Hej på er!
I helgen som var nu så behandlade jag min Volvo med Collinite 476 och allt frid och fröjd med det. Jag la på det med maskin och torkade sedan av det för hand, allt gick lätt som en plätt.
Nu när jag har läst lite mer här på forumet så kom jag och tänka på att jag inte vet om vaxet hade "torkat" tillräckligt innan jag torkade bort överflödet. Det var ca 10-12 grader varmt, och jag gjorde detta utomhus. Den behandlade ytan fick väl torka i ca 5-10 minuter innan jag torkade bort överflödet, men jag vet ju som sagt inte om detta var tillräckligt. Glömde bort att göra "swipe test".
Nu till frågan. Vad händer om man torkar bort vaxet för fort? Dåligt hållbarhet på skyddet? Blir det inget skydd alls? m.m.
Mvh Magnus
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vad händer om vaxet tas bort för fort?
-
Cogo
- Entusiast

Vad händer om vaxet tas bort för fort?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Re: Vad händer om vaxet tas bort för fort?
Man torkar bort mer än om skyddet hade torkat, vilket leder till minskad hållbarhet osv.
Just Collinite 476 ska inte sitta länge, så du kan nog vara lugn. I värsta fall får du lägga ett varv till om en månad
Just Collinite 476 ska inte sitta länge, så du kan nog vara lugn. I värsta fall får du lägga ett varv till om en månad
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Cogo
- Entusiast

Okej. Tack för svar. Det var just så jag trodde att det kunde bli. Någon som har koll på vid vilken temperatur som man lägst ska/kan/bör lägga detta vaxet?
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Jag har använt Collinite 476s väldigt mycket, och det är lite svårt att hitta den rätta känslan... men det viktigaste är att man applicerar ett mycket tunt lager (ju tunnare lager, desto bättre glans
), och det får absolut inte vara under 10 grader (min åsikt), collinite kan man knappt torka av för fort då det ''torkar'' väldigt snabbt... 5 minuter är nog fullt tillräckligt för ett tunnare lager... men 10 om man har brett på lite fetare 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Jag märkte att det spelade stor roll mellan tunt och tjockt. Där jag körde med maskinen blev det tunt och fint och var lätta att torka bort men ställen där jag fick lägga för hand, där la jag på för tjockt och det blev genast mycket jobbigt att torka bort sen.