Abyss: Det är inte nyttigt!! Låt bli...
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Tips på vax...?
- WaxDog
- Sponsor

Re: Tips på vax...?
Finns massor av produkter som luktar gott...har lite märkliga testprodukter som jag absolut skulle kunna käka/dricka upp om jag inte visste vad det var i 
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
Gunther
- Entusiast

Här är info hur man kan mäta bra reflektioner!
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=astra
http://www.amecal.com/downloads/UKASUpd ... rement.pdf
A glossmeter measures specular reflection. The light intensity is registered over a small range of the reflection angle. The intensity is dependent on the material and the angle of illumination. In case of non-metals (coatings, plastics) the amount of reflected light increases with the increase of the illumination angle. The remaining illuminated light penetrates the material and is absorbed or diffusely scattered dependent on the color. Metals have a much higher reflection and are less angle dependent than non-metals.
A glossmeter gives the amount of reflected light from a sample, compared to that reflected from a black glass calibration standard with a defined refractive index. The result is independent of the amount of incident light. The gloss value of the reference standard is defined to be 100 gloss units. Materials with a higher refractive index can have a measurement value above 100 gloss units. For transparent materials, the gloss can be increased by multiple reflections in the bulk of the material. Due to the high reflectivity of metals, values as high as 3500 gloss units can be obtained. For these applications it is common to use percent reflection of incident light rather than gloss units.
Glossmeters usage procedures. as well as their defined angles of measurement, are internationally standardized to allow comparison of measurement values. Angle of illumination is the most important criterion. To clearly differentiate between high gloss and low gloss, several different measurement angles are used, with incident angles of 20, 60, and 85 degrees the most common. The 20 degree angle is normally used for high gloss surfaces, the 60 degree angle for medium gloss surfaces, and the 85 degree angle for low gloss surfaces. Other angles of measurement are used for specific applications, such as 75 degrees for plastic film, and 45 degrees for vinyl siding.[
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ight=astra
http://www.amecal.com/downloads/UKASUpd ... rement.pdf
A glossmeter measures specular reflection. The light intensity is registered over a small range of the reflection angle. The intensity is dependent on the material and the angle of illumination. In case of non-metals (coatings, plastics) the amount of reflected light increases with the increase of the illumination angle. The remaining illuminated light penetrates the material and is absorbed or diffusely scattered dependent on the color. Metals have a much higher reflection and are less angle dependent than non-metals.
A glossmeter gives the amount of reflected light from a sample, compared to that reflected from a black glass calibration standard with a defined refractive index. The result is independent of the amount of incident light. The gloss value of the reference standard is defined to be 100 gloss units. Materials with a higher refractive index can have a measurement value above 100 gloss units. For transparent materials, the gloss can be increased by multiple reflections in the bulk of the material. Due to the high reflectivity of metals, values as high as 3500 gloss units can be obtained. For these applications it is common to use percent reflection of incident light rather than gloss units.
Glossmeters usage procedures. as well as their defined angles of measurement, are internationally standardized to allow comparison of measurement values. Angle of illumination is the most important criterion. To clearly differentiate between high gloss and low gloss, several different measurement angles are used, with incident angles of 20, 60, and 85 degrees the most common. The 20 degree angle is normally used for high gloss surfaces, the 60 degree angle for medium gloss surfaces, and the 85 degree angle for low gloss surfaces. Other angles of measurement are used for specific applications, such as 75 degrees for plastic film, and 45 degrees for vinyl siding.[
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Lyxwaxet är väldigt trevligt men som sagt prislappen är lite väl i sverige, men beställer man från England för under 300kr blir det genast trevligare:)
Annars har ju Gunther många trevliga alternativ till grymt bra priser, ungefär samma pris som i England!!!
Ett bilvax kan man som kemist få att dofta i princip hur som helst, även om det är otroligt svårt att hitta riktigt bra dofter.
MVH/
Annars har ju Gunther många trevliga alternativ till grymt bra priser, ungefär samma pris som i England!!!
Ett bilvax kan man som kemist få att dofta i princip hur som helst, även om det är otroligt svårt att hitta riktigt bra dofter.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Jag har en burk med blit hamber autobalm den gillar jag skarpt men det är ju svårjobbat men väldigt trevligt slutresultat med den.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Oerhört tacksam för alla tips!
Beställde en burk Collinite 915 igår, känns rätt till Impalan.
Tänkte även köra det på min Golf Mk1 som också är klarröd. Men får se, den ska jag nog testa lite olika på så man får prova på och se skillnader på olika vax...
Beställde en burk Collinite 915 igår, känns rätt till Impalan.
Tänkte även köra det på min Golf Mk1 som också är klarröd. Men får se, den ska jag nog testa lite olika på så man får prova på och se skillnader på olika vax...
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.
- jesprut
- Medlem
Tack för tipset! köpte med en gång, ska bli kul att testa nu till vårenJiiins skrev:Hej!
Om du tvekar vilken av Collinite waxerna du ska köpa`!?.......Så kan du köpa här till ett bra pris o testa o se vilken som funkar bästhttp://cgi.ebay.com/ebaymotors/Collinit ... iesQ5fGear
Senast redigerad av 4 jesprut, redigerad totalt 14 gång.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Ja justja, den där Ebay länken hade jag helt glömt bort.
Blir ju typ samma pris för en 915 som det där kittet från USA med 915, 476 och 845...är det fullstora burkar?
Men men, jag blir nog väldigt nöjd när mitt paket ifrån WaxDog dimper ner också...eller hur Andreas!
Blir ju typ samma pris för en 915 som det där kittet från USA med 915, 476 och 845...är det fullstora burkar?
Men men, jag blir nog väldigt nöjd när mitt paket ifrån WaxDog dimper ner också...eller hur Andreas!
- WaxDog
- Sponsor

Lita på det! Stora beställningar belönas alltid med något extra
Hoppas du blir nöjd.
Hoppas du blir nöjd.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Det slutade med att jag valde Collinite 915 och jag fick hem det idag...mmmm vad gott det luktar!!! Längtar redan tills jag får smeta in Impalan med vax..
Blev även en flaska Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner, den luktade också väldigt gott!!!
Tror jag fått ihop ett rätt så bra kitt till gubben nu. Det består utav:
ValetPro Protectant till däcken, blandat 1:2 (Soft Sheen)
ValetPro Billberry fälgrengöring. Kan man använda den på kromfälgar eller ska han bara köra den på sina andra bilars alu fälgar?
Collinite 915
Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner
Lammullsvante
ValetPro Large Drying Towel
Dodo Juice Fantastic Fur microfiberduk
Hoppas gubben blir glad!
Blev även en flaska Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner, den luktade också väldigt gott!!!
Tror jag fått ihop ett rätt så bra kitt till gubben nu. Det består utav:
ValetPro Protectant till däcken, blandat 1:2 (Soft Sheen)
ValetPro Billberry fälgrengöring. Kan man använda den på kromfälgar eller ska han bara köra den på sina andra bilars alu fälgar?
Collinite 915
Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner
Lammullsvante
ValetPro Large Drying Towel
Dodo Juice Fantastic Fur microfiberduk
Hoppas gubben blir glad!
- WaxDog
- Sponsor

Det kittet blir finfint till hans grymma (och skitstora) bil 
Ska du lägga GLARE Professional Polish på din egen bil? Den fick inte gubben alltså...
Ska du lägga GLARE Professional Polish på din egen bil? Den fick inte gubben alltså...
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Nee, den behåller jag för mig själv...
Får se till våren vad det hamnar på, finns några att välja på. Förhoppningsvis har jag fart på min Golf Mk1 igen då och den behöver en polering och skydd. Solid-Röd.
Hur många bilar räcker det till ungefär?
Får se till våren vad det hamnar på, finns några att välja på. Förhoppningsvis har jag fart på min Golf Mk1 igen då och den behöver en polering och skydd. Solid-Röd.
Hur många bilar räcker det till ungefär?
- WaxDog
- Sponsor

Du använder det i 2 steg så med dubbla påläggningar på bilen ska det räcka till 3 bilar.
Golf MK1 storlek kanske 4 bilar.
Eller 2 bilar som far din äger
Golf MK1 storlek kanske 4 bilar.
Eller 2 bilar som far din äger
-
Gunther
- Entusiast

Jättefint paket! Jag hoppas han bli nöjd med alla produkter!
Bilberry wheelcleaner kan man använda på kromfälgar, alu fälgar,....
Men glöm inte att spädda produkten...
Bilberry wheelcleaner kan man använda på kromfälgar, alu fälgar,....
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Jag har spätt den 1:3 ungefär...ska man kanske spä den ännu mer?
Jag kör 1:3 själv nu när jag använder den, just på navkapslarna på min Passat, och det fungerar perfekt!
Jag kör 1:3 själv nu när jag använder den, just på navkapslarna på min Passat, och det fungerar perfekt!
-
Gunther
- Entusiast

Du kan spädda Bilberry Wheelcleaner till 1:10 eller 1:5. Jag använda mesta 1:5 utspäddning
Men enligt tillverkaren är 1:3 perfekt...
Men enligt tillverkaren är 1:3 perfekt...
- jesprut
- Medlem
- Jiiins
- Entusiast

Det funkade fint även för dej
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- jesprut
- Medlem
Visst gjorde de det, köpte i fredags och det låg i brevlådan i onsdags:)Jiiins skrev:
- Jiiins
- Entusiast

jesprut skrev:Visst gjorde de det, köpte i fredags och det låg i brevlådan i onsdags:)Jiiins skrev:
Jag blev själv väldigt förvånad över att sakerna kom så fort. Till och med fortare än när man beställt ifrån andra ställen inom Sverige
PS. Flaskan ska du skaka länge o väl o när du tycker du skakat länge, så ska du skaka den ett tag till
Har jag för mej att jag läst någonstans om den? Har själv ej hunnit testa någon av dom ännu
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- jesprut
- Medlem
Okej tackar för tipset om skakning 
Hur är det nu då? 915 till mörka lacker och 476 till ljusa ? vart ska man ha 845 till ?
När ni skriver lägga på för hand menar ni då bokstavligen att lägga på vaxet med bara händerna då? eller ska man ha någon vaxapplikator eller MF duk?
Testade att lägga på lite 476 på baksidan av telefonen med bara fingrarna och det blev skit bra så jag la ett lager till
Hur är det nu då? 915 till mörka lacker och 476 till ljusa ? vart ska man ha 845 till ?
När ni skriver lägga på för hand menar ni då bokstavligen att lägga på vaxet med bara händerna då? eller ska man ha någon vaxapplikator eller MF duk?
Testade att lägga på lite 476 på baksidan av telefonen med bara fingrarna och det blev skit bra så jag la ett lager till