Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ultima Paintgurd + vs. Orange Sealer vs. ?
-
dyltabruk
- Medlem
Ultima Paintgurd + vs. Orange Sealer vs. ?
Hej!
Har någon jämfört dessa två produkter med varandra? Finns det ytterligare någon som förtjänar att nämnas i sammanhanget?
Fördelar Ultima (av vad jag hittat på olika forum): Lätt att applicera. Ingen efterpolering. Ok hållbarhet. Ingen maskering behövs/Fläckar inte. Pris per behandling ca 15-20 kronor (ca 1,50-2,50kr/ml och ca 7-10ml går åt).
Fördelar Orange Sealer (av vad jag hittat på olika forum): Lätt att applicera. Efterpolering/torkning behövs med fuktig microduk. Bättre hållbarhet än Ultima (osäker hur mycket bättre). Fläckar vinyl plast... vet ej??? Pris per behandling... ??? (ca pris 40-60 öre/ml)
Har någon jämfört dessa två produkter med varandra? Finns det ytterligare någon som förtjänar att nämnas i sammanhanget?
Fördelar Ultima (av vad jag hittat på olika forum): Lätt att applicera. Ingen efterpolering. Ok hållbarhet. Ingen maskering behövs/Fläckar inte. Pris per behandling ca 15-20 kronor (ca 1,50-2,50kr/ml och ca 7-10ml går åt).
Fördelar Orange Sealer (av vad jag hittat på olika forum): Lätt att applicera. Efterpolering/torkning behövs med fuktig microduk. Bättre hållbarhet än Ultima (osäker hur mycket bättre). Fläckar vinyl plast... vet ej??? Pris per behandling... ??? (ca pris 40-60 öre/ml)
Senast redigerad av 4 dyltabruk, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Re: Ultima Paintgurd + vs. Orange Sealer vs. ?
Jag har använt båda två, men inte sida vid sida...
Dom är så olika att det är svårt att jämföra rakt av, Ultima vinner på lättheten att applicera, Orange Sealern på hållbarhet. Pris på en behandling med OS bör landa på ca.20:- ...
/Thomas
Dom är så olika att det är svårt att jämföra rakt av, Ultima vinner på lättheten att applicera, Orange Sealern på hållbarhet. Pris på en behandling med OS bör landa på ca.20:- ...
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
dyltabruk
- Medlem
Då får jag köpa ett pack av varje för att testa. Har beställt Orange Sealer så det får bli den första produkten på provbänken. Därefter tror jag att det får bli Ultima Paintguard.
Hur mycket sämre vidhäftningsförmåga har dessa produkter om jag lägger dom ovanpå Mirror Image istället för att göra det på ett mer "korrekt" sätt utan vaxprodukt under?
Hur mycket sämre vidhäftningsförmåga har dessa produkter om jag lägger dom ovanpå Mirror Image istället för att göra det på ett mer "korrekt" sätt utan vaxprodukt under?
Senast redigerad av 4 dyltabruk, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Ultima skall kunna läggas på befintliga skydd. Vad gäller orange sealer så skall den inte läggas ovanpå en produkt som innehåller vax el dyl. Man kan givetvis lägga den på en vaxprodukt, men med t.ex. dålig hållbarhet till följd,,dyltabruk skrev:Då får jag köpa ett pack av varje för att testa. Har beställt Orange Sealer så det får bli den första produkten på provbänken. Därefter tror jag att det får bli Ultima Paintguard.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- hall
- Medlem
- Kontakt:
Någon som har koll på hur länge Ultiman håller?
Senast redigerad av 4 hall, redigerad totalt 14 gång.
Lahega No1 Fastcut 13.....
- Funk
- Moderator

Frugans bil är den enda som jag lagt Ultima på utan att upprepa behandlingen efter ett tag. På den så ligger 2 lager som lagts med 24 timmar emellan, och den är lättvättad och pärlar en hel del efter ca. två månader och 6-8 tvättar.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Executive
- Medlem
1 lager höll ett år (minst) på en kompis BMW Z4. Han har den som "sommarbil". Dvs ingen kallavfettning t.ex.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Jag körde ett forcerat test förra våren....tvättade med högtryck och alkalie upp till 3 gånger varje dag, ett par gånger med svamp och till och med i automat. Vid 30-talet tvättar så var alla vaxer/skydd borta, så även Ultima. Så det kan kanske sitta ett 4-5 månader vintertid och en aning längre sommartid om man tvättar någon gång i veckan med milda medel. Med kallavfettning så ryker det nog fortare...
Kolla tråden "test av fyra vaxer" här på forumet...
/Thomas
Kolla tråden "test av fyra vaxer" här på forumet...
/Thomas
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
hall skrev:Någon som har koll på hur länge Ultiman håller?
Som jag nämnde tidigare i en annan tråd som vart raderad,
Men men .. jag har stamkunder på firman som kommer och tvättar ungefär varannan vecka året om.
Och en av kunderna köpte Ultima på sommaren 2009 och la ett lager själv.
sen när hösten kom så ville han att vi skulle lägga ett lager till, vilket vi gjorde,
Och tvättade hans bil lika som tidigare en tvätt med kallavfettning varje gång efter som han åker mycket i jobbet,, sen när våren kom så tvättade jag bilen riktigt noga och till min förvåning så pärlade det sig ruggigt bra inte precis som en helt nybehandlad bil.. men inte långt ifrån
Då fattade jag att ultima tillhör det övre skiktet av lackskydd..
Ock räknar man till att det knappt tar 15min att lägga ett lager samt att du får inte ens en svettpärla i pannan..
Då tillhör det definitivt det bästa jag någonsin har testat
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
om man då måste lägga Ultima 3-4 ggr per år för att uppnå samma effekt som Orange sealer så innebär det att det kostar ca 60-80 kr för ett år med Ultima och 20 kr för Orange Sealer. om vi ser prisjämförelsen längre upp i tråden.
tar det en kvart och lägga ultima på en hel bil så tar ju även det längre tid än orange sealer. lägger och torkar av en hel bil med Orange sealer på under 20min och då har jag tagit i..
första känslan direkt efter applicering tycker jag också Orange sealer vinner. då dom flesta WOWA produkter får lite strävare känsla. vilket jag inte gillar.
tar det en kvart och lägga ultima på en hel bil så tar ju även det längre tid än orange sealer. lägger och torkar av en hel bil med Orange sealer på under 20min och då har jag tagit i..
första känslan direkt efter applicering tycker jag också Orange sealer vinner. då dom flesta WOWA produkter får lite strävare känsla. vilket jag inte gillar.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
Göran
Pris per behandling
Ultima kostar inte 60-80 kronor per år, jag har haft samma flaska i 3 år, och behandlat 30 bilar.
Det blir ca 17 kr per bil, och jag kanske kan behandla 15 bilar till med samma flaska.
Det är viktigt att ta ytterst lite av produkten!!!!!
Vad är din tid värd?
Vidare så är tiden det dyrbaraste vi har i dagens samhälle oavsett om vi jobbar med proffsig bilrekond eller är hobbypolerare med barnhämtning, matlagning mm. Jag kör hellre än att jag vaxar. Utan att det ena behöver förta det andra.
Om du som läser inte har blivit troende så är det enda jag begär att du testar produkten.
Stryk på, gå bort och ta en kopp kaffe i solen medan Ultima gör jobbet.
Ultima kostar inte 60-80 kronor per år, jag har haft samma flaska i 3 år, och behandlat 30 bilar.
Det blir ca 17 kr per bil, och jag kanske kan behandla 15 bilar till med samma flaska.
Det är viktigt att ta ytterst lite av produkten!!!!!
Vad är din tid värd?
Vidare så är tiden det dyrbaraste vi har i dagens samhälle oavsett om vi jobbar med proffsig bilrekond eller är hobbypolerare med barnhämtning, matlagning mm. Jag kör hellre än att jag vaxar. Utan att det ena behöver förta det andra.
Om du som läser inte har blivit troende så är det enda jag begär att du testar produkten.
Stryk på, gå bort och ta en kopp kaffe i solen medan Ultima gör jobbet.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

De två är som barn...olika men älskade av olika skäl och för sina olika egenskaper.
Utseende är samma. PS vinner för sin halka och pärlning. Utima går på knock i ronden applicering, jag tror man tar en hel bil på 5-6 minuter..
Mina erfarenheter av hållbarheten på OS är begränsad, och mina erfarenheter av Ultima är att det inte håller så länge som en del påstår. Så det är en fråga om smak skulle jag säja.. jag har båda i lådan och kommer att använda båda i framtiden.
/Thomas
Utseende är samma. PS vinner för sin halka och pärlning. Utima går på knock i ronden applicering, jag tror man tar en hel bil på 5-6 minuter..
Mina erfarenheter av hållbarheten på OS är begränsad, och mina erfarenheter av Ultima är att det inte håller så länge som en del påstår. Så det är en fråga om smak skulle jag säja.. jag har båda i lådan och kommer att använda båda i framtiden.
/Thomas
-
peterv
- Medlem
Det är väl lite vad man själv föredrar. Till mina vänner och bekanta lägger jag själv Fireglaze för att jag vet att de inte vill lämna in bilen igen ett par månader senare för att lägga ett lager till med Paint Guard. PG är ett mycket bra konsumentskydd, enkelt att applicera
I mitt eget fall så la jag 3lager UPGP i Juli förra året, sen la jag ett lager varje månad fram till September....pausa från September till Januari då jag la ett lager till.....rekonda bilen i slutet av förra månaden och kände att skyddet fortfarande var där på huven, taket etc men det tog en del stryk på sidorna...å andra sidan så var det en tuff och lång vinter.
Har en uppföljningsvideo som jag planerar lägga upp när jag har tid....avrinning...
Min fråga är om OS håller i klass med FG...??
I mitt eget fall så la jag 3lager UPGP i Juli förra året, sen la jag ett lager varje månad fram till September....pausa från September till Januari då jag la ett lager till.....rekonda bilen i slutet av förra månaden och kände att skyddet fortfarande var där på huven, taket etc men det tog en del stryk på sidorna...å andra sidan så var det en tuff och lång vinter.
Har en uppföljningsvideo som jag planerar lägga upp när jag har tid....avrinning...
Min fråga är om OS håller i klass med FG...??
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
-
Shareware
- Medlem
Har inte använt orange Sealer så den kan jag inte uttala mig om men jag använder UPGP och jag tycker den har några minus förutom sina plus som sällan tas upp här inne men som definitivt är problem för mig. Jag är fortfarande inte helt säker på att jag gör helt rätt vid applicering om jag skall vara ärlig trots att jag använt UPGP många gånger och mycket beror på att UPGP är i princip osynligt.
Här är min minus lista.
1. Det är svårt att se om man faktiskt har applicerat något eller inte på ytan. (Detta är största problemet)
2. När du inte ser så har du vips överdoserat och får ränder på ytan eller flammighet.
2. Bilen bör vara snustorr innan bakom regskyltar m.m. Drar man ut vatten kan det bli linjer och hologramendenser i ytan när solen ligger på.
3. Bilen bör inte köras 1 timme efter applicering eller utsättas för väta. (Så kul är det inte att hänga i tvätthallen.)
Annars är jag nöjd!
Jo en annan sak! Här nere på västkusten blåser det så förbannat att man missar microfibersvampen med sprayen ett par gånger varje behandling! Men det kanske inte är UPGP's fel!:)
Här är min minus lista.
1. Det är svårt att se om man faktiskt har applicerat något eller inte på ytan. (Detta är största problemet)
2. När du inte ser så har du vips överdoserat och får ränder på ytan eller flammighet.
2. Bilen bör vara snustorr innan bakom regskyltar m.m. Drar man ut vatten kan det bli linjer och hologramendenser i ytan när solen ligger på.
3. Bilen bör inte köras 1 timme efter applicering eller utsättas för väta. (Så kul är det inte att hänga i tvätthallen.)
Annars är jag nöjd!
Jo en annan sak! Här nere på västkusten blåser det så förbannat att man missar microfibersvampen med sprayen ett par gånger varje behandling! Men det kanske inte är UPGP's fel!:)
Senast redigerad av 4 Shareware, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

1, Håller med dig lite där, var väldigt svårt att se var man varit, jag drog säkert svampen 5-6 gånger över samma ställe för att vara säker, har dock inte upptäckt några ränder eller flammighet på min bil.
2, Jag gjorde så att jag hade en torr microfiberduk och torkade bort vatten som runnit från lister, backspeglar mm. innan jag la på skyddet.
3, Visserligen sant men om du lägger på ett "vanligt" lackskydd tar det längre tid och det har ofta lite längre torktid. Men det slår ju lite hål på argumentet att det är ett lackskydd son tar 10 minuter att lägga på.
2, Jag gjorde så att jag hade en torr microfiberduk och torkade bort vatten som runnit från lister, backspeglar mm. innan jag la på skyddet.
3, Visserligen sant men om du lägger på ett "vanligt" lackskydd tar det längre tid och det har ofta lite längre torktid. Men det slår ju lite hål på argumentet att det är ett lackskydd son tar 10 minuter att lägga på.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- bustorp
- Trogen Medlem

95% av de som har provat Orange Sealer har problem med att torka bort det.
Det är en slutsats som inte är så svår att komma fram till genom att läsa här.
O sen har vi mortil som både lägger på o torkar av på 20 minuter.
Förmodligen är han ganska ensam däruppe på toppen.
Mina vänner, vad låter mest trovärdigt av dessa två alternativ? 95% eller resten?
Behöver man ens fundera?
Vi strävar säkert alla att få arbetet så enkelt o smidigt som möjligt o ändå få ett bra o hållbart resultat, inte sant?
Finns det något mer lättjobbat än att stryka ut o sen är det bra?
Även om man behöver göra det 3-4 ggr/år så tar det sammanlagt max en timme.
Det är i det häradet (1 timme, alltså) jag tror att Orange Sealer också hamnar om man är en hyfsat normal putsare. Per gång, alltså...........
Undrar hur många äkta polerproffs som frivilligt går "baklänges" i produktutveckling o kör detta medel.
Jag behöver väl knappast avslöja vilket medel jag, som gammal putsräv, väljer........
Mina vänner, vad låter mest trovärdigt av dessa två alternativ? 95% eller resten?
Behöver man ens fundera?
Vi strävar säkert alla att få arbetet så enkelt o smidigt som möjligt o ändå få ett bra o hållbart resultat, inte sant?
Finns det något mer lättjobbat än att stryka ut o sen är det bra?
Även om man behöver göra det 3-4 ggr/år så tar det sammanlagt max en timme.
Det är i det häradet (1 timme, alltså) jag tror att Orange Sealer också hamnar om man är en hyfsat normal putsare. Per gång, alltså...........
Undrar hur många äkta polerproffs som frivilligt går "baklänges" i produktutveckling o kör detta medel.
Jag behöver väl knappast avslöja vilket medel jag, som gammal putsräv, väljer........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- jojje
- Entusiast

Det finns inga genvägar till det perfekta/tillfredställande poler/putsresultatet, vill jag ha bra resultat är jag beredd att svettas en smula (inte bara under tungan).
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Nöjda med glansen, ja...........men nu kommer det smygande (i en annan tråd) att man behöver en fuktig MF-duk först o en torr direkt efter för att torka av skyddet på ett "smidigt" sätt.
Jag var med på den tiden när det var så "smidigt" för så gott som alla dåtidens värstingmedel, men jag kunde aldrig tänka mig att det skulle komma tillbaka.
Det är helt riktigt att jag inte ens provat medlet, jag stegrade mig redan när det avslöjades att man skulle i princip köra waxon-waxoff för att det inte skulle torka fast. Det stod på en annan sida att det endast skulle torka någon minut annars var det svårt att få bort.
Det skrevs av expertis redan när medlet utvärderades innan det släpptes.
O man ska väl tro på det expertisen skriver, eller hur Jill?
Det är därför jag känner att jag inte behöver skaffa mig mer kunskap för just det medlet än det jag läst mig till här o hos Jarre. Jag litar på dom........
Jag påstår inte att Ultima är något undermedel, men varför klippa gräs med handjagat när det finns åkklippare.....
Jag var med på den tiden när det var så "smidigt" för så gott som alla dåtidens värstingmedel, men jag kunde aldrig tänka mig att det skulle komma tillbaka.
Det är helt riktigt att jag inte ens provat medlet, jag stegrade mig redan när det avslöjades att man skulle i princip köra waxon-waxoff för att det inte skulle torka fast. Det stod på en annan sida att det endast skulle torka någon minut annars var det svårt att få bort.
Det skrevs av expertis redan när medlet utvärderades innan det släpptes.
O man ska väl tro på det expertisen skriver, eller hur Jill?
Det är därför jag känner att jag inte behöver skaffa mig mer kunskap för just det medlet än det jag läst mig till här o hos Jarre. Jag litar på dom........
Jag påstår inte att Ultima är något undermedel, men varför klippa gräs med handjagat när det finns åkklippare.....
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Nej jag är inte ensam . och ja det va en hel del testande innan man fick in rätt teknik.bustorp skrev:95% av de som har provat Orange Sealer har problem med att torka bort det.
vi har alla våra "knep" och det vet du mycket väl .
fast igentligen hur trovärdig blir dina inlägg här då du påstår att Ultima är MYCKET bättre än Opti-seal som av folket "over there" har jämfört dom båda 2 och skrivit att dom är likvärdiga. (detta av dom bättre som hänger på autopia.org) själv testar jag just nu dessa 2 medel sida vid sida. men jag gör precis som du i Orange sealer ämnet och förlitar mig på vad andra har sagt tills jag har egna resultat (Ultima >opti-seal).
Är det förövrigt inte ditt älskade smartab vars lackskydd helst ska stå över natten och härda innan man TORKAR av det? (titta torka)
ett steg bakåt vet jag inte om jag kan kalla det för då man sparar tid på att slippa vänta på att skyddet ska härda innan man torkar av det. lägg på med oscillerande maskin på hela bilen ta sedan en våt mf duk i ena handen och en torr i den andra sen är det bara och torka av hela bilen . DIREKT efter detta är gjort så är det bara åka ut och köra. inga väntetider allt är klappat och klart. bilen är sjukt len i lacken och grymt bra avrinning. för o inte tala om lätt tvättad.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
- bustorp
- Trogen Medlem

Läs här o hos Jarre så tror jag att du förstår, Jill. Det är bara att googla på.........
Man måste kunna lita på vad andra skrivit, o det är inga nybörjare som har konstaterat detta problem.
Jag har följt vad som skrivits om Orange Sealer sedan strax efter det börjat testas av "panelen" på ProRecond för........är det två år sedan eller mer?
Om jag minns rätt så blev jag t o m erbjuden att få ett prov också, men då hade det redan börjat testas o det skrevs en del om torkproblemet så jag avböjde redan då.
Kan inte säga att jag ångrade mig.........
Det finns så oerhört många skydd på marknaden idag att det lätt går att välja bort Orange Sealer o ändå inte tappa något av det som är till dess fördel.
O hållbarheten är väl inte så vansinnigt mycket bättre än hos vissa andra av dagens enstegare.
Tveksam till om någon verkligen testat det, att lägga dem sida vid sida under en längre period o se vad som händer. Det är ju först då man ser skillnader.
Glansskillnad kan jag säga att det ser ingen.
Den kanske däremot är mätbar men den är inte synlig för det mänskliga ögat.
Tyvärr.
Man måste kunna lita på vad andra skrivit, o det är inga nybörjare som har konstaterat detta problem.
Jag har följt vad som skrivits om Orange Sealer sedan strax efter det börjat testas av "panelen" på ProRecond för........är det två år sedan eller mer?
Om jag minns rätt så blev jag t o m erbjuden att få ett prov också, men då hade det redan börjat testas o det skrevs en del om torkproblemet så jag avböjde redan då.
Kan inte säga att jag ångrade mig.........
Det finns så oerhört många skydd på marknaden idag att det lätt går att välja bort Orange Sealer o ändå inte tappa något av det som är till dess fördel.
O hållbarheten är väl inte så vansinnigt mycket bättre än hos vissa andra av dagens enstegare.
Tveksam till om någon verkligen testat det, att lägga dem sida vid sida under en längre period o se vad som händer. Det är ju först då man ser skillnader.
Glansskillnad kan jag säga att det ser ingen.
Den kanske däremot är mätbar men den är inte synlig för det mänskliga ögat.
Tyvärr.
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk