Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ultima PGP och Surftec 68 på Astran

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Ultima PGP och Surftec 68 på Astran

Inlägg av Tantrum » 25 jun 2009 13:35

Hade lite tid över idag så jag passade på att ge familjens andrabil en liten omgång!

Bilen är varken polerad eller vaxad sedan 2005 eller 2006. Då fick den ett varv med Sonax polish och vax av mig, med musse pigg-maskin! Senaste tvätten fick den i januari nån gång.
Skicket på lacken är också därefter. Den är full med tvättrepor och saknar det mesta av sin forna glans. Lacken innehåller egentligen rätt mycket metallic, men krispet var verkligen helt borta.

Det blir inga förebilder då jag först inte tänkt dokumentera något, men resultaten överraskade faktiskt så mycket att jag kände mig tvungen att dela med mig :)

Arbetsgången:
Började med Autorange Wheelcleaner som Lahega-Christer skickade tillsammans med provet på Surftec. Det är som jag förstått det en alkalisk produkt. La på fälgrengöringen och kallavfettning på tjärprickarna och lät det dra 5-6 minuter. Gick därefter på fälgarna ock däcken med en mjuk borste som löste det mesta av dammet. Spolade därefter av hela bilen. Fälgrengöringen var helt okej. Den biter inte så våldsamt, men det innebär å andra sidan att den är relativt säker för den ovane.

Lade därefter på HD-Grön blandat 1:25 med tryckspruta över hela bilen och gick på lister och karosskarvar med små borstar av olika slag. Därefter spolade bilen ren noggrant.
Fyllde en hink med vatten och Sonax Glansschampo och tvättade bilen med BBV:s gröna mikrofiberhandske. Handsken är riktigt bra faktiskt! Snäll och mjuk mot lacken när den är full med vatten, men biter bra på oömma delar om man tar i lite mer. Använder annars fårskinnshandske som om möjligt är ännu lite mjukare mot lacken. Den kräver viss omvårdnad för att funka optimalt dock. Spolade till sist av bilen och torkade den sedan.
Ställde sedan bilen i skuggan utanför tvätthallen och torkade lacken och fälgarna noga en sista gång. Sprayade därefter på Surftec på fälgarna. Eftersom den kommer i aerosolform är det lätt att applicera. Jag tycker dock att det är lite svårt att dosera tillräckligt lite för att det inte ska rinna.

Efter Surftecen la jag på Ultima PGP. Två pump för att mätta applikatorn och sedan ett pump per panel. Taket och huven kräver ett pump per halva. Medlet är grymt smidigt och tog max 7-8 minuter att smeka på.
När detta var klart åkte jag hem och la på lite däcksglans och torkade av invändigt glas och alla paneler.

Här kommer lite bilder:

Bild
Lackens skick... inte det bästa :)

Bild

Bild

Bild

Sprayade några pump med en vanlig blomspruta för att visa pärlningen av lackskyddet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är lite bilder på hjulen. Jag skrev i en annan tråd att det kan bli rinningar av Surftec om det kommer i kontakt med vatten. De tre mittersta bilderna visar vad jag menar. Nu torkade jag fälgarna väldigt noga, så det är bara ett par droppar från bultarna som runnit. Väntar man ett par minuter till slipper man nog detta "problem":

Bild
Gissa däcksglansen!

Bild

Bild
Stackars fälg. Alldeles blåslagen.

Bild

Bild

Mitt vackra anlete fastnade visst också. Dock endast för att visa glansen, såklart ;) :
Bild

Bild

Bild

Kritik och kommentarer emottages tacksamt! Ha det fint!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Ultima PGP och Surftec 68 på Astran

Inlägg av Nisse » 25 jun 2009 14:58

Ja det där ser väl riktigt bra ut...en sak som verkligen är viktigt är just att man får på någon typ av lackskydd....

"Lack Skydd" = Skyddar lacken !!! :jeps

Det minsta man kan göra är att köpa lite Sonax Hårdvax...tömma över detta i en 500ml flaska med trigger och spruta över lacken....torka med microfiber....ett snabbt, enkelt och bekvämt sätt att få på ett lackskydd...30min arbetsinsats...och detta gör man 3-4 ggr året....så håller man rekondaren borta !! :lol:

Däckglansen....tja jag gissar på Concept Vista...eller kan det vara så enkelt som CRC universalspray (5-56) :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 25 jun 2009 16:28

Du börjar bli långhårig tycker jag :cheers
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 25 jun 2009 20:29

Bra jobbat! -klapp på axeln-
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 jun 2009 00:37

TommyJ skrev:Du börjar bli långhårig tycker jag :cheers
Tack ska ni ha!
Ja, håller med! Glömde trimmern i småland dock. Trist att åka 60 mil bara för den :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 28 jun 2009 22:16

Var det du som köpte däcken av mig på Elmia? Tycker jag känner igen dom. ;)
Det var någon härifrån forumet i alla fall men minns inte vem. Tänkte det kunde vara du eftersom det var såna jag sålde.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 28 jun 2009 22:23

Tomas88 skrev:Var det du som köpte däcken av mig på Elmia? Tycker jag känner igen dom. ;)
Det var någon härifrån forumet i alla fall men minns inte vem. Tänkte det kunde vara du eftersom det var såna jag sålde.
Nope, dessa kommer från Euromaster i gbg nånstans :)

Däckglansen är förresten från Biltema :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 28 jun 2009 22:40

Då var det någon annan då.
Hur gjorde du med däckglansen? Jag har en sån sprayflaska som jag tyckte var helt värdelös sist jag testade.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 28 jun 2009 23:02

Tomas88 skrev:Då var det någon annan då.
Hur gjorde du med däckglansen? Jag har en sån sprayflaska som jag tyckte var helt värdelös sist jag testade.
Sprayar på typ 4 pump och sprider med en svamp. Den torkar till en rätt seg yta som håller ett par dagar. Använder nästan aldrig däcksglans, men denna utför uppgiften fullgott i min mening :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 28 jun 2009 23:06

Tomas88 skrev:Var det du som köpte däcken av mig på Elmia? Tycker jag känner igen dom. ;)

Det var jag som köpte dom :nicka

/Jiiins :jeps
" En sjuk polernörd "

Skriv svar