Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Pimp my ride

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
MAX

Pimp my ride

Inlägg av MAX » 16 apr 2009 21:41

Satt o kollade lite gamla bilder och hittade dom här två hade inget att göra en efter-middag för ca två år sen så då blev det så här efter att köpt lite spray-färg på dollar-store trots min aktnings värda ålder just då snart 50 :lol:Bildhade tänkt att fort-sätta ner på fram-skärmarna men lackade sedan om hela bilen :lol:Bildkan bara till-lägga att små ungarna i kvateret var mycket impade av mitt pimpade 8-)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Re: Pimp my ride

Inlägg av jojje » 16 apr 2009 22:18

Vilken ''heting'' :D .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 17 apr 2009 20:38

Ha ha. Inget att göra. Äh jag tar väl och lackar om bilen :mrgreen:

Snyggt i alla fall.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 18 apr 2009 01:03

Kanske men bara kanske så blir det en vända till
då jag som sagt polerat bort ganska mycket färg på den :mrgreen:
och känner att jag behöver träna lite på det här med våtslip. :twisted:

Blir ju ganska dyrt med färg och bilen är inte så mycket att hänga i julgranen :evil:
men såg att dom hade billig två-komponents båt lack på bil-tema :P
så man kanske skulle göra ett litet ryck bara för övningens skull .
blir ju i sånna fall inte mer pengar än en skaplig krog-vända 8-)

Sen har jag ju darlingen att slipa med och får säkert låna tvätt.lack-hallen på jobbet om jag frågar snällt :P
Sen är det ju det här med färg-val men en sport-bil ska väl vara röd :lol:

MAX

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 17:09

Efter att sovit på saken så gick det inte att stoppa utvecklingen :twisted:
så lördag morgon07,00 ner igaraget och började av-lägsna kraftig flyg-rost från skärm-kanterna samt att dölja denna med hjälp av glasfiberspackel :P
kan andra kan jag har gjort det förut ;)

12,00 in i bilen hämtade gumman och mot borlänge(bil-tema)handlade lite slipmatreal spackel och tvåkomponents båt-lack hemma igen ca 14,00 släppe av gumman och körde in i garaget fram med darlingen(ossilarende enkel-slip) laddade med 80 pappar körde av glasfibern bytte till 120korn körde ut kanterna på glas-fibern + lite till.

Blandade i-hop lite biltema mettal-spackel och fin-spacklade skärm-kanterna mens spacklet torkade hand-jagade jag alla skrymslen och vrår med med slip-duk även denna in-köpt på bil-tema 280 korn eller vad det betyder stod alla fall 280 på den lite grovt kanske så jag började på dom minst synbara ställerna så man fick ur den värsta slip-verkan ur duken dvs så den inte tog så hårt när man kom till synligare ställen. ;)

fram med darlingen igen fort-farande 120.korn körde klart skärmkanterna på gränsen till klart och byte till 400-papper körde klart skärm-kanterna + hela bak-skärmarna och bakluckan klart ca 18.00 :P
skickar in lite bilder på gårdagens arbete.Bildföre bildBildin-backad i garget jiiins ;)Bildkraftig flyg-rost :?:Bildfick ta i med hård-hanskarna och spår efter tidigare försök att dölja rostenBild Broms-medicin funkar tills rosten kryper fram igen :evil:Bildrosten dold och medicin och gammal färg ut-slipadBildfin-spacklat lägg märke till mina ny-donade sommar däck som låg på lagret :PBildslipat och klart saknas bara lite sprut-spackel hag-man har en fullt godkänd på spray-burk ska in-förskaffas i morgon :P

lite av går-dagens arbete som sagt ,har slipat klart bilen i dag och lagt rost-skydds-primer på dom ställerna som jag fick fram ren plåt ska som sagt lägga lite sprut-spackel i morgon blir inget märk-värdigt med märk-färg och dyligt samt att bilen kommer inte att grundas utan befintliga lacken får tjäna som grund färg brukar funka bra om man nu fått en fin yta och syns det inte nu så syns det när man fått på färgen flipp :lol: eller flopp :evil:
Vill även minnas att det fanns en effekt-lack som hette flipp-flopp men är inte helt säker :roll:

och så lite mer bilder av dagens arb .Bildhalva taket slipatBildfärdigt slipat förutom sprut-spacklet och lite primer på-lagtBildär det pimp my ride så måste man naturlig-vis ha en dvd-skärm på taket så ni vet vem jag menar ;) får sej en titt på naturen :PBildoch så ett litet färg prov påminner om Görans bil :P

som sagt nästan klart för lack ska även bort med lite prylar som ko-fångare och speglar mm men det får bli i sista stunden när jag nu ska lacka på annan ort och ska köra dit bilen, och för-hoppnings vis blir det lack till nästa helgl (löne helg)passar bra då jag känner mej lite sugen på piiiiilsner(medicin) mvh max :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 19 apr 2009 17:35

Haha, lackar du hela kärran? :D Jag fattade det som att du skulle "leka" lite bara.

Jag har själv funderat på att skaffa billig färg och sedan typ rolla eller pensla en billig bil. Lägger man tillräckligt med färg torde man ju kunna slipa ned och polera upp ytan till nåt godkänt. Och billigt framför allt :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 19 apr 2009 17:45

:lol: :lol: Härligt Max ;) :D "DVD" :lol:
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 17:54

Tantrum skrev:Haha, lackar du hela kärran? :D Jag fattade det som att du skulle "leka" lite bara.

Jag har själv funderat på att skaffa billig färg och sedan typ rolla eller pensla en billig bil. Lägger man tillräckligt med färg torde man ju kunna slipa ned och polera upp ytan till nåt godkänt. Och billigt framför allt :)
Var väl tänkt som en lek, men vill leka lite längre som det heter :twisted:
gårsäkert jättbra att rolla och våtslipa nästan så man kann rolla upp en färdig yta om man har rätt färg ock trissor till rollern men kan bli problem att gå två varv om det är bra krut i färgen då den kan lösa upp föregående lager man lagt,
har hänt mej då jag skulle rolla på jobbet med en epoxi-lack :evil:
Men vi har även rollat med vanlig hög-blank enkomponents mettal-färg och fått som sagt nästan bil-lack yta på grejorna se bara till att färgen får torka odentligt kan ju ta lite längre tid innan den är slip-bar då den inte innehåller härdare men det finns säkert bra grejor bara man hittar på dom men som sagt funkar säkert kanonbra max:P
Jiiins skrev::lol: :lol: Härligt Max ;) :D "DVD" :lol:
Klart att man måste ha en dvd på bilen lika som stor-fräsarna på tv :lol:

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 19 apr 2009 17:59

MAX skrev:
Tantrum skrev:Haha, lackar du hela kärran? :D Jag fattade det som att du skulle "leka" lite bara.

Var väl tänkt som en lek, men vill leka lite längre som det heter :twisted:
gårsäkert jättbra att rolla och våtslipa nästan så man kann rolla upp en färdig yta om man har rätt färg ock trissor till rollern men kan bli problem att gå två varv om det är bra krut i färgen då den kan lösa upp föregående lager man lagt,
har hänt mej då jag skulle rolla på jobbet med en epoxi-lack :evil:
Men vi har även rollat med vanlig hög-blank enkomponents mettal-färg och fått som sagt nästan bil-lack yta på grejorna se bara till att färgen får torka odentligt kan ju ta lite längre tid innan den är slip-bar då den inte innehåller härdare men det finns säkert bra grejor bara man hittar på dom men som sagt funkar säkert kanonbra max:P
Jiiins skrev::lol: :lol: Härligt Max ;) :D "DVD" :lol:
Klart att man måste ha en dvd på bilen lika som stor-fräsarna på tv :lol:
Precis. Har själv lackat/målat prylar med tät skumgummi-roller och kör man bara lagom flödigt ger det en helt okej yta. Det går ju kanske inte att jämföra med en billack, men det skulle vara kul att testa :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 18:13

Nu har du satt myror i huvet på mej :? Tantrum
Kanske att man skulle rolla ridern tar ju lite längre tid än att spruta men samtidigt så behöver man ju inte maskera så mycket och plocka bort så mycket grejor :P
Samt är ju tanken att den ska våt-slipas ändå för övningens-skull hm,hm,hm :| tål att tänkas på.

MAX

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 21:30

MAX skrev:Nu har du satt myror i huvet på mej :? Tantrum
Kanske att man skulle rolla ridern tar ju lite längre tid än att spruta men samtidigt så behöver man ju inte maskera så mycket och plocka bort så mycket grejor :P
Samt är ju tanken att den ska våt-slipas ändå för övningens-skull hm,hm,hm :| tål att tänkas på.
Äsh nu har jag bestämt mej blir sprut-lackering känns bättre i det här fallet då man ändå har möjlighet :P

MAX

Inlägg av MAX » 24 apr 2009 18:55

Japp då var det gjort har lyckas dunka på lite färg på pimpen(corsan) blev inte hundra lite apelsin :mrgreen: men som sagt bil-tema båtlack :!: men ska naturlig-vis inte skylla på färgen då jag dels fegade med för-tunningen och som sagt 2år sen jag lackade en bil sist blev faktigst mer apelsin då med riktig bil-lack .

men då hade jag tillgång till sämre lokal och kompressor samt belysning och trångt och annan spruta(jula)överliggande kopp men den här gången valde jag min gamla devillbas under-liggande kopp lite klumpigare men rymmer mer färg räcker ett varv på en sån här liten bil samt mycket effektiv spruta( sprutornas rolls-roy)åtminstonde för i tiden 8-) men vad hjälper det när man är otränad med sprutan 9år sen jag använde den sist :evil:måste skärpa mej :oops:

Hur som helst har lagt tre täckande lager i princip våt i våt och kan säga att det är mycket bra täckning på den här färgen trots den vita grunden klock-rent som man säger och luktar inte särskilt stark men alltid mask även om man bara spacklar(hade inte jag när jag spacklade :oops: men när jag målade 8-) men naturligt-vis så man tvungen att prov-lukta man när man målat klart :twisted:

slänger in lite mer bilder på dagens övnings-uppgiffter 8-) Bildklar för lack notera front maskeringen :oops:Bildsol-ljus en målares värsta fiende alla fall när man målar bilar men en räddare om man har sol när bilägaren hämtar bilen om det taskat med jobbet :lol:Bilden till före bildBildlite målar grejor först lite färg två-komponents båt-lack bil-tema samt klibb-dukar bil-tema funkar bra både färg och dukar
till vänster en riktig spruta och till höger en bra spruta till utan tvivel (solida färger)samt myyyyyycket billigare men fullt god-känd julas.Bildmen när man ändå pratar sprutor så är det här en riktig värsting en såkallad hög-trycks spruta bara att stoppa ner i färgburken när man blandat klart ca 20liter färg sen är det som sagt bara att gå ut hårt och bara öka blir i princip bil-lack yta om man lyckas få till rätt för-tunning på färgen(industri-färg) samt minimalt med färg dimma till skillnad mot luft-sprutorna samt nästan ljud-lös bara lite pys som man säger 8-)Bilddold flyg-rost kommer snart till-baka lika säkert som amen i kyrkan :lol:Bildmålade dit en extra dvd -skärm ;)Bildfärdigt takBildhuvBildbil + hall som jag vill ha :twisted: rymmer nog sex bilar utan problem 8-)

som sagt lite apelsin men kanske att det sträcker ut sej lite när bilen torkat(bilderna tagna nymålat) men troligt-vis inte man kan ju säga att man gjort ett dåligt jobb om man nu varit lack-firma med helt andra fötutsättningar och använt sej av lack avsedd för bilar (bara att i så fall göra om) men som sagt otränad med bilar och har om jag ska vara ärlig inte varit varit speciellt seriös i det här fallet då bilen trots god-känd besikning sjunger på sista versen men ändock flyttar på rumpan :brumm som det heter :P

samt att nu man har något ju något att våt-slipa och polera i tränings syfte utan att behöva sabba andras bilar :evil: på vilket var syftet i det fallet :brumm
max.

MAX

Inlägg av MAX » 29 apr 2009 23:30

Har tjuvstartat lite med våt-slipen trots bara 1200papper men det kliar ju som sagt i finger spetsarna och måste som sagt fira den stores åter-komst :P
slänger in ett par bilder och återkommer när jag fått lite mera gjort max :mrgreen:
pimp my ride 096.jpg
har fått ett nytt namn på jobbet nämligen blod-apelsinen
pimp my ride 119.jpg
lite våt-slipat.
pimp my ride 121.jpg
lite polerat
som sagt bara lite grovt än så länge men ska bli intressant att se vad det går att plocka ur den här biltema båt-lacken kan för övrigt till-lägga att det hela matreal kostnaden slutade på ca700kr inkl slip o spackel matreal alltså billigare än en duktig krog-vända samt att man slapp en duktig bak-smälla :evil:
Max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 apr 2009 17:46

Bra pris...såg professionellt ut....Du är väldigt duktig Max !!!! ;)

Jag ger dig 5st glödlampor :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: av fem möjliga !!! ;)

Kul med människor som tar tag i saker och gör det själv !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 30 apr 2009 20:51

Nisse skrev:Bra pris...såg professionellt ut....Du är väldigt duktig Max !!!! ;)

Jag ger dig 5st glödlampor :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: av fem möjliga !!! ;)

Kul med människor som tar tag i saker och gör det själv !!
Tackar för betyget :jeps
men som sagt har jag ju lite tidigare erfarenheter av lackeringar men tror i det här fallet när jag inte ställde så stora krav på resultatet så blev det bättre än väntat men än-dock ingen super -lack men fullt god känd på en bruks-bil som det heter. då jag fått höra av bla dom som döpt mej till blod-apelsinen :evil:
och folk som sett bilen att det där är ju inte sämre än vad det brukar se ut på nyare bilar men det får stå för dom själva i det här fallet.
men är som sagt nöjd själv då det som sagt blev en billig lack med nästan proffs resultat förutom lite apelsin men som sagt har man inte jobb så skapar man . :mrgreen:
m,vh max.

MAX

Inlägg av MAX » 15 jul 2009 19:44

När det ändå är lite stilltje på projekt så skickar jag in lite bilder på den färdiga pimpen som försvann fortare än en avlöning :lol: efter att jag bjöd ut den för försäljning på jobbet :P BildBildBild
blev ju som sagt ingen större skillnad på blänket förutom att den blev röd :lol: samt att det sket sej med våtslipen :evil: då den blev kok-het när jag piska på den med roterande och skummtrissa :mrgreen:
samt att flyg-rosten redan kommit tillbaka men vadå man får vad man förtjänar ;) och dessutom så är bilen såld :lol:

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 15 jul 2009 21:37

På tal om Corsa........en kompis till mig har en Corsa diesel.
Han slår ungefär en stor nubbe i tanken, sen kör han en hel vecka :? .......makalöst billig i bränsle.
Han har mätt den exakt, men jag minns inte siffran. Men det var i moppeklass..........

Vad lär vi oss av detta: Jo att uttrycket "stor nubbe" kan vara ett relativt begrepp ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 16 jul 2009 08:37

Bra jobbat blodapelsinen! Hehe!

Skriv svar