Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilket lackskydd föredrar du ?
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Vilket lackskydd föredrar du ?
har inte testat så mycke inom lackskyddsväg. har bara kört R2000 och nån gammal Propaint sealant. och nanotech sealant.
sen en del olika vaxer då.
vilket tycker ni är best ? själv tycker ja R2000 är kalasbra och jobba med
sen en del olika vaxer då.
vilket tycker ni är best ? själv tycker ja R2000 är kalasbra och jobba med
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
Göran
Re: Vilket lackskydd föredrar du ?
Jag har testat allt från Zymöl till toughguard, men jag har inte hittat det rätta för mig ännu. Kanske duger ett lager vax i all ära? Men vi testar inom en snar framtid!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Hejsan på er kul med ett nytt bilvård forum lycka till.
Jag har testat följande lackskydd Diamondbrite , R-2000 och Proguard Sealant Nanotech.
Diamondbrite är nog det bästa lackskyddet av dom här tre som jag provat efter tre år märks ingen av tappning på avrinning o Glansen är fortfarande kanon men konstig vore det ju annars för det är ju 6 års garanti på glans o skydd men men det låter oxå väldans länge men tre år har gått o funkar än o slutar det så lägger dom ju ett nytt skydd utan kostnad lite omständigt att man vid tvätt en gång i månaden måste använda en slags conserver men det kan vara nyckeln till hållbarheten oxå?
R-2000 är inte dum heller lätt att lägga bra avrinning men vet ej hållbarheten på det än.
Proguard Sealant Nanotech är en enstegare o för att vara det så verkar den vara väldigt bra vet ej hållbarheten på den har inte använt den så länge lätt att lägga oxå stor pärleffekt.
Plus massor av wax sorter men inte längre.
Mvh. Jiiins
Jag har testat följande lackskydd Diamondbrite , R-2000 och Proguard Sealant Nanotech.
Diamondbrite är nog det bästa lackskyddet av dom här tre som jag provat efter tre år märks ingen av tappning på avrinning o Glansen är fortfarande kanon men konstig vore det ju annars för det är ju 6 års garanti på glans o skydd men men det låter oxå väldans länge men tre år har gått o funkar än o slutar det så lägger dom ju ett nytt skydd utan kostnad lite omständigt att man vid tvätt en gång i månaden måste använda en slags conserver men det kan vara nyckeln till hållbarheten oxå?
R-2000 är inte dum heller lätt att lägga bra avrinning men vet ej hållbarheten på det än.
Proguard Sealant Nanotech är en enstegare o för att vara det så verkar den vara väldigt bra vet ej hållbarheten på den har inte använt den så länge lätt att lägga oxå stor pärleffekt.
Plus massor av wax sorter men inte längre.
Mvh. Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Göran
Spännande att höra andra dela med sig av sina erfarenheter, försäljare och reklam i all ära. Men slutligen är det upp till oss rekondare och entusiaster att avgöra vad vi tycker är bäst.
Välkommen till forumet!
Välkommen till forumet!
- Jiiins
- Entusiast

THX 
" En sjuk polernörd "
- bustorp
- Trogen Medlem

Där har du nog hemligheten: conservern.Jiiins skrev: Diamondbrite är nog det bästa lackskyddet av dom här tre som jag provat efter tre år märks ingen av tappning på avrinning o Glansen är fortfarande kanon men konstig vore det ju annars för det är ju 6 års garanti på glans o skydd men men det låter oxå väldans länge men tre år har gått o funkar än o slutar det så lägger dom ju ett nytt skydd utan kostnad lite omständigt att man vid tvätt en gång i månaden måste använda en slags conserver men det kan vara nyckeln till hålkbarheten också.
Mvh. Jiiins
Lägger du inte den så kan du räkna med att avrinningen går först, o glansen mattas av efter hand.
Jämför med att vaxa en gång/månaden.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
Göran
Vi ska bolla frågan vidare till en kemist, vad är det som konserverar lacken egentligen.
Hej och varmt välkommen Bustorp!
- Jiiins
- Entusiast

Tjena Bustorp!
Jo det är nog så det är att conservern underhåller men det går iallafall fortare
att använda conservern än att waxa bilen en gång per månad.
Efter jag tvättat bilen så ska man spola upp en hink vatten igen med endast conservern i o sen kör
man över bilen med svamp precis som när man tvättar bilen , men iallafall lite mer omständigt än
andra lackskydd. Skulle vara roligt att testa om conservern funkar lika bra till andra lackskydd.
Ett plus är om man har dassiga gummi lister så blir dom svarta o fina igen av conservern.
Mvh. Jiiins
Jo det är nog så det är att conservern underhåller men det går iallafall fortare
Efter jag tvättat bilen så ska man spola upp en hink vatten igen med endast conservern i o sen kör
man över bilen med svamp precis som när man tvättar bilen , men iallafall lite mer omständigt än
andra lackskydd. Skulle vara roligt att testa om conservern funkar lika bra till andra lackskydd.
Ett plus är om man har dassiga gummi lister så blir dom svarta o fina igen av conservern.
Mvh. Jiiins
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
har du lite conserver så har jag nåra bilar du kan få testa påJiiins skrev:Tjena Bustorp!
Mvh. Jiiins
!! MORTIL !!
- Jiiins
- Entusiast

Tyvärr mortil så har jag bara typ två korkar kvar eftersom jag sålt min Diamondbrite behandlade bil nyss.mortil skrev:har du lite conserver så har jag nåra bilar du kan få testa påJiiins skrev:Tjena Bustorp!
Mvh. Jiiinshar nåra bilar som rullar
Men man kanske skulle köpa mer o testa det kostar 600 kr. för en liter conserver och då får man en liter schampoo oxå. Det är ganska dyrt men conservern räcker ju länge ca. en kork var femte vecka
Här kommer det en länk hoppas det går bra Admin annars ta bort det , mvh Jiiins trevlig helg.
http://www.diamondbrite.se/shop.php?show=41
" En sjuk polernörd "
-
Göran
Länkar är helt ok så länge det inte är direkt reklam,Jiiins skrev:Tyvärr mortil så har jag bara typ två korkar kvar eftersom jag sålt min Diamondbrite behandlade bil nyss.mortil skrev:har du lite conserver så har jag nåra bilar du kan få testa påJiiins skrev:Tjena Bustorp!
Mvh. Jiiinshar nåra bilar som rullar
Men man kanske skulle köpa mer o testa det kostar 600 kr. för en liter conserver och då får man en liter schampoo oxå. Det är ganska dyrt men conservern räcker ju länge ca. en kork var femte vecka![]()
Här kommer det en länk hoppas det går bra Admin annars ta bort det , mvh Jiiins trevlig helg.
http://www.diamondbrite.se/shop.php?show=41
//Bilvårdsforum
- rkoo
- Trogen Medlem

Själv har jag bara testat CTI som kan kallas alckskydd. Helt ok, klart bättre hållbarhet än de 4-5 olika vaxer jag prövat.
Men det börjar ta slut och jag är mest sugen på R-2000 men det är lite för dyrt för min hobbynivå så Proguard verkar ju klart intressant eftersom det också, likt R-2000, verkar fungera bra på alla lacker, är en enstegare samt verkar hyffsat prisvärt.
CTI vet jag ju är lite kinkigt ger aningen matt effekt på solida utan klarlack och så verkar även det populära Fireglaze vara.
Tips och rekommendationer är välkomna.
Men det börjar ta slut och jag är mest sugen på R-2000 men det är lite för dyrt för min hobbynivå så Proguard verkar ju klart intressant eftersom det också, likt R-2000, verkar fungera bra på alla lacker, är en enstegare samt verkar hyffsat prisvärt.
CTI vet jag ju är lite kinkigt ger aningen matt effekt på solida utan klarlack och så verkar även det populära Fireglaze vara.
Tips och rekommendationer är välkomna.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Hej o mycket tack......admin skrev:Vi ska bolla frågan vidare till en kemist, vad är det som konserverar lacken egentligen.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Nå? någon kemist som fått bita på frågan ? eller har vi någon att tillgå ?admin skrev:Vi ska bolla frågan vidare till en kemist, vad är det som konserverar lacken egentligen.
!! MORTIL !!
- jojje
- Entusiast

Fireglaze kör jag med, är väldigt nöjd med det.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Fireglaze kör jag regelbundet med och tycker det fungerar bra...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
rekaren
- Medlem
Kört med R-2000, tycker detta är bra.
Tagit hem PPS, la det på en bil förra veckan, får se om det är bättre eller lika bra som R-2000.
Men lite omständigt att lägga i och med "tvätta" in steg 1. Men och andra sidan så blev man ju av med allt polermedel som blir på bilen efter en grundlig polering.
Känns som detta kan bli en favorit faktiskt!!
Tagit hem PPS, la det på en bil förra veckan, får se om det är bättre eller lika bra som R-2000.
Men lite omständigt att lägga i och med "tvätta" in steg 1. Men och andra sidan så blev man ju av med allt polermedel som blir på bilen efter en grundlig polering.
Känns som detta kan bli en favorit faktiskt!!
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
PPS = (Paintwork Protection Sealant)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
rekaren
- Medlem
Nästan 3 mån senare jag la PPS på min första bil.
Och jag bara säger det e ett under!!
Och jag bara säger det e ett under!!
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Är det verkligen rätt förkortning?Nisse skrev:PPS = (Paintwork Protection Sealant)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.