Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken finpolish ska jag skaffa?
- Tantrum
- Administratör

Vilken finpolish ska jag skaffa?
Jag överväger att köpa på mig lite finare polish.
Jag gillar ju Menzernas produkter varför jag direkt övervägde Final Finish eller Super Finish. Men det finns ju samtidigt betydligt fler produkter som många verkar gilla. 3M har ju populära medel, sen har ju Lahega kommit med nya grejer.
Det jag vill ha är ett medel som klarar av att klippa lite repor på nyare bilar, samtidigt som det sedan ger maximal glans. Något att använda på en fräsch lack liksom. Eller det kanske alla polishar klarar?
Har någon lite tips?
Jag gillar ju Menzernas produkter varför jag direkt övervägde Final Finish eller Super Finish. Men det finns ju samtidigt betydligt fler produkter som många verkar gilla. 3M har ju populära medel, sen har ju Lahega kommit med nya grejer.
Det jag vill ha är ett medel som klarar av att klippa lite repor på nyare bilar, samtidigt som det sedan ger maximal glans. Något att använda på en fräsch lack liksom. Eller det kanske alla polishar klarar?
Har någon lite tips?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
hebbe
- Medlem
Re: Vilken finpolish ska jag skaffa?
ja gillar lahega no17 tycker det bli bra glans av den och den tar en del repor, funkar bra med både roterande och dubbeltrissa. har även testat trutest polish 150 den är åxå lättarbetad och ger en bra glans. vet dock ej om den tar repor så bra, har bara kört den 1 gång efter lahega no11, ska eventuellt polera en bil nu i veckan kan återkomma med mer synpunkter om 150 då.
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag har testat både Lahega 17 och Menzerna IP & FF och tycker Menzeran spelar i en helt annan division. Iof kanske det är fel att jämföra att köra 17 med att köra både IP & FF. Har aldrig testat att bara köra FF så jag kan inte säga något om hur den är att plocka repor.
Däremot gillar jag Lahega 23 Waxpolish. Plockar små repor och ger bra glans. Kan däremot inte uttala mig hållbarheten då jag bara använt den för att fixa till bilar som ska säljas.
Däremot gillar jag Lahega 23 Waxpolish. Plockar små repor och ger bra glans. Kan däremot inte uttala mig hållbarheten då jag bara använt den för att fixa till bilar som ska säljas.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
marcus
- Entusiast

Super finish är en klockren produkt för lättare polering.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Lahega
- Medlem
Hej!
Ja nu får jag tala i egen sak
. När det gäller Lahegas nya polermedel så ser de ut enligt följande.
No1 FastCut 13 är ett silikon fritt polermedel som tar svåra till medelsvåra repor. Produkten är uppbyggd så att den skall damma minimalt samt vara fet och behaglig att arbeta med. No1 FastCut 13 skapar minimalt med polerrosor om man använder polerrondell No1 MediumCut 165.
No1 FinnishCut 18 är också silikonfri men för fina till medelsvåra repor. Denna produkt är också utmärkt att använda som slut steg för att ta bort eventuell polerrosor eller för att skapa en utställningslyster på mörka lacker. Polerrondell No1 SoftCut 165 är framtagen för att fungera optimalt med No1 FinnishCut 18.
Så med din beskrivning så kommer du inte bli besviken på No1 FinnishCut 18 i kombination med rondell SoftCut 165.
Lycka till!
Ja nu får jag tala i egen sak
No1 FastCut 13 är ett silikon fritt polermedel som tar svåra till medelsvåra repor. Produkten är uppbyggd så att den skall damma minimalt samt vara fet och behaglig att arbeta med. No1 FastCut 13 skapar minimalt med polerrosor om man använder polerrondell No1 MediumCut 165.
No1 FinnishCut 18 är också silikonfri men för fina till medelsvåra repor. Denna produkt är också utmärkt att använda som slut steg för att ta bort eventuell polerrosor eller för att skapa en utställningslyster på mörka lacker. Polerrondell No1 SoftCut 165 är framtagen för att fungera optimalt med No1 FinnishCut 18.
Så med din beskrivning så kommer du inte bli besviken på No1 FinnishCut 18 i kombination med rondell SoftCut 165.
Lycka till!
Senast redigerad av 4 Lahega, redigerad totalt 14 gång.
Christer Ekstrand
- Jiiins
- Entusiast

Hej!
Är även No1 FinnishCut 18 av den feta typen?
Mvh.Jiiins
Är även No1 FinnishCut 18 av den feta typen?
Mvh.Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Kan man jämföra 13 & 18 med Menzerna IP & FF?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Jag rekommenderar också Menzerna Super finish...
Trots att vi har 3M, Smartab, Concept, Surf-ace, Autoglym i sortimentet !
Trots att vi har 3M, Smartab, Concept, Surf-ace, Autoglym i sortimentet !
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Tack för tipsen!
Skulle vilja ha fler åsikter om Trutest 150, den är ju så billig
Inbillar mig att den motsvarar Final Finish/3M Gul kork i abrasivitet? Vad är det för slipmedel i 150:n, aluminiumoxid?
Skulle vilja ha fler åsikter om Trutest 150, den är ju så billig
Inbillar mig att den motsvarar Final Finish/3M Gul kork i abrasivitet? Vad är det för slipmedel i 150:n, aluminiumoxid?
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Har kollat lite gällande mer info om just Trutest Pro Top Line Polish 150, ja den ligger i svepet Menzerna FF funktionsmässigt...detta är en produkt som man lätt glömmer bort...och just denna produkt är ju lämplig för 250ml testförpackning....Tantrum skrev:Tack för tipsen!
Skulle vilja ha fler åsikter om Trutest 150, den är ju så billig![]()
Skall fixa 250ml testförp på...
Trutest Top Line Polish 150
Trutest Blue wax 160
Vad den innehåller för typ av slipmedel får jag inte fram någon info om....
-
MAX
om trustet polish 150 är lika bra som menz ff ang bett o blänk så är det ju perfekt tycker själv att menz ff är kanon nu när man labborerat lite med maskiner och olika trissor nästan så att man klarar sej med den(om bilen inte är allt för dålig) om man alltenerar trissorna ull o skum och låter förnuftet segraNisse skrev:Har kollat lite gällande mer info om just Trutest Pro Top Line Polish 150, ja den ligger i svepet Menzerna FF funktionsmässigt...detta är en produkt som man lätt glömmer bort...och just denna produkt är ju lämplig för 250ml testförpackning....Tantrum skrev:Tack för tipsen!
Skulle vilja ha fler åsikter om Trutest 150, den är ju så billig![]()
Skall fixa 250ml testförp på...
Trutest Top Line Polish 150
Trutest Blue wax 160
Vad den innehåller för typ av slipmedel får jag inte fram någon info om....
kanske för att man tycker att man sparat ett poler-steg dvs fått slut-finish samtidigt som den plockar repor ganska bra, hade den dessutom innehållit någon form av dokumenterat lack-skydd(kanske den gör)så har det varit det ultimata medlet åtminstoende
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Trutest 150 använder en speciell lera som slipmedel.
Sedan undrar jag inte om Lahega kan tänka sig att bli sponsor av forumet? Det känns lite lustigt att en så pass stor tillverkare kan tala om produkter i säljsyfte helt fritt, med tanke på att Nisse mfl fick rätta sig efter detta.
Sedan undrar jag inte om Lahega kan tänka sig att bli sponsor av forumet? Det känns lite lustigt att en så pass stor tillverkare kan tala om produkter i säljsyfte helt fritt, med tanke på att Nisse mfl fick rätta sig efter detta.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
jarre
- Ny Medlem
Senast redigerad av 4 jarre, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Både Trutest Top Line Polish 150 och Trutest Blue wax 160 är väldigt bra polish resp vax som tyvärr har kommit lite i skymundan... Trutest Quick finish 140 har tagit upp alla plats...marcus skrev:Trutest 150 använder en speciell lera som slipmedel.
-
jarre
- Ny Medlem
Håller med Nisse, 150:an är en mycket bra finpolish.
160 slår med lätthet typ Platinum enl. mig.
160 slår med lätthet typ Platinum enl. mig.
-
MAX
Hur är trustet 150 jämförd med menz ff ang av-verkning någon som vet
max.
max.
-
jarre
- Ny Medlem
Båda produkterna avverkar nästan inget med en mjuk skum trissa utan är mer en hologramsläckare.
Men kör du tex Propad så klipper det bra.
Ang. avverkning så står medlet för ca 50 % och rondellval för 50% ungefärligt.
- Tantrum
- Administratör

Kul att du har hittat hit Jarre!jarre skrev:Är det fritt fram som Marcus säger!!
Lahegas nya polerserie finns hos oss.
http://www.prorecond.se
Nej, det är inte fritt fram. Under denna länk finns våra regler som jag rekommenderar: viewtopic.php?f=34&t=355
Ytterligare diskussion kan vi ta via PM
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Hej Jarre och välkommen !!jarre skrev:Är det fritt fram som Marcus säger!!
Lahegas nya polerserie finns hos oss.
http://www.prorecond.se
Här kan du lägga ner hur många timmar som helst med att snacka bilvårdsprodukter....Normalt skulle nog vi båda få nog av detta dagtid....men man lever ju bara en gång !!!
-
MAX
jarre skrev:Båda produkterna avverkar nästan inget med en mjuk skum trissa utan är mer en hologramsläckare.
jodå det vet jag ang trissor men om man jämför medel mot medel
max