Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort rester av Fireglaze?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Få bort rester av Fireglaze?

Inlägg av GT3 » 20 jun 2013 22:59

Körde min Subaru för några veckor sedan och hade STORA problem med att torka bort Fireglazen... tvättade bilen idag och ser då hur det sitter kvar rester av medlet i stort sett överallt, mestadels "krit"prickar. För att få bort detta får man gnugga ordentligt med mikrofiberduken, och det är knappt så att det går bort då heller :evil: Vad är lättaste sättet att få bort all denna skit från bilen? Köra en omgång till med maskin + SF4000 och sedan lägga ett nytt skydd (INTE Fireglaze :lol:)?
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: Få bort rester av Fireglaze?

Inlägg av Lemerok » 20 jun 2013 23:13

Borde gå att få bort utan att polera tycker jag.
Testa kör en rejäl tvätt som du gör innan polering.
Avfettning, clay, isopropanol, borde väl få bort det :?: , sen på med nytt lackskydd bara.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 20 jun 2013 23:40

GT3 skrev:Körde min Subaru för några veckor sedan och hade STORA problem med att torka bort Fireglazen... tvättade bilen idag och ser då hur det sitter kvar rester av medlet i stort sett överallt, mestadels "krit"prickar. För att få bort detta får man gnugga ordentligt med mikrofiberduken, och det är knappt så att det går bort då heller :evil: Vad är lättaste sättet att få bort all denna skit från bilen? Köra en omgång till med maskin + SF4000 och sedan lägga ett nytt skydd (INTE Fireglaze :lol:)?
Prova lägga på ett lager FG till på en liten yta. Tunnare och torka av ganska kort efter. Det har varit det lättaste sättet för mig när jag fått ränder kvar. (Inte testat med FG men andra lackskydd)
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 20 jun 2013 23:51

e_king skrev:
GT3 skrev:Körde min Subaru för några veckor sedan och hade STORA problem med att torka bort Fireglazen... tvättade bilen idag och ser då hur det sitter kvar rester av medlet i stort sett överallt, mestadels "krit"prickar. För att få bort detta får man gnugga ordentligt med mikrofiberduken, och det är knappt så att det går bort då heller :evil: Vad är lättaste sättet att få bort all denna skit från bilen? Köra en omgång till med maskin + SF4000 och sedan lägga ett nytt skydd (INTE Fireglaze :lol:)?
Prova lägga på ett lager FG till på en liten yta. Tunnare och torka av ganska kort efter. Det har varit det lättaste sättet för mig när jag fått ränder kvar. (Inte testat med FG men andra lackskydd)
Lika löser lika. :jeps
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Inlägg av GT3 » 21 jun 2013 02:04

Clay ja, där sa du nåt Lemerok... har jag inte tänkt på alls. Borde få bort det mesta! Undviker helst att köra FG igen, svårjobbat som sagt och sedan tycker jag inte ytan blev så värst imponerande :? Men får väl prova ett tunnt lager igen i värsta fall :)
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 21 jun 2013 09:08

har hänt mig oxå på ett par bilar,det jag gjorde var att fukta dukarna innan jag torkade av då gick det hur lätt som helst.
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 21 jun 2013 12:47

Märkligt att det var svårt att torka bort, vet inte hur många flaskor och med fireglaze jag använt genom åren och jag kommer inte ihåg att det någon gång varit svårt att torka bort.

Bilarna jag använt det på har även varit väldigt varierat, både gammalt och nytt.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 21 jun 2013 13:25

jojje skrev:Märkligt att det var svårt att torka bort, vet inte hur många flaskor och med fireglaze jag använt genom åren och jag kommer inte ihåg att det någon gång varit svårt att torka bort.

Bilarna jag använt det på har även varit väldigt varierat, både gammalt och nytt.

har för det mesta funkat super för mig oxå,dom ggr det strulat har det varit på japanare
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
GT3
Medlem

Inlägg av GT3 » 25 jun 2013 00:41

BTG skrev:
jojje skrev:Märkligt att det var svårt att torka bort, vet inte hur många flaskor och med fireglaze jag använt genom åren och jag kommer inte ihåg att det någon gång varit svårt att torka bort.

har för det mesta funkat super för mig oxå,dom ggr det strulat har det varit på japanare
Ja detta är ju en japanare så.... :lol:

Hur länge har ni väntat innan avtorkning? Jag började torka bort i stort sett omedelbart efter att jag var klar med appliceringen.

Skriv svar