Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Maxglanstest

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 01 aug 2009 17:30

bustorp skrev:Ska kolla i eftermiddag...tvättar nog då.....om jag orkar kliva ur hängmattan...
Det orkade jag inte....... :roll:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Tantrum » 01 aug 2009 20:01

Jag röjde upp lite i tråden. Försök hålla er till ämnet är ni snälla. Även om det är svårt en lördag kl. 20.01 :)

// Tantrum
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 02 aug 2009 19:44

Här kommer en liten uppdatering på maxglanstestet på The Red Lizzard.
Jag måste bara lära mig att fota lite bättre, detta går ju inte längre....... :x
Den enda bilden, av 16, jag kunde få fram i det ljuset som hyfsat återger skillnaderna var denna:
Bild
Det är inte samma vinkel som sist så jag förklarar som följer:
Överst vänster: Meguiars MG21
Överst höger: Smartabs High Gloss högglansvax
Nederst vänster: Fire Glaze
Nederst höger: Meguiars NXT Tech Wax
Avrinningen var lika dålig på allihop. Tvättades med schampo utan vax.
Skillnaden har minskat, men syns fortfarande........

De andra fyra fick jag ingen bra bild på alls, men det skiljer väldigt lite mellan dem efter fyra veckor.
Den enda synbara skillnaden utomhus i skuggan var väl att Platinum o Insta Finish Premiun Vax hade den bästa avrinningen, de andra (Insta Finish Glaze HD o Opti-Seal) hade noll.


Fick fatt i den enda synliga skillnaden mellan de åtta medlen som ligger på metallicen sen 3 veckor:
Bild
Strecken är bara för att vägleda ungefär var övergången är.
Det "ljusare" partiet nedanför är forumets egen lilla kelgris: Kinavaxet
Ovanför är Meguiars NXT Tech Wax.
Att det ser ljusare ut är nog för att det ger en aningen mattare yta.....MEN Kinavaxet har den lenaste o halaste ytan av alla åtta. Det finner jag mystiskt.
Det känns bättre än det ser ut........

Jag kan nog med säkerhet säga att dessa bägge testen inte kommer att vara så många veckor till, då skillnaderna kommer att jämnas ut fortare än jag trodde.
På metallicen får de gå ett tag till, men på den röde är det max en månad till, tror jag.......
Men då kör jag nog igång ett test för att se hur pass Ultima Paint Guard Plus står sig emot Smartab o Meguiars, som jag ser det kommer att ta hem segern klart i klassen lack utan klarlack :lol: :lol:
Då kommer jag nog att lägga ett påbyggnadslager varje månad för att se just vad som kan tänkas skilja i glans efter 6-8 månader. Bara för att jag är så nyfiken.......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Maxglanstest

Inlägg av Ante_Bmw » 02 aug 2009 21:43

Nisse skrev:Är lacken i behov av att poleras upp så skall ju detta göras...man skall ju alltid utgå från clean lack....Fire Glaze skall läggas som Trutest QF t.ex. Top Tool/Cyclon/Flex 3401 och på höga varv och köras ut väldigt väl !!...

Detta medel är inget man går direkt på med när man skall snygga upp en röd 854GLT från 92....för då blir det flammigt vad man än väljer för lackskydd utan förpolering....polishen i Fireglaze är inget man avverkar oxid med...jag personligen tror att dom som inte lyckats med denna produkt har haft för stora förväntningar och skippat förpoleringen på solida lacker...blå..röd... ;)

Tempera-Flex® .... ja inte lär det vara något uppseende världspantent... verkar vara bara just tillverkaren som känner till det... Utvecklat av amerikanska Chem Mfg Co: s Engineering.

Men det funkar uppenbarligen...och blankt blir det...verkar hålla bra också under längre tid....har själv lagt både solid och klarlackad med gott resultat... :)
+


SKall man inte bara kör ut m3edlet väl om man lägger 2 varv :O

Jag kör med 3401:an på 1-2 An och bara "kletar" ut det" , Arbetar aldrig in det

På flaskan står det även att första varvet polerar man med medlet och andra varvet lägger man bara på en hinna,
Jag antar att dom rekommenderar 2 varv för att dom tycker man ska använda medlet som en finpolish före ...
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Maxglanstest

Inlägg av -z- » 18 aug 2009 11:16

Tjena! Är första gången jag skriver på detta forumet då jag mest har hängt på prorecond forum bla.
Jag tror att det var Tantrum som lockade över mig hit ;)

En fråga till dig bustorp då jag blivit lite nyfiken på Meguiars NXT tech Wax.Förstod jag dig rätt att det endast syntes någon skillnad på din solida jettan och ingen ut över det vanliga på en klarlackad ljus bil när det gällde Meguiars waxet eller :?:

Jag är ute efter efter det bästa glans talet och inget annat och letar efter en lämplig produkt :?:
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Tantrum » 18 aug 2009 11:37

Välkommen -Z-! Blev det någon ny kund? :D

Jag tycker att Ultima är riktigt bra avseende glansen. Mitt ytterst subjektiva intryck är att den först ger en lite fet yta som ett vax, för att sedan liksom hårdna i glansen inom ett par timmar. Det blir lite glasaktig yta nästan. Jag gillar den skarpt. Sen att man kan lägga på det hur enkelt som helst är också en bonus. Den pärlar länge och väl också, även om det kanske är ovidkommande i sammanhanget. Detta på min mörkblåa metallic.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Maxglanstest

Inlägg av -z- » 18 aug 2009 16:53

Om det blev en ny kund :?: Ja kanske dock tog han en annan rekondare just i detta fallet , för att sedan höra av sig igen om en annan bil då han inte hade blivit helt nöjd så att säga i det tidigare fallet :| men då kunde jag inte på grund av att ha för mycket att göra ;)
Jag citerar kunden" man får vad man betalar för" :shock:

Tantrum: du tycker alltså att om man vill ha högsta glans talet utan tanke på hållbarhet så skulle du valt Ultima på en klarlackad bil eller :?:
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Tantrum » 18 aug 2009 23:58

Jag har inte testat allt. Men idag skulle jag nog sagt att det är det blankaste jag har i min låda. Detta på en bra yta såklart.

Du höll till i Mölnlycke? I så fall kan jag ju komma över så får du testa på en bil eller två.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 20 aug 2009 07:24

-z- skrev:Tjena! Är första gången jag skriver på detta forumet då jag mest har hängt på prorecond forum bla.
Jag tror att det var Tantrum som lockade över mig hit ;)

En fråga till dig bustorp då jag blivit lite nyfiken på Meguiars NXT tech Wax.Förstod jag dig rätt att det endast syntes någon skillnad på din solida jettan och ingen ut över det vanliga på en klarlackad ljus bil när det gällde Meguiars waxet eller :?:

Jag är ute efter efter det bästa glans talet och inget annat och letar efter en lämplig produkt :?:
NXT o Smartabs glansvax o Platinum är de tre vassaste på bilen nu.
Ultiman fick jag tyvärr inte med på Jettan när jag började testet men jag ha lagt den på ljusblå metallic med riktigt bra resultat.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 20 aug 2009 09:03

I mitt tycke så är Platinum och Ultima väldigt vassa vad det gäller glans, och båda är lätta att lägga. De senaste månaderna har jag dock lekt med mer "naturliga vaxer" som ger mer av en "våt" look. Det är lite svårt att beskriva i ord, men skillanden är påtaglig i utseende.

Kör just nu med DoDojuice Light Fantastic, men har även kört Smartwax Concours som jag egentligen föredrar.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 20 aug 2009 15:54

Gör du lite koll på ungefär hur länge det håller så vore det kanon...........
Jag är också lite nyfiken på det där, men jag har köpt på mig alldeles för mycket redan.....
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Maxglanstest

Inlägg av Funk » 20 aug 2009 16:17

bustorp skrev:Gör du lite koll på ungefär hur länge det håller så vore det kanon...........
Jag är också lite nyfiken på det där, men jag har köpt på mig alldeles för mycket redan.....
Smartwax Concours höll bra i ca.6-7 veckor med handtvätt minst en gång i veckan och några enstaka vändor med mild HD-grön.
DoDo får vi se...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 23 aug 2009 16:45

Sex veckor har nu gått på Maxglanstestet.
Bilen är tvättad en gång o avspolad med högtryck en gång (när dessa bilderna togs).
Vår herre har skvätt lite då o då emellanåt.
Det har varit för fint väder för att behöva tvättas o jag har knappt kört i regnet heller.

Bild
Bild
Bild

Bilderna är tagna inom den första minuten efter avspolningen. Ingen jättesynbar skillnad, tycker jag......
Inte mer än att det sjokar mer på ena sidan o pärlar sig mer på andra.
När det runnit färdigt så skiljer det inte mycket mellan fälten.
Däremot så ser man omedelbart var kinavaxet ligger/låg om man går nära i bra ljus (hade inte det nu).
Inte bra. Matt o tendens till mikrorepor. Kan vara hanteringsfel så jag ska göra om det vad det lider.
Telefonbilder är inte de bästa, men vem kommer ihåg kameran när man ska ha den?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 aug 2009 15:16

Re: Maxglanstest

Inlägg av Chefen » 23 aug 2009 21:44

Hej ny i forumet men känner igen vissa från BVG:s forum.

Ser att du är inne på att testa Smartabs saker så som Platinum
jag tycker den är mycket bra, har testat Lahega 33 Banana vax
också mycket bra medel men ett som har en otrolig glans är
Lahegas 35 Hårdvax men den har tyvärr utgått ur deras sortiment
värför vet jag inte men hittar du någon som har en flaska stående så
ta den direkt och sälj den dyrt till mig :lol: :lol: . Nä skojar testa den
den är som vatten men fy-f vad den är bra.

Använder denna till att skydda kromfälgar och dylikt men kunden får
betala lite extra då jag ej hittat något liknande. :mrgreen:
Senast redigerad av 4 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Maxglanstest

Inlägg av Stupid-Flanders » 24 aug 2009 08:00

Chefen skrev:
Lahegas 35 Hårdvax men den har tyvärr utgått ur deras sortiment
värför vet jag inte men hittar du någon som har en flaska stående så
ta den direkt och sälj den dyrt till mig :lol: :lol: . Nä skojar testa den
den är som vatten men fy-f vad den är bra.

:
Vi säljer Lahega 35 på jobbet och det står inget om att den är utgående i senaste aktuella prislistan vi fått, men det kan ju vara något som ändrats sen den trycktes.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Maxglanstest

Inlägg av bustorp » 24 aug 2009 08:06

Sälj den dyrt nu....... :lol:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 aug 2009 15:16

Re: Maxglanstest

Inlägg av Chefen » 24 aug 2009 12:55

Okej bra för dig prova den och du ska se att du får ett bra resultat :jeps
Senast redigerad av 4 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 10 aug 2009 15:55
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Maxglanstest

Inlägg av -z- » 27 aug 2009 10:43

Tantrum skrev:Jag har inte testat allt. Men idag skulle jag nog sagt att det är det blankaste jag har i min låda. Detta på en bra yta såklart.

Du höll till i Mölnlycke? I så fall kan jag ju komma över så får du testa på en bil eller två.

Sorry Tantrum att jag inte svarat :oops: Dator strul kan man ju alltid försvara sig med eller ;)

Sant att jag håller till i mölnlycke.Erbjudandet låter mycket intressant ,du är alltid välkommen.Du kanske vill testa SS nano 2k om du inte har testat det tidigare ;)
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Gurkan
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 apr 2009 18:38

Re: Maxglanstest

Inlägg av Gurkan » 31 dec 2009 16:17

Det ser man vad man kan missa om man inte lägger och jämför sida vid sida!!!

Bra skrivet bustorp och forsätt i samma anda som grävande journalist på djupet :lol:

Skriv svar