Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Varför så dålig avrinning?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Liv
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jul 2010 09:34
Ort: Norrhult / Sundbyberg

Varför så dålig avrinning?

Inlägg av Liv » 17 aug 2010 07:55

Jag har lackskyddat min bil med orange sealer. Det blev väldigt fin yta tyckte jag men avrinningen är väldigt dålig! Jag har letat i andra trådar och bara hittat dem som fått mycket bra avrinning efter behandling, så någonting har jag gjort fel. Det enda jag kan komma på är att jag skulle använt för mycket medel... Det är vad jag tror för när jag torkar den våta bilen så tycker jag den känns fet.

Har ni några tankar om vad det skulle kunna vara för fel? Det är inte roligt när vattnet verkligen fastnar på lacken :cry: på en så hög bil med mycket yta. Jag hoppas ju på att få lite tips så att jag ska kunna göra ett bättre jobb nästa omgång... Och hur ska jag göra nu?
Känner mig lite dum nu... :oops:

Så här var arbetsgången:
tvätt
lera
polering med menzerna final finish
spritning
orange sealer

sedan stod bilen inne över natten och jag tvättade den inte förrän efter minst en vecka.
:brumm
Senast redigerad av 4 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av Tantrum » 17 aug 2010 09:30

Särskilt när man lägger lackskydd kan det vara rent kontraproduktivt att använda för mycket produkt.
Om du misstänker att du kanske applicerade för mycket kan du testa att polera t ex. halva huven och lägga Orange Sealer igen. Lägg det riktigt tunt och torka av nästan direkt.

Hur tvättade/tvättar du bilen annars? Använder du väldigt starka medel kan det också vara en orsak.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av rkoo » 17 aug 2010 10:03

En fråga, när du skriver att vattnet sitter fast, menar du då att det är pärlor som sitter fast eller är det en heltäckande yta?
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Liv
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jul 2010 09:34
Ort: Norrhult / Sundbyberg

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av Liv » 17 aug 2010 12:53

Tantrum skrev: Hur tvättade/tvättar du bilen annars? Använder du väldigt starka medel kan det också vara en orsak.
Jag har använt HD grön 1:40 och autosmart glansschampoo. Jag tror nog att jag faktiskt har tagit för mycket medel. Måste jag göra om det nu från början med polering och allt eller ska jag helt enkelt låta effekten gå ur med tiden? Är det negativt på andra sätt, att låta det vara som det är nu, förutom för arbetet med avtorkningen?
rkoo skrev:En fråga, när du skriver att vattnet sitter fast, menar du då att det är pärlor som sitter fast eller är det en heltäckande yta?
Det är små pärlor som sitter tätt, t o m på sidorna av bilen.
Senast redigerad av 4 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av rkoo » 17 aug 2010 13:33

Liv skrev: Det är små pärlor som sitter tätt, t o m på sidorna av bilen.
Då tror inte jag det har blivit något fel utan att det är som det ska. Jag upplever de flesta syntetiska lackskydd som att de ofta pärlar, en del t ex Fireglaze är dock sådana att de inte pärlar nästan nåt, men att pärlorna inte alltid rinner av så lätt som med mer naturliga vaxer.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Liv
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jul 2010 09:34
Ort: Norrhult / Sundbyberg

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av Liv » 17 aug 2010 14:28

rkoo skrev: Då tror inte jag det har blivit något fel utan att det är som det ska. Jag upplever de flesta syntetiska lackskydd som att de ofta pärlar, en del t ex Fireglaze är dock sådana att de inte pärlar nästan nåt, men att pärlorna inte alltid rinner av så lätt som med mer naturliga vaxer.
Jaha, säger du det! Slipper jag göra om jobbet? Nästa gång ska jag ändå försöka vara snål med medlet och se om det blir bättre så.

Men på min bil ser det definitivt inte ut som på filmen som mortil har lagt ut på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qBFXnl4-59c
verkligen inte. :shock:

Det sitter lika mycket pärlor på de lodräta ytorna som på de horisontala. Pärlorna fastnar helt enkelt. Tyvärr har jag ingen kamera tillgänglig. Tycker det är betydligt sämre avrinning än då jag vaxat mina gamla bilar med Turtle o dyl.

:)
Senast redigerad av 4 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: 21 sep 2008 16:46
Kontakt:

Re: Varför så dålig avrinning?

Inlägg av _norrland_ » 17 aug 2010 19:28

Angående att det pärlar så har jag upplevt det när jag provlagt det på min egna bil men på andra bilar har jag upplevt mer som mortils film , dock inte upplevt att jag varit missnöjd med själva ytan och avrinningen på produkten. Visst jag håller med dig angående pärlingen, dropparna ligger kvar på en del ställen vilker resulterat i fula fläckar om det torkar in, iallafall om man har en känslig lack som exempelvis jag har på min A5 .

Skriv svar