Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av jojje » 08 maj 2009 10:49

Undrar lite om jag kan köra en lite hårdare trissa första vändan än den svarta extra mjuka?.

Har förut kört båda vändorna med den svarta extra mjuka.

Kanske man kan få upp glansen ett snäpp extra och köra med olika trissor :? .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Tantrum » 08 maj 2009 11:17

Vet att vissa kör med lite hårdare trissa än den mjukaste första varvet, för att sedan byta till en riktigt mjuk.
Jag har aldrig testat att köra olika trissor. Men en fördel med att köra med samma trissor är ju annars att de redan innehåller medel när man går på andra varvet, vilket gör den proceduren lite drygare?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Ante_Bmw » 08 maj 2009 11:26

Enda orsaken till 2 varv är att förpolera med medlet !

Alltså lite hårdare trissor. Annars räcker ett varv med mjuka om man till ex kört FF eller något annat fint medel före
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Tantrum » 08 maj 2009 12:21

Ja, dels förpolering. Sen inbillar jag mig att medlet fyller en del också. Det är väl iofs. inget konstigt med det, men ytan blir så extremt bra till en början. Efter ett par veckor är det fortfarande jäkligt blankt medan den där riktiga superytan är borta.

Det går fint att köra förpoleringen med mjuka trissor också :) Men egentligen kunde man nog köra två varv med mediumtrissa, dvs. både förpolering och applicering. Jag tänkte köra FG med roterande nästa gång för att se om det går att lyfta glansen ytterligare :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av jojje » 08 maj 2009 13:21

Provar med en lite hårdare trissor på första varvet, går väl åt lite extra medel som sagts ovan men det kan det ju vara värt :) .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Jiiins » 08 maj 2009 13:24

Hejsan!

Jag har hitills använt medelhård trissa när jag lagt Fireglaze, men den svarta extramjukatrissan tycker jag blir mättad fort med medel så det går nog inte åt så mycket mera medel om du vill använda en hårdtrissa först och sen den svarta! En kanske ska prova och se om det blir någon skillnad?

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av MAX » 08 maj 2009 13:40

Jag har bara kört proreconds mjuka blå när jag lagt fireglazen med darlingen(enkel ossilerande)eller om det heter exenterslip och även om man spedat lite så har nog den här aha känslan uteblivit :( så man kanske ska gå på med en lite hårdare trissa för att få den här poler-efekten som det talas om :P
Då det mer har blivit att man lagt den som ett vax med den här mjuka trissan eller helt enkelt ta en lite vassare maskin till ända-målet :mrgreen:
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av jojje » 08 maj 2009 17:45

Sådärja nu är lager nr:2 avtorkat, svårt att säga om det blev någon skillnad mot att köra bara mjuka-
men blankt blev det iaf :jeps .

Skulle ta några bilder på resultatet men batterierna var såklart slut i kameran och mobilkameran är jag inte riktigt kompis med ännu :) .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av mq_foto » 12 maj 2010 22:43

Nu ska ja liva denna tråd igen. Fråga till de som kan svaret: Är det inte dumt att köra 2 varv av FG? Jag menar första varvet kan man ta SF eller 3M Ultrafin polish och efter det ett varv med FG?

Vad tycker ni också om Glaze produkter? Ex http://www.cleanyourcar.co.uk/glazes/ez ... d_145.html och http://www.cleanyourcar.co.uk/glazes/po ... d_494.html. Nå enligt många på CYC forum så kan man använda glaze innan lackskydd utan någon att förstöra för lackskyddet. Det är typ väl lite som polish innan lackskyddet ska på. Jag har båda produkter och provat jobba me de för se va de går för, ger bra glans, lacken blir hal. Frågan är kan man verkligen använda Glaze innan ex FG?


Här kan ni läsa om detta vad jag menar http://www.cleanyourcar.co.uk/forum/vie ... ight=glaze
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Tantrum » 13 maj 2010 08:58

Det ska ju såklart redan vara blankt när man lägger Fire Glaze :) Men det man gör när man kör den två varv, är att man först primar/mättar lackytan och sedan lägger på "lite till" som själva lackskyddet.

Att lägga en glaze före Fire Glaze leder nog tyvärr bara till att FG polerar bort glazen. Men varför inte testa? Se till att glazen är syntetisk bara :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av mq_foto » 13 maj 2010 10:24

Tantrum, jag vet inte om de är syntetiska men de är acrylic de jag har. Glazes fall broadly into two categories - oily and acrylic. Oily glazes are Meguiars #7, Clearkote Red Moose Glaze, for example and acrylic glazes are the likes of Chemical Guys EZ Creme Glaze, Poorboys World Black Hole and Finish Kare 300, 303, etc.

Hur menar du med primar/mättar lackytan under första varvet? Vad jag vill veta kan jag köra första varv med SF eller 3M UP och lägga på ett varv FG, blir det inte lika bra då? Kör man två varv för att typ det ska va fusk jobb?
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Ante_Bmw » 13 maj 2010 10:41

Fireglaze skall enligt mig läggas på en polerad yta, Jag har oftast lagt Fireglaze bara ett varv med svart mjuk trissa på lägsta hastighet på min 3401, Någon gång har jag använt den som sista finpolering efter till ex superfinish sen lagt på för hand ett lager

Många förespråkar att lägga på ett lager med maskin, sen lägga ett på det för hand utan att "nöta" det undre lagret, Kanske detta ger mer glans/hållbarhet kanske ej, alla har sina egna metoder och jag har även testat detta men kör ändå som sagt oftast bara 1 varv
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av Tantrum » 13 maj 2010 11:02

mq_foto skrev:Tantrum, jag vet inte om de är syntetiska men de är acrylic de jag har. Glazes fall broadly into two categories - oily and acrylic. Oily glazes are Meguiars #7, Clearkote Red Moose Glaze, for example and acrylic glazes are the likes of Chemical Guys EZ Creme Glaze, Poorboys World Black Hole and Finish Kare 300, 303, etc.

Hur menar du med primar/mättar lackytan under första varvet? Vad jag vill veta kan jag köra första varv med SF eller 3M UP och lägga på ett varv FG, blir det inte lika bra då? Kör man två varv för att typ det ska va fusk jobb?
Man kör två varv för att det står så på flaskan. Antagligen har någon hos tillverkaren funnit att ett sånt förfarande är det bästa :)
Det är klart du kan lägga Fire Glaze efter att du kört en finpolish. Det är väl så man alltid gör?

Angående glazerna menar jag att det ska vara en "acrylic" glaze under Fire Glaze.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Lägga Fireglaze 2 gånger olika trissor?.

Inlägg av mq_foto » 13 maj 2010 11:31

Dåså, då är jag med på detta. Vad har ni för hastighet om ni kör med cyclo kopia då? Visst det står ju på flaskan att man ska köra i 2 varv men jag tycker att det känns lite onödigt att slösa 2 varv. Eftersom första omgången känns som den polerar än något annat. Men då kan man lika gärna polera lite eller nåt i den stilen då kostar det mindre.

Skriv svar