Jag har klossat förr men repbilden man får är inte rolig att tas med, dubbelkorn och fula repor är lätt att få så jag övergick ganska snabbt till oscillerande maskin.
Det låter som en smärre overkill att köra så grovt, 1500 torrt alt 800 vått. Har ni erfarenhet av detta från förr eller är det första gången? Hade inte 2000 och 3000 räckt? Korkskruvsmärkena kommer ifrån den oscillerande maskinen och beror med största sannolikhet på torrslip. Hade en representant för ett bra varumärke som skulle torrslipa med oscillerande maskin och 1500, sedan våtslip med 3000 och det var inte smidigt att köra bort de repor han hade gjort i första steget.
Vart håller du/ni hus nånstans? Jag tror jag kanske kan lösa det men då måste jag få köra på det.
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hjälp! - Våt slipning av keramisk klarlack
-
Veteran
- Medlem
Re: Hjälp! - Våt slipning av keramisk klarlack
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.
- showshine
- Ny Medlem
- Kontakt:
Re: Hjälp! - Våt slipning av keramisk klarlack
Vi på Showshine arbetar dagligen med att polera upp utställningsbilar/Specialbilar.
Vi torrslipar förrst med P1200, sedan P1500 (ibland P1500 direkt).
P1500 i torrslip motsvarar ca P2200 i våtslip.
Viktigt vid torrslipning är att ha en excentrisk slipmaskin med 2,5mm slaglängd.
Andvänder man en 5mm maskin så får man grova repor som är svåra att polera bort.
Dessutom är 2,5 mm maskinen säkrare att andvända eftersom risken att slipa igenom på kanter är mindre.
Utsug på maskinen rekommenderas, eftersom packat damm kan repa mer än papperet i sig.
Torka dessutom bort damm med en microfiberduk både från detaljen och papperet.
Efter detta så våtslipar vi med en Excenterslip med 5mm slaglängd, det går något fortare än med 2,5mm.
Vi andvänder Norton ICE P2000 och P3000 eller 3M trizact P3000.(glöm inte ett par droppar diskmedel i vattnet)
Efter detta polerar vi med Autoglym 03B eller 3M Fastcut+.
Sedan Autoglym 02B eller 3M Ultrafina SE.
Efter detta lämpligt lackskydd.
P800 i våtslip motsvarar ca P500 i torrslip vilket är allt för groft för poleringsprocessen.
MVH
Martin
Showshine.se
Vi torrslipar förrst med P1200, sedan P1500 (ibland P1500 direkt).
P1500 i torrslip motsvarar ca P2200 i våtslip.
Viktigt vid torrslipning är att ha en excentrisk slipmaskin med 2,5mm slaglängd.
Andvänder man en 5mm maskin så får man grova repor som är svåra att polera bort.
Dessutom är 2,5 mm maskinen säkrare att andvända eftersom risken att slipa igenom på kanter är mindre.
Utsug på maskinen rekommenderas, eftersom packat damm kan repa mer än papperet i sig.
Torka dessutom bort damm med en microfiberduk både från detaljen och papperet.
Efter detta så våtslipar vi med en Excenterslip med 5mm slaglängd, det går något fortare än med 2,5mm.
Vi andvänder Norton ICE P2000 och P3000 eller 3M trizact P3000.(glöm inte ett par droppar diskmedel i vattnet)
Efter detta polerar vi med Autoglym 03B eller 3M Fastcut+.
Sedan Autoglym 02B eller 3M Ultrafina SE.
Efter detta lämpligt lackskydd.
P800 i våtslip motsvarar ca P500 i torrslip vilket är allt för groft för poleringsprocessen.
MVH
Martin
Showshine.se
Showshine Bilrekonditionering