Jag funderade lite på vad den skulle få för lackskydd och då dök tanken upp att varför inte göra
ett eget test för att se vad jag gillar bäst, dels att jobba med och dels gällande glans/hållbarheten.
Sagt och gjort, passaten får agera testbil.
Bilen är en VW passat årsmodell 2009 som har gått 5300mil och som rullar ca 3500 mil om året, året runt.
Lacken är solidsvart med klarlack. Lacken är i normalskick, första 3000milen handtvättad men med gratis biltvättar och stressigt jobb så gav jag upp för 8 månader sedan och
har därefter kört maskintvätt
Lokalen var vid testet torr och 19grader, perfekt för produkterna som skall testas.
Jag använde enbart mikrofibertrasor.
Jag har försökt ha liknande produkter jämte varandra för att kunna jämföra dem och alla produkterna har hanterats enligt bruksanvisning.
De produkter som läggs på i 2 steg har lagts för hand eller maskin beroende på vad som står på produkten och de som skall sköljas av
är längst fram så det gick att lösa innomhus med en liten portabel spruta och en minisvamp.
Detta är inget exakt test och det finns säkert saker som ni tycker att jag har missat men tanken är att jag skall se vilka produkter som jag skall
ha framöver och vilka som sverker skall få kasta i soptunnan
Utöver testet på huven så delade jag upp taket i 2 delar medFireglaze på halva och lahega Brightguard på halva. Resten av bilen fick Fireglaze.
Till taket såg jag Fireglaze och Brightguard som jämförbara produkter som båda skall läggas i "2 steg" och som är ´relativt billiga per bil.
Lahegan är ju en gammal trokänare som jag inte använt på länge men jag vill ge den en chans igen och se hur den upplevs mot senare skydd.
Förbehandling:
-Tvätt och avfettning
-Clay
-Torkning
-Polering med menzerna Powerfinish och roterande festtool. Medelhård trissa.
-Polering med Menzerna Super finish och occilernade Flex. Medel/mjuk trissa.
-Spritning av bilen
-Maskering
-Behandling
-Sedan avslutade jag med Concept vista på plast, wax på fälgar, Zymöl Tiredressing på däcken mm.
Bilen fick vila i garaget över natten.
Produkter som testades på huven:
-Concept Apollo VAX
-Lahega Hårdvax
-Lahega Brightguard
-Maguiars Tech Wax (som får representera ett billigt konsumentvax)
-Zymöl Concours (som får representera ett premiumvax)
-Menzerna Sealing Wax
-Fire Glaze
-PPS
-R2000
Alla produkter är relativt lättjobbade men jag tycker att Brightguard lätt lämnar små små repor vid avtorkning, troligen slipmedel.
Apollon är lite seg att eftertorka, lite samma känsla som i Menzernas polermedel.
PPS är den som är svårast att eftertorka.
Jag tänkte återkomma vid tvättar under sommaren med mina egna synpunkter.
Innan behandlingen:

Produkter för Clay:

Maskiner som användes:

Maskerad och klar:

Bilder på lacken innan:

Polering steg 1:

Polering steg 2:

Spritning:

Produkter som skall testas:

På plats:

Efter torkning:

Klar bil: