Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

dunderklumpens tråd - uppdaterad 24/8

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Re: dunderklumpens tråd - uppdaterad 22/8 med tvätt och vax

Inlägg av dunderklumpen » 23 aug 2013 01:26

Okej... Upptäckt ett problem efter dagens vaxning, som för övrigt var den första någongång i livet. Man lär så länge man lever :-)

Problemet? Jo... kalkfläckar. Efter att det regnat i eftermiddags och i kväll noterar jag att det ligger mycket vatten kvar på taket och huven trots att jag körde en sväng under kvällen. Visserligen en kort tur, bara, men ändå. Den rörde sig.

Nu ser jag kalkfläckar på både tak, huv och framskärm. Lätta att torka bort med fingret, men varför är dom där? Kan det vara så att jag la på för mycket vax så att jag inte fått bort allt? I så fall, hur löser jag det nu? Jag ser 4 tänkbara lösningar.

1. Tvätta bilen. Typ Arti+ i foamlance, bara.
2. Försöka torka bort mer vax. Kanske riskabelt nu när den varit ute och rört på sig.
3. Toppa med Orchards Perfection.
4. Lägga ett lager vax till - fast mycket mycket tunnare...

Tankar och idéer kring det mottages gärna!
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 23 aug 2013 08:49

Regnvatten borde väl inte lämna Kalkfläckar? så har inte jag upplevt att vaxet gör. Men om min bil står på jobbet brukar det blåsa en del skit och regnar det samtidigt så har jag fläckar. Snarare skit än Kalkfläckar.

Tvätta skulle jag göra, torka rent, Se efter ett dygn om det är samma sak.(hoppas det droppar lite regn då)
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

dunderklumpens tråd - uppdaterad 22/8 med tvätt och vax

Inlägg av dunderklumpen » 23 aug 2013 10:36

Jag tror egentligen inte heller det är kalkfläckar... Snarare vatten dom gett märke i vaxet som inte är ordentligt avtorkat *skäms* :)

Ska testa att tvätta den idag om jag hinner. Det borde väl lösa fet överblivna vaxet, tycker jag. Eller?
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 23 aug 2013 10:46

dunderklumpen skrev:Jag tror egentligen inte heller det är kalkfläckar... Snarare vatten dom gett märke i vaxet som inte är ordentligt avtorkat *skäms* :)

Ska testa att tvätta den idag om jag hinner. Det borde väl lösa fet överblivna vaxet, tycker jag. Eller?
skulle tro att det gör det då Bannanvaxet är mer flytande..Mitt bilthamber finis vax sitter kvar även efter tvätt
(Hårtpastavax) Så där är det torka av resterna noga som gäller.
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Re: dunderklumpens tråd - uppdaterad 24/8

Inlägg av dunderklumpen » 24 aug 2013 11:10

Blev att tvätta bilen igen igår för att bli av med överskottsvaxet. Stötte dock på några underliga fenomen på vägen :-)

Innan jag tvättade testade jag att lägga Orchards Perfection (från Jonkegtx) på ena framskärmen. Det blev riktigt bra! Tyvärr hade bilen blivit lite dammig över natten, så jag vågade inte dra på det över hela utan att tvätta först. Men vilken hal härlig yta det blev av Perfection!

Sagt och gjort: jag spolade av bilen med högtryck och konstaterade att den hade en mycket trevlig avrinning av vaxet. Härligt att se!

Dagens schampo blev Autoglym no 14 eftersom den enl. instruktionen ska vara helt vax-säker. Blandade 2+8 i foamlancens flaska och skummade på. Mycket bättre skum än Arti+. Bilderna gör inte skummet rättvisa, det var verkligen som vispgrädde :D

Bild

Bild

Lät det ligga några minuter och spolade av. Men, vad nu? Avrinningen var nästan helt borta!! Enda stället med lika bra avrinning som tidigare var där jag toppat med Perfection. Avrinningen kom tillbaks lite grand ju mer jag sköljde, men som innan var det inte. Är inte det märkligt? Autoglym ska vara vaxsäkert, och jag tog inte ens HD Grön innan just för att vara på säkra sidan. Lite märkligt och trist, tycker jag.

Jag torkade bilen noga och gick sen över hela med Perfection. Jag kan inte nog hylla detta medel!! Gav en mycket bra glans och var lätt att lägga och torka av. Det gav inte heller alls samma hinna som Citrus Bling gör. Världsklass, Orchard!!

Efter:
Bild

Bild

Bild

Bild
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 24 aug 2013 11:15

dunderklumpen skrev:Blev att tvätta bilen igen igår för att bli av med överskottsvaxet. Stötte dock på några underliga fenomen på vägen :-)

Innan jag tvättade testade jag att lägga Orchards Perfection (från Jonkegtx) på ena framskärmen. Det blev riktigt bra! Tyvärr hade bilen blivit lite dammig över natten, så jag vågade inte dra på det över hela utan att tvätta först. Men vilken hal härlig yta det blev av Perfection!

Sagt och gjort: jag spolade av bilen med högtryck och konstaterade att den hade en mycket trevlig avrinning av vaxet. Härligt att se!

Dagens schampo blev Autoglym no 14 eftersom den enl. instruktionen ska vara helt vax-säker. Blandade 2+8 i foamlancens flaska och skummade på. Mycket bättre skum än Arti+. Bilderna gör inte skummet rättvisa, det var verkligen som vispgrädde :D

Lät det ligga några minuter och spolade av. Men, vad nu? Avrinningen var nästan helt borta!! Enda stället med lika bra avrinning som tidigare var där jag toppat med Perfection. Avrinningen kom tillbaks lite grand ju mer jag sköljde, men som innan var det inte. Är inte det märkligt? Autoglym ska vara vaxsäkert, och jag tog inte ens HD Grön innan just för att vara på säkra sidan. Lite märkligt och trist, tycker jag.

Jag torkade bilen noga och gick sen över hela med Perfection. Jag kan inte nog hylla detta medel!! Gav en mycket bra glans och var lätt att lägga och torka av. Det gav inte heller alls samma hinna som Citrus Bling gör. Världsklass, Orchard!!
Perfection är ett kanonmedel, plockar dessutom kalkfläckar hur bra som helst. Betydligt lenare än Sonax Intense Shine Detailer, men inte riktigt så galet hydrofobt :)

Angående avrinningen så upplever jag att den ibland kan komma tillbaka efter några tvättar. Alla schampon löser vax om du blandar dem starkt nog, och vad jag förstår var blandningen ganska stark.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 24 aug 2013 12:08

Grief: då får vi se vad som händer längre fram :)

Ang blandningen så borde den vara rätt (om jag kan räkna...) :) 2+8 blir väl 1:5 (2:10), multiplicerat med foamlancens blandning på 1:20. Blir 1:100 då, va? Det är den blandningen son står på Autoglym-flaskan. Fast räkning på procent och spädning är verkligen inte min starka sida!
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 24 aug 2013 12:24

Jag mätte upp min Autobrite Foam Lance tidigare, med kranen på max medel så gav den cirka 1:13.5
Kanske är liknande på din? Då blir det starkare än man tänkt.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 24 aug 2013 12:55

Hmm... Jag har den från BBV, och enligt andras mätningar (och BBV) ger den 1:20. Men det är kanske säkrast att mäta upp. Hade jag räknat rätt annars? Tycker det är skitsvårt :)
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 25 aug 2013 11:33

dunderklumpen skrev:Hmm... Jag har den från BBV, och enligt andras mätningar (och BBV) ger den 1:20. Men det är kanske säkrast att mäta upp. Hade jag räknat rätt annars? Tycker det är skitsvårt :)
Jo uträkningen ser rätt ut. :)
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 25 aug 2013 17:16

Lemerok skrev:
Jo uträkningen ser rätt ut. :)
Tack :)
// dunderklumpen

Skriv svar