Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Min kära bil i ord och bild

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Min kära bil i ord och bild

Inlägg av Tantrum » 19 jul 2009 18:09

La Diamondbrite tvåstegsskydd idag den 19:e Juli :)

Jobbade under tidspress hela sessionen, så jag skippade helt enkelt att ta några bilder på förarbetet.

Bilen avfettades först med HD-Grön och tvättades sedan med Meguiars NXT Generation Car Wash (Tack Funk!) och chenillehandske.
Polerade med Power FInish och lila trissa på den roterande maskinen. Det var fuktigt och eländigt i luften så medlet spelade mig endel spratt. Idag kollade jag av bilen när solen bröt fram och mycket riktigt hade jag såklart lämnat ett par områden med hologram. Grymt irriterande! Även om de var mycket milda och svåra att se.
Felet ligger nog i att jag ibland hade problem att köra medlet tillräckligt länge för att bryta ned det. Tror att fuktigheten gav mer friktion som i sin tur bygger värme som sedan får medlet att torka upp och leva j-vel :)

Som lackskydd valde jag ett 2-komponentsskydd från Diamondbrite (Tack Jiiins!). Det ska läggas på manuellt vilket var lite ovant. Men bra blev det! Hyffsat smidigt att lägga på, torkar rätt snabbt och är ganska lätt att torka av. Även här var väl förutsättningarna de sämsta tänkbara då jag körde i regn direkt efter att medlet torkat.
Diamondbrite ger en helt grymt hal yta! Bilen var typ torr på de övre delarna efter 2 mils körning i regn. Under körning flög vattnet av som från en behandlad vindruta :)

Nåväl, här kommer bilderna:
Bild

Det blir rätt blankt av bara Power Finish i ett steg:
Bild

Medlet torkar. De vita prickarna är stenskott! Suck... :
Bild
Bild

Done and done!
Bild
Bild
Bild

Kritik och kommentarer emottages tacksamt! Ha det fint!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Re: Några bilder på min Diamondbritebehandlade bil

Inlägg av Jiiins » 19 jul 2009 19:15

Tack tantrum men det är jag som ska tacka ;)

Synd att den fick regn på sej på direkten, min stog inne en hel vecka :D efter behandlingen och tror det gick 19 dar innan bilen blev blöt första gången så det måste ju va helt optimalt :D

Har tänkt att skriva om just avrinning o pärling av DB och den är grym det är som du säger tantrum det är som en fönsterbehandlad ruta det bara far av :D Nu till din bil ser ut att blänka bra :D hoppas du blir nöjd!

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 19 jul 2009 19:31

Tackar ödmjukast :)

DB lämnar i Sverige en systemgaranti (tror jag de kallar det) på 6 år. Då ska man köra med deras underhållsprodukter under hela perioden också. Vet inte om det ingår mellanbehandlingar osv.

Jag kommer nog att lägga nåt nytt lackskydd framöver ändå. Så jag förväntar mig inte så mycket. Håller det i två, tre månader räcker det :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 jul 2009 21:04

stigge skrev:Snyggt jobbat! :jeps

Vilken efterbehandling rekommenderas på DB? Hållbarhetstid?
Lika som Zirconite...

Finns ett underhålls set..... DB After care kit

Schampo och Conserver i 250ml flaskor conservertvätt som skall göras minst 1 ggr/månad.
1 st Car shampo 250 ml
1 st Conserver 250 ml

1 x 1 L Conserver
1 x 1 L Car Shampo

Underhållet går ut på att man hela tiden tillsätter Conserver själv eller låter DB återförsäljare sköta detta...Men personligen tror jag på årligt pålägg av själva grundbehandligen..och Conserver imellan dessa.. ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Min kära bil i ord och bild

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 10:45

Idag fick kärran en tvätt och ett lager Ultima Paint Guard Plus. Den var helt otroligt smutsig. Sen den 19:e har den utsatts för ösregn, fågelbajs, litervis av trädsav, damm och flygfän.
Avfettade med HD Grön och tvättade med Meguiars NXT Gen schampo (Tack Funk!) och fårskinnshandske. Använde faktiskt två hinkar idag. En för tvätt och en för skölj :)
Fälgarna rengjordes med HD Grön och därefter Biltemas fälgrengöring med oxalsyra.

Kan säga att Diamondbrite ger en riktigt mäktig avrinning! Huven var typ torr efter en runda med högtryck, efter avfettning med HD Grön.

Man får tänka på att bilen är rätt nypolerad, så det blir väldigt blankt och fint oavsett medel egentligen. Men jag tycker verkligen Ultima ger nånting litet extra. Glansen blir liksom hårdare än nåt annat jag testat. Fire Glaze ger en lite liknande look kanske.

Nåväl, här kommer lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Det är rätt mycket metallflingor i lacken. Dessa syns tyvärr bara i solen. Men då syns de desto mer!

Bild
Den obligatoriska trädbilden :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det blir riktigt blankt. Detta är dock innan skyddet härdat klart ordentligt.

Bild
Även fälgarna fick smaka Ultima.

The money shot:
Bild

Kritik och kommentarer emottages tacksamt! Ha det fint!
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 aug 2009 10:48

Snyggt :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 10:55

Den var inte dålig innan, men av bilderna att döma så lyfte det en aning.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 02 aug 2009 10:56

Snyggt!
Svårt att säga på fotona om det är blankare än med bara DB dock, kanske beror mer på ljuset och vinkeln mm när man fotar...
Men nu är jag ännu mer sugen på att testa Ultima PGP för att toppa mitt CTI sealer som jag lade förra veckan på min bil igen! :twisted:

Främre stänkskyddet ser dock ut att behöva lite omvårdnad närmast lacken. Har du testat vista, tycker du det håller lika bra som alla andra som skriver om det?
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 02 aug 2009 10:57

Men Tantrum, var är däckglansen? ;)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 11:02

Tackar!
Värst vad ni ser allt! :)

rkoo: Självklart spelar vinklar och ljus in. Men jag försöker alltid få med en bild som visar helheten, utan att förställa resultatet för mycket. Den sista bilden ser ju bättre ut än om man synar lacken noggrannt :)
Det är bara den bakre plasten som är behandlad med Vista. Tänkte testa hållbarheten lite.

Ska se om jag inte kan ta ett par bilder senare när skyddet har härdat ut ordentligt. Det blir faktiskt skillnad i utseendet. På t ex. sista bilden tycker jag den ser ut som om den har blivit vaxad. Ytan blir liksom lite flottigt flötig sådär. Detta övergår sedan i lite skarpare reflektioner tycks det mig.

Jag gillar inte däcksglans. Eller det gör jag egentligen, men jag är för snål att köpa och för lat att lägga på det bara.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 02 aug 2009 11:22

Ja vad dom ser detaljer som den pytte-lilla smutsen på fälgen :D

Ne´´ men det ser ju bra ut, men känns som att på lägga ultima på min DB:bil inte skulle kunna ge mer i glans :? men kan ha fel ;) Sen så kanske DB inte gillar det?.......Får fundera på detta :)
Härlig färg o blänka är det på din bil :jeps

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 11:32

Det är inte smuts på fälgen! Det är porer. Haha! ;)
Forumet-Tantrum: 0-1.

Vet inte heller hur DB gillar Ultima. Lacken sitter kvar iaf :)
Ultima har väl nån sorts petroleumvariant som bärare vilket säkert tär en smula på det underliggande skyddet. Men så starkt som DB sägs vara tror jag inte det påverkas. Det skall väl tåla en rejäl kallavfettning eller två utan problem?

Edit: Färgen är kanonfin. Men minsta lilla repa syns direkt. Otroligt irriterande.
Sen får jag nog rätta mig själv angående hologrammen jag skrev om i trådens första inlägg. Det finns små tillstymmelser till hologram på huven och ena skärmkanten bak. Dock repade jag hela bilen sönder och samman när jag torkade av lackskyddet. Rutinerat va?
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 02 aug 2009 12:15

Det är inte så lätt att få riktig glans på Skodorna då de har så tunt med klarlack.
Nu vet jag inte hur den blå var, jag minns inte det, men de andra är inte bra.
Den blå är dock snygg i solen när den är i ordning.

Du verkar ha lyckats bra......visst spelar medlet roll där, i synnerhet när det ligger på svåra lacker.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2009 12:38

Var har du fått reda på att de har tunn klarlack? Skulle vara kul att få lite mer info i ämnet :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 02 aug 2009 12:51

Tantrum skrev:Det är inte smuts på fälgen! Det är porer. Haha! ;)
Okej Tantrum......miss av mej ;)
Forumet-Tantrum: 0-1.
Men det borde stå Forumet-Tantrum 1-1..ändå va?.... :D

Vet inte heller hur DB gillar Ultima. Lacken sitter kvar iaf :)
Det får vi hoppas att den gör :lol:
Ultima har väl nån sorts petroleumvariant som bärare vilket säkert tär en smula på det underliggande skyddet. Men så starkt som DB sägs vara tror jag inte det påverkas. Det skall väl tåla en rejäl kallavfettning eller två utan problem?
Det ska tåla hur många som helst ju ;) ........och även fågelbajs " ENDA LACKSKYDDET PÅ MARKNADEN " :D Edit: Färgen är kanonfin. Men minsta lilla repa syns direkt. Otroligt irriterande.
Sen får jag nog rätta mig själv angående hologrammen jag skrev om i trådens första inlägg. Det finns små tillstymmelser till hologram på huven och ena skärmkanten bak. Dock repade jag hela bilen sönder och samman när jag torkade av lackskyddet. Rutinerat va?
Det kan även hända den bästa......men väldigt tråkigt......syns dock inte på bilderna

/Jiiins :jeps
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 aug 2009 13:00

Skodas lacker på de gamla pickuperna är dokumenterat tunn, oavsett solid eller metallic.
Idag undrar jag om det är så stor skillnad mot övriga bilar, frugan har haft en Fabia -03 och har idag en Fabia II -07 och dom är rätt hyggliga tycker jag.. Kanske inte i Bentleyklass men dom håller att polera såvitt jag kan bedöma. Den gamla gjordes ett par ganska rejäla poleringar av utan problem och den var det i alla fall ingen fara med.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 02 aug 2009 18:05

Jaaa, visst håller den att polera, men tjockleken var inte den bästa fram till -07.
Det berättade en plåtslagare på VAG för mig, han har själv en Octavia med samma blå metallic.
Han pratade µ också, men siffror minns jag inte. Det var drygt hälften av Audi kom vi fram till i a f.

De nyare vet jag inget om, men Octavian här var äldre än -07, va?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 09 okt 2011 08:44

Återupplivar den här tråden! Den handlar ändå om samma bil :D

Gav bilen en snabb genomkörare inför vintern igår. Den ska väl även säljas vad det lider, så det var hög tid att få till lite glans på eländet.

Såhär såg den ut före... täckt av ett tjockt lager lort. Med lite vilja ser man att lacken faktiskt har kvar lite av sin forna glans därunder:
Bild

Bild

Efter tvätt:

Bild

Lacken var extremt bemängd med tvättrepor och rester från ovarsam snöborstning. Huva!
http://forumbilder.se/images/1a9201182654Ac123.jpg[/img_l]
http://forumbilder.se/images/879201182719A27a9.jpg[/img_r]
Bild

Polerade med roterande, mjuk trissa och Meguiars #205. Gjorde även en del punktinsatser med hård 100mm-trissa och Meguiars #105. Sen var det dags för lackskydd. Valde Lahegas nya Topguard 34s dagen till ära. I bakgrunden ser man lackskyddet härda :)
Bild

Klart!
Bild
Bild
Bild

Tryggt hemma i parkeringsdäcket igen :)
Bild
...like a boss.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 09 okt 2011 09:40

Riktigt fin blev den!
Även om den på håll såg rätt fin ut innan också så är det ju väldigt stor skillnad mot efter.
Ser otroligt blank ut, speciellt med tanke på att vi ändå pratar om en ca 10-åring.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 09 okt 2011 10:25

Tack Rkoo!

Den är faktiskt rätt välhållen, även om ålder börjar ta ut sin rätt nu. Det är liksom ingen riktig vits att jaga varenda repa eftersom det inte gör jättemycket för helhetsintrycket.

Har fått grymt mycket dörruppslag och repor från jackor/väskor också. Sambon är lärare och delade tidigare parkering med alla stressade småbarnsföräldrar som lämnar sina barn på morgonen. Suck.
...like a boss.

Skriv svar