Bosse78 skrev:limban skrev:Nu är du fast i polerträsket..

Ja det va faktiskt riktigt roligt... Saknar tyvärr tid och utrymme för det dock

Lite sen kommentar, men...
Lägg ett lager av Ultima Paint Guard Plus då och då efter det att du tvättat bilen.
Så sent som sent i eftermiddag så handtvättade jag min bil vid en utomhus-tvätthall. Ingen avfettning användes (jag handtvättar min bil ungefär en gång i veckan) sedan torkades den torr. Visst, det rann lite vatten från backspeglar och några lister men jag torkade bort de nästan så fort de kom.
Jag sprayade lite Ultima Detail Spray på trösklarna och instegen (som inte ens var smutsiga) och torkade med microfiberduk. Körde även lite Detail Spray på fälgarna... Sedan la jag på ett lager med Ultima Tire & Trim på däcken. "Mellan varven" så torkade jag bort det lilla vatten som fortfarande rann från backspeglar.
Efter detta så la jag ett lager UPGP på hela bilen. Detta moment tog nog bara tio minuter, om ens det... Under tiden UPGP fick torka in så dammsög jag bilen...
Allt som allt tog detta en och en halv timme...
Tidigare har jag alltid kört in bilen i ett garage när jag lagt UPGP, men just idag var vädret perfekt tyckte jag. 15-16 grader varmt, uppehåll och ingen gassande sol.
Alltså, avsköljning med högtryck, handtvätt av bilen, torkning, Detail Spray i alla dörrar, baklucka och törsklar samt på fälgarna, Ultima Tire & Trim på däcken, dammsugning av säten, stolar och golv samt UPGP på hela bilen tog 90 minuter.
Vid årets första "vår-rekond" så använder jag avfettning. Sedan handtvättar jag bilen, torkar den, kör en omgång med Ultima Paint Prep Plus med "Musse Pigg-maskin" och lägger två till tre lager UPGP med en timmes mellanrum. Efter det handtvättar jag bilen, utan någon avfettning, nästan varje vecka med Ulimas schampo. Då och då lägger jag på ett lager UPGP efter tvätten. Och då ser bilen åter igen "bilhallsblank ut...
I höstas så (oktober eller november) så la jag ett par tre lager UPGP som skydd inför vintern.
Nu har jag i och för sig gjort så är sedan bilen var ny, jag fick den levererad midsommarveckan 2013, men jag tycker att tiden och ansträngningen absolut är värd det.
Totalt har jag hittills lagt nio lager UPGP på bilen, men just detta är det snabbaste momentet. Det tar lika lång/kort tid att lägga UPGP på fälgarna med alla dess ekrar... Dessa har hittills fått fem lager UPGP. Och jag har då använt en tredjedel av flaskan, trots överdosering ibland...
Alltså, gör man en lite mer ordenlig rengöring efter vintern så räcker det med att handtvätta bilen regelbundet och då och då slänga på ett lager UPGP så håller bilen sig riktig fin...