Produkten har inte varit så omtalad i Sverige, trots att den funnits ute i runt 3 år och är inne på sin tredje version. Tänkte därför visa vilken kapacitet medlet har och vilka fördelar det kan innebära.
Här har vi bilen:

Inte så där fruktansvärt smutsig, men full med intorkad torkad salt och smuts. Svårt att undvika när det töar
Jag lät bli att chansa och åkte till tvätthallen ifall bilen skulle vara för skitig för ONR:s kapacitet.

Fyllde två hinkar med vatten. Siktade på runt 7 liter i båda. Vänstra hinken innehåller tvättlösning och den andra är sköljhinken. ONR i tvättstyrka blandas 1 oz (30ml) produkt i 2 gallon (ca 7 liter) vatten. Jag körde 45ml för att kompensera för ev. hårt vatten och allt salt.

För att förhoppningsvis mjuka upp smutsen något och ge bättre glid blandade jag också en halvliter ONR i quick detailer-styrka (qd) i förhållandet 15ml till 5dl vatten, som jag försprayade panelerna med innan jag gick på med svampen.

Bara att köra på då. Sprayar först panelen relativt flödigt. Ska kanske tillägga att panelen var helt torr innan jag började.

Svampar sedan med mycket mjuk hand. Använder här en sk. kakelsvamp. De kallas också fogsvamp, bruksvamp, putssvamp osv. Fördelen (sägs) vara de stora porerna som släpper smutsen bättre än normala täta bilsvampar. Vätskan rinner helt enkelt bättre genom en sån här svamp än en vanlig. De funkar iaf. enligt min erfarenhet mycket bra.

Baddar panelen halvtorr med första mikrofiberduken. Torkar sedan torrt med en annan som syns speglad bredvid blinkersen. En fördel med att torka medan panelen är fuktig är att man säkrare kan plocka upp efterlämnade smutsrester. Man man också tvätta hela bilen och sedan torka.

Häpp! Rent och fint.

Samma procedur på huven. Spraya, svampa, badda och torka. Eventuella minimala smutsrester kan man försiktigt torka av mha. ONR i qd-form också.

Då var det klart. Gjorde av med uppskattningsvis 4 dl ur sprayflaskan, 6,8 l tvättlösning och 7 l sköljvatten. Den högra hinken var inte för trevlig kan jag säga

Sen, för lite extra bling, lyxar jag till det med lite sprayvax. Att det ska läggas på blöt bil är bara struntprat
Använder en fluffig mikrofiberduk (Eurow Shag Pile Double Density) att sprida ut det med och en annan likadan att efterpolera med.
Klart och betalt

Den största fördelen med ONR är enligt mig att man inte behöver ha tillgång till mer vatten än för att fylla hinkarna och en eventuell flaska qd-lösning. Sen kan man stå var man vill och tvätta bilen, även i sitt garage utan golvbrunn, utan att släppa ut tvättvatten direkt i dagvattenbrunnarna. Sen har produkten såklart sina begränsningar, men det har vi väl alla
Tack så mycket för uppmärksamheten!