Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ingredienser i lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 02 sep 2010 18:55

Jo BustorpMicke.....jag ställer frågorna så får du leverera svaren :D BilvårdsJeopardy ;)
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Veteran
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 jun 2010 19:37
Ort: Värnamo

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Veteran » 02 sep 2010 19:05

Kan diskussionen gå vidare till de överiga beståndsdelarna som kan finnas? Funk kan ju gott svara på denna frågan: Vilka polymer kan man ha i ett lackskydd? Din aversion mot PTFE är förevigad nu men kan du dra fram de polymer som kan ha samma slitstyrka mot kemikalier, väder och vind mm så vore jag tacksam. "Snakeoil" är ju inte intressant utan vad som är intressant är vad som faktiskt är i produkten och hur den fungerar och vad som ger den prestanda. Om det inte stämmer med min uppfattning så får väl uppfattningen ändra sig men forskning har en viss tendens till att ha nån form av utgångspunkt. Från den utgångspunkten får man leta sig fram tills man hittar svar. SÅ....kan vi gå vidare eller?

Varför stoppar man isocyanater som är dödsskallemärkt i ett lackskydd?
Vilka vaxformuleringar kan man lägga polymer i och få långtidseffekt?
Ger silikoner något långtidsskydd? I så fall hur och varför?
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Nisse » 02 sep 2010 19:29

Man kan vässa ett lackskydd genom att tillsätta Polycharger...

Här är listan på dom lackskydd som går att trimma upp lite.....
http://polycharger.com/files/dosing-chart.pdf

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av marcus » 02 sep 2010 20:02

Det känns som att det här är en monolog, varför inte skriva det som du uppenbarligen vill säga?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av Funk » 02 sep 2010 20:35

OK Veteran jag ger mig, du har rätt....nu fattar jag... Förklara för dom andra också är du snäll.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Ingredienser i lackskydd

Inlägg av bustorp » 02 sep 2010 21:16

Veteran skrev:Bustorp...om vi bara har marknadens tämligen magra produktbeskrivningar att gå på blir vi inte feta. Vi vet vad vi vill ha däremot-lättarbetat lackskydd med lång hållbarhet, hög glans och så vidare. Att bli kallad besserwisserwannabee betyder bara för mej att man gärna vill döma istället för att forska. Nej, kemistudier för oss inte längre bort från ämnet/verkligheten. Om vi som jobbar med vass kemi inte kan kemi eller får ställa frågor om kemi på ett bilvårdsforum är vi nog fel ute. De flesta bilvårdsvänner vet mycket väl vad det handlar om när man väl står och kör med det.
ZonylDyneonTMPTFEHostaflonHeydeflonEkafluvinFluonAlgoflonPolyflonGoretexpolytetrafluoroethylene är ju kanske vad vi kan hänga upp oss på. Att jag ställer frågor beror på att jag inte är fullärd än...men det kanske några här redan är? :twisted: Behöver du hacka på mej på grund av det är du mindre än vad jag är, BustorpMicke. Kom till Värnamo/Jkpg så tar vi detta öga mot öga om du törs? :lol: Fast det tvivlar jag på. ;) Jag vill veta varför det som fastnar på min bil funkar som det gör.
Varför så allvarlig?
Snälla Daniel, märker du inte att jag skriver med glimten i ögat? Tar du illa upp så ber jag direkt om ursäkt.
Jag har inte för avsikt att döma eller hacka på folk, då kan du lita på att det skulle stått annorlunda om så vore. Jag ligger dessutom i bakvattnet efter dig vad gäller materialkunskap, trots mina över 30 års polerande o det har jag inga som helst problem med.

Men lite mer svar, i st f motfrågor kan jag nog säga att vi alla vill se oavsett vår egen kunskap.
Det är flera, förutom mig, som ställt frågor direkt till dig, utvecklade från dina egna inlägg, i ett par trådar o du har faktiskt inte besvarat många av dem med annat än motfrågor.
Men du kanske är som jag, du besvarar bara det du vet att du kan o inte det du tror att du kan.

Jag anar att detta forum inte är så högtravande att vi medlemmar hänger med in i den kemiska zonen.
Det är väldigt få som har den kunskapen, vågar jag påstå. Grundskolekemi räcker inte så långt...........
Däremot vill vi alla säkert, helst i klartext, veta vilka medel som funkar o inte funkar.
Där försöker jag bidra så gott jag kan, inte är det mycket men ingen har klagat.......än.

Jag hälsar gärna på dig om jag har vägarna förbi, men jag kommer inte för att duellera mot dig i något. Min ödmjukhet förbjuder mig det....... ;)
Världen är liten, vi kanske redan har träffats, Daniel....... ;) ;) ;) ;) ;)
B t w jag PM:ade detta också ifall någon modde stör sig på avvikelsen från ämnet.

Nu pratar vi om lackskydd istället.................
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar