Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ingredienser i lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 01 sep 2010 12:36

Från A till B till Z....hehehe, jag kör tester åt nio företag så välj ett nummer.... 8-) :lol:
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 01 sep 2010 12:45

Teflon är ett varumärke inregat av DuPont, under vilket bl.a PTFE och en mängd andra olika polymerer ryms. PTFE uppfanns av en anställd på Dupont vilka även hade patent till en början. Idag tillverkas dock PTFE av många företag.
Teflon kan vara PTFE, men behöver inte vara det...likaväl som PTFE inte behöver vara Teflon.

/Thomas
Har du några länkar till dessa "fakta", Thomas?

För övrigt.....PTFE är den kemiska benämningen på polytetrafluoroethylene, denna fluorplast går under olika handelsnamn beroende på producent av pulvret/fluorpolymeren. Under varunamnet Teflon® ingår även produkter av andra material som bl.a. FEP och PFA. DuPont's PTFE mikropulver heter idag inte Teflon® utan ”Zonyl® Micropowder”. I världen finns ett flertal producenter som tillverkar mikroniserad PTFE med olika partikelstorlekar och partikelformer sett i mikroskop. Jag har aldrig inbillat mig att inte fler aktörer kan framställa PTFE men DuPont är en producent som jobbar med sina produkter.

Skall vi gå vidare med huruvida det finns carnauba i lackskydd eller inte? Vad gör isocyanater där?
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Göran

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Göran » 01 sep 2010 12:56

Kan vi bjuda in Mattis och David på Lahega, kemister där till denna diskussion?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 01 sep 2010 13:18

Borde inte vara svårt.... 8-)
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av marcus » 01 sep 2010 13:29

Vi säger nr 7.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av bigguns » 01 sep 2010 14:16

Veteran skrev:Från A till B till Z....hehehe, jag kör tester åt nio företag så välj ett nummer.... 8-) :lol:

marcus tar 7 så tar jag företag n:o 5.
JA vi är mycket vetgiriga här på forumet.

Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

adde
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 aug 2010 11:59
Ort: Stockholm

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av adde » 01 sep 2010 14:26

Då säger jag nummer två. ;)
Senast redigerad av 4 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde

Skogar
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 sep 2009 08:28

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Skogar » 01 sep 2010 15:25

Hej på er!

Teflon förlänger livslängden på lackskyddet. I alla fall en del. Teflon är en förening som är svår att formulera in. Vidare är det svårt att få teflon att fästa på en lackerad plåt, men visst det för bättrar lackskyddet.

Carnubavax. Man skiljer på sealers och på vaxer. Det finns många olika vaxer, de som är bäst lämpade för bilvårdsprodukter är carnubavaxer. De är naturliga vaxer och framställs från en sorts palm, kommer inte ihåg vilken det är dock :-)

isocyanater kommer ofta tillsammans med polyuretaner. Vet inte om ni hört talas om polyuretanvaxer. Det ingår som härdare i vaxen, man vill ju att vaxen ska ge ett hårt skydd som skyddar lacken.

Hoppas att jag hjälpt till att räta ut en del frågetecken

Mvh
Mattias Skogar
Lahega Kemi AB
Senast redigerad av 4 Skogar, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Jiiins » 01 sep 2010 17:51

Det senaste lackskyddet jag testat, står det så här om.......most of the products on the market do the same job and use the same basic PTFE ingredients. Some distributors try and differentiate themselves by boasting their product has Teflon® and nano technology too, when in fact nanotechnology underpins all PTFE products. As for Teflon®, well it’s still a great product, it’s just that its yesterdays news. Just take a look at the DuPont website and type in Zonyl® PTFE and you'll see that Zonyl® has superseded Teflon® as the latest version of PTFE.

Zonyl® fluoradditives are finely divided white powders of polytetraflouoroethylene (PTFE) resin. They are a separate and distinctive new product line, very different from the well-known Teflon® PTFE and these differences include:-

Lower molecular weight
Different particle shapes and morphology
Smaller particle sizes (2 to 20 µm)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Funk » 01 sep 2010 18:18

Har du några länkar till dessa "fakta", Thomas?
Jag postade en länk tidigare i tråden som på Duponts egen sida klart visade att Teflon inte behöver vara PTFE. Och här är en länk till Solvay, ett av många företag som tillverkar PTFE bl.a under varumärket Algoflon, ett av flera företag. Vilket visar att PTFE inte behöver vara teflon.
http://www.solvaysolexis.com/products/b ... 2-0,00.htm.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Nisse » 01 sep 2010 18:29

Funk skrev:En liten lista av de polymerer som Dupont säljer under namnet Teflon: http://www2.dupont.com/Teflon_Industria ... index.html.

/Thomas
R-2000 2K lackskydd påstås ha den nya generationens lackkonservering, innehållande DuPont Zonyl, som är en vidareutveckling av flourpolymer teknologin....

Om en tillverkare använder Teflon® i sina produkter måste man leva upp till de rigorösa kvalitets- och
hållbarhetskrav som ställs av Dupont™ (kraven kontrolleras löpande)

Frågan är om detta verkligen följs upp...

Teflon® har blivit lite kvalitéts begrepp...cykelnav...vindrutetorkare...vvs-kopplingar...tape...stekpannor..mm..mm..mm..mm.. ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Nisse » 01 sep 2010 18:34

Funk skrev:
Har du några länkar till dessa "fakta", Thomas?
Jag postade en länk tidigare i tråden som på Duponts egen sida klart visade att Teflon inte behöver vara PTFE. Och här är en länk till Solvay, ett av många företag som tillverkar PTFE bl.a under varumärket Algoflon, ett av flera företag. Vilket visar att PTFE inte behöver vara teflon.
http://www.solvaysolexis.com/products/b ... 2-0,00.htm.

/Thomas
PTFE framställs och marknadsförs också av andra företag under namn som DyneonTMPTFE (tidligare Hostaflon), Heydeflon, Ekafluvin, Fluon, Algoflon, Polyflon och Gore-Tex.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 01 sep 2010 21:08

Thomas? Tänker du som så att Teflon är DuPonts registrerade varumärke så PTFE pulver från andra tillverkare inte är Teflon? Det är ju helt riktigt. Om du inte menar att polytetrafluoroethylene från andra tillverkare än DuPont inte är polytetrafluoroethylene förstås ;). Om du tar teflonstavar och maler dessa till PTFE pulver, vad har du då? Och om det vore helt omöjligt att polytetrafluoroethylene har de funktioner som tillverkaren säger, varför fungerar de lackskydd då väl som har en tillsats av dessa? Om de vore bullshit så sålde de inte alls.

Däremot är det inget kevlarpansar man applicerar när man har ett lackskydd med PTFE i och det skall baske mej inte marknadsföras som sådant heller :evil: men det är väl ganska givet. 8-) Annars är vi tillbaka till 1800 talet med kemin.

För övrigt behöver man ett bindemedel för att få PTFE att lira med de övriga ingredienserna men det är väl underförstått hoppas jag. Annars fastnar man i den ganska onyanserade diskussionen hur Teflon skall fästa i lacken utan 600 graders värme. Man måste skilja på fast form, pulver form och flytande form. Ett väsen men tre personligheter sas.

I mitt nästa liv skall jag bli forskare på molekylär nivå..... :mrgreen:
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av bigguns » 01 sep 2010 21:54

Såååååå vilka företag var det nu som du testar lackskydd åt veteran?
Nämn ETT, de e väl inte så mycket begärt. De e ju inte NASA du jobbar åt, eller...

Börjar lukta skröna nu.....

Mvh Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 02 sep 2010 07:42

Nejdå Z...men visst, tro du att det är en skröna om du vill. Produkten finns, den är bara inte färdig för marknaden i och med att den är svårjobbad. Lugn och fin... 8-)
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av bigguns » 02 sep 2010 09:53

OKI 8-)

Kul att du svarade iallafall

mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Funk » 02 sep 2010 13:27

Om du tar teflonstavar och maler dessa till PTFE pulver, vad har du då?
Ett hemskt jobbigt pussel ?
Och om det vore helt omöjligt att polytetrafluoroethylene har de funktioner som tillverkaren säger, varför fungerar de lackskydd då väl som har en tillsats av dessa?
Jag vet inte om det är omöjligt, men jag har fått det förklarat för mig att det är två skäl till att man har PTFE och ett utav dem gäller specifikt Teflon. Ett är att PFTE används för sina friktionshämmande funktion, kort sagt att göra produkten hanterbar. Den andra att det handlar om renome'snyltning på varunamnet Teflon och att det helt enkelt är "snakeoil".. En kombination av de båda är ju egentligen idealisk. Och genom att bara kalla tillsatserna för Teflon så kan man ju faktiskt både renomesnylta och dessutom faktisk använd polymerer som är lämpligare. Eftersom tillsatserna är så små behöver dom väl inte heller redovisas på datablad och liknande ?
Om de vore bullshit så sålde de inte alls.
Jodå, det finns ett otal olika exempel på produkter som sålt bra trots att de varit verkningslösa, eller var effekter i alla fall varit kraftigt överdrivna..
Bild

Likväl finns det många bra produkter vars beskrivningar tangerar det omöjliga, men trots det sålt/säljer bra för att de fungerar av andra anledningar. Jag kommer inte helt osökt att tänka på FireGlaze om du vill ha ett handfast exempel.
Man måste skilja på fast form, pulver form och flytande form.
Detta är taget ur sitt sammanhang, men för dem som vet, stämmer detta både generellt och specifikt PTFE?
Min uppfattning är att fast form och pulver egentligen är samma sak, och de två övriga formerna är flytande och gasformigt. Teflon i "fytande" form borde dock vara dispergerat pulver

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av bustorp » 02 sep 2010 17:34

Det funkar inte med ZonylDyneonTMPTFEHostaflonHeydeflonEkafluvinFluonAlgoflonPolyflonGore-texpolytetrafluoroethylene eller vad det än heter, påstår jag.
Om det hade funkat så hade det varit en absolut hyllrensare som alla velat representera o det finns det ingen, eller hur?

Ingen har i a f lyckats klämma ur sig namnet på EN enda produkt (eller helst flera) som verkligen klarar vad som lovas bättre än en utan ZonylDyneonTMPTFEHostaflonHeydeflonEkafluvinFluon-AlgoflonPolyflonGoretexpolytetrafluoroethylene (som ändå inte funkar så bra, påstår jag).
Veteran har inte lyckats klämma ur sig något alls förutom frågor :shock:, trots massiva kunskaper i ämnet.
Det är SVAR vi vill ha, Veteran.
Du ger svaren o vi ställer frågorna. :D

Ju mer kemi ni snackar om, desto längre från verkligheten kommer ni.
95% av läsarna fattar nada (mig inkluderat).
Jag skiter nästan fullkomligt i varumärken, benämningar, olikanamnförsammaskit o annat besserwisserwannabee-snack. ;) (förlåt, men det ser så häftigt ut - besserwisserwannabee)

Jag vill veta vad som fastnar på min bil o sitter kvar längre än andra. Punkt.
Produktnamn är vad massan vill ha............ge massan det!! :D

Är jag elak nu?
MOAAAHAHAHAHA............. :twisted: :twisted:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 02 sep 2010 18:49

Bustorp...om vi bara har marknadens tämligen magra produktbeskrivningar att gå på blir vi inte feta. Vi vet vad vi vill ha däremot-lättarbetat lackskydd med lång hållbarhet, hög glans och så vidare. Att bli kallad besserwisserwannabee betyder bara för mej att man gärna vill döma istället för att forska. Nej, kemistudier för oss inte längre bort från ämnet/verkligheten. Om vi som jobbar med vass kemi inte kan kemi eller får ställa frågor om kemi på ett bilvårdsforum är vi nog fel ute. De flesta bilvårdsvänner vet mycket väl vad det handlar om när man väl står och kör med det.
ZonylDyneonTMPTFEHostaflonHeydeflonEkafluvinFluonAlgoflonPolyflonGoretexpolytetrafluoroethylene är ju kanske vad vi kan hänga upp oss på. Att jag ställer frågor beror på att jag inte är fullärd än...men det kanske några här redan är? :twisted: Behöver du hacka på mej på grund av det är du mindre än vad jag är, BustorpMicke. Kom till Värnamo/Jkpg så tar vi detta öga mot öga om du törs? :lol: Fast det tvivlar jag på. ;) Jag vill veta varför det som fastnar på min bil funkar som det gör.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 02 sep 2010 18:54

Ett hemskt jobbigt pussel ?/Är du seriös eller, Thomas?



Jag vet inte om det är omöjligt, men jag har fått det förklarat för mig att det är två skäl till att man har PTFE och ett utav dem gäller specifikt Teflon. Ett är att PFTE används för sina friktionshämmande funktion, kort sagt att göra produkten hanterbar. Den andra att det handlar om renome'snyltning på varunamnet Teflon och att det helt enkelt är "snakeoil"/Kan du bevisa det? Annars är det hörsägen.... En kombination av de båda är ju egentligen idealisk. Och genom att bara kalla tillsatserna för Teflon så kan man ju faktiskt både renomesnylta och dessutom faktisk använd polymerer som är lämpligare./Kan du göra så utan problem? Eftersom tillsatserna är så små behöver dom väl inte heller redovisas på datablad och liknande ?/Om vi arbetar mot ECHA för strängare datablad så kan man komma att behöva skriva med samtliga små mängder med samt CAS nummer på samtligt innehåll. Ryktet gör gällande att Norge har detta reglemente men mitt mail till deras myndighet är ännu inte besvarat....får väl ringa dem då.
Om de vore bullshit så sålde de inte alls.
Jodå, det finns ett otal olika exempel på produkter som sålt bra trots att de varit verkningslösa, eller var effekter i alla fall varit kraftigt överdrivna..
Bild

Likväl finns det många bra produkter vars beskrivningar tangerar det omöjliga, men trots det sålt/säljer bra för att de fungerar av andra anledningar. Jag kommer inte helt osökt att tänka på FireGlaze om du vill ha ett handfast exempel./PPS då?
Man måste skilja på fast form, pulver form och flytande form.
Detta är taget ur sitt sammanhang, men för dem som vet, stämmer detta både generellt och specifikt PTFE?
Min uppfattning är att fast form och pulver egentligen är samma sak, och de två övriga formerna är flytande och gasformigt. Teflon i "fytande" form borde dock vara dispergerat pulver.

/Thomas[/quote]
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Skriv svar