Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Swisswax Crystal rock

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Swisswax Crystal rock

Inlägg av mrjohn » 28 maj 2010 10:49

Hej,

Jag har tidigare kört med Zymöl Concours som jag verkligen uppskattar på utställningsbilar och bilar som inte används som bruksbilar. Riktigt riktigt bra lyster och en häftig avrinning.

Nu börjar burken ta slut och jag skall köpa en ny burk till min och andra sommarbilar.

Är det någon här som har testat Swisswax Crystal Rock?
Kan ett vax vara värt 8000kr burken eller betalar man bara för ett varumärke tror ni?

Är det bara i marknadsföringssyfte som de stora exklusiva firmorna som visar upp sina jobb på detailingworld använder dessa vaxer?

Jag ser det mer som att om man har det i kylskåpet och under lång tid kan lägga 35 lager på en burk så är det ju faktiskt inte farligt med 230kr för en behandling med ett av världens bästa vaxer.

Är man dum som ens funderar eller skall jag slå till? Kan ta det från England och få lite rabatt så priset blir nog under 7000kr iallafall inkl frakt.


Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av marcus » 28 maj 2010 12:21

John, jag hade skippat att köpa Crystal Rock.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av Benighted » 28 maj 2010 14:09

Du får ju gärna testa om det är värt sitt pris ;) alltid kul att se sånt på produkter som är extremt dyra....

Rent personliga reflektioner kring det hela är ju att de aktiva ämnena i alla premiumvaxer (lite beroende på vart man sätter gränsen för premium men) sannolikt kostar några tior till nån hundring för en burk på 250ml. Sen är resten pengar som går till tillverkningskostnader, förpackning, forskning, marknadsföring och för att ge märket en viss aura av exklusivitet.

Sen kan man ju ta i extremt dyra ämnen som inte är aktiva i produkterna som höjer tillverkningskostnaden och för en del känslan av exklusivitet...

Glansen ser jag som det beror till 95% på underarbetet och vaxet/lackskyddet lägger en viss ton an glansen, som jag ser det så ger Carnaubavaxer lite "varmare/mjukare" lyster jämfört med polymerskydd som ger en klarare/glasigare glans. Sen kan ju företagen pilla med vilken ton det ska ha i slutändan, tycke och smak tror jag styr där.

Avrinning/pärling påverkas ju i lite högre grad av vilket lackskydd man har, hur pass hydrofobt det är med mera, men igen är det ju en fråga om tycke och smak, vissa har en snabbare avrinning, andra en långsammare (men ibland mer fullständig)... Igen så är det ju tycke och smak som styr. Här har jag personligen blivit överraskad några gånger....

Hållbarhet påverkas ju också av ingredienserna, rent naturliga vaxer kommer inte ha nån fantastisk hållbarhet, för det krävs det mer avancerade polymerbaserade ingredienser. Här kan ju dyra vaxer använda mer avancerade tillsatser än de billigare, men inte på något sätt att det alltid är så.

Så det det alltid kokar ner till är vad man själv tycker det är värt, har man pengarna till det och tycker om känslan av exklusivitet så är det ju värt det. Om det är så fantastiskt bra är jag skeptisk till, att det är ett bra vax skulle jag absolut tro, men om det är så mycket bättre än ett som kostar 500-1000kr för samma mängd är jag mer tveksam till.

Det är lite som att gå och köpa ett par jeans, visst kan man gå och köpa ett par Hugo Boss eller Armani Jeans, är dem bättre än ett par vanliga Levi's eller Lee jeans? kanske inte men kanske ger en känsla av exklusivitet som man gör att en del tycker det är värt det...

Att de exklusiva firmorna använder det är ju för att visa att dom är exklusiva kunderna, och kunderna i sin tur vill ha exklusiviteten och är beredda att betala för det.

Långt bidde det som vanligt när jag skiver :lol:
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av bustorp » 28 maj 2010 18:54

Om man får ett rejält gäng med reklamdekaler med vaxet så kan det vara värt det, kanske.
Varför?
Jo dekaler är det enda som kan visa att det är just det vaxet som ligger på, du ser det absolut inte på något annat sätt.
Det är nog vaxernas Armani, helt klart............

Kan inte du skicka tomburken till mig när du har tömt den, mrjohn?
Närmre än så lär man aldrig komma lyxvaxerna.......... :oops:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av marcus » 28 maj 2010 21:18

Benighted sammanfattade även mina reflektioner. Vaxer är som vin, det dyraste vinet man kan tillverka kommersiellt kostar kring 500 kr, och det omfattar allt vill jag minnas? Resten är påslag i olika led, och även skatter.

Men, har man 7 000 kr över som man inte vet vad man skall göra, så är det bara att slå till. Själv så tycker jag att när man har passerat 1 000 kr, då börjar det svida. Men visst, det är en hobby, och dessa får kosta pengar. Skall själv testa ngt "premiumvax", men det blir inte den här månaden iaf.

Kul om du kunde testa t.ex. Collinite 915 mot Concours.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av mrjohn » 29 maj 2010 11:03

Jag håller med er helt och fullt men jag tycker att iallafall Concours är grymt, jag tycker absolut jag märker skillnad i lyster och avrinning mot ett billigt vax. När man upptäckte hur positivt överraskad men blev över detta vax så blir man ju nyfiken på ännu finare vaxer.

När man ser på helhetskostnaden så är den ju galet hög men om man räknar per påläggning 230kr så är det ju mer rimligt. 230kr betalar jag gärna för att ha ett lager CrystalRock på bilen.

Som ni säger så är det en hobby och hobbys kostar pengar. Hoppas att någon vän vill dela kostnaden på en burk mot en riktigt blank bil i sommar. Annars låter jag nog bli.
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av Executive » 29 maj 2010 11:48

Jag går lite i samma tankar. Har kollat runt överallt på svindyra vaxer. Jag vill ha grym glans och om det kommer på bekostnad av sämre hållbarhet så är det ok. För jag kan lägga på det oftare isåfall.

Men det jag har försökt få reda på är om det är så mycket bättre än ett par lager "snabblackskydd" t.ex Ultima PGP.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av limban » 29 maj 2010 15:01

Executive skrev:Jag går lite i samma tankar. Har kollat runt överallt på svindyra vaxer. Jag vill ha grym glans och om det kommer på bekostnad av sämre hållbarhet så är det ok. För jag kan lägga på det oftare isåfall.

Men det jag har försökt få reda på är om det är så mycket bättre än ett par lager "snabblackskydd" t.ex Ultima PGP.

Hade du testat att lägga Ultima PGP ?
Varför jag undrar är vad du tycker om glansen och den halkiga ytan? 8-)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av Executive » 30 maj 2010 00:07

limban skrev:Hade du testat att lägga Ultima PGP ?
Varför jag undrar är vad du tycker om glansen och den halkiga ytan? 8-)
Japp. Har lagt 15-20 lager totalt. Dock inte på samma bil. Det blir blank och halt. Men allt kan bli bättre! ;)

Det var därför jag tänkte att ett svindyrt vax kanske kunde ge ÄNNU bättre glans och ÄNNU bättre känsla och avrinning.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Swisswax Crystal rock

Inlägg av limban » 30 maj 2010 00:40

Okej,.. du har jobbat bra med Ultima Paint Gard Plus hör jag :mrgreen:
Men vill du ha värre yta så är det enda medel jag vet något om är Menzerna Power Lock
Blir som polerat glas :best
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Skriv svar