Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
rkoos putsade bilar
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: rkoos putsade bilar
Vad surt. Hade tänkt ta och tvätta Astran ordentligt idag på kvällen för första gången sen i påsk som sagt. Och samtigt testa Sonus-våfflan och Sanego vaxschampo och jämföra dem med min gamla våffelduk och Trutest vaxschampo på halva taket.
Ringde i morse och bokade gds-hallen till ikväll och kommer då dit och så säger en annan ur personalen än den jag pratade med i telefon att; "du vet väl att vi inte har något varmvatten sen igår?"...
Kallvattnet är verkligen kallt där så det behövs även varmvatten till handtvätten...
Ringde i morse och bokade gds-hallen till ikväll och kommer då dit och så säger en annan ur personalen än den jag pratade med i telefon att; "du vet väl att vi inte har något varmvatten sen igår?"...
Kallvattnet är verkligen kallt där så det behövs även varmvatten till handtvätten...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Har fortfarande inte hunnit handtvätta min egen bil...
Men igår finputsade jag en helt ny V70 som efter tvätt och clay fick ett varv med Menzerna FinalFinish med mjuk blå trissa och roterande samt därefter Fire Glaze med dubbeltrissan och mjuka svarta.
Även fälgarna fick Fire Glaze.
Vindrutan fick en behandling, blev Trutest Nano Rainbreaker som var det jag hade hemma.
Nu har jag inte så bra bilder för ca 5-10 bilder försvann när kameran i mobilen hängde sig.
Och några före/efterbilder är ju ingen större idé för bilen var ju väldigt fin redan när jag började.
Men, jag passade även på att testa Sanego vaxschampo och här kommer mina synpunkter på det (inte lika utförligt som Hasses tråd och inte lika fina bilder men det får duga!
):
- Luktar fräscht. Lite som citron-Yes eller ajax typ.
- Doserade 5 st kapsyler till 10 liter, dvs typ 0,5 dl och inte 2 dl som står på instruktionen. Andra hinken testade jag med bara 3 kapsyler men det verkade vara lite för lite.
- Skummade rätt bra när hinken fylldes och så här såg det ut efter nästan halva bilen fortfarande:

Tyckte rengöringen verkade klart godkänd och känslan var inget att anmärka på. Bra glid.
Så här såg det ut när man svampade:

Och sen det som Hasse och Nisse m fl totalt sågat schampot för, avrinningen.
Jag upplevde avrinningen som alldeles utmärkt! Snäppet bättre än Trutest vaxschamp som jag senast använt.
Här är två bilder där den andra bilden är endast några sekunder senare, jag vände mig om och la undan slangen och tog sen bilden:

Och så här såg huven och taket ut ca 1 minut efter avspolning:

Så jag undrar nästan om det inte var en konstig sändning av Sanego som BBV fick? Mitt intryck är att detta definitivt tillhör de bästa vaxschampona jag använt hittills. Inget mirakel men utan tvivel riktigt bra och prisvärt eftersom normal dosering funkar utmärkt.
Sen testade jag även Sonus våffelduken.
Jag dömer inte ut den än då den än så länge inte blivit tvättad i maskin utan togs direkt ur förpackningen men första försökte var inte lyckat.
Ungefär samma uppsugning som de gamla syntetiska sämskskinn jag har, dvs det blev alltid kvar en matta med fukt på lacken och duken verkade inte riktigt suga in vattnet trots att den ju blev blöt. Blev inte bättre efterhand som duken blev mer mättad med fukt heller tyvärr.
Jämfört med min gamla våffla så var denna långt ifrån lika effektiv, den gamla lämnar inte en fuktdroppe kvar. Dock verkar Sonus mycket mer skonsam då den är väldigt mycket mjukare.
Jag hoppas den blir bättre efter en tvätt och återkommer om det efter nästa försök.
Men igår finputsade jag en helt ny V70 som efter tvätt och clay fick ett varv med Menzerna FinalFinish med mjuk blå trissa och roterande samt därefter Fire Glaze med dubbeltrissan och mjuka svarta.
Även fälgarna fick Fire Glaze.
Vindrutan fick en behandling, blev Trutest Nano Rainbreaker som var det jag hade hemma.
Nu har jag inte så bra bilder för ca 5-10 bilder försvann när kameran i mobilen hängde sig.
Och några före/efterbilder är ju ingen större idé för bilen var ju väldigt fin redan när jag började.
Men, jag passade även på att testa Sanego vaxschampo och här kommer mina synpunkter på det (inte lika utförligt som Hasses tråd och inte lika fina bilder men det får duga!
- Luktar fräscht. Lite som citron-Yes eller ajax typ.
- Doserade 5 st kapsyler till 10 liter, dvs typ 0,5 dl och inte 2 dl som står på instruktionen. Andra hinken testade jag med bara 3 kapsyler men det verkade vara lite för lite.
- Skummade rätt bra när hinken fylldes och så här såg det ut efter nästan halva bilen fortfarande:

Tyckte rengöringen verkade klart godkänd och känslan var inget att anmärka på. Bra glid.
Så här såg det ut när man svampade:

Och sen det som Hasse och Nisse m fl totalt sågat schampot för, avrinningen.
Jag upplevde avrinningen som alldeles utmärkt! Snäppet bättre än Trutest vaxschamp som jag senast använt.
Här är två bilder där den andra bilden är endast några sekunder senare, jag vände mig om och la undan slangen och tog sen bilden:

Och så här såg huven och taket ut ca 1 minut efter avspolning:

Så jag undrar nästan om det inte var en konstig sändning av Sanego som BBV fick? Mitt intryck är att detta definitivt tillhör de bästa vaxschampona jag använt hittills. Inget mirakel men utan tvivel riktigt bra och prisvärt eftersom normal dosering funkar utmärkt.
Sen testade jag även Sonus våffelduken.
Jag dömer inte ut den än då den än så länge inte blivit tvättad i maskin utan togs direkt ur förpackningen men första försökte var inte lyckat.
Ungefär samma uppsugning som de gamla syntetiska sämskskinn jag har, dvs det blev alltid kvar en matta med fukt på lacken och duken verkade inte riktigt suga in vattnet trots att den ju blev blöt. Blev inte bättre efterhand som duken blev mer mättad med fukt heller tyvärr.
Jämfört med min gamla våffla så var denna långt ifrån lika effektiv, den gamla lämnar inte en fuktdroppe kvar. Dock verkar Sonus mycket mer skonsam då den är väldigt mycket mjukare.
Jag hoppas den blir bättre efter en tvätt och återkommer om det efter nästa försök.
- Funk
- Moderator

Så som dina bilder visar avrinning såg min Sanego bara ut på nybehandlade bilar, där det är lackskyddet som ger effekten. På bilar som inte pärlar "naturligt" tillförde Sanego absolut ingenting...
Hur nygjord är bilen på bilderna ?
/Thomas
Hur nygjord är bilen på bilderna ?
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- rkoo
- Trogen Medlem

Klart det kan vara så också, den här bilen är ju helt nytillverkad med säkert något lager av snabbvax på från bilhandlaren. Dock avfettad ordentligt med Solvynol Green innan schampot.
Men jag brukar få samma resultat med Trutest vaxschampo på min egna 4,5 år gamla bil med 10 000 mil också. Även när det gått ett år sen lackskydd.
Däremot när jag testade Ultima-schampot i sin gamla version på min bil så upplevde jag exakt samma symptom som Hasse haft med de flesta schampona i sitt test, nämligen att vattnet i stort sett låg fastklistrat och vägrade rinna av. Men med vaxschampo så rann det av som det skulle på samma bil vid samma tvätt.
Jag återkommer när jag hunnit testa Sanego på min egna bil också. Och sen kommer ju Görans blindtestschampon så det blir intressant också att jämföra.
Men jag brukar få samma resultat med Trutest vaxschampo på min egna 4,5 år gamla bil med 10 000 mil också. Även när det gått ett år sen lackskydd.
Däremot när jag testade Ultima-schampot i sin gamla version på min bil så upplevde jag exakt samma symptom som Hasse haft med de flesta schampona i sitt test, nämligen att vattnet i stort sett låg fastklistrat och vägrade rinna av. Men med vaxschampo så rann det av som det skulle på samma bil vid samma tvätt.
Jag återkommer när jag hunnit testa Sanego på min egna bil också. Och sen kommer ju Görans blindtestschampon så det blir intressant också att jämföra.
-
Göran
Sanego rekomenderar 2% blandning, 10 liter vatten. = 2 dl.
Det låter som vansinnigt mycket. =/
Sonusvåfflan kommer att bli bättre och bättre! Lovar!
Sonusvåfflan kommer att bli bättre och bättre! Lovar!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Ja det låter galet mycket. Och med den doseringen kan man ju inte kalla det prisvärt ens i dunk...Göran skrev:Sanego rekomenderar 2% blandning, 10 liter vatten. = 2 dl.
Men som jag skrev ovan, för mig funkade det utmärkt med ca 50 ml, dvs normal dosering för de flesta schampon.
Och duken ska få fler chanser, absolut.
- rkoo
- Trogen Medlem

Kommer du ihåg hur det luktade?
Så här skrev du: "Jag luktade även på detta schampo och det luktar alkalisk avfettning, ungefär som HD-grön fast lite skarpare, dock inte påträngande.".
Själv tyckte jag det luktade ganska friskt med svag citrusliknande doft.
Kanske inte var samma schampo i din provflaska...?
Funk, köpte du ditt Sanego via BBV eller ProRecond?
Är som sagt lite inne på att det är olika schampon, en dålig sändning eller olika versioner av det...
Men det kan ju vara så enkelt att lacken på din Volvo verkligen är i behov av ett förnyat lackskydd. När behndlade du den senast?
Så här skrev du: "Jag luktade även på detta schampo och det luktar alkalisk avfettning, ungefär som HD-grön fast lite skarpare, dock inte påträngande.".
Själv tyckte jag det luktade ganska friskt med svag citrusliknande doft.
Kanske inte var samma schampo i din provflaska...?
Funk, köpte du ditt Sanego via BBV eller ProRecond?
Är som sagt lite inne på att det är olika schampon, en dålig sändning eller olika versioner av det...
Men det kan ju vara så enkelt att lacken på din Volvo verkligen är i behov av ett förnyat lackskydd. När behndlade du den senast?
- rkoo
- Trogen Medlem

Ja då borde det ju inte bero på lackskyddet iaf... Eller så är det just det det gör?
Eftersom alla schampon du testat verkar ge extremt dålig avrinning så kanske det är just pga Fire Glaze?
På min bil där vaxschampo brukar funka bra ligger det CTI lackskydd. Och V70'in på bilderna är ju helt ny så där är det kanske inte så kostigt att det fungerade.
Eftersom alla schampon du testat verkar ge extremt dålig avrinning så kanske det är just pga Fire Glaze?
På min bil där vaxschampo brukar funka bra ligger det CTI lackskydd. Och V70'in på bilderna är ju helt ny så där är det kanske inte så kostigt att det fungerade.
- Funk
- Moderator

BBV i halvlitersflaska...Funk, köpte du ditt Sanego via BBV eller ProRecond?
Min flaska luktade i alla fall inte i närheten av citrus...bara kemiskt...
Jag kör FireGlaze och har bra avrinning även på bilen som har körts 9 månader utan efterbehandling, med "rätt" schampo allstå...Eftersom alla schampon du testat verkar ge extremt dålig avrinning så kanske det är just pga Fire Glaze?
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Jiiins
- Entusiast

s
Jag tvättade första gången med sanegos schampo igår och jag blev besviken på avrinningen!!
Har R-2000 lackskydd på den, blev varken mer eller mindre med sanegos schampo blev lika besviken som när jag köpte trustets waxschampo märkte ingen skillnad på dom två skummar lika dåligt, avrinnig lika dåligt luktar typ samma inget tilltalande
Min uppfattning av schampot är att det är tråkigt att använda mot andra schampon det ger mej inget
Tar hellre en engångs svamp med schampo i
Köpte mitt schampo på halvliters hos BBV så ett plus det tar ju slut fort om man doserar enligt anvisning
//Jiiins
Tjena!Funk skrev:BBV i halvlitersflaska...Funk, köpte du ditt Sanego via BBV eller ProRecond?
Min flaska luktade i alla fall inte i närheten av citrus...bara kemiskt...
Jag kör FireGlaze och har bra avrinning även på bilen som har körts 9 månader utan efterbehandling, med "rätt" schampo allstå...Eftersom alla schampon du testat verkar ge extremt dålig avrinning så kanske det är just pga Fire Glaze?
/Thomas
Jag tvättade första gången med sanegos schampo igår och jag blev besviken på avrinningen!!
Har R-2000 lackskydd på den, blev varken mer eller mindre med sanegos schampo blev lika besviken som när jag köpte trustets waxschampo märkte ingen skillnad på dom två skummar lika dåligt, avrinnig lika dåligt luktar typ samma inget tilltalande
//Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- rkoo
- Trogen Medlem

Det är någonting lurt med halvlitersflaskorna... Jag kan med 100% säkerhet säga att Sanego vaxschampo inte luktar på samma avfettningsaktiga vis som Trutest gör.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Vi köpte 3X5 liter Sanego vaxschampo och från dessa har jag tappat upp på 500ml flaskor...När jag tappade upp detta så blev jag förvånad...såg ut som grumligt urin...hade själv väntat mig typ flytande såpa...rkoo skrev:Det är någonting lurt med halvlitersflaskorna... Jag kan med 100% säkerhet säga att Sanego vaxschampo inte luktar på samma avfettningsaktiga vis som Trutest gör.
Lukten har jag inte reagerat på...Sanego ligger lågt i kurs hos mig...på tok för blaskigt, ser ut som färdigblandat schampo i hink....jag förstår inte dom som höjer detta schampo till skyarna...
Men har nog blivit lite feltolkad...avrinningen är rätt skaplig...det är avsaknad av skumm jag reagerat på !!
Vi kommer inte att ta hem mer av denna produkt !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

När du gör den där blinkande smileyn ser det om som att du skojar. Men jag antar ändå att ni inte kommer ta in Sanegos vaxshampo merNisse skrev: Vi kommer inte att ta hem mer av denna produkt !!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Anledningen att vi köpte in Sanegon var att vi fått förfrågan att ta hem detta...Och jag hade väntat mig högre kvalité av detta måste jag säga...Det skal kännas bra att tvätta bilen med ett schampo, och det skall skumma...vax är inget man lägger på med schampo...ett schampo behöver inte alls innehålla något vax...Tantrum skrev:När du gör den där blinkande smileyn ser det om som att du skojar. Men jag antar ändå att ni inte kommer ta in Sanegos vaxshampo merNisse skrev: Vi kommer inte att ta hem mer av denna produkt !!
Vi kommer sälja ut detta schampo till dom som gillar det...men vi kommer INTE ta hem mer när det är slut !!
Nu blinkade jag inte !!
Jag skall kolla lukt på den sändning som vi fick !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Som sagt, de 15 liter ni köpt verkar inte vara av samma kvalitet som det ProRecond har av någon anledning.Nisse skrev: Vi köpte 3X5 liter Sanego vaxschampo och från dessa har jag tappat upp på 500ml flaskor...När jag tappade upp detta så blev jag förvånad...såg ut som grumligt urin...hade själv väntat mig typ flytande såpa...
Lukten har jag inte reagerat på...Sanego ligger lågt i kurs hos mig...på tok för blaskigt, ser ut som färdigblandat schampo i hink....jag förstår inte dom som höjer detta schampo till skyarna...![]()
Men har nog blivit lite feltolkad...avrinningen är rätt skaplig...det är avsaknad av skumm jag reagerat på !!
Vi kommer inte att ta hem mer av denna produkt !!
Jag har ännu inte sett någon enda som köpt det därifrån alls klaga på det. Däremot är det inte alla som "höjer det till skyarna" heller.
Det Sanego jag nu har testat ser varken ut som "grumligt urin" (
Därmed vill jag inte bli stämplad som någon semifanatiskt Sanegoförespråkare men jag tror det är viktigt att reda ut ifall era 15 liter kanske höll mycket sämre kvalitet än det borde.
Edit (omformulerade lite):
I mina ögon är det ett bra vaxschampo, typ likvärdigt med gamla Strovels som jag gillade också och lite bättre än Trutest som inte är på samma nivå men fortfarande helt ok. Men nog långt ifrån det bästa på marknaden, jag är övertygad om att jag kommer snubbla över något ännu bättre framöver.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja då är det väl så att just dom 3X5 L som vi råkade få inte alls håller samma klass som hos andra !
Vi vill vara säkra på att det vi i så fall får levererat från våra leverantörer håller högsta kvalité...oavsett vilket parti det är...och vilken månad det levereras...
Så av denna anledning så får vi hänvisa till andra leverantörer gällande just Sanego vaxschampo...
Om någon känner sig missnöjd men Sanego schampot 500ml som levererats från oss så PMa mig så ersätter vi detta med Concept autoschampo som Hasse tyckte var väldigt bra i testen!
Skall kolla upp dom 2st 5L dunkar som är obrutna...och vi skall jämföra Sanegon med Jarres ...Skall skicka lite av vårt upp till Jarre (prorecond) så kan han kolla !!
Sanego vaxshampo är nu borttagen i vår webshop !!
Vi vill vara säkra på att det vi i så fall får levererat från våra leverantörer håller högsta kvalité...oavsett vilket parti det är...och vilken månad det levereras...
Så av denna anledning så får vi hänvisa till andra leverantörer gällande just Sanego vaxschampo...
Om någon känner sig missnöjd men Sanego schampot 500ml som levererats från oss så PMa mig så ersätter vi detta med Concept autoschampo som Hasse tyckte var väldigt bra i testen!
Skall kolla upp dom 2st 5L dunkar som är obrutna...och vi skall jämföra Sanegon med Jarres ...Skall skicka lite av vårt upp till Jarre (prorecond) så kan han kolla !!
Sanego vaxshampo är nu borttagen i vår webshop !!
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Jag lägger upp bild på mitt Sanego schampo!!
På första bilden är flaskan ej omskakad då liknar det verkligen "Urin"

Nu har jag skakat flaskan

/Jiiins
På första bilden är flaskan ej omskakad då liknar det verkligen "Urin"

Nu har jag skakat flaskan

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- rkoo
- Trogen Medlem

Det vet vi inte säkert, iaf inte jag vilket jag heller inte påstått, jag bara nämnde det som en möjlighet eftersom de flesta som köpt det av er verkar missnöjda och de flesta som köpt det av ProRecond verkar nöjda...Nisse skrev:Ja då är det väl så att just dom 3X5 L som vi råkade få inte alls håller samma klass som hos andra !
Låter som en bra filosofi. Man ska kunna lita på sina leverantörer.Nisse skrev:Vi vill vara säkra på att det vi i så fall får levererat från våra leverantörer håller högsta kvalité...oavsett vilket parti det är...och vilken månad det levereras...
Av vilken anledning menar du? Att ni inte kan lita på Sanego eller för att du och dina kunder är missnöjda med detta schampo?Nisse skrev:Så av denna anledning så får vi hänvisa till andra leverantörer gällande just Sanego vaxschampo...
Utmärkt initiativ! Detta ett bland flera tidigare tecken på att BBV strävar efter högsta servicenivå och är lyhörda och flexibla!Nisse skrev:Om någon känner sig missnöjd men Sanego schampot 500ml som levererats från oss så PMa mig så ersätter vi detta med Concept autoschampo som Hasse tyckte var väldigt bra i testen!
Om du känner att det är värt att att kolla upp det utifall att ni eventuellt bör reklamera det till er leverantör så är det säkert vettigt. Tror dock knappast att fler som läser detta forum ens kommer vilja testa Sanegos schampo oavsett... Ni har ju dessutom så många andra alternativ i shoppen att ingen nog saknar det.Nisse skrev:Skall kolla upp dom 2st 5L dunkar som är obrutna...och vi skall jämföra Sanegon med Jarres ...Skall skicka lite av vårt upp till Jarre (prorecond) så kan han kolla !!![]()
Och om det är ProReconds uppgift att göra jämförelsen, det vet jag däremot inte... Men ni kanske samarbetar såpass tight att ni brukar göra så? Trevligt med "konkurrenter" som även kan samarbeta vid behov.
Verkar som sagt som ett vettigt val eftersom ni knappast lär sälja mer av det ens om det skulle visa sig varit något fel på sändningen ni fick.Nisse skrev:Sanego vaxshampo är nu borttagen i vår webshop !!
Senast redigerad av 5 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Sanegon som levereras i originalförpackning 1-5-25L där syns inte konsistensen lika väl som i 500ml förpackningen som är tillverkad i klarplast...är du missnöjd med produkten jiins så byter vi ut den... 
flesta som köpt det av er verkar missnöjda
Ja nu vet jag inte vad du menar med detta....då jag skickat 50ml som test till Hasse och Jiins har köpt 500ml....så det är nog bara 1st 500ml förpackning som sålts....
Detta är inget unikt...flera ggr har man varit med om att det någon varit väldigt nöjd med en produkt.. har någon annan varit väldigt missnöjd med...
Anledningen att vi inte vill sälja Sanego vaxschampo är som jag sagt tidigare inte problem med avrinningen ...utan att den är på tok för lågskummande !!..den är inte rolig att tvätta bilen med...
flesta som köpt det av er verkar missnöjda
Ja nu vet jag inte vad du menar med detta....då jag skickat 50ml som test till Hasse och Jiins har köpt 500ml....så det är nog bara 1st 500ml förpackning som sålts....
Detta är inget unikt...flera ggr har man varit med om att det någon varit väldigt nöjd med en produkt.. har någon annan varit väldigt missnöjd med...
Anledningen att vi inte vill sälja Sanego vaxschampo är som jag sagt tidigare inte problem med avrinningen ...utan att den är på tok för lågskummande !!..den är inte rolig att tvätta bilen med...
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Äh! Det ser ju bokstavligen ut som grumligt urin!Jiiins skrev:Jag lägger upp bild på mitt Sanego schampo!!
På första bilden är flaskan ej omskakad då liknar det verkligen "Urin"![]()
bild
Nu har jag skakat flaskan![]()
bild
/Jiiins
Måste kolla min flaska sen också om jag kanske missade att det faktiskt ser ut sådär... Färgen är ju iaf i stort sett samma verkar det som.
Jag kanske kommer ihåg fel ang lukten också... Måste som sagt kolla och sniffa sen när jag är förbi förrådet nästa gång (ligger en bit ifrån ute).
Det kan ju onekligen vara så att det schampo jag testade är exakt detsamma som det som BBV har (hade) bara att jag av någon anledningen upplevde det som bra till skillnad mot de flesta andra här. Att det skulle skilja sig mellan medlen var bara en tanke som slog mig då jag iaf vill minnas att det inte var urinaktigt och att det luktade citrusaktigt.