Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av 9st vax/förseglingar

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av mrjohn » 30 maj 2010 10:54

I går var det dax för att snygga till min tjänstebil lite inför sommaren.
Jag funderade lite på vad den skulle få för lackskydd och då dök tanken upp att varför inte göra
ett eget test för att se vad jag gillar bäst, dels att jobba med och dels gällande glans/hållbarheten.

Sagt och gjort, passaten får agera testbil.

Bilen är en VW passat årsmodell 2009 som har gått 5300mil och som rullar ca 3500 mil om året, året runt.
Lacken är solidsvart med klarlack. Lacken är i normalskick, första 3000milen handtvättad men med gratis biltvättar och stressigt jobb så gav jag upp för 8 månader sedan och
har därefter kört maskintvätt :oops: Nu under detta test skall den dock handtvättas eller köras i borstlös tvätt.

Lokalen var vid testet torr och 19grader, perfekt för produkterna som skall testas.
Jag använde enbart mikrofibertrasor.

Jag har försökt ha liknande produkter jämte varandra för att kunna jämföra dem och alla produkterna har hanterats enligt bruksanvisning.
De produkter som läggs på i 2 steg har lagts för hand eller maskin beroende på vad som står på produkten och de som skall sköljas av
är längst fram så det gick att lösa innomhus med en liten portabel spruta och en minisvamp.

Detta är inget exakt test och det finns säkert saker som ni tycker att jag har missat men tanken är att jag skall se vilka produkter som jag skall
ha framöver och vilka som sverker skall få kasta i soptunnan :)

Utöver testet på huven så delade jag upp taket i 2 delar medFireglaze på halva och lahega Brightguard på halva. Resten av bilen fick Fireglaze.
Till taket såg jag Fireglaze och Brightguard som jämförbara produkter som båda skall läggas i "2 steg" och som är ´relativt billiga per bil.
Lahegan är ju en gammal trokänare som jag inte använt på länge men jag vill ge den en chans igen och se hur den upplevs mot senare skydd.

Förbehandling:
-Tvätt och avfettning
-Clay
-Torkning
-Polering med menzerna Powerfinish och roterande festtool. Medelhård trissa.
-Polering med Menzerna Super finish och occilernade Flex. Medel/mjuk trissa.
-Spritning av bilen
-Maskering
-Behandling
-Sedan avslutade jag med Concept vista på plast, wax på fälgar, Zymöl Tiredressing på däcken mm.

Bilen fick vila i garaget över natten.

Produkter som testades på huven:
-Concept Apollo VAX
-Lahega Hårdvax
-Lahega Brightguard
-Maguiars Tech Wax (som får representera ett billigt konsumentvax)
-Zymöl Concours (som får representera ett premiumvax)
-Menzerna Sealing Wax
-Fire Glaze
-PPS
-R2000

Alla produkter är relativt lättjobbade men jag tycker att Brightguard lätt lämnar små små repor vid avtorkning, troligen slipmedel.
Apollon är lite seg att eftertorka, lite samma känsla som i Menzernas polermedel.
PPS är den som är svårast att eftertorka.

Jag tänkte återkomma vid tvättar under sommaren med mina egna synpunkter.

Innan behandlingen:
Bild

Produkter för Clay:
Bild

Maskiner som användes:
Bild

Maskerad och klar:
Bild

Bilder på lacken innan:
Bild
Bild

Polering steg 1:
Bild

Polering steg 2:
Bild

Spritning:
Bild

Produkter som skall testas:
Bild
Bild

På plats:
Bild

Efter torkning:
Bild

Klar bil:
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av Nisse » 30 maj 2010 11:13

Åhhhh en riktig lackskyddstest....Trevligt!! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 30 maj 2010 11:17

shysst :) då har vi 2 test och vänta på :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 30 maj 2010 18:05

grymt! :jeps väntar med spänning på resultatet
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 30 maj 2010 18:24

Gillar bilden med molnen...
Kul att nån tar sig tiden att göra sådana här tester!
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 maj 2010 18:45

Otroligt att du orkar fixa alla olika lackskydd/Förseglingar :shock:
Men ska blir riktigt roligt att få se resultatet.
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Mangi
Ny Medlem

Inlägg av Mangi » 30 maj 2010 18:50

Mycket intressant test :jeps Ska bli kul att höra resultatet :)
Senast redigerad av 4 Mangi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 04 jun 2010 17:13

Idag var det dax för en första avspolning av pollen och insekter, bilen var nästan ren då vi har haft kanonväder denna veckan och bilen har inte rullat mer än 25mil. Jag vill vänta några dagar till innan jag använder svampen.

Film finner ni här: http://dl.dropbox.com/u/6443392/Clip/IMG_0480.MOV

Det är svårt att bilda sig en uppfattning mer än att avrinningen är bra på de flesta, riktigt bra på Zymöl och PPS men inte så kul på Fireglace och R2000. Detta kan ju dock förändras när bilen är svampad och 100% ren och sen är det ju lite olika lutning på olika ställen på huven.

Efter avspolning fick det bli till att snabbt köra den torr så man inte åker på kalkfläckar.

Benighted
Medlem

Inlägg av Benighted » 04 jun 2010 18:22

Intressanta resultat, inte helt vad man väntat sig... med det riktigt tydligt sämre resultatet för två rutor... ska bli intressant att se om det består efter tvätt..
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 04 jun 2010 19:22

Att r-2000 inte pärlar är inte ett problem utan en tillgång då den inte fläckar som de andra medlerna gör och därför passar den enligt mig mycket bra på mörka lacker. På ljusare och mindre mörka lacker använder jag PPS då dessa lacker inte blir lika "störda" av pärlingen som ligger kvar länge på en sådan yta utan att torka fortare för det ;) men visst är PPS roligare att spola vatten på :D

http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 04 jun 2010 19:27

R2000 må inte ha bästa avrinningen/pärlingen . MEN den håller bilen jäkligt lätt tvättad länge och blank
1½ år av konstanta tvättningar fick de ligga på våran aygo . sista 2 månaderna kändes det som om de lätt tvättade började försvinna. men då ha de fått stå ut med mycke avfettning och tvättande.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 04 jun 2010 20:53

R2000 och Fireglaze är inte designade för att vara hydrofoba i samma utsträckning som ett vax. Som sagts tidigare så håller ofta hydrofoba, pärlande ytor kvar vatten så länge att man får kalk, pollen eller smutsfläckar. Ge mig en yta som får vattnet åka av i stora sjok och jag är nöjd..
Nästa gång kan du väl låta filmen rulla en liten stund och se hur ytorna beter sig totalt sett, våta i sjok, torra eller med pärlor kvar.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 04 jun 2010 22:56

Funk skrev:R2000 och Fireglaze är inte designade för att vara hydrofoba i samma utsträckning som ett vax. Som sagts tidigare så håller ofta hydrofoba, pärlande ytor kvar vatten så länge att man får kalk, pollen eller smutsfläckar. Ge mig en yta som får vattnet åka av i stora sjok och jag är nöjd..
Nästa gång kan du väl låta filmen rulla en liten stund och se hur ytorna beter sig totalt sett, våta i sjok, torra eller med pärlor kvar.

/Thomas

Exakt min tanke detta med att låta filmen rulla lite längre efter spolning för att se, om medlena som pärlade mest nu kanske är dom som "lämnar vatten på lacken längst" just pga att dom pärlar?
Där vars filmen bryts ser det nästan ut som att Fireglaze håller på och stöta bort vattnet i ett "stort sjok" ?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 04 jun 2010 22:58

En till fråga ko jag på när jag kollade igenom tråden mer,

Du använder ganska mycket medel när du polerar? Eller ser jag fel på bilderna ?

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 04 jun 2010 23:28

Gör han bara för att det ska synas att han har lagt på varje yta.. eller du vet ju oxå varför :)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 05 jun 2010 11:22

limban skrev:Gör han bara för att det ska synas att han har lagt på varje yta.. eller du vet ju oxå varför :)

Njaaa jag tänkte bilden när han kört Powerfinish med roterande

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 07 jun 2010 14:45

Det handlade nog mer om att det är svårt att dosera på en så liten yta, man tar samma mängd som man är van vid att ta när man lägger på en större yta normalt.

Självklart skall jag filma längre nästa gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 07 jun 2010 17:59

mrjohn skrev:Det handlade nog mer om att det är svårt att dosera på en så liten yta, man tar samma mängd som man är van vid att ta när man lägger på en större yta normalt.

Självklart skall jag filma längre nästa gång.

Igen förtydligar jag mig, Jag menade såklart Polermedlet MENZERNA POWER FINISH :)

Jag tycker det ser ut som att du använt dig av mycket medel, + att du verkar köra ganska stora ytor "på en gång"

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 08 jun 2010 10:46

Ytorna kör jag oftast en huv indelat på 4 sektioner, ibland på små bilar tar jag upp till halva.
Gällande mängden så kan jag nog ha tagit mer än nödvändigt här men jag kanske tänkte som så att det skulle synas på bilderna. Powershine gillar jag att köra och i slutet tillföra lite vatten från en sprutflaska, då ser det ju också mer ut.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 14 jun 2010 23:44

Nu har jag kört ca 200mil sedan behandling av huven och den har imellan bara fått 3 avspolningar med högtryck. Innan tvätten idag var huven dammig, fick ett par små fågelskitar idag och gott om insekter.

Idag svampade jag bilen noga med favoriten cherryfoam och den är riktigt lätttvättad och hal.
Insekter mm släpper bra och det är självklar bra lyster i lacken. Det är svårt att säga någonting av hållbarheten av lackskydden ännu då alla självlart skall klara några veckor och avspolningar +1tvätt.

Taket som är delat mellan Brightguard och Fireglace är jämt, ingen upplevd skillnad ännu. Avrinningen är god så man behöver inte vrida ur min stora Waffle för att torka hela bilen.

Det jag på huven framförallt märker är att Zymöl Concors har absolut snabbast och snyggast avrinning (mitten/mitten av huven) och en läcker pärlning men lämnar alltid små droppar kvar med risk för kalkfläckar om bilen inte körs torr eller torkas.

Concept Apollo, lahega hårdvax och Brightguard rinner av med i större lass men ganska fort och får helt klart godkänt gällande avrinning. (uppe till höger mitten och vänster).

PPS rinner av jättebra och lämnar en torr fin yta. (dock kommer några droppar från Concours rinnande i filmen).

Fireglace trodde jag skulle ge en bättre avrinning men jag kanske får släppa den som favorit av 1-komponentsmedel. Något som stärker detta är att sambon som är helt okunnig på bilvård tyckte att sin Fireglacebehandlade bil kändes tråkig att tvätta och tappade glansen snabbt redan 1,5 månader efter behandling och det är en sommarbil som inte behandlas med starka kemikalier och tvättas en gång varannan vecka pga damm och pollen.

Som läget är just nu så hade jag absolut valt ett fint vax på min hobbybil (som knappt körs i regn) för det är en så härlig känsla när man tvättar (har detta på hobbybilen idag. Med lethermaster impregnering på cabben och många lager vax så vill vattnet inte fästa alls och man njuter vid tvätt :) ) men på bruksbilen lutar det åt att PPS är favoriten.

Skall bli kul att testa powerlock och de 2 olika Dodo Juice WAX som jag har stående otestat :)

Här kommer en film med avrinningstest efterdagens tvätt.
http://dl.dropbox.com/u/6443392/Clip/IMG_0505.MOV

Skriv svar