Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Struntar fullständigt i om det blir blankt...

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
perror
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 aug 2010 11:45
Ort: Sundsvall

Struntar fullständigt i om det blir blankt...

Inlägg av perror » 15 aug 2010 19:19

Mitt första inlägg och jag börjar med att svära i kyrkan! Jag skulle dock behöva lite råd även om jag aldrig kommer att bli frälst.

Jag letar något preparat som lämnar en hinna (gärna "fet") som gör så att flugorna på fronten i princip går att skölja bort. Jag struntar fullständigt i hur blankt det blir men tar för givet att ingen produkt gör bilen matt eller flammig.
Jag har ägnat några timmar åt detta imponerande forum, sök på webben osv men allt man hittar är glans hit och lyster dit! På min nuvarande produkt står det t.ex. "ger lacken en högglansig yta och gör den motståndskraftig mot rengöringsmedel".
Kollar man t.ex. på Turtle produkter (som är lätta att få tag i) hittar man t.ex. "Turtle Metallic Wax är speciellt anpassat för metalliclacker och ger ett varaktigt skydd och utsökt glans." Skydd mot vad? UV-strålning, surt regn och oxidation bekymrar mig inte (sommarbil som alltid står i garage när den inte körs). Hos BBV hittar man massor av produkter som säkert är bra men jag kan omöjligt avgöra om de passar mig.

Insektsremover är inte lösningen på mina problem, tycker att det är en idiotiskt produkt. Använder Sonax och när man sprejar på det före tvätt så ser man att mycket av insektssmeten lossnar men resultatet efter tvätt och torkning tycker jag är det samma som när jag kör utan remover. Just det, till skillnad från er entusiaster så får jag inte bilen helt ren och det kan finnas matta fläckar där någon riktigt envis insekt suttit. Min förhoppning är att dessa försvinner nästa gång man tvättar bilen... Dessutom har det hänt att jag lämnat in bilen hos proffs och vill ju inte förstöra deras arbete med starka rengöringsmedel.

Så vad rekomender ni experter??? Drömprodukten är något man smetar på för hand och som inte behöver "efterpoleras".

Krav på produkten:
  • Underlättar tvättning.
  • Kräver inga maskiner.
  • Märks inte om det råkar hamna på sträv svart plast. Alternativt att det går lätt att fixa till.
  • Får inte polera/"slipa". Befinliga repor kan jag leva med men jag vill inte tillföra nya. Jag vill absolut inte gnugga på bilen.
  • Måste också tåla att någon vattendroppe råkar dyka upp från någon skarv eller list medan man jobbar.
  • Körklar efter behandling. Min bil är full av vatten efter tvätt så jag brukar köra några mil direkt (alltid nya flugor när man är tillbaka).
Önskvärt/övrigt:
  • Överlever ett antal tvättar. Jag använder bara ett milt schampo och tvättar inte supernoga. Är då rädd att det på vissa ställen byggs upp lager av produkten och smutsrester om man måste behandla ofta.
  • Vill inte betala för Mr Cap, Ditec lackförsegling eller liknande.
Kuriosa:
Lämnade in bilen när den var ganska ny till en rekond-firma men sa att jag nöjde mig med ett långlivat bra vax och inte ville kosta på lackförsegling. När jag hämtade bilen så sa de att de trots allt lagt på en lite enklare lackförsegling och jag blev supernöjd med resultatet! (Var aningen mindre nöjd med hur de hanterat sina maskiner). Lacken kändes fet, nästan en aning kladdig(!), men var otroligt lättvättad. Lämnade senare in bilen på samma ställe och ville få samma behandling men de visste inte riktig vad jag menade och trodde att de nog använt ett "vanligt vax" föregående gång. Blev väldigt blankt och fint men var definitvit inte samma långlivade produkt. Öskar jag visste vad de körde med första gången för det är precis de egenskaper jag letar efter.

/Roger P
Senast redigerad av 4 perror, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Struntar fullständigt i om det blir blankt...

Inlägg av jujimbo » 15 aug 2010 21:57

Hej och välkommen :D

När jag läser din text vad du är ute efter så tror jag att något typ Autorange wetwax är nåt åt det hållet,man tvättar bilen och spolar av den sen svampar man på det på blött bil spolar av torkar bilen klart :P

Eller om du köper nåt av dom nya sortens lackskydd som är wipe on walk away typ allså man lägger på det låter det torka klart ingen efter polering eller torkning, dom två jag känner till är Ultima paint guard plus+ och Optimum Opti-Seal väldigt lätt att använda båda två,finns massa info om dom på forumet :nicka

Hoppas du blev något klokare av mitt svar.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

perror
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 aug 2010 11:45
Ort: Sundsvall

Re: Struntar fullständigt i om det blir blankt...

Inlägg av perror » 17 aug 2010 22:12

Det där att jag inte bryr mig om glansen är väl inte riktigt sant. Kan kanske kallade det lackskadefobi, är övertygad om att det skapas repor så snart jag rör bilen. Tycker jag att bilen är tillräckligt blank så vill jag inte slita på lacken. "Wax it wet" produkterna låter inte så lockande, en stor del av produkten hamnar där den inte ska och jag måste hålla på utomhus.

Egentligen kan man sammanfatta med frågan med vilken/vilka produkter gör det lättast att tvätta bort insekter?

Jag kom ju att tänka på att jag inte behöver behandla hela bilen med samma produkt och då gör det inte så mycket om någon är lite besvärligare. Ultima och Optiseal verkar lite "tunna" så man kanske skulle köra t.ex. Fire Glaze på fronten och sedan toppa med någon av "tunnisarna" på hela bilen.

Kanske Orange sealer (vem tillverkar???) i stället för FG, eller kanske Zirconite? Allt hänger på flugskyddet...

Zirconiten låter lockande på BBV men ger inte många vettiga träffar när man googlar.
Senast redigerad av 4 perror, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Struntar fullständigt i om det blir blankt...

Inlägg av mrjohn » 18 aug 2010 09:00

På min hobbybil så upplever jag det du efterfrågar, att man kan spola bort 95% av flugorna och resten försvinner enkelt med ett drag med tvättsvampen. Inga tråkiga rester eller matta ytor.

På min bil har jag ett bra underarbete toppat med ett dyrare carnubavax = ingen jättebra hållbarhet men en härlig glans och avrinning samt att inget sätter sig fast ordentligt. Ingen av alla de rena förseglingar som jag har testat har enligt mig samma skydd mot just insekter som ett carnubavax. (min helt personliga åsikt efter att ha utförst diverse tester av förseglingar i andra trådar här på forumet)

Jag vet inte vilken nivå du ligger på men om du är en glad amatör så skulle jag efter en polering (med maskin eller bara gno för hand med en polish) lägga en enkel lackförsegling som kan läggas utan maskin, exempelvis Powerlock (då jag inte gillar fireglaze) och sedan toppa med något lager vax, exempelvis DoDo supernatural. De produkter du behöver kan du köpa in för runt 600kr från exempelvis en engelsk webshop.

Sen är det bara att lägga på ett nytt lager vax på fronten vid var 4:e tvätt eller liknande, tar ju bara 10 minuter att lägga på och sen torka av med mikrofiber.

Givetvis kan du strunta i första förseglingen och bara använda ett vax men jag tycker att det är bra att ha på som ett extra skydd (mot att saker fäster mm) då vaxet har så kort hållbarhet på bilen.


Jag vet inte om detta är vad du söker men det blir mitt tips :)
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Skriv svar