Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av 9st vax/förseglingar

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Eric Sigurdsson
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 feb 2010 08:30

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av Eric Sigurdsson » 25 jun 2010 08:28

Jag har en teori om att FireGlaze inte är lämplig för alla typer av lacker. Jag har kört en hel del bilar med FG men bara ett fåtal har blivit riktigt kanon. Gjorde en vit pärlemo Mazda en gång med extremt mjuk lack och där blev resultatet helkasst, även om underarbetet var enligt alla konstens regler. Efter ett par tvättar var lackskyddet som bortblåst och nästan sträv i lacken.

På hårdare lacker (jag har kört några bmw, audi) upplever jag att resultatet av FG är mycket bättre. Längre hållbarhet och högre avrinning.

Kan jag ha rätt?
Senast redigerad av 4 Eric Sigurdsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av bustorp » 25 jun 2010 10:12

Du har nog helt rätt där.
Den är också svag på solid utan klarlack.
Jag har skrivit en del om det tidigare, bl a på ProRecond, men det blev inte taget på allvar från början.
Det satt långt inne innan ÅF erkände att FireGlaze inte är ett 100% kompatibelt lackskydd.

Jag har hittat fler problem (småsaker, men störande sådana) med det o även andra medel,
men det behåller jag nog för mig själv.
Det är inte kul att behöva försvara sig mot folk som inte upplevt problemen
o därför tror sig veta bättre.
Det är ju klart svårare att hitta negativa saker om en produkt än att uppleva det positiva.
Många begriper inte det..........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av MAX » 25 jun 2010 10:33

Intressant test av olika lackskydd mr John samt som det skrevs tidigare att det är kul att någon engagerar sig i detta då det trots allt är lite pilligt att hålla reda på vad man lagt samt att utvädera dom olika egenskaperna :P

Sen då det som visar sig fungera utmärkt på en typ av lack kanske inte alls fungerar på nästa lack vilket blir lite frusterande när man kanske tom åker på att polera om bilen om det vill sig illa dvs att det inte räcker med att bara byta skydd utan att man med hjälp av föregående skydd lyckats skapa nya repor vid påläggning eller vid avtork,

Men att det offtas inte syns förräns i ett senare skede när exempelvis skyddet satt sig riktigt eller att man tvättat bort den eventuella lilla fet-ytan som många skydd lämnar eller att det härdat klart(kan ju ta allt från några timmar till flera dagar)beroende på väderlek(fuktighet och tempreraturer)

Sen lika som Eric skrev i föregående inlägg om fireglasen så funkar den inte på alla lacker(klart att den funkar)men lämnar olika resultat lägger den själv bara på klarlackade ytor nu för tiden och endast för hand med mycket mjuk svamp och lätt hand samt då lika som ante bmw beskrivit för mig dvs polerar ej in det utan bara täcker ytan.låter det torka naturligtvis och torkar sedan av det lite lätt.

Men använder den inte på lacker utan klarlack dvs solida(ok har gjort det)men då har det visat sig att den lämnar dels en ljusare yta(bleker lacken)samt att det då visat sig efter ett tag när medlet satt sig att det ser ut som man inte polerat alls innan man då lagt skyddet repigt och ännu blekare yta.

Fast det är ju många som tycker det funkar alldelles utmärkt oavsett lacktyp (klarlack,och solid utan klarlack)och det har jag förstått nu :? inte alls är så konstigt då alla lacker fast dom nu är solida eller klarlackade reagerar olika fast det då är samma typ av lack :o men att jag valt bort fireglassen på solida lacker utan klarlack för att vara säker på att slippa polera om bilen,men som sagt helt säker är man ju alldrig :?

Men som sagt ett intressant test och återkom gärna med fler erfarenheter av dom olika skydden :P

Mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av mrjohn » 08 jul 2010 15:33

Bilen har nu gått ca 400 mil sedan testet och är väldigt lättvättad.
Jag har kompletterat med res-bona glasbehandling på alla rutor och lite vaxtester på bakre delen av bilen (Dodo light fantastic och Supernatural).

Idag fick det bli en borstlös biltvätt med avfettning då jag hade lite brådis.
Det ger ju inte jättemycket information men det är 2 saker jag har konstaterat sedan sist.

1. lahega Brightguard innehåller en del slipmedel som på något sätt har orsakat att jag i solljus har hollogram efter att ha lagt på detta för hand. Detta är bara på just den del där detta lackskydd ligger (samt även då på den halvan av övriga bilen där jag testade detta för att göra av med mina flaskor). Man lär sig varje dag och jag vet ju att man kan lägga på detta medel med occilerande masin men att man inte kunde lägga på det på en svart bil för hand visste jag inte.

2. PPS ruta är överlägsen gällande avrinning och såg kanonbra ut efter biltvätten. PPS är enda rutan där man ser klara kanter mellan övriga medel. Detta skall analyseras mer efter nästa "riktiga" tvätt där man får loss all smuts.

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av mrjohn » 14 jul 2010 10:30

Igår efter 550 mil fick jag tyvärr avbryta detta lacktest då det inte var kul med de ränder som i vissa ljus kunde ses, två fågelskitar som behövde poleras och en ruta där brightguard hade orsakat polerrosor...

Efter detta test så har jag fått med mig följande som iofs var ganska väntat i vissa fall.

PPS var i mitt tycke överlägset som lackskydd och för avrinning. Detta baserar jag på denna ytas glans efter sista tvätten och den suveräna avrinningen.

Zymöl Concours hade bäst avrinning men klarade bara drygt 400mil och 6 tvättar innan man märker att det försvinner = mer för hobbybilen.

Lahega Brightguard använder jag inte igen, innehåller någon form av polermedel som sabbade min fina polering.. Visst jag kunde ha använt en occilerande masin iställt för att lägga på det för hand men jag vill inte ha polermedel i sista steget.

Fireglace köper jag heller inte igen då jag är missnöjd på min svarta bil, min sambos z3 såg trist ut redan efter någon månad och en vän var heller inte riktigt nöjd. Jag var riktigt positiv till detta innan mest efter att ha hört andra som var nöjda i kombination med enkelheten att använda..

Concept apollo tycker jag är segt att eftertorka och detta får bli ett vax till insida dörrar mm framöver. Bra avrinning dock.

Nu fick det bli en ny polering av huven för att testa lahegas polermedel 13 och 18. Mycket trevliga medel och detta toppade jag med powerlock för att se om man kan få en ny favorit bland 1-stegarna efter Fireglace...


Direkt efter avspolning sista gången:
Bild

Efter 1 minut:
Bild

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Test av 9st vax/förseglingar

Inlägg av bustorp » 14 jul 2010 11:57

Jag håller med, Lahega 18 är en mycket trevlig bekantskap.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar