Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Menzerna Power Lock, bad ass test!

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
nonnelito
Ny Medlem

Re: Menzerna Power Lock, bad ass test!

Inlägg av nonnelito » 16 nov 2011 20:47

Vänner...
Kan nu konstatera att PL-skyddet gjort sitt och vill inte vara med nått mer, avrinningen är borta utom på taket bakom taxilycktan och under skolskylten...troligtvis för att det vart mest skyddat där :(
Det har knappt gått en månad sen jag la på det och bilen har rullat idag 1000 mil utmed välsaltade vägar och blivit tvättad minst en gång per dag med både alkaliskt och pretoliumavfettning och blivit svampad 1/5.
marcus skrev:Jag vill inte komma som en "party pooper", men Powerlock fäster inte särskilt bra ovanpå en vaxpolish, som Lahega 28 faktiskt är.
Lär nog vart en av anledningarna, eller så tål inte PL mer stryk???

Kanske man ska köra en vända Finalfinish nästa gång och sprita alt. alkalietvätta innan eller lägga direkt på FF, eller kom med tips!! för det värsta jag vet är att mina bilar inte glänser mer än dom som står brevid 8-)
Senast redigerad av 4 nonnelito, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 nov 2011 21:54

Om du tycker att ett skydd som ger upp efter att bilen har gått 1000 mil på saltade vägar samt blivit tvättad 30 ggr med alkalisk- och kallavfettning så har du ganska höga krav.

Och ja, det har nog en påverkan att du la Powerlock ovanpå en vaxpolish. Jag skulle dock säga att det har hållit riktigt bra. Hur länge brukar de andra produkterna hålla?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 17 nov 2011 09:03

Som sagt så tär ju avfettning väldigt hårt på skyddet, men jag tycker ändå att det var en oroväckande kort tid det skyddade :roll: :?:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 17 nov 2011 12:17

Ja, jag tycker det med, och att den blivit tvättad med pretolium varje gång stämmer inte riktigt heller utan det har blivit vid behov, och det rör sej om max 5ggr under denna period, med däremot det alkaliska (autosafe 500) har används flitigt..

Men det är klart...med Lahega 28 som ""förpolering" och inte spritat av den så kanske man inte kan begära nått mer efter ca 30 tvättar och 1000 mil, en normal bilist gör nog inte dom milen och tvättarna på en vinter som jag gör på knappt en månad, så jag viger flaskan till båten och satsar på nått annat istället...

Så mina vänner, nämn en produkt som ska härdas :twisted:

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 17 nov 2011 12:39

Kan du tänka dig vad som helst i lackskyddsväg? även 2komponent skydd för det är nog det enda som skulle hålla nån längre tid på en taxi.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 nov 2011 13:10

Vaxer/lackskydd lever ett väldigt hårt liv på en Taxi, så jag tycker att du skall testa något annat men jag är tveksam om ett skydd i samma prisklass håller särskilt mycket längre; alkalietvättarna sliter också väldigt hårt och om du, enligt egen utsago, har kört en sådan per dag så är jag inte förvånad att PL kastade in handduken efter en månad.

PL hade dessutom inte fått de bästa förutsättningarna då du applicerade det ovan en vaxpolish.

Testa en annan produkt mot t.ex. PL och se hur båda ser ut och känns efter två veckor, då är det enklare att skaffa sig en uppfattning.

Om jag hade kört taxi så hade jag använt mig av t.ex. Lahega hydrowax en gång i veckan.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 17 nov 2011 18:43

marcus skrev:
Om jag hade kört taxi så hade jag använt mig av t.ex. Lahega hydrowax en gång i veckan.
Hehe, har gjort av med ett antal sånna flarror genom tiderna ;) men det är ju kul att greja på lite oxå 8-)

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 17 nov 2011 22:26

Men är det bara på "avrinning" man märker om skyddet finns kvar?

Jag testade Powerlock några ggr men sen har den legat i skåpet men mest för att jag inte fick någon wow känsla, tycker mer om Fireglaze.
En polare har taxi så jag brukar få putsa när suget faller in, 1gång /år brukar jag behandla med en riktig polering och sedan lägga Fireglaze som skydd, Tidigare använde han bara vaxer eller inget alls och han själv uppger att efter ca 7-8mån ungefär så börjar den bli mer svårtvättad igen, alltså det hjälper inte att bara avfetta och spola av bilen, smutsen sitter fast... DÅ brukar jag säga att skyddet gjort sitt, efter en ny "behandling med kärlek" så är han nöjd & tyst nästan ett år ;)

Sen kan de även ha med det att göra att vi har ganska fina snötäckta vägar vintertid...Söderut kanske det mest är slask och salt hela tiden... vilket säkert då tar hårdare på skyddet...

Kort sagt tycker jag att man lägger ett skydd på bilen för att bilen skall bli lätt att tvätta = mindre "tvättdefekter"... Avrinning pratas vilt i alla forum men jag tänker nog inte så mycket om det, Är det en mörk bil så tvättar jag och torkar sedan bilen = fläckfritt och rent :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 18 nov 2011 00:50

Vi har behandlat ett flertal Taxi i Bollnäs som vi har behandlat med PPS 2-komp..
Och vi har gjort upp med taxi att komma tillbaka för ombehandling när dom tycker att det behövs för att vara lättvättad och se snygg ut..
Efter ca. 6mån börjar dom höra av sig.. otroligt.. klarar ca: 180st tvättar utan ombehandling..
Jag är Nöjd med PPS.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 18 nov 2011 16:46

Ante_Bmw skrev:Men är det bara på "avrinning" man märker om skyddet finns kvar?

Jag testade Powerlock några ggr men sen har den legat i skåpet men mest för att jag inte fick någon wow känsla, tycker mer om Fireglaze.
En polare har taxi så jag brukar få putsa när suget faller in, 1gång /år brukar jag behandla med en riktig polering och sedan lägga Fireglaze som skydd, Tidigare använde han bara vaxer eller inget alls och han själv uppger att efter ca 7-8mån ungefär så börjar den bli mer svårtvättad igen, alltså det hjälper inte att bara avfetta och spola av bilen, smutsen sitter fast... DÅ brukar jag säga att skyddet gjort sitt, efter en ny "behandling med kärlek" så är han nöjd & tyst nästan ett år ;)

Sen kan de även ha med det att göra att vi har ganska fina snötäckta vägar vintertid...Söderut kanske det mest är slask och salt hela tiden... vilket säkert då tar hårdare på skyddet...

Kort sagt tycker jag att man lägger ett skydd på bilen för att bilen skall bli lätt att tvätta = mindre "tvättdefekter"... Avrinning pratas vilt i alla forum men jag tänker nog inte så mycket om det, Är det en mörk bil så tvättar jag och torkar sedan bilen = fläckfritt och rent :)
Ni bor väl en bit ovan saltgränsen va jag förstår.
Behövs nog inte mycket för att hålla en bil ren då.
Skillnaden att att hålla en bil ren i en vägsaltat region jämfört med icke saltat är enlig mig avsevärd.
Det medel som som vägverket/svevia lägger på vägarna flera ggr i veckan här ner bite sig fast i lacken nå fruktasvärt. Oavsett lackskydd fastnar det mer el mindre iallfall på lacken och en viss del petrolium avfettning måste till om man inte vill gnugga bort det med svampen.

mvh

Skriv svar