Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dodo juice... Supernatural och annat.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Benighted » 01 jun 2010 23:40

Nu ska vi se om jag kommer vidare med skrivandet om testet... Jobbet stjäl lite för mycket tid ifrån en ibland :(

Först så tar vi ett tak behandlat med Dodo Juice - Diamond White... Applicerades med fingrarna direkt för närmsta sensuella bilgos :lol:.. Man lär känna sin lack på ett mycket trevligt sätt via denna påläggningsmetod...

Bild

Efter ca en kvarts härdande så tog man sin DJ - Fantastic Fur och började gnida bort överflödet, Mycket trevlig microfiber (den bästa jag testat hittils faktiskt, så otroligt mjuk)...

Bild
Bild

Avpolerat och klart:
Bild
Bild
Bild

Svårt att se i bilderna den subtila skillnad som finns mellan UPGP och ett carnaubavax, det som jag skulle säga man ser som skillnad är att efter UPGP liksom de andra rent polymerbaserde lackskydd jag testat ger en otroligt krispig yta som ser grymt ren och glaaktig ut. Medans vaxerna ger en våtare look, är lite varmare i tonen, och ser ut som det har ett vax på....

Sen kommer några pärlingsbilder...
Dodo Juice, väldigt stor pärlingsvinkel, klart över 90grader, uppskattningsvis 100-110grader:
Bild
Bild
Bild

Ultima paint guard +:
Helt okej pärling här med men inte samma höga vinkel som för Dodo, kanske 80-90grader på en normal droppe men detta är inte uteslutande negativt som vi kommer se snart :)
Bild
Bild
Bild

Snart går vi ner och studerar motorhuven där jag ju faktiskt kör mitt test på riktigt... Men först avrinningsvideo efter Dodo Juice och även Vindrutan har behandlats med Aquapel.. Rekommenderar att ni byter upplösningen på videon till 480p för bästa bild...

http://www.youtube.com/user/benighted77 ... F5gbG2q1Ws

Som man kan se i videon är avrinnigen helt annourlunda än för den efter tvätten, där UPGP stod för avrinningen, detta är för att vaxytan är såpass hydrofobt (vattenavstötande) att det hinnar pärla upp sig innan det rinner av, på gott och ont, vid stillastående bil kan ibland resultatet bli att fler droppar stannar kvar en mer vattenavstötande yta...
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Benighted » 02 jun 2010 00:40

Nu till motorhuven...

Efter tvätt indelades den på några olika delar och behandlades:
Bild

Efter ett antal timmar så sköljdes huven av och filmades:
Först kördes lite regnsimulering där man ser att Dodo Light Fantastic började rinna av först, följt av Dodo Red Mist följt av Ultima och Dodo Supernatural. Blev lite förvånad med Light Fantastic var konsekvent bättre än de andra produkterna Dodo Supernatural verkade inte så fantastiskt ifrån början, men har kommit upp sig med tiden den fått lega och är nu nästan förbi Dodo Light Fantastic när det kommer till avrinning...

VIDEO: kolla gärna i 480p upplösning:
http://www.youtube.com/user/benighted77 ... GykA9mrD-c

Efter avspolningen så kördes bilen till en GDS för det sista lagret "kemiskt sämskskinn" med osmosvatten för att sen torka av bilen i farten efteråt. Här såg jag en intressant effekt (eller såg den redan när jag körde i 60-65km/h så rann vattnet av i de Dodo behandlade delarna av men favoriten UPGP krävde runt 70km/h för att dropparna skulle lossna.
Här kan vi se att fälten torkat rätt bra, utom UPGP, DJ Supernatural fick tyvärr några droppar som kom från UPGP paneldelen men det syns rätt tydigt med dropp märken åt höger.. Så lite lite glattare är Dodo produkterna...
Bild

Senare nu när pollensäsongen är igång så har jag ochså upptäckt att pollen(liksom hår) har en dragning till UPGP paneler... så den verkar ha lite statisk laddning...

Mer kommer nån dag i framtiden...
Senast redigerad av 5 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av raffe » 02 jun 2010 00:44

Som jag sagt tidigare. Dina trådar är top 10 hos mig. :best
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 15 jan 2010 14:17
Ort: Sölvesborg

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Funkytear » 03 jun 2010 06:39

Mycket väl skrivet och en fröjd att läsa.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Gurkan
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 apr 2009 18:38

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Gurkan » 03 jun 2010 10:37

Mycket trevliga bilder :D
Senast redigerad av 4 Gurkan, redigerad totalt 14 gång.

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Benighted » 03 jun 2010 21:10

Tack för alla trevliga kommentarer :)

Föresten uppdaterade jag inlägget ovan med en bild jag glömt när jag skrev senaste inlägget halv-sovande, så ber om ursäkt för er som undrade vad jag snackade om för bild om avrinningen :P

Helt klart kul att leka med dessa vaxer, och känna på skillnaden mellan olika. Blir nog att testa ett par andra till för att se vad som sker, just nu är favoriten Light Fantastic, lätt och trevligt att lägga på och torka av, pärlar som bara den. Hållbarhet? who cares, men inget att jämföra med syntetiska lackskydd, detta lägger jag på som ett nöje för när jag har lust att pilla lite extra med bilen en dag... Under håller jag ju alltid ett mer hållbart lackskydd...

Framtida tester kommer nog bli med bland annat Rubbishboys Original, sannolikt köper jag in lite Smartwax Concours (primära som stör mig här är marknadsföringen, jag kan ibland vara lite obstinat när man "böjer på sanningen" för att få det låta bättre än det är samt måste använda lättklädda kvinnor för att göra reklam för produkten, borde ju inte behöva det om det är så bra som de säger) eventuellt P21S (som vad jag läst mig till inte verkar så naturlig som jag helst önskat, och lite trist marknadsföringsstrategi här med). Finns många andra intressanta vaxer som jag säkerligen kommer köpa in senare, men det finns vissa märken jag vägrar köpa på grund av deras marknadsföring, överdrivna pris (som är i kombination med rätt löjlig marknadsföring). *soapbox mode off*

Bilt Hammer auto-balm är redan inköpt ifrån WaxDog för lite andra ändamål än lyxvaxerna, är mycket nyfiken på dess (påstådda) rostskyddande egenskaper, och den kommer läggas på lite mer hemliga ställen där jag ser det som att man inte orkar polera ytan perfekt och gärna tar den rostskyddande effekten och ändå ett vattenavstötande blankt resultat, som undersidan av motorhuven under tröskellådor med mera. Eventuellt så blir det en behandling på en välpolerad del av bilen för att testa den, men som sagt köpte den inte för att tävla med de "sensuella", väldoftande lyx-vaxerna, som den inte heller försöker rikta in sig på, utan på enkelhet, rep-fyllande egenskaper och rostskyddsegenskaper som jag ser som otroligt trevliga i de ställen som är mindre roliga att pilla med på daglig basis :P Hoppas den håller vad dem lovat :) Dom försöker ju inte dölja kemikalierna med diverse starka doftämnen, förskönande omskrivningar, med mera, utan kör på att det stinker men gör (förhoppningsvis) sitt jobb utan onödigheter... Sånt jag gillar, ärlighet....

Som vanligt blir det långt som en C-uppsats på universitet när jag börjar skriva, men ni får skylla er själv att ni släppt in mig på forumet :lol: :twisted:
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av jujimbo » 03 jun 2010 22:02

Mkt välskrivet,väldigt fina bilder med och filmerna :jeps skriv gärna mer om auto-balm när du testat den.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av deciso » 03 jun 2010 22:45

Ja det var en väldigt lång och jobbig text om något så ointressant som vaxer, vem orkar läsa det.



JO VI :ugeek: Finns ingen text som är för lång när det gäller bilvård. Mycket bra beskrivet och läckra bilder därtill :jeps

Har du känt på swisswax eller zymöl. Själv är jag sugen på collinite 476. Om det nu kan kallas lyxvax för ynka 209 kr. Har du testat det?
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Benighted » 04 jun 2010 17:58

Hmm...

ZymXXXX vet jag inte om jag vågar uttala allt för mycket om förutom att det i min närhet betraktas som en svordom... Vill inte trampa på någons tår men för mig känns det hela som en grej för människor som vill känna sig viktiga och tro att dom har på nåt som är det bästa i världen men det mesta som skrivs på deras sida och på andra sidor är bara mumbojumbo med massa ord som låter vetenskapliga och/eller som nånting jättefint men när man läser på om det så finns det inget som heter så som någon annan i hela världen hört talas om (Montan oil, finns bara i Z... och Chemical Guy's produktblad, däremot finns det massa om Montan Wax, som används i sko-krämer/-polishar och många billigare bilvaxer, och vad kommer denna magiska ingrediens ifrån? Jo, man använder lösningsmedel på lignit, som är en lågklassad brunkol, så får man detta magiska vax... Om det är denna som skriver om som Montan oil är inte helt säkert men lite spännande är det ju att det låter såpass lika och det faktum att vax och olja är samma sak kemiskt sätt förutom att vax har en högre smälttemperatur än en olja...)

Sen att dom säger att deras vax inte är ett vax utan ett "zyme", söker man på ordet zyme så är det en omformning av ett grekiskt ord som jag inte klarar av att skriva här på forumet mer än i en dålig omskriving: zume (ska vara sträck över u:et och e:et) som betyder jäsa, som senare kom att användas i ordet enzym då enzym liksom jäst bryter ner komplexa molekyler i enklare former... Antagligen så skriver dem zyme istället för enzym för att det inte är ett enzym men folk tror det är enzym som ju låter vetenskapligt och bra...

Kanske är ett bra vax, men kom igen, marknadsföringsnissarna har lite för mkt kontroll på det företaget, mer fakta mindre skitsnack är min åsikt...
Hmm, skulle ju inte skriva om Zxxxxx.. så gick det med det :roll: :lol:

Swisswax, inget emot dem direkt förstår bara inte vad man betalar för när det kommer till det.... Som jag skrev i en annan tråd, sannolikt en känsla av exklusivitet, som för en del kan vara värt det, men jag köper hellre ett annat bra vax och lägger resterande tusenlappar på annat roligt ;)...

Collonite, egentligen enda skälet att jag inte köpte det från WaxDog i min beställning är att det inte är så naturligt som jag vill ha mina vaxer, jag vill gärna smeka ut vaxet för hand och då vill jag inte ha en Material Safety Data Sheet på innehållet i den (det är för petroleum baserad nafta)... Annars så är det många som är nöjda med vaxet, men inte min cup of tea på grund av detta.

Hmm, en sak jag brukar säga till dem nära mig, fråga mig inte om min åsikt om ni inte vill ha en kritisk analys av frågan, något av en skada hos mig :lol: Hoppas bara ingen tar illa upp av det jag skriver för det är inte meningen isåfall, okaj? :)

Kul att några av er gillar mina uppsatser i.a.f. ;)
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av Jiiins » 04 jun 2010 18:12

Vi är nog många i det tysta som gillar dina uppsatser......i.a.f :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Dodo juice... Supernatural och annat.

Inlägg av mrjohn » 07 jun 2010 16:32

Tack för ett bra test!
Jag har nu lagt en beställning på Light Fantastic och supernatural. Blev inspirerad av dig!

När jag får hem dessa så skall tjejens Z3 (med enorm huv) få bli testobjekt och testa dessa 2 mot Zymöl Concours. Så får vi se hur dessa billigare produkter står sig och om det är mer än märket man betalar för :)

Jag älskar Zymöl men har gärna fel om jag kan få samma resultat och känsla med en billigare produkt. ;)
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Skriv svar