spår sorry Jiiins)och skulle lägga ett annat skydd ovanpå och det var inte roligt att se resultatet fast det då var fint före spritningen som man säger.

Fast nu då en väldigt mjuk :?: repkänslig lack dvs min testhuv :best och naturligts vis så är ju en hård lack (mindre repkänslig)att föredra när man polerar även fast det är hårdpolerat så blir det ju knappats några nya skador men en finare polish.

För att då komma tillbaka till 3401.an (har en själv)så visst funkar det med den ,Men mitt problem (gammal och ljudkänslig)så vill jag inte stå och köra på högsta växeln samtidigt som man vobblar ut ur gargaget med tillhörande vräkning från garaget i brevlådan dan efter :roll: pga goda grannar utan ska det poleras så ska det vara mjuk o fint ungefär som ett förspel till våran födelse som man säger(fast det hettar till emellanåt :roll:

Och då tycker jag att läge 3,5-4 är alldelles lagomt på 3401.an men då lite för tamt för just quickfinishen som tigger om smisk så att säga :twisted: själv så har jag inga som helst erfarenheter av varken toptool eller cycklokopior men vågar nog i mitt fall säga att jag vill inte stå och bränna på för fullt varken med quickfinishen eller vilket medel som helst då poleringen i sig ska vara avkoppling och helst tyst eller så tyst som möjligt då oljud skapar stress :evil: alla fall i mitt fall :mrgreen:

Är ju tillräckligt nervpåfrestande ändå att ge sig på en bil-lack då minsta misstag kan kosta en skjortan :lol:

Nää nu måste jag sluta då det känns som att jag kan sitta och skriva flera km utan att få fram något vettigt :brumm

Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
quattroporte
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 nov 2009 22:02

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av quattroporte » 17 apr 2010 15:56

Undrar om alla som e med i denna tråd och som har jobbat med 140:an, ifall ni håller med trutest beskrivning som står på flaskan:

"Utmärkt för lätt oxiderade samt mindre repiga billacker"

jag har kommit på mig själv precis... har blandat ihop texterna mellan 140 och 150!

På 150:an så står det:

"är en lättarbetad polish som effektivt avlägsnar hologram och polérrosor"

Mitt fotografiska minne har spelat mig ett spratt , beskrivningen på 150:an hade bytt plats i min skalle...

Det är kanske därför jag gillar menzerna inte bara för egenskaperna , utan även för att det är mycket enklare att hålla reda på flaskorna: grov/mellan/fin/vax och numera även lackskydd ,ENKELT!

Ta tex Lahega som har 99 olika flaskor att hålla reda på , JOBBIGT!


Åter tillbaka till tråden: Kommer nog vid nästa tillfälle jag fräschar upp min VW Caddy (-08 VIT) att köra med 150:an och 3401:an , då får man se om det är någon skillnad medlen imellan!

// h.Max
Senast redigerad av 4 quattroporte, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av MAX » 17 apr 2010 16:27

quattroporte skrev:Undrar om alla som e med i denna tråd och som har jobbat med 140:an, ifall ni håller med trutest beskrivning som står på flaskan:

"Utmärkt för lätt oxiderade samt mindre repiga billacker"

jag har kommit på mig själv precis... har blandat ihop texterna mellan 140 och 150!

På 150:an så står det:

"är en lättarbetad polish som effektivt avlägsnar hologram och polérrosor"

Mitt fotografiska minne har spelat mig ett spratt , beskrivningen på 150:an hade bytt plats i min skalle...

Det är kanske därför jag gillar menzerna inte bara för egenskaperna , utan även för att det är mycket enklare att hålla reda på flaskorna: grov/mellan/fin/vax och numera även lackskydd ,ENKELT!

Ta tex Lahega som har 99 olika flaskor att hålla reda på , JOBBIGT!


Åter tillbaka till tråden: Kommer nog vid nästa tillfälle jag fräschar upp min VW Caddy (-08 VIT) att köra med 150:an och 3401:an , då får man se om det är någon skillnad medlen imellan!

// h.Max
Ja visst är det stor skillnad mellan medlen Max, då 150ian lämnar en riktig superfinish och är mycket lättarbetad tom samma averkning(städning) som vilken finpolish som helst fast kanske lite finare ändå dvs super fin men blankt blir det och myyyyyyyyyket lätt-torkat man vill nästan inte torka(fast det kliar i fingrarna)men då ska skyddas av ett lackskydd utan poler-verkan som tidigare nämts och för att skjuta upp tråden ett steg ytterliggare så ska man verkligen sprita före lackskydd det har sagts att 150.in inte ska spritas utan att det bara är att lägga valfritt skydd :jeps oavsett skydd ,

sen jag inbillar mig att vissa indigrienser i dom div rubbingarna o polisharna tillför nyttiga ämnen(mättande) till lacken och varför ska man då sprita :? som man säger men då bara en tanke :P

och dina tankar med produktbeskrivningarna stämmer nog till 100%

max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
quattroporte
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 nov 2009 22:02

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av quattroporte » 18 apr 2010 12:19

är Menzernas sealing wax att rekommendera efter 150:an?

Eller passar fireglaze bättre? , eller något annat 1K/alt. vax?

//h.Max(jag får komma på något tillägg till mitt namn så att det inte blir ev. missförstånd)
Senast redigerad av 4 quattroporte, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av Nisse » 18 apr 2010 18:16

Varför inte testa nya Menzerna Power Lock Polymer Sealant.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
quattroporte
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 nov 2009 22:02

Re: Mina tankar & åsikter runt Quick Finish 140

Inlägg av quattroporte » 18 apr 2010 21:00

Nisse skrev:Varför inte testa nya Menzerna Power Lock Polymer Sealant.... ;)
Det kan du räkna med Nisse! lika klart som korvspad!

Ju mer medel jag provar och ju mer jag lär mig jobba med menzerna ju mer inser jag att menzerna är en klass för sig!

provade ett varuprov med CARTEC idag, förstår mig inte på produkten!

Det kanske beror på mig... men efter ha experimenterat på en audi-huv från skroten så finns det bara menzerna för mig!

Alla andra medel tycker jag inte håller samma klass ,dessutom är menzerna bra mycket drygare!

Det kommer garanterat bli Power Lock i framtiden!

// h.Max (nr2)

Skriv svar