Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av Zirconite lackskydd.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Torlejf

Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Torlejf » 05 maj 2009 09:16

Hej alihopa!
Igår var då den stora dagen då två bilar skulle fixas till utvändigt, och på samma gång testa Zirconite för första gången.

Bil 1:
En svartmetallic Peugeot 206 RC, inte så länge sedan den polerades men petig som man är rättade jag till lite småsaker.
Polerade punktvis med roterade Flex samt Fast Cut +, resten av bilen kördes med gula trissor och 3M blå kork.
Sen spritades bilen med Final Inspection två gånger.

Nu var det dags för lackskydd, steg 1 ska appliceras väldigt tunt och i början blev jag inte kompis med det alls. Använde vaxpåläggare till detta moment. Detta medel dunstar bort relativt fort och luktar ganska starkt. Mitt tips här är att inte göra för stora ytor på samma gång, utan att ta väldigt lite på påläggaren och göra en mindre yta åt gången.
Steg 2 valde jag att lägga på med Toptool och mjuka trissor, detta gick sådär och jag tyckte medlet var lite för kladdigt för att lägga på med maskin.
Lät medlet torka medans jag fixade andra saker på bilen och torkade sedan av det.

Resultatet:
I dagsläget kan jag bara säga att bilen blev väldigt blank, och att jag är väldigt nöjd med resultatet. Nu återstår själva hållbarhetstestet vilket ska bli spännande.

Bil 2:
När det blev dags för objekt nummer två, en turkos Renault Clio så tog jag lärdom av det jag hade gjort nån timme tidigare. Bilen polerades nästan på samma sätt, djupa repor togs bort med roterande och Fast Cut + och resten av bilen polerades med TopTool, lila trissor och 3M gul kork.
Efter detta blev det att testa andra metoder för att ha nått att jämföra med.
Denna bil tvättades av med HD-grön för att sedan torkas.
Steg 1 applicerades på samma sätt, men denna gång gick det enklare när man gjorde så som jag kom på när jag gjorde den första bilen.

Steg 2 valde jag att applicera för hand på denna bil, och enligt mig är detta mycket enklare för detta medel, det blir mycket jämnare, och det känns inte svårarbetat alls.

Resultatet:
Ja, man får vara fåordig men resultatet blev inte sämre än den första bilen. Så dagen slutade med två väldigt blanka bilar, som tyvärr täcktes av pollen efter en timme. Nackdelen med den här tiden på året.

Vad tyckte jag?
Lackskyddet är inte så svårt att lägga när man fått testa sig fram lite, visst det är svårare än Fireglaze, men det är ju trots allt ett steg extra så oavsett hade det ju inte kunnat gå snabbare att lägga.
Glansen är likvärdig, kanske lite bättre.
Hållbarhet ska bli spännande att testa, och eftersom jag är lite besatt av avrinning är detta högt på min lista att utvärdera, trots att jag vet att det inte har nån betydelse om hur bra ett lackskydd är. ;)

Bilder kommer senare idag då jag inte har tillgång till dessa just nu.

Samtidigt vill jag tacka Bollnäs Bilvård för chansen och Henrik som snällt kom hem efter jobbet och hjälpte mig.

Har ni frågor så fråga. :)

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av marcus » 05 maj 2009 11:17

Hur var "lenheten" om du jämför med andra skydd? Ja, jag vet att det också inte har någon som helst betydelse, men det är kul med en halkig bil :mrgreen:
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Torlejf

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Torlejf » 05 maj 2009 11:54

marcus skrev:Hur var "lenheten" om du jämför med andra skydd? Ja, jag vet att det också inte har någon som helst betydelse, men det är kul med en halkig bil :mrgreen:
Det är riktigt lent och halt. :)
Men jag tror inte en mänsklig hand uppfattar nån skillnad på lenhet mellan detta och Fireglaze t.ex.
Men det är verkligen inte mindre.

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Tantrum » 05 maj 2009 16:49

Diamondbrites första steg luktar också skarpt sägs det.
Var det inte Nisse mfl. som diskuterade om dessa var samma medel?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Nisse » 05 maj 2009 19:33

Tantrum skrev:Diamondbrites första steg luktar också skarpt sägs det.
Var det inte Nisse mfl. som diskuterade om dessa var samma medel?
En fråga...gick hela innehållet åt på 2 bilar..eller blev det något över...klarar men 3 bilar på 50+50ml ? ;)

Ja jag skulle tippa på att Diamondbrite och Zirconite kommer från samma tappkran...men olika namn...lika som Perma 5 och PPS.....Det skall bli spännade att se hur pärleffekten blir på detta medel....

Jag tror att Zirconite är perfekt för "gör det självaren"

Följer denna test med spänning !! ;)

Skall bli kul att se bilderna..... ;)

Bra Jobbat Torlejf !! :jeps

ps; Vi skall öka på förpackningarna från 50 + 50ml...till 100 + 100ml men då blir det lite dyrare 495kr men det är det säkert värt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Torlejf

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Torlejf » 05 maj 2009 19:49

Okej, kan bjuda på två bilder till att börja med. Visar resultatet dåligt tyvärr.
Sen bjuder jag på bildserier efter att båda bilarna tvättats av om ett tag. 2 veckor eller så kanske ni får vänta.
Och just det, pärleffekten är väldigt bra. Det regnade imorse, lycka. Dock vill jag ha avrinning när jag tvättar, svårt val det där. :)
Bild
Bild

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Nisse » 05 maj 2009 20:31

Blankt blev det i alla fall.. :jeps

Tack för att Du hjälper oss testa !! Vi hinner inte med att själv testa allt som kommer in... ;)

Klarar man 3 bilar med 50+50ml...eller tog det slut i flaskorna efter dessa 2 objekt ??
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Göran » 05 maj 2009 21:05

Verkligen kul att detta forum blir ett testforum, :brumm

Bra jobbat David!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Torlejf

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Torlejf » 05 maj 2009 22:37

Nisse skrev:Blankt blev det i alla fall.. :jeps

Tack för att Du hjälper oss testa !! Vi hinner inte med att själv testa allt som kommer in... ;)

Klarar man 3 bilar med 50+50ml...eller tog det slut i flaskorna efter dessa 2 objekt ??
Steg 1 räcker nog nästan till fyra bilar. Steg 2 har jag faktiskt inte riktig koll på. Konsitensen på det är såpass geggig att man inte ser hur mycket det är kvar i flaskan. :(
Av ren "viktkänsla" så kan jag säga att det borde räcka till en bil till, men jag tror inte jag vågar chansa.

Mvh. David.
PS. Ni har mitt nummer och adress, är bara be era leverantörer skicka grejor till mig direkt istället. ;)
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Nisse » 27 maj 2009 18:30

stigge skrev:går det bra att lägga Zirconite lackskydd på nya bilar?
Ja det går utmärkt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 04:07

Nisse skrev:
stigge skrev:går det bra att lägga Zirconite lackskydd på nya bilar?
Ja det går utmärkt.... ;)
Är detta riktigt säkert? Zirconite är ju en Ditec produkt från Svenska Ditec som innehåller Hartzer, dvs stänger till allt när den härdar så ingen luft kan passera ut eller komma in till lacken.

Vad jag hört så godkänner inte bla Volvo och några till att man lägger på ett lackskydd på en ny bil, billackerna andas (Ångor frigörs) i upp till 6 månader efter lacken och stänger du in dessa ångor så kan/kommer det uppstå krackeleringar i lacken m.m.

EDIT:
Vissa biltillverkare tex BMW erbjuder sina kunder lackskydd från fabriken och då gäller fulla lackgarantier, eller så sammarbetar dom men någon kedja (Mr CAP också Hartsbaserad lackförsegling) och då godkänner dom att lägga på ett lackskydd direkt när bilen lämnat försäljningsstället. Satt bredvid en person som köpt sin nya BMW 5serie för ca: 3mån sedan, i förrgår när han ringde till BMW och frågade hur gammal lacken var på bilen/tillverkades, då frågade försäljaren varför han undrade! Han berättade då att han skulle lämna in bilen på lackförsegling då sa försäljaren direkt att lämnar du in den till en som BMW inte godkänt så gäller inga garantier på lacken fast bilen enbart är 3mån gammal och detta gällde en bil i 500.000:- klassen.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 06:27

Zirconite har inget med Ditec att göra förutom att det är Ditec som marknadsför det. Det är med andra ord inte samma tillverkare.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 07:05

marcus skrev:Zirconite har inget med Ditec att göra förutom att det är Ditec som marknadsför det. Det är med andra ord inte samma tillverkare.

Hmmm det var konstigt! Informationen jag har fått direkt från Steven killen som tar in Zirconite till Sverige så använder Ditec Zirconite till sina lackförseglingar, men du kanske har fått annan information från något annat håll.

http://www.conceptchemicals.com/zirconite/
http://www.bilvardsprodukter.net/sida.php?id=97

Marcus, eftersom du säger att Ditec inte kör med Zirconite så skulle jag vilja att du berättar för mig vilket lackskydd dom kör med, detta är av intresse för mig.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Jiiins » 03 jun 2009 08:27

Crille skrev:
marcus skrev:Zirconite har inget med Ditec att göra förutom att det är Ditec som marknadsför det. Det är med andra ord inte samma tillverkare.

Hmmm det var konstigt! Informationen jag har fått direkt från Steven killen som tar in Zirconite till Sverige så använder Ditec Zirconite till sina lackförseglingar, men du kanske har fått annan information från något annat håll.

http://www.conceptchemicals.com/zirconite/
http://www.bilvardsprodukter.net/sida.php?id=97

Marcus, eftersom du säger att Ditec inte kör med Zirconite så skulle jag vilja att du berättar för mig vilket lackskydd dom kör med, detta är av intresse för mig.
Hej Crille!


Tror Ditec kör med två olika lackskydd deras flaggskepp heter just Ditec och sen har dom Zirconite som ett billigare alternativ'! så har jag fattat det som!!??

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 09:43

Crille skrev:Hmmm det var konstigt! Informationen jag har fått direkt från Steven killen som tar in Zirconite till Sverige så använder Ditec Zirconite till sina lackförseglingar, men du kanske har fått annan information från något annat håll.

http://www.conceptchemicals.com/zirconite/
http://www.bilvardsprodukter.net/sida.php?id=97

Marcus, eftersom du säger att Ditec inte kör med Zirconite så skulle jag vilja att du berättar för mig vilket lackskydd dom kör med, detta är av intresse för mig.
Crille, ring upp Steven Sluyter?) och fråga honom om Zirconite och Ditec är samma lackskydd.
Ditec använder, precis som Jiins skrev, Zirconite som ett billigare alternativ. Zirconite är av engelsk ursprung medans Ditec är en aning höjt i dunkel(mest troligt från Tyskland´, detta är dock bara spekulationer från min sida).
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:13

Jiiins / Marcus

Ringde till Steven under dagen men det var någon helt annan som jag fick tala med om Zirconite, han säger annat en vad Steven sagt till mig! Den andra personen "Uppfattade aldrig hans namn" sa att det var ett annat men inge mera, jag hade gärna velat att han gett mig lite mera info men det fick jag tyvärr inte...

Va kul nu har jag fått två svar om Zirconite från samma företag :lol:

Nåja jag fick test av Zirconite för 2 bilar har enbart gjort 1 bil med det, resten ligger och skräpar, jag kör med det som jag gillar bäst och som jag är utbildad på att lägga på bilar.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av marcus » 03 jun 2009 18:22

Jag är med största sannolikhet säker på att den andre personen du pratade med har rätt.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 18:23

marcus skrev:Jag är med största sannolikhet säker på att den andre personen du pratade med har rätt.

Kan så mycke vara faktiskt, men hur som haver jag finner det trist att man får två olika svar från samma företag :?
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Nisse » 03 jun 2009 20:21

Vissa Ditec stationer har Zirconite som ett lite billigare alternativ...

Så här är det....En nylackad bil "behöver inte vara ny bil" utan en bil som kommer från lackboxen...den skall man vänta med att lackförsegla några veckor....En "Ny bil" en som man köper från bilhandlaren som har importerats till sverige och stått i bilhall....bara att lackskydda !!

Så visst kan du lägga Zirconite på en "Ny bil"

Så här står det....
Zirconite lackskydd är lämpligt för dig som har en äldre bil eller sköter mycket av din bilvård själv
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 20:35

Nisse skrev:Vissa Ditec stationer har Zirconite som ett lite billigare alternativ...

Så här är det....En nylackad bil "behöver inte vara ny bil" utan en bil som kommer från lackboxen...den skall man vänta med att lackförsegla några veckor....En "Ny bil" en som man köper från bilhandlaren som har importerats till sverige och stått i bilhall....bara att lackskydda !!

Så visst kan du lägga Zirconite på en "Ny bil"

Så här står det....
Zirconite lackskydd är lämpligt för dig som har en äldre bil eller sköter mycket av din bilvård själv
Ledsen men vet inte om jag vill hålla med dig om det du skriver på vissa punkter.

1. En ny lackad bil behöver upp till 6månader för att alla ångor ska försvinna ur lacken, detta har jag fått höra från min fars barndomsvän som har lackat bilar i över 40års tid och som fortfarande är aktiv proffslackerare, har du tex spacklat en gammal bil och sedan stänger in ångorna i ett tätt skikt så kommer inte ångorna ut ur lacken och vad kan då hända! Jo det kan med största sannorlighet bildas ringar där du har lagt spackel m.m sedan kommer lacken förmodligen krackelera.

2. Om man köper en ny bil så betyder det ju inte att den har stått länge hos ex tillverkaren eller i bilhallen, jag skrev ju om min fars kompis 500Ks BMW som tillverkades i Mars detta år 09 och som han haft någon månad redan, den är ju ny i lacken och släpper fortfarande lösningsmedel m.m det är inget man kan göra nått åt, du kan inte heller skynda på en sådan process, inte ens med en ungslackering.

I detta fall lutar jag nog mig mot lackerarens råd eftersom han har den erfarenheten hur färg och lösningsmedel fungerar.

Men vill man lackskydda/glansskydda sin nya bil så gör man ju det oavsätt vad någon säger i allt.

Detta är vad jag tycker och vad jag rekommenderar starkt..

Ps: När fars barndomsvän lackerar bilar (Americanare/camaro) som har kaross i glasfiber/plåt m.m så spacklar han dom sedan åker bilarna hem och sedan nytt spackel efter någon månad och så vidare, efter 12 månader först lackeras dom pga sjunkningar i spackel släppning av lösningsmedel m.m. Kanske lite offtropic i detta ämne men det visar bara lite om denna gubbes kunskaper i lackeringar.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Skriv svar