Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Råd ang. användning av Lahega 36

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av Bewsfroe » 28 maj 2010 20:10

Hej

Idag har jag avklarat mitt livs första polering från A-Ö! Mest polerat enstaka delar innan för att känna på polering lite grann men idag va det dags för Volvon å få sitt!

Men jag hade lite problem med att torka av lackskyddet efter det torkat... Polerade först hela bilen med Lahega 17, torkade noggrant väck alla polermedelsrester med microfiberduk.

Därefter la jag på Sealwax (för hand) La hela bilen och sen gick ja å käka, så det fick torka kanske 40-50 min.

Tyvärr rann det fram lite vattendroppar från nån list här å där. Är det något som kan ha påverkat? Eller vänta ja helt enkelt för länge?

Någon som är lite mer haj på detta medel å vet hur man handskas optimalt med det?
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av Bewsfroe » 28 maj 2010 20:35

Okej, måste vara vattnet som ställde till det! Men då är det ju inget medel som e nå vidare om man inte har tillgång till tryckluft så man kan blåsa ur skarvar å lister.

Hade hoppats på att det inte skulle bli problem då ja först skinnade bilen å sen höll ja frukost. Därefter polering och noggrann avtorkning som sagt (här borde ju det mesta av vattnet varit borta)

Hur gör du när du lägger det för att vatten inte ska krypa fram å göra det hela till en mardröm? :P
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av Bewsfroe » 28 maj 2010 20:49

Okej. Får göra ett nytt försök om 8 månader, för det e la så länge det ska hålla. Iaf enligt etiketten på baksidan :P

Brukar dock oxå torka väldigt noga. Kanske va ja som snåla med medel oxå? La ju på för hand som sagt. Själva appliceringsmetoden har la inte så stor betydelse. Va dock rädd att det skulle bli svårtorkat om ja la på för mkt.

Lyckades iaf tillslut få bort allt med fuktig duk som du säger :)
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av marcus » 28 maj 2010 21:15

Jag brukar dock fukta trissan med vatten innan, och detta utan problem. Men rinner det vatten från lister och dyl, så börjar det dock att kladda.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av Bewsfroe » 28 maj 2010 21:57

Tack :D Får testa på farsans V70 nästa helg :P Tack för snabba, proffsiga svar :jeps
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 28 maj 2010 22:57

jag prövade och låta det ligga över natten som det står någonstans i foldrar. Det gör jag aldrig om. Jag höll på att svimma av utmattning när jag skulle ta bort det :D Men resultatet blev grymt.

Nu ska jag kasta mig på nr 34
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Bewsfroe
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 25 sep 2009 14:02

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av Bewsfroe » 30 maj 2010 20:34

Fick tillfälle att testa lite Sealwax på min egen bil idag igen då någon j*vla idiot antingen smällt upp en dörr eller touchat med sin kofångare i min högra bakdörr å bakskärm! :evil: :evil: :evil:

Detta hade ju såklart resulterat i ytliga repor och lite vitt färgavskrap på min lack! Tråkigt. Har inte fått ett enda dörruppslag eller parkeringsrepa sen jag köpte den. Så polerar jag å dan efter ser det ut som För hundra gubbar!

I vilket fall som helst gick avtorkning bättre idag. La på rikligt med vax på helt torr bil å lät det torka i exakt 1 timme. Å det gick bra att torka bort det! :jeps
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 02 jun 2010 23:29

Hej Jill,
behöver lite råd, är tyvärr lite förvirrad igen gällande no 36 :D

Imorgon tänkte jag lägga sealwax 36 på en silvrig metallic peugot 3 år gammal typ.

jag har 2 mjuka svarta till min autorange-maskin, ska jag fukta dom och sen göra som du skriver:
Man skall lägga ut den med oscillerande maskin (800-1000 rpm) och låta den torka i 60 minuter
På lahegas ettikett står det "fukta trissan,"
Jag vill inte råka ut för ett maratonpass igen :)
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 03 jun 2010 00:05

Tusen tack för snabbt svar Jill, (å mitt i natten också "00:04 ) :jeps :jeps .
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 03 jun 2010 00:07

Ett tillägg: Vi talar omr Autoranges maskin? Eller ska jag ta flex 3401 med stor mjuk lahega trissa? spelar ingen roll eller?
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 03 jun 2010 00:17

Ok, mera bärs och sen kör jag på autorange-maskinen :cheers (det var ett skämt) Tack för support.
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av marcus » 03 jun 2010 08:01

raffe skrev:Ok, mera bärs och sen kör jag på autorange-maskinen :cheers (det var ett skämt) Tack för support.
Jag hade använt Flexen med en mjuk trissa. Stirra dig inte blind på tiden 60 minuter, utan du kan torka av skyddet så fort det har torkat. Testa att dra ett finger på skyddet och kladdar det, låt det ligga. Kladdar det inte, torka av.

Att göra som Lahega rekommenderar - dvs att låta det ligga över natten - är rena galenskaper, för att då får man jobba ihjäl sig när det är dags att torka av det.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 03 jun 2010 08:24

marcus skrev:
raffe skrev:Ok, mera bärs och sen kör jag på autorange-maskinen :cheers (det var ett skämt) Tack för support.
Jag hade använt Flexen med en mjuk trissa. Stirra dig inte blind på tiden 60 minuter, utan du kan torka av skyddet så fort det har torkat. Testa att dra ett finger på skyddet och kladdar det, låt det ligga. Kladdar det inte, torka av.

Att göra som Lahega rekommenderar - dvs att låta det ligga över natten - är rena galenskaper, för att då får man jobba ihjäl sig när det är dags att torka av det.
ok. toppen, tack marcus.
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av marcus » 03 jun 2010 11:06

Jill skrev:Om man vill ha hållbarhet SKA det sitta minst 60 min.
Maskin att lägga det med är smaksak, eftersom det är ett skydd som bara ska "läggas på" lacken.
Lägger man det enligt konstens alla regler så är det nemas problemas att torka av :jeps
Jill, och du grundar detta på?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av marcus » 03 jun 2010 11:30

Jag syftade mest på hållbarheten, sedan vad gäller val av maskin är en smaksak. Själv så föredrar jag en större trissa och lägre varv mot mindre trissor och högre varv.

Att det skall ligga över natten anser jag vara ngt som är väldigt onödigt. Man skulle kanske fråga Lahega om det att det måste ligga en timme eller över natten för bästa hållbarhet?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 03 jun 2010 13:19

Där satt den :jeps :jeps :jeps

det blev autorange-maskin för mina stora svarta var inte rena efter helgens olympiska spel i polermedel :)

medlet Tort och Borttorkat å klart efter 61 minuter.

Tack igen för supporten :cheers

mvh - ralph
Senast redigerad av 4 raffe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
raffe
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 11 dec 2009 15:31
Ort: Göteborg

Re: Råd ang. användning av Lahega 36

Inlägg av raffe » 13 jun 2010 21:41

Ytterligare 3 nöjda göteborgare rullar nu med Lahega 36 som lackskydd. Denna sista gång valde jag en snålare "lagom-dosering", alltså mittimellan liksom. Resultat 63 minuter senare :best :best , enkel att torka av och med skinande glans.

Skriv svar