Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
-
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
Här kommer lite nya färska bilder på en röd Audi A4 från 1996 som började bli oxiderad och vit på sina ställen.
Var ganska svårt att fota men ni ser de vita nyanserna där plåten bockar sig... Fick Photoshopa lite för att det skulle synas tydligare på skärmen
Ett försökt till 50/50 som ick sådär. Rött är supersvårt att plåta
Vart itne någon förebild men här är den iaf klar och tokröd
Fick inga bra närbilder då var helt omöjlig att få fokus nästan på den röda lacken
Putsade av lite i motorutrymmet åxå

Senast redigerad av 4
Mercafreak, redigerad totalt 14 gång.
-
Funk
- Moderator

Jag gör detta som en hobbygrejj och för att jag tycker det är kul och är sjukt bilintresserad. Har därför ett "riktigt" jobb och kör firman när jag får tid och lust. Finns liksom inte pengar att ha en egentvätthall då. Men det måste väll ändå vara slutresultatet som räknas?
Det där en lite tveeggad fråga, för så länge man konkurrerar med andra på orten och inte bara gör sina och de närmastes bilar så kör man fult tycker jag, de andra är tvungna att ha oljeavskiljare och rätta sig efter de hälso och miljöregler som finns. I det steget man kör firma har man enligt mig passerat hobbyverksamhet och bör då följa reglerna som gäller. Men det är som sagt mina åsikter, andra kanske tycker annorlunda..
/Thomas
Senast redigerad av 4
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
Funk skrev:Jag gör detta som en hobbygrejj och för att jag tycker det är kul och är sjukt bilintresserad. Har därför ett "riktigt" jobb och kör firman när jag får tid och lust. Finns liksom inte pengar att ha en egentvätthall då. Men det måste väll ändå vara slutresultatet som räknas?
Det där en lite tveeggad fråga, för så länge man konkurrerar med andra på orten och inte bara gör sina och de närmastes bilar så kör man fult tycker jag, de andra är tvungna att ha oljeavskiljare och rätta sig efter de hälso och miljöregler som finns. I det steget man kör firma har man enligt mig passerat hobbyverksamhet och bör då följa reglerna som gäller. Men det är som sagt mina åsikter, andra kanske tycker annorlunda..
/Thomas
Men Thomas.. tvätten sker till 99% i en tvätthall, alltså med avskiljare och annat som krävs. Sen avspolning är tillåtet. Iaf i min kommun (änsålänge)
Senast redigerad av 4
-
Funk
- Moderator

Senast redigerad av 4
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
Senast redigerad av 4
-
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
Senast redigerad av 4
-
Funk
- Moderator

Tro, mig jag har diskuterat detta med flertalet på miljökontor genom åren..
Därför skall man inte tvätta sin bil på garageuppfarten
Skölja eller tvätta är bara en definitionsfråga som miljökontoret äger tolkningen till, ingen kommer troligen att säga något om du då och då tvättar din egen bil, men skulle dom få reda på att du har firma och gör mer än så så åker du dit..
/Thomas
Senast redigerad av 4
-
vaxfrasse
- Medlem
Fick uppfattningen att du tvättade mest på uppfarten och då och då körde till tvätthallen.
Kändes som sagt inte seriöst, men kör du mest i en riktig tvätthall är det ju ok.
Sen behöver jag inte åka till någon annan för att få bilen rekondad då jag precis som du arbetar och har firman bredvid också. Så den kommentaren kändes rätt onödig.
Har ju inte direkt med ämnet att göra.
Och jag kan säga att man klarar sig fint med en tvättdel i garaget på 4x7 meter, med oljeavskiljare, inte så stort men det funkar bra.
När det gäller resultatet spelar det heller ingen roll. Det var ju inte det det handlade om.
Kör man registrerad firma tycker jag man ska föregå med gott exempel och följa de föreskrifter som finns.
Så tvättar du i riktig tvätthall och har kvitto på det är det ju inga problem.
Men att tvätta bilar när man kör firma på grus eller gräs gillar inte milö och hälsa.
Putsa på!
Senast redigerad av 4
vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.
-
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
vaxfrasse skrev:Fick uppfattningen att du tvättade mest på uppfarten och då och då körde till tvätthallen.
Kändes som sagt inte seriöst, men kör du mest i en riktig tvätthall är det ju ok.
Sen behöver jag inte åka till någon annan för att få bilen rekondad då jag precis som du arbetar och har firman bredvid också. Så den kommentaren kändes rätt onödig.
Och jag kan säga att man klarar sig fint med en tvättdel i garaget på 4x7 meter, med oljeavskiljare, inte så stort men det funkar bra.
När det gäller resultatet spelar det heller ingen roll. Det var ju inte det det handlade om.
Kör man registrerad firma tycker jag man ska föregå med gott exempel och följa de föreskrifter som finns.
Men att tvätta bilar när man kör firma på grus eller gräs gillar inte milö och hälsa.
Putsa på!
Jag känner till reglerna som ni båda pratar om. Självklart tvättar jag hemma ibland åxå men mest på sommaren och då min sommarbil för bästa resultat. På sommarhalvåret används ju åxå minimalt med produkter. Men även mina privata bilar går 99% i en tvätt utanför hemmet speciellt nu under vintern
Så nu vet alla det så nu kan vi släppa det ämnet !
Senast redigerad av 4
-
Cogo
- Entusiast

Jag brukar åka till tvätthalen och tvätta av bilen. Har sedan ca 1,5 mil hem. Väl hemma i garaget så kör jag med ONR (optimum no rinse) som tvätt för det lila smuts som kommit på bilen på väg hem. Fungerar kanon.
Fina resultat du får till på bilarna. Lite roliare att polera den röda än den silvriga då man brukar se bra mycket mer slutresultat på rött än silver.
Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4
Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
peta
- Medlem
Björn skrev:Tack för rapporten polerstefan! Det är mycket riktigt inte tillåtet med svordomar på Bilvårdsforum för allas trevnad.Här ett utdrag ur
FORUMREGLER:
"
Vårda ditt språk.
Försök att vårda ditt språk. Använd aldrig svordomar som utfyllnad varken i chatten eller trådar!
Kritisera inte heller andras sätt att skriva eller eventuella felstavningar, särskrivningar, felkommatering eller syftningsfel. Konstruktiv kritik kan tas via PM om problemet känns väldigt angeläget."
Staff arbetar på att utvidga listan för automatisk ordcensur. Som kan ses i nedanstående citat har det fungerat där Mercafreak skrev h-e-l-v-e-t-e, vilket ersatts av ett kraftuttryck från Kapten Haddock (Huggormars avföda).
Mercafreak skrev:Kör ju också med Artic SEal annars men tänkte testa 2.0.
Tog lte booster på min skitiga bil, på motorhuven för att testa nu precis å
Huggormars avföda... Verkar lovande änsålänge
(Ja jag vet, den var inte rengjord, clayad eller nått, torkade bara av med en lase men
kanapéer och konjakskransar den ska snart polaras ändå

)
Jag gick själv in och editerade Mercafreaks uttryck s-k-i-t-s-a-m-m-a som tydligen ännu inte finns med på den automatiska ordcensurlistan. Ändrade till kanapéer och konjakskransar, en annan Haddockfavorit.
Så snälle Mercafreak - tänk på ditt språk framöver. Jag vet själv att det lätt slinker med någon svordom när man vill ge lite mer eftertryck åt något man är entusiastisk över, men forumreglerna är glasklara: Inga svordomar i inlägg vare sig här eller i chatten.
Menar du att "slitsamma" är en svordom?
Senast redigerad av 4
peta, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
Även jag fick uppfattningen tidigare att du tvättade en hel del på uppfarten. Det var därför jag ställde en fråga ang detta tidigare. Jag delar uppfattningen att när man är företagare och konkurrerar med andra som följer de föreskrifter som finns så ska man göra "rätt". Det blir väldigt skev konkurrenssituation annars.
Om man ska se det på ett annat sätt så är det även ett sätt att öka statusen på detta hantverk, att alla gör rätt för sig på alla sätt och faktiskt börjar ta ordentligt betalt för det jobb som görs. Då är det exempelvis totalt omöjligt att ta 99:- för en handtvätt som en del gör häromkring...
Senast redigerad av 4
Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
-
wannabeapolisher
- Medlem
vaxfrasse skrev:Fick uppfattningen att du tvättade mest på uppfarten och då och då körde till tvätthallen.
Putsa på!
ursäkta mig mercafreak om jag lånar tråden lite
VaxfrasseVad är det typ av avskilljare som du har installerat? går själv i tankarna att installera en men det verkar vara en hel jungel att reda ut begreppen klass1 klass2 slamtank,oljeavskilljare.filter osv osv.
Mvh Max.
-
vaxfrasse
- Medlem
Håller med dig Daniel N. Det är viktigt att ta betalt och kunna motivera det.
Handtvätt för 99 kr syns ju lite var stans och det är ju en omöjlighet att få ihop det.
Även det med statusen är viktigt. Göra bra jobb och ta skäligt betalt.
Det ska ju vara ett bra slutresultat och proffsigt bemötande som gör att kunderna kommer. Inte bara för att det är billigt. Det brukar innebära att de tror att man ska trolla fram ett bra resultat med gamla slitna lacker till en billig peng.
Senast redigerad av 4
-
Manor
- Moderator

Funk skrev:Jag gör detta som en hobbygrejj och för att jag tycker det är kul och är sjukt bilintresserad. Har därför ett "riktigt" jobb och kör firman när jag får tid och lust. Finns liksom inte pengar att ha en egentvätthall då. Men det måste väll ändå vara slutresultatet som räknas?
/Thomas
Jag håller helt med Funk.
Har man en registrerad firma så är det inte på hobbynivå.
Senast redigerad av 4
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Mercafreak
- Medlem
-
Kontakt:
Manor skrev:Funk skrev:Jag gör detta som en hobbygrejj och för att jag tycker det är kul och är sjukt bilintresserad. Har därför ett "riktigt" jobb och kör firman när jag får tid och lust. Finns liksom inte pengar att ha en egentvätthall då. Men det måste väll ändå vara slutresultatet som räknas?
/Thomas
Jag håller helt med Funk.
Har man en registrerad firma så är det inte på hobbynivå.
Spelar det nån roll? Jag gör en de bilar när tid och lust finnes. Inte svårare än så. Om ni/jag kallar det hobby? Vad har det för betydelse så länge man följer lagar och regler? Kalla det hobbyfirma då ....
Kan någon moderator ta tag i denna tråd nu tack? Istället för att göra inlägg om svordommar som är kommenterat ett antal gånger. Det är en tråd som
jag skapat och givetvis är ni välkomna att kommentera men då åxå läsa svaren som kommer tillbaka. Ni kan ju skicka PM till varandra om ni har frågor till varandra så länge det inte rör ämnet i tråden?
Börjar likna en sandlåda ! Herregud !

Senast redigerad av 4
-
vaxfrasse
- Medlem
Hade tur att det fanns en avskiljare i garaget. Har varit en som hade taxibilar förut.
Är nergjuten i golvet av den gamla typen utan filter.
Får använda den till mindre verksamhet, men skulle jag utöka rörelsen så behövs det komplettering.
En klass två släpper ut lite mer olja än en klass ett. Klass ett har filter för efterbehandling av vattnet för att få ner oljeutsläppen.
Ska man nyinstallera så gäller nog enbart klass ett.
Det finns ett företag som har filter i en modul(ser ut som ett oljefat)som man suger upp vattnet från en slamgrop i golvet för rening och sen ut till avloppet.
Finns väl även mindre avskiljare som man kan montera i tvätthallen.
Senast redigerad av 4
-
Funk
- Moderator

Kan någon moderator ta tag i denna tråd nu tack?
Jag är en av moderatorerna, som dessutom deltager i tråden, vari ligger problemet ?
Du följer inte de regler som kommunen instiftat även om du tolkar det så, och vad jag/vi tycker om det framgår. Skicka en förfrågan och se vad dom säger. Vi har inte oljeavskiljare och flockningsutrustning på jobbet för att vi tycker det är roligt utan för att reglerna föreskriver det vid yrkesmässig verksamhet, oavsett om det sker i liten eller stor omfattning. Och i min kommun uttrycker man sig på samma sätt som i din om enstaka tvättar av privatbil... Det är miljölagstiftning som gäller för hela landet som ligger i botten, oavsett vad du har för personlig åsikt i frågan.
Tråden är förvisso skapad av dig, men i ett forum där du lånar plats och har samtyckt till de regler som gäller. Följ dem, gilla läget, svårare är det inte !
/Thomas
Senast redigerad av 4
-
wannabeapolisher
- Medlem
vaxfrasse skrev:Hade tur att det fanns en avskiljare i garaget. Har varit en som hade taxibilar förut.
Är nergjuten i golvet av den gamla typen utan filter.
Får använda den till mindre verksamhet, men skulle jag utöka rörelsen så behövs det komplettering.
En klass två släpper ut lite mer olja än en klass ett. Klass ett har filter för efterbehandling av vattnet för att få ner oljeutsläppen.
Ska man nyinstallera så gäller nog enbart klass ett.
Det finns ett företag som har filter i en modul(ser ut som ett oljefat)som man suger upp vattnet från en slamgrop i golvet för rening och sen ut till avloppet.
Finns väl även mindre avskiljare som man kan montera i tvätthallen.
Mindre verksamhet innebär det även biltvätt,eller bara att avloppet är god känt för lokal med 1st tappkran.
Blir väl lite hårdare tag har jag förstått om man använder sig av flera tappkranar eller en högtrycks tvätt som slår sönder olje petrolium produkterna i sina bestånds delar så dom far med vattnet rakt ut i avloppet.
Utan att hinnas ta hand om i avskilljaren
Då lär det väl inte duga med någon gammal klass 2 avskilljar-brunn om wa inspektionen kommer och hälsar på.
Jag kanske har fel, men man kan ju alltid fundera även om det bara handlar om skitsaker
Max.
-
e_king
- Entusiast

Funk skrev:Kan någon moderator ta tag i denna tråd nu tack?
Jag är en av moderatorerna, som dessutom deltager i tråden, vari ligger problemet ?
...
Tråden är förvisso skapad av dig, men i ett forum där du lånar plats och har samtyckt till de regler som gäller. Följ dem, gilla läget, svårare är det inte !
/Thomas
FORUMREGLER
Håll dig till ämnet.
Starta hellre en ny tråd än att fylla befintliga trådar med utsvävningar. Vad tråden handlar om står i trådens första meddelande.
Personangrepp.
Personangrepp tolereras under inga omständigheter! Ett sådant beteende beivras med avstängning.
Respektera andras åsikt.
Respektera att alla inte har samma åsikter på detta diskussionsforum. Att dryfta tankar, åsikter och idéer är själva syftet med Bilvårdsforum. Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Så jag tycker att mod föregår med gott exempel och följer de regler som det hänvisas till.
Låt mercafreak visa upp sina jobb här. Skapa en ny tråd om miiljö eller ta det via pm.
/Fredrik
Senast redigerad av 4
e_king, redigerad totalt 14 gång.