Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Idag.....
- dunderklumpen
- Medlem
Re: Idag.....
... var det dags att göra något åt punkteringen på vänster bak.
Upptäckte till min fasa igår eftermiddag att ett däck såg lite platt ut. Naturligtvis skulle jag och en vän iväg, så det var bara att traska hem till honom att hämta en bil.
Imorse ringde jag däckfirman här i byn, samma firma där mina däck ligger förvarade. 30 min senare stod en av deras killar på min uppfart och la på ett av vinterdäcken, ytterligare 10 min senare var min bil på deras lyft och sisådär 10 min senare var jag på väg hem med 4 vinterdäck på bilen.
Vilken service!!!
Upptäckte till min fasa igår eftermiddag att ett däck såg lite platt ut. Naturligtvis skulle jag och en vän iväg, så det var bara att traska hem till honom att hämta en bil.
Imorse ringde jag däckfirman här i byn, samma firma där mina däck ligger förvarade. 30 min senare stod en av deras killar på min uppfart och la på ett av vinterdäcken, ytterligare 10 min senare var min bil på deras lyft och sisådär 10 min senare var jag på väg hem med 4 vinterdäck på bilen.
Vilken service!!!
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Jag kan faktiskt säga att jag kör en modell mindre skolbuss. Den tar 19pers och det bästa med allt är att ingen annan kör den utom jag.Logan skrev:Får bussen sig en sväng med polermaskinen medtobbegubben skrev:Stämmer bra, kör skolebuss. Ett jobb som jag trivs suveränt bra med då man är en glytt själv.?
Kan berätta detta då det lämpar sig in
min far har kört beställningarbussar och dom blir lite som deras egna då dom bara kör dom
även att företaget äger dom.
Så hade en lånat den och självklart tagit en sväng för tajt och lämnat många fina märken längs sidan
som tur var det bara scuff märken och en sväng med polermaskin och en mellangrov polish löste allt.
När vi sedan tog några steg bak för att se om alla märken var borta så upptäckte vi att det var en zon på 2x2 meter som var jätte blank och fin och resten av bussen såg lite matt och sliten ut.
Så det blev aldrig en hel polering utan det blanka fick matta ner sig med tiden.
Så skulle det komma någon extra körning utöver skolan så försöker jag ta det också så att man får ha bussen för dig själv.
Brukar polera den 2 gånger om året. En gång när det är höstlovet och en gång när det är påsklov. Så veckan som gick lade jag ner några timmar och gjorde den fin.
Finns ju inget trevligare att köra runt i en ren o fin buss varje dag.
Senast redigerad av 4 tobbegubben, redigerad totalt 14 gång.
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

..har jag en fruktansvärd träningsvärk i röva ballarna. Spelade 6 st pingis matcher igår kväll på 1,5 timme. 
-
jonkegtx
- Entusiast

...vad Tobbegubben menar är att han har ont i skinkorna, inte pungkulorna
Som inflyttad Skåning så har jag fått lära mig lite av språket 
Svärmor bjöd på middag, för mig är middag det man äter efter arbetsdagen, men här nere är middag = lunch

Svärmor bjöd på middag, för mig är middag det man äter efter arbetsdagen, men här nere är middag = lunch
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
- dunderklumpen
- Medlem
Haha, så är det naturligtvisjonkegtx skrev:...vad Tobbegubben menar är att han har ont i skinkorna, inte pungkulornaSom inflyttad Skåning så har jag fått lära mig lite av språket
Svärmor bjöd på middag, för mig är middag det man äter efter arbetsdagen, men här nere är middag = lunch![]()
Middag = något man äter mitt på dagen
Kvällsmat = något man äter på kvällen
Det är väl logiskt?
// dunderklumpen
- Perra83
- Entusiast

Lunch äts på dagen
Middag äts på kvällen
Tider för vardera tillfälle kan variera lite. En mat & sovklocka skulle va najs.
Middag äts på kvällen
Tider för vardera tillfälle kan variera lite. En mat & sovklocka skulle va najs.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

... blev jag intreserad av middags diskusionen. Hur hänger detta i hop då?
Att middag betyder ’dagens mitt’, det vill säga den tidpunkt när solen står som högst, någon gång mellan tolv och ett, är inte bara ursprungligt. Det är också ganska självklart. Och fortfarande är det mitt på dagen som gäller när vi rör oss med ord som förmiddag och eftermiddag, middagshetta, solens middagssken, middagshöjd – oftast bildligt som i livets middagshöjd från vilken man antas ha ett rejält antal år innan det ska stapplas in i levnadens aftondunkel, sova middag, ta en middagslur, arbeta morgon, middag, kväll. Hälsningen God middag! uppfattas inte som en tillönskan om en angenäm eller välsmakande aftonmåltid, den markerar bara vänligt att förmiddagen är till ända.
Middag blev också benämningen på själva den måltid som inträffar mitt på dagen: äta middag. Så var det länge och är det kanske fortfarande på sina håll på landsbygden, och så är det i tyskan, där Mittagessen är detsamma som lunch.
Hur blev då ordet för mittpådagenmålet benämningen för den sena måltiden?
Det har att göra med de högre ståndens vanor. I bondesamhället, där man gick upp i ottan och fick en tidig frukost, var man redan mitt på dagen mogen för huvudmålet. Den stockholmska aristokratin däremot antog under 1700-talet fransyska seder och förlade dagens stora måltid till långt senare på dagen och även ut mot aftonen. I borgerskapets hem försköts middagsmålet bort mot fyratiden, och när den allmänna kontorstiden infördes omkring 1890 fick folk äta huvudmålet först efter arbetets slut.
Hämtat från nätet.
Att middag betyder ’dagens mitt’, det vill säga den tidpunkt när solen står som högst, någon gång mellan tolv och ett, är inte bara ursprungligt. Det är också ganska självklart. Och fortfarande är det mitt på dagen som gäller när vi rör oss med ord som förmiddag och eftermiddag, middagshetta, solens middagssken, middagshöjd – oftast bildligt som i livets middagshöjd från vilken man antas ha ett rejält antal år innan det ska stapplas in i levnadens aftondunkel, sova middag, ta en middagslur, arbeta morgon, middag, kväll. Hälsningen God middag! uppfattas inte som en tillönskan om en angenäm eller välsmakande aftonmåltid, den markerar bara vänligt att förmiddagen är till ända.
Middag blev också benämningen på själva den måltid som inträffar mitt på dagen: äta middag. Så var det länge och är det kanske fortfarande på sina håll på landsbygden, och så är det i tyskan, där Mittagessen är detsamma som lunch.
Hur blev då ordet för mittpådagenmålet benämningen för den sena måltiden?
Det har att göra med de högre ståndens vanor. I bondesamhället, där man gick upp i ottan och fick en tidig frukost, var man redan mitt på dagen mogen för huvudmålet. Den stockholmska aristokratin däremot antog under 1700-talet fransyska seder och förlade dagens stora måltid till långt senare på dagen och även ut mot aftonen. I borgerskapets hem försköts middagsmålet bort mot fyratiden, och när den allmänna kontorstiden infördes omkring 1890 fick folk äta huvudmålet först efter arbetets slut.
Hämtat från nätet.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- dunderklumpen
- Medlem
Idag.....
Spännande, Progge!
// dunderklumpen
-
jonkegtx
- Entusiast

Så Dunderklumpen är lantis och jag är aristokrat alltså?
Tack för lite underhållande fakta Progge!
-
Pascona
- Medlem
Jag trodde först han hade kört lite fickpingis!jonkegtx skrev:...vad Tobbegubben menar är att han har ont i skinkorna, inte pungkulornaSom inflyttad Skåning så har jag fått lära mig lite av språket
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Ni får ursäkta mig för min dåliga Svenska. Som 100% skåning lär ni nog få höra mer av mina skånska uttryck.
När det gäller " röva ballarna " hade jag faktiskt inte en aning om att det kunde tolkas som " bollarna ". Även jag har lärt mig något nytt.
När det gäller " röva ballarna " hade jag faktiskt inte en aning om att det kunde tolkas som " bollarna ". Även jag har lärt mig något nytt.
- dunderklumpen
- Medlem
Idag.....
Alltså... vad hände nu? Blev jag lantis bara för att jag förstår att middag betyder mitt på dagen?jonkegtx skrev:Så Dunderklumpen är lantis och jag är aristokrat alltså?![]()
// dunderklumpen
-
jonkegtx
- Entusiast

Sv: Idag.....
Hehe
Jag bara läste Progges förklarande text. Å så tolkade jag den. 
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
- dunderklumpen
- Medlem
Idag.....
Haha! Jag är inte så pågaputt som jag verkarjonkegtx skrev:HeheJag bara läste Progges förklarande text. Å så tolkade jag den.
För er icke-skåningar betyder pågaputt ungefär stött, sur, ledsen.
// dunderklumpen
- nadako
- Medlem
Sv: Idag.....
Men...lunch finns alltså inte i skånska? Eller om det finns vad betyder det?
Skickat från min GT-S7710
Senast redigerad av 4 nadako, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

lunch är ett låne ord från Engelskan.
Frukosten är dagens första riktiga mål – förledet är tyskans früh, ’tidig’. I dag är nog de flesta överens om att frukosten är morgonmålet. Morgonmålet kallades ibland för tydlighets skull första frukost, när man nu inte sade just morgonmål. Skolfrukosten intogs under frukostrasten någon gång mellan elva och tolv. Lunch var något för vuxenvärlden. ”Lööönsch”, med den tidens uttal av engelska.
Sedan har vi den halv tokiga Dansken.
Frokost är också i Danmark det som i Sverige är lunch, till ständig förvirring vid mötena över Sundet. (På morgonen spiser man morgenmad.)
Frukosten är dagens första riktiga mål – förledet är tyskans früh, ’tidig’. I dag är nog de flesta överens om att frukosten är morgonmålet. Morgonmålet kallades ibland för tydlighets skull första frukost, när man nu inte sade just morgonmål. Skolfrukosten intogs under frukostrasten någon gång mellan elva och tolv. Lunch var något för vuxenvärlden. ”Lööönsch”, med den tidens uttal av engelska.
Sedan har vi den halv tokiga Dansken.
Frokost är också i Danmark det som i Sverige är lunch, till ständig förvirring vid mötena över Sundet. (På morgonen spiser man morgenmad.)
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
- MattisH
- Trogen Medlem

.. har jag fyllt på mitt förråd med prylar. Detta måste vara ett bland dom mest kostsamma forumen någonsin för min del 
Iofs har jag 4x4 intresset också, men det är ju inte bara massa vätskor
Psst.. Har för två timmar sedan ätit kvällsmat och funderar på vad jag ska äta på middagen imorgon...
Iofs har jag 4x4 intresset också, men det är ju inte bara massa vätskor
Psst.. Har för två timmar sedan ätit kvällsmat och funderar på vad jag ska äta på middagen imorgon...
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- dunderklumpen
- Medlem
Re: Sv: Idag.....
Egentligen har väl progge redan utrett detta nu, men visst finns lunch på skånska. Det betyder samma sak som i resten av Sverige, det man äter mitt på dagen.nadako skrev:Men...lunch finns alltså inte i skånska? Eller om det finns vad betyder det?
Jag har i flera år arbetat tätt med vårt danska huvudkontor, så tätt att jag nästan också började referera till frukost och middag som morgenmad och frokkost
// dunderklumpen
-
Abyss
- Moderator

Kan ju när vi ändå är inne på detta med matvanor och vad det innebär i olika delar av vår skandinaviska gemenskap.. Jobbar sedan ett antal år tillbaka i vårt lilla systerland Norge närmare bestämt Oslo och här är man fortfarande ganska undrande till att jag vill ha varm mat till lunch
.. frågan som kommer är om jag då också äter varm mat till middag/kvällsmat
.. detta är något som dom har väldigt svårt att førstå, varm mat 2ggr/dag!
. Det många här har är en "Nistepakke".. alltså några brødskivor med något pålägg inpackat i papper som legat på skrivbordet i många timmar..
Det är nog deras form av "varm" mat..
Detta är vad jag "I dag.." har tänkt på..
Detta är vad jag "I dag.." har tänkt på..
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Det är väldigt vanligt i många länder att dom har med sig mackor till lunch och bara äter varm/lagad mat på kvällen.
Senast redigerad av 4 tumba25, redigerad totalt 14 gång.