Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

GLARE® Professional Polish?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Martin
Medlem

GLARE® Professional Polish?

Inlägg av Martin » 26 aug 2011 17:03

Är GLARE® Professional Polish ett bra lackskydd? är det någon som kan säga något om den, som kanske testat:)?
Senast redigerad av 4 Martin, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: GLARE® Professional Polish?

Inlägg av Funk » 26 aug 2011 17:56

Jag har testat, och så här långt så kan jag nog säga att allt som gäller FireGlaze gäller Glare... Det verkar vara i stort sett identiska produkter, och jag gillar dem båda skarpt. För mig håller dom lätt 7-8 månader , vilket är vad jag kräver eftersom jag gör vid våra bilar ca. 2 gånger om året. Lättjobbat och drygt, men på solida lacker utan klarlack så finns det bättre.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Martin
Medlem

Inlägg av Martin » 26 aug 2011 20:49

okej tackar:D

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 26 aug 2011 20:53

Stigge, ett carnauba-pastevax !
Vågar knappt skriva ordet "pastevax" för då går Göran igång men den risken får jag ta :mrgreen:
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 26 aug 2011 21:05

Problemet kan vara att Glare och Fireglaze är lätt basiska, och reagerar med vissa pigment i solida (äldre) lacker utan klarlack.. Rent generellt så är "old-school" vaxer med carnauba-montan-bivax bättre då dom inte är så "täta" och inte heller innehåller så mycket komplicerade lösningsmedel.. nackdelen är ju då dålig hållbarhet.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
F16
Medlem

Inlägg av F16 » 26 aug 2011 21:34

Hej.
Jag håller med Funk att Glare är bra,jag polerade mina två bilar i april månad med Glare och är väldig nöjd
med medlen,har också lagt UPG plus på toppen.Jag tvättade båda bilarna i dag och de var väldig släta i lacken fortfarande.det är bra glans i dem också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh F16
Senast redigerad av 5 F16, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 26 aug 2011 21:42

Jag har inte fattat det riktigt, är den här en förseglingspolish eller är det rent lackskydd?
Enligt beskrivningen på flaskan så får jag ut att det bara är någon slags filler som "effektivt binder sig med lacken"
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 26 aug 2011 22:11

Eftersom det är fredag och jag är lat så saxar jag in svar på engelska från GLAREs hemsida.
Skjut mig inte :mrgreen:

Q: What makes your polish so much better than all of the other polishes on the market?
A: GLARE™ Polish is not your typical polish. It has no wax, resins. polymers, or silicones and is formulated by a chemist with 25 years experience in the field of polishes. GLARE™ Polish when applied fills in scratches and craters in the surface of the paint, bonding with the paint at the molecular level as opposed to waxes and polymers that just layer on top of the paint. The reason for this molecular bonding is simple. GLARE™ contains an active ingredient named GLASSPLEXIN™. This ingredient is a silicate ion which has a negative charge. Because of this there is an exchange of electrons that occurs between the product and the surface it is being applied to. This exchange of electrons creates a long lasting covalent bond thus GLARE™ becomes part of the paint turning into a hardened glass shield. Since this product does not just layer on top of the surface, you will get a much deeper, richer and longer lasting shine.

Q: Does GLARE™ filter out harmful sun rays? A: Yes, GLARE™ Polish is the only car care product known to man that literally turns to glass. Glass is the only known substance that filters out harmful UVA/UVB rays from the sun. This is a key feature of GLARE™ because it is well known that the sun is the No.1 reason for oxidation to the paint.

Q: Will GLARE™ repair oxidation?
A: Yes, GLARE™ will reverse oxidation by the exchange of electrons, as mentioned.

Q: Is GLARE™ good for other materials besides painted surfaces?
A: Yes, GLARE™ is good for Chrome, Glass, Plastic, Fiber Glass, Finished Wood, Marble, Grouting, Hot Mold Release, Base Metal,/Prepolished, Magnesium, Polished Aluminum and Electro plated items.

Q: Can I apply GLARE™ to my exhaust pipe and other hot engine parts?
A: Yes, GLARE™ is good up to 650 degrees Fahrenheit and good down to -250 degrees Fahrenheit.

Q: How long does GLARE™ last?

A: Five years, because GLARE™ is not water soluble like most other waxes and polymers.

Q: Will GLARE™ prevent oxidation from the elements?
A: Yes, other waxes and polymers just form surface tension (water beading). Surface tension alone does not protect paint. GLASSPLEXIN™ will protect.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 aug 2011 08:05

xion92 skrev:Jag har inte fattat det riktigt, är den här en förseglingspolish eller är det rent lackskydd?
Enligt beskrivningen på flaskan så får jag ut att det bara är någon slags filler som "effektivt binder sig med lacken"
Det är ett enstegs lackskydd, med mycket milt polerande egenskaper, även om man med fördel lägger det i två omgångar. Någon filler innehåller det inte, har du repor kvar efter polering så syns dom efter applicering också.

/Thomas

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 27 aug 2011 08:26

har också köpt detta för att testa verkar intressant medel,, men jag har inte kommit mig för ännu,

verkar det prisvärt, helt klart,, kanske ska lägga på frugans bil när jag gör om den,, men har lite dåligt med tid just nu.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 28 aug 2011 22:26

Har gjort åt en flaska iår och är väldigt nöjd. Lätt att lägga. Tar dock lite extratid då det ska läggas på två gånger. Mycket lätt att torka av. Kan ligga på länge. Väldigt hal yta blir det.
Hur hållbarheten är, är det ju som vanligt svårt att säga då varje bil sköts och brukas olika.

Gjort minst tio bilar på en flaska så priset per bil blir ju ca 25 kr om man handlar hos waxdog.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 28 aug 2011 22:33

F16 skrev:Bild
Bra blänk, men inte riktigt det där våta härliga utseendet som är så svårt att få till på silvriga bilar :(.
Jag hade samma bekymmer/problem med Ultima Paint Guard+, men tyckte att det blev bra när den toppades med Tvax Flexi från Sverigevaxet.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Martin
Medlem

Inlägg av Martin » 29 aug 2011 19:15

bra svar allihopa, men hur är det nu om man skulle jämföra med silver one då och trutest 140?

som jag sa tidigare jag skulle gärna vilja höra från någon erfaren som har testat att de hålls vad som lovas eftersom att jag inte ser bilarna något mer förns nästa behandling och vet därför inte hur lackskyddet fungerat:)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 aug 2011 20:59

Trutest QF 140 är en bra vaxpolish som håller 3-4 månader enligt mig, mera polerande än Fireglaze och Glare, men deras hållbarhet bör vara minst det dubbla.
Jag sticker ut hakan, och påstår att Glare och FG är samma medel, allt pekar på det hittills i alla fall. och jag är riktigt nöjd med dem...med waxdogs priser så vinner Glare matchen dem emellan

/Thomas

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 30 aug 2011 09:38

Håll kvar hakan Funk, jag håller på att luska reda på vad som skiljer GLARE och FG åt men fick inga bra svar ännu så länge. Återkommer i frågan :jeps

Göran

Inlägg av Göran » 30 aug 2011 09:49

Skickade en flarra Sonus SFX4 till Martin igår, personligen gillar jag det skarpt!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 aug 2011 13:04

Är helt olika tillverkare på Glare och Fireglaze.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 30 aug 2011 13:22

Samma tillverkare, olika epoker verkar det som.
Fick detta svaret inatt av GLAREs ägare:

"Dear Andreas

Nice to hear from you again. Fireglaze is no longer being made. I owned that brand and also it is old technology. Best at that time. We closed the company a few years back."

Har ställt frågan igen VAD som skiljer...hoppas vi får svar. :nicka

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 aug 2011 13:36

Så alla som säljer Fireglaze sitter på en produkt som inte längre tillverkas och om man skall tolka svaret ovan inte har tillverkats på en längre tid.
Verkar som någon sitter på ett stort lager som fortfarande prånglas ut...
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 aug 2011 15:31

Rednales skrev:Så alla som säljer Fireglaze sitter på en produkt som inte längre tillverkas och om man skall tolka svaret ovan inte har tillverkats på en längre tid.
Verkar som någon sitter på ett stort lager som fortfarande prånglas ut...

Det stämmer inte riktigt. Jag vet att Fireglaze tillverkas och det som säljs av vissa företag(Prorecond och Bollnäs) i Sverige har nya och fräscha satser. Det har florerat en hel del gamla Fireglaze-produkter på marknaden och dessa kom från överskottslager från England. För övrigt så har Glare UK också dumpat lagret det är därför Glares produkter som har blivit billiga.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar