Efter sedvanlig tvätt och clay så körde jag ett varv med Menzerna FF över hela bilen, förutom några få ställen där jag fick ta till Menzerna IP. Sedan kördes hela bilen två varv med FireGlaze förutom huven som kommer att vara testyta. Tänkte ha resten av bilen som referens att jämföra de andra mot.
På bilden ses testobjekten:

Medlen är:
1: Smartabs Platinum, ett av mina favoritvax. Lättjobbat och med bra glans.
2: Ultima Paint Guard. Vinnare direkt i grenen applicering. Bara att spraya lite i den medföljande microfibersvampen och stryka på, ingen polering efteråt.
3: Autoglym Super Resin Polish. verkar vara ett "vanligt" vaxpolish , polerades ytterst lite då jag är mest intresserad av vaxeffekten.
4: Smartwax. Även detta verkar vara en "vanlig" vaxpolish, kändes mera abrasiv an Autoglym. Inte heller detta polerades nämnvärt av samma anledning. Vinner på knock vad det gäller doft, mmm körsbär...påminner mycket om Warner Chemicals vax som säljs under ett flertal namn.
Alla vaxer lades på för hand med enbart lite gnuggning, och fick ligga ca 15 minuter innan avtorkning förutom Ultimate som ju skiljer sig radikalt på den punkten.
Ca 20 timmar senare duschades ytan för första gången. Som väntat var det ingen som helst skillnad, inte ens den obehandlade ytan som legat under tejpen skiljde sig nämnvärt...Vi får se hur det håller efter mitt tänkta forcerade test.

Jag kommer att köra alkalisk avfettning i stort sett varje dag följt av högtryck så får vi se hur länge det håller...
/Thomas