Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lahega BrightGuard 37A+B vs TopGuard vs Menzerna Power Lock?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
kaliz
Medlem

Inlägg av kaliz » 20 jul 2012 10:20

Hej!

Jag är splittrad. Det finns så många produkter och så lite exakt vetenskap om vilka som är bäst :best

Är sedan många år en stark anhängare till BrightGuard 37A+B. Tycker mig vara nöjd med resultatet. Nu är detta en relativt gammal produkt och ibland blir saker bättre med åren. Det jag undrar är vad vi vanliga privatpersoner kommer åt för produkt som är bättre eller minst lika bra.

Det har kommit en rad med 1-komp produkter där jag bland annat hittat Lahegas TopGuard och Menzernas PowerLock.

Denna frågan vänder sig till er som har arbetat med alla dessa tre produkter.
Vilken produkt håller ni högst?

Jag värdesätter att lackens lyster bevaras och att det är återbehandling först efter 12 månader. Det ska även tåla sol/UV samt avfettningsmedel på vintern.

Anledningen till att jag börjat ifrågasätta BrightGuarden är just att den läggs i två steg och det skulle gå åt mindre tid om jag endast behövde lägga en 1-komp.
Dock vill jag inte tulla på hållbarheten bara för att minska ett steg då resultatet har högre prioritet än tidsåtgången.

MVH
KaliZ
Senast redigerad av 4 kaliz, redigerad totalt 14 gång.

Daniel N
Medlem

Re: Lahega BrightGuard 37A+B vs TopGuard vs Menzerna Power L

Inlägg av Daniel N » 20 jul 2012 10:41

Jag har provat alla dessa skydd men TopGuard var ganska nyligen så jag kan inte säga något om hållbarheten på den ännu. Power Lock ger en mycket trevlig och extremt hal yta men håller inte 12 månader, snarare runt 6 månader.
Nu var det ganska längesedan jag provade Brightguard men innehåller inte den lite slipmedel? Har för mig att jag inte tyckte den höll 12 månader heller. Eller du har haft bra skydd i 12 månader?
Det enda skydd jag provat som jag tycker har hållt bra efter 12 månader är PPS men det kan man ju inte köpa som privatperson. Zirconite håller också bra och om man tillsätter conservern i tvättvattnet lite då och då så borde det hålla bra i 12 månader. Annars tycker jag effekten mattas ordentligt efter en 7-8 månader eller så.

Sen beror ju hållbarheten extremt mycket på hur man sköter bilen och hur mycket/ hur stark avfettning som används.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

kaliz
Medlem

Inlägg av kaliz » 20 jul 2012 12:38

Hej!

Tack för reflektionerna.
Precis som du säger så innehåller Steg A i BrightGuarden lite slipmedel har jag också för mig.

Jag har faktiskt upplevt att BrightGuard har hållit i den bemärkelsen att lystern i lacken funnits kvar på ett helt klart godkänt sätt.
Däremot har själva lätt-tvättheten försvunnit bara efter några månader och avrinningseffekten väldigt tidigt.

//KaliZ
Senast redigerad av 4 kaliz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 jul 2012 12:42

kanske ska testa något nytt..Orange Sealer ??
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Re: Lahega BrightGuard 37A+B vs TopGuard vs Menzerna Pow

Inlägg av Grief » 20 jul 2012 14:37

limban skrev:kanske ska testa något nytt..Orange Sealer ??
Använde Orange Sealer igår för första gången och det gjorde att min polering tog 2 timmar längre än vad jag räknat med.

Lade på med oscillerande och mjuka svarta trissor och eftertorkade direkt med lätt fuktad microfiber, duschad med vatten i tryckspruta. Tog små delar åt gången.

Det var ett rent Huggormars avföda att få till bra. Det blev flammigt, dimmigt och spår i lacken och jag fick gå efter flera varv runt bilen och torka rester. Inte något medel jag älskar idag.

Tyckte jag läst en hel del om produkten, men antagligen lyckades jag göra helt fel ändå.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk 3
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Re: Lahega BrightGuard 37A+B vs TopGuard vs Menzerna Pow

Inlägg av limban » 20 jul 2012 17:52

Grief skrev:
limban skrev:kanske ska testa något nytt..Orange Sealer ??
Använde Orange Sealer igår för första gången och det gjorde att min polering tog 2 timmar längre än vad jag räknat med.

Lade på med oscillerande och mjuka svarta trissor och eftertorkade direkt med lätt fuktad microfiber, duschad med vatten i tryckspruta. Tog små delar åt gången.

Det var ett rent Huggormars avföda att få till bra. Det blev flammigt, dimmigt och spår i lacken och jag fick gå efter flera varv runt bilen och torka rester. Inte något medel jag älskar idag.

Tyckte jag läst en hel del om produkten, men antagligen lyckades jag göra helt fel ändå.

detta medel är enklast att lägga på för hand..ska inte poleras in.. :nicka
la du på typ huven och torkade av den direkt?..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 20 jul 2012 19:42

Jag har testat Topguard, Powerlock och Orange Sealer. Topguard och Powerlock är väldigt lättjobbade, Powerlocken tycker jag ger bäst glans. Men hållbarheten vet jag inte så mycket om ännu då jag bara har polerat i några månader.

Orange Sealer var inga problem alls att lägga på, jag gjorde inte alls som man ska. La på en panel i taget och torkade av direkt med torr MF-duk. Fick kanonglans ändå :mrgreen:

:brumm
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 jul 2012 20:53

Jag slår som vanligt ett slag för Glare Professional Polish.
Den läggs dock två gånger efter varann, men inga väntetider och lätt att både lägga på och torka bort.

För mig klarade den vintern med tvättar med avfettningsmedel en gång i veckan...och den skulle nog ha klarat sig över både vår- och sommarmånaderna också.

Prismässigt ligger det bra till också :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 20 jul 2012 21:45

Lade på halva huven exempelvis med maskin och mjuka svarta trissor från Sonax. Torkade i stort sett direkt med lätt fuktad duk. Provade med olika grader av fukt. Lättast att torka av med väldigt blöt duk men då blev det mest spår.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Re: Lahega BrightGuard 37A+B vs TopGuard vs Menzerna Pow

Inlägg av Grief » 20 jul 2012 22:01

jonkegtx skrev: Orange Sealer var inga problem alls att lägga på, jag gjorde inte alls som man ska. La på en panel i taget och torkade av direkt med torr MF-duk. Fick kanonglans ändå :mrgreen:
Lade du med maskin eller för hand?

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 20 jul 2012 22:11

Även jag lägger Orange sealer med oscilerande och svarta mjuka pads och eftertorkar med lätt fuktad microfiber, och har inte märkt av några problem.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 01 sep 2012 15:56

Topseal/Topguard (olika namn, samma innehåll) är mycket lättjobbat men Brightguard har nog bättre hållbarhet. Har ingen erfarenhet av Menzerna. Om informationen stämmer är maximala skikttjockleken av vax/lackskydd man kan få i lacken 4/1000 mm och då skall lacken vara ren.

Sedan har vi ju alla våra preferenser för hur vi skall veta att vi har skyddet kvar. En del skydd får vattnet att rinna av som sjok medan andra pärlar sig medan andra inte pärlar sig. Och Svenskt klimat frestar oerhört mycket när vi saltar vägarna. Dock, bra och hållbara polymer finns inte i varje flaska. Lycka till och håll oss underrättade.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Skriv svar