Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volvo v70 -07 interiör rengöring

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem

Volvo v70 -07 interiör rengöring

Inlägg av Filip 916 » 11 apr 2015 09:22

Pappas V70 börjar väl bli till åren och den är jättefin utvändigt och i allmänt bra skick invändigt, inga skador, allt funkar, osv. Men klädseln hade definitivt sett bättre dagar. Jag vet inte om det är något speciellt med Volvos beiga inredningar, men det känns som att de blir väldigt skitiga...
Just den här har inte på något sätt blivit överanvänd eller blivit utsatt för någon nämnvärd smuts, men i stort sätt alla säten hade någon form av fläckar och förarsätet såg riktigt äckligt ut! Mörkt och sunkigt.. Då jag inte äger någon klädseltvätt gjorde jag så gott jag kunde för att efterlikna en klädseltvättsmaskin. Först spraya på vatten+rengöringsmedel, skrubba sätena med svamp och pensel, låta det sitta ett litet tag. Sen duscha på rätt så generöst med varmt vatten och till sist suga upp vattnet med en våtdammsugare och torka lite med mf. Och jag fick ju bevisligen ut en hel den smuts om man tittar i dammsugaren som jag hade tvättat på insidan innan jag började tvätten, så all skit är från klädseln :lol:
Halvskinn-stolarna var i väldigt bra skick under smutsen, skinnet var fint och behövdes bara rengöras lite lätt och behandlas lite, ratten och andra beröringsytor fick lite djupare rengöring och är nu inte längre så där "klibbiga" som gammalt skitigt läder kan bli.
Förarsätet som ju var värst blev inte helt 100% perfekt, jag kanske går på det en gång till snart. Men det blev bra mycket bättre än innan och pappa blev jättenöjd :D :jeeps Jag såg att ramen runt växelspaken är lite repig, så nästa steg blir att plocka bort den och polera den lite. Så ska det nog också bli bra ;)
Bilagor
Dörrsida.jpg
Baksätesdyna.jpg
Pass-säte.jpg
Förardyna.jpg
Förardyna2.jpg
Ratt.jpg
Förardyna3.jpg
IMG_2066.jpg
IMG_2057.jpg
IMG_2056.jpg
IMG_2054.jpg
IMG_2068.jpg
IMG_2067.jpg
IMG_2040.jpg
IMG_2039.jpg

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Volvo v70 -07 interiör rengöring

Inlägg av e_king » 11 apr 2015 09:46

Kanonjobb. [emoji106]
Sunkiga inredningar kräver sin man. (eller kvinna). Det tar åtskilliga timmar att få det riktigt rent. Som du körde med våtdammsugaren är är också klockrent. Det är så en textiltvättmaskin funkar. Gå på den till hösten igen och du får bort det sista du ser. [emoji3]

/Fredrik

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 11 apr 2015 10:10

Väldans bra resultat! :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 apr 2015 11:09

Väldigt snyggt resultat. Jag förstår att din pappa blev nöjd.

Den största skillnaden mellan en klädseltvätt och en grovdammsugare, förutom sprayfunktionen, är sugmunstycket som är gjort för att få ur så mycket vatten/fukt som det bara går. Det går att köpa liknande munstycken till grovdammsugaren också, och det är kanske ett sådant du har.

Det man inte förstår är att det kan rymmas så mycket skit i några säten...slaskvattnet är ju i princip becksvart.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 11 apr 2015 23:30

Det blev riktigt bra! Tjusigt!
MEN, det där är inte skinn, utan "skinnet" i de stolarna är plast, typ (fejkläder). :shock: Min far har samma klädsel fast mörkgrå i sin V70 2006. Vet inte hur plasten reagerar när man smörjer den som om det vore skinn, antagligen händer inget eftersom inget tränger ner under ytan. Vill bara berätta så behöver du inte läderbehandla det i framtiden. :)

Beiga inredningar är snygga när de är rena, så bra jobbat som sagt! :jeps

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 12 apr 2015 00:08

Hej skrev:Det blev riktigt bra! Tjusigt!
MEN, det där är inte skinn, utan "skinnet" i de stolarna är plast, typ (fejkläder). :shock:
Jaså? Det visste jag inte. Volvo uppger ju att det är läder. Eller gjorde i alla fall. Det är ju bedrägligt om de ljugit.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 12 apr 2015 00:29

garagehunden KL skrev: Jaså? Det visste jag inte. Volvo uppger ju att det är läder. Eller gjorde i alla fall. Det är ju bedrägligt om de ljugit.
Det finns riktig halvläderklädsel också, men den klädseln har inte de "små fyrkanterna" i tyget som du ser i den beiga klädseln ovan. Om jag kommer ihåg rätt från broschyren (min far köpt sin V70 ny 2006) så skrev inte Volvo att det var riktigt läder i denna klädseln heller, alltså inte ljög med flit. Är tyvärr många annonser på Blocket o dylikt som det allt som oftast står halvläder, och så är den inte det. Men å andra sidan - det är ju bra om det är så svårt att skilja det från riktigt läder! :) Lättast är att trycka på det med ett finger tycker jag, riktigt läder ska ju "skrynklas" runt omkring lite på just ett läderaktigt :| sätt, vilket inte fejkvarianten gör.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 12 apr 2015 00:35

Jaha det finns både och. Det förklarar saken.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 12 apr 2015 07:18

Hej skrev:
garagehunden KL skrev: Jaså? Det visste jag inte. Volvo uppger ju att det är läder. Eller gjorde i alla fall. Det är ju bedrägligt om de ljugit.
Det finns riktig halvläderklädsel också, men den klädseln har inte de "små fyrkanterna" i tyget som du ser i den beiga klädseln ovan. Om jag kommer ihåg rätt från broschyren (min far köpt sin V70 ny 2006) så skrev inte Volvo att det var riktigt läder i denna klädseln heller, alltså inte ljög med flit. Är tyvärr många annonser på Blocket o dylikt som det allt som oftast står halvläder, och så är den inte det. Men å andra sidan - det är ju bra om det är så svårt att skilja det från riktigt läder! :) Lättast är att trycka på det med ett finger tycker jag, riktigt läder ska ju "skrynklas" runt omkring lite på just ett läderaktigt :| sätt, vilket inte fejkvarianten gör.
Fejk eller inte, basen är läder det är ytskiktet som varierar.
Det ofärgade lädret är så kallad naturläder eller råläder. Det färgade lädret brukar man dela upp i tre klasser vilka är anilinfärgat, semianilinfärgat och täckfärgat. Äkta anilinfärger används inte mer eftersom färgerna är giftiga men ordet anilin används fortfarande och betyder färg som går in huden.

Anilinfärgat läder är av högsta möjliga kvalitet. Hudarna får inte ha några ärr eller konstiga mönsterändringar. Endast en bråkdel (5-10%) av alla hudar går att använda för framställa detta exklusiva läder. Det anilinfärgade lädret får behålla sin naturliga yta, vilket innebär att lädret kan andas och åldras med tiden. Fördelarna är att anilinläder har en lyxig och varm läderkänsla. Underhålls det på rätt sätt håller det väldigt länge. Men nackdelarna med anilinläder är att det blir känsligt mot fläckar och missfärgningar eftersom det inte finns någon ytbehandling eller slitageyta. Man kan enkelt beskriva att fläckar blir som en tatuering.

Semianilinfärgat läder får förutom infärgningen också en tunn ytbehandling. Semianilinläder har fortfarande en exklusiv läderkänsla. Men tack vare den tunna täckytan gör det lädret tåligare mot fläckar än vad det anilinfärgade är.

Täckfärgat läder har precis som det låter en heltäckande färgyta, som även döljer en del fel och skavanker i lädret. På grund av sin heltäckande yta så är detta lädret betydligt mer tåligt mot fläckar och är relativt
lätt att torka av. Det täckfärgade lädret är betydligt billigare än det anilinfärgade men det har också tappat en hel del av läderkänsla och mjukhet.

Saxat från nätet. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 apr 2015 07:29

:jeps

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 12 apr 2015 08:00

Snyggt jobbat :)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 12 apr 2015 18:09

progge skrev:
Fejk eller inte, basen är läder det är ytskiktet som varierar.
Det ofärgade lädret är så kallad naturläder eller råläder. Det färgade lädret brukar man dela upp i tre klasser vilka är anilinfärgat, semianilinfärgat och täckfärgat. Äkta anilinfärger används inte mer eftersom färgerna är giftiga men ordet anilin används fortfarande och betyder färg som går in huden.

..... massa text nerkortad....

Saxat från nätet. :nicka
Menar du att det är riktigt läder som de klär med vinyl? För Volvo kallar klädseln textil/vinyl. Sedan finns det textil/läder också. Verkar ju urkorkat om de klär lädret med vinyl, eller är det bara jag som tycker så?

Hittade denna tråden på ett Volvo-forum när jag googlade på saken, där de diskuterar just att smörja vinylen och inte lädret:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=15338

Urklipp från tråden:

Textil/Vinyl har små rutor i textilen:
SvangentextilvinylMrkgriMrkgrinteri.jpg
SvangentextilvinylMrkgriMrkgrinteri.jpg (25.13 KiB) Visad 14937 gånger
SvangentextilvinylOakiOakinterir928.jpg
SvangentextilvinylOakiOakinterir928.jpg (27.26 KiB) Visad 14937 gånger
Textil/Läder:
NordborgtextillderMrkgriMrkgrinteri.jpg
NordborgtextillderMrkgriMrkgrinteri.jpg (24.62 KiB) Visad 14937 gånger
NordborgtextillderSandiBeigeinterir.jpg
NordborgtextillderSandiBeigeinterir.jpg (33.67 KiB) Visad 14937 gånger
Menar du progge att det är läder, som de sedan klär med vinyl? Jag vet att det finns massa varianter på läderklädsel - all text som du länkade till, men detta gäller ju inte riktigt läder vad jag har förstått det, eller så har jag missförstått det. Läser man i Volvo-tråden så verkar det tyvärr vara just vinyl, och inte läder tyvärr.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 12 apr 2015 20:00

Finns båda varianterna, vanligast är att måla på ett billigt skinn.
Vinyl är ännu billigare, här är inget djur inblandat överhuvud taget.
Man försöker hålla ner priset på alla sätt, så att slut produkten inte blir för dyr.
Bara att beklaga, om man har denna typ av klädsel.
Men man såg hur det gick för SAAB, dyrare att tillverka än försäljnings pris. :nicka
Mvh Progge

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 12 apr 2015 21:38

Då har vi rett ut hur det ligger till med läder kontra vinyl! :jeps

Precis, ledsamt att det snikas in på klädseln, känslan blir tyvärr därefter, vinyl är vinyl, men men. Min far i sin V70 bryr sig tex inte alls om det är läder eller vinyl, så alla är vi olika. Jag ogillar när det inte är riktigt skinn, därför valde jag en bil med skinnklädsel. :brumm

SAAB? Saab har haft vinylklädsel på den mest snikna varianten på 9-3 (Linear), övriga (Vector och Aero) har skinn på sittytorna, eller hela stolen om det är premium-skinn. Vet inte varför du nämner Saab, det är en Volvo som diskuteras i tråden. Aja, jag håller med dig i övrigt. :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 13 apr 2015 05:11

Hej skrev:Då har vi rett ut hur det ligger till med läder kontra vinyl! :jeps

Precis, ledsamt att det snikas in på klädseln, känslan blir tyvärr därefter, vinyl är vinyl, men men. Min far i sin V70 bryr sig tex inte alls om det är läder eller vinyl, så alla är vi olika. Jag ogillar när det inte är riktigt skinn, därför valde jag en bil med skinnklädsel. :brumm

SAAB? Saab har haft vinylklädsel på den mest snikna varianten på 9-3 (Linear), övriga (Vector och Aero) har skinn på sittytorna, eller hela stolen om det är premium-skinn. Vet inte varför du nämner Saab, det är en Volvo som diskuteras i tråden. Aja, jag håller med dig i övrigt. :nicka
Liknelsen var att, om bilen är dyrare att tillverka än försäljningspriset så går det som för SAAB.
Åt H*lvete.
Är väl bransch skadad, har jobbat med Volvo i 25 år.
I underleverantörsledet. :nicka
Mvh Progge

Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem

Inlägg av Filip 916 » 13 apr 2015 06:35

Där lärde jag mig en del! :) Jag gick faktiskt och funderade på det för någon dag sen, vad det var för material just med tanke på att det är så mönstrat, skinn brukar ju vara lite slätare, detta har ju liksom lite av en textur. Visst är det snyggt med skinnsäten, men jag måste säga att om man inte bryr sig jättemycket om att det ska vara äkta skinn eller om man köper en beg. bil och inte har mycket val så är det här inget dumt alternativ, det ser ju ut som nytt fortfarande. Så bra hållbarhet och helt okej utseende tycker jag. Men kul att jag fick svar på mina funderingar x) Materialet verkade iaf reagera bra på min behandling, jag körde ju ingen superseriös läderbehandling, bara en sån spraya på-produkt, tog bort det oljiga, glansiga och missfärgade.
Ratten då? Är den the real deal?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 13 apr 2015 10:34

Prova lite försiktigt på ratten. Du ser om det suger in. Torka av överflödet så den inte blir det minsta hal. Känslan av en ren ratt är fantastisk.

Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem

Inlägg av Filip 916 » 13 apr 2015 13:04

Perra83 skrev:Prova lite försiktigt på ratten. Du ser om det suger in. Torka av överflödet så den inte blir det minsta hal. Känslan av en ren ratt är fantastisk.
Ja ratten blev rätt bra, den var helt svart och äcklig i mönstret och skårorna som kan ses på bilden, med efter lite gnuggande så blev den ren och kändes "matt" och torr som en ny ratt gör. Växelspaken likaså. Känslan av nytt läder (eller vad det nu kan vara för material ;) ) är härlig :D

Användarvisningsbild
Filip 916
Ny Medlem

Inlägg av Filip 916 » 13 apr 2015 13:09

Även om vinyl eller vad det nu är känns billigare och tråkigare än skinn så måste jag ju säga att det är bra att det finns i vissa bilar, det är ju inte alla som bryr sig om att alla material ska vara äkta och som kanske prioriterar något mer slitstarkt.
Jag hade hellre haft skinn men om man vet om att man kommer slita på bilen och inte bryr sig om vad det är för material så är det ju ett jättebra material. Håller det och ser bra ut länge så visst, varför inte? ;) Det är ju inte för alla, men det är å andra sidan inget x)

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 13 apr 2015 13:30

Filip: Inget illa menat mot bilen som du fixat, den blev riktigt fin! Och gällande vinyl kontra läder etc så håller jag med dig fullt, läder är inte för alla (tex inte min far, som har likadan klädsel fast mörkgrå). :)

När det gäller ratten, för att få den ännu bättre så kan man använda en fläcksuddarsvamp och lite interiörrengöringsmedel, och liksom "sudda" ratten fin med svampen. Inte många tag krävs för att man skall återfå den nya känslan! Gjorde så på min egen bil och även fars V70 2006, som blev riktigt fin. Och ja, ratten är "riktigt" läder så kallat. 8-)

Per-Ola Enlund: Ok, då förstår jag din liknelse! Ibland är det svårt att få fram ironi eller exakt hur man menar, genom att skriva lite text på nätet.

Skriv svar