Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skall vaxet härda

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Robin
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 08 jan 2009 17:13

Skall vaxet härda

Inlägg av Robin » 01 sep 2010 13:48

Tänkte jag skall vaxa min bil, har inhandlat Meguiars NXT pasta vax. Frågan är om det är för eller nackdel
att låta vaxet ligga på 1 dygn för att sedan torkas av. Någon som prövat ?
Senast redigerad av 4 Robin, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Skall vaxet härda

Inlägg av marcus » 01 sep 2010 14:59

Jag - till skillnad från många andra - anser att ett vax/lackskydd bör ligga på lacken så länge att det torkar, därefter är det bara att torka bort. Jag kan inte förstår hur ett skydd får bättre hållbarhet, bara för att det ligger länge på lacken?

Däremot bör en lack som är nyskyddad, stå inne i ett garage över natten för att det skall härda.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Skall vaxet härda

Inlägg av Tantrum » 01 sep 2010 15:10

Lägger man NXT tunt och fint blir det lättare att torka av ju längre det får ligga. Fast det är ändå så lättjobbat att det egentligen inte spelar någon roll :)

Enda fördelen som jag ser det med att lämna skydd oavtorkat är att man är säker på att det verkligen har torkat ordentligt. Då stör man inte skyddet så att säga. Detta utan att ta härdtider osv. i beaktning.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Robin
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 08 jan 2009 17:13

Re: Skall vaxet härda

Inlägg av Robin » 01 sep 2010 15:43

Tack Tantrum Precis det svaret jag söker. Jag är nämligen helt slut i axlar och rygg och behöver vila många timmar vid kroppsarbete. Men skall bilen vara fin får jag lida pin.
Senast redigerad av 4 Robin, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Skall vaxet härda

Inlägg av Nisse » 01 sep 2010 18:59

Just hur snabbt man skall torka av beror en hel del på fabrikat och modell av vax....en del fabrikat kan man lägga på och åka på semester i några veckor, och sedan hur lätt som helst torka bort det....men andra vaxer kommer man bittert få ångra om man inte tar bort rätt omgående...

Meguiars NXT generation Tech wax är ett semestervax.... ;)

Meguiars NXT Generation Spray Wax funkar bra som underhåll, om man diggar just Meguiars NXT generation Tech wax.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 15 jan 2010 14:17
Ort: Sölvesborg

Re: Skall vaxet härda

Inlägg av Funkytear » 01 sep 2010 20:58

Jag har också låtit NXT legat på över natten, funkar klockrent. Tror inte skyddet blir bättre dock.
Andra vaxer som också är övernattare är carnauba vaxer som typ Dodo´s supernatural och liknande.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Skriv svar