Förstår inte riktigt vad du menar, bilen har gått 200 mil. Klart att den redan nu har skit i lacken, varför skulle en fin lera repa och skada lacken? Går på marcus spår, så ren som möjligt innan polering.Jill skrev:Om bilen är ny och inte har något skit i lacken så tycker jag att polering räcker gott o väl.Rednales skrev:Glöm inte lera efter tvätt.
I såna fall kan leran skada mer än den gör nytta och repa...
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskydda ny bil ?
- Rednales
- Kemiexpert

Re: Lackskydda ny bil ?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Om lacken har några föroreningar så ska den väl "leras". Antalet mil spelar ingen roll, det kan vara flyg/järnvägsrost sedan frakten som finns kvar. Det lättaste är väl att sätta en plastpåse på handen och dra den lite försiktigt över lacken...är det strävt och knottrigt så "lerar" man.
Jag fick själv detta tips av WaxDog när jag skulle behandla min nästan nya bil...och leran gjorde mer nytta än jag hade trott.
Jag fick själv detta tips av WaxDog när jag skulle behandla min nästan nya bil...och leran gjorde mer nytta än jag hade trott.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Crille
- Entusiast

Näst intill alla bilar har föroreningar i lacken fast den är sprillans ny, bilar skeppas ofta på tåg och det gör att bilarna får flygrost på sig och det ska syras bort utan snack, sedan skulle jag också lera bilen innan polering.
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=258771
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=258771
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
danne5
- Entusiast

- Jiiins
- Entusiast

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
nyberg
- Entusiast

jiins den verkar trevlig,, fasiken va fint köra det på fälgarna..
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- AAKEE
- Ny Medlem
Funkar Zirconite bra på fälgarna eller ska man ha nåt annat ? La på sommardäcken på sommarfälgarna igår, tvättade dem grundligt(nya fälgar) så nu återstår bara nån sorts behandling av fälgarna så de håller sig fräsha.
Senast redigerad av 4 AAKEE, redigerad totalt 14 gång.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Jiiins
- Entusiast

AAKEE skrev:Funkar Zirconite bra på fälgarna eller ska man ha nåt annat ? La på sommardäcken på sommarfälgarna igår, tvättade dem grundligt(nya fälgar) så nu återstår bara nån sorts behandling av fälgarna så de håller sig fräsha.
Funkar säkert ypperligt
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- AAKEE
- Ny Medlem
Tja igen !
Fick mitt paket idag med putsgrejjer från bollnäs bilvård. Testade med Zirconiten på en ny fälg.
Vet inte om jag väntade för länge på att steg 2 skulle torka( blev nog 1-1½ timme), jag fick gnugga ganska hårt för att polera ut det. Fälgen är 'gunmetal' så den är inte helt blank, men jag fick en känsla av att det inte blev riktigt lika blankt över hela ytan.
Använde jag för mycket av lackskyddet eller väntade jag för länge, eller är det så trögarbetat ?
Fick mitt paket idag med putsgrejjer från bollnäs bilvård. Testade med Zirconiten på en ny fälg.
Vet inte om jag väntade för länge på att steg 2 skulle torka( blev nog 1-1½ timme), jag fick gnugga ganska hårt för att polera ut det. Fälgen är 'gunmetal' så den är inte helt blank, men jag fick en känsla av att det inte blev riktigt lika blankt över hela ytan.
Använde jag för mycket av lackskyddet eller väntade jag för länge, eller är det så trögarbetat ?
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Manor
- Moderator

Lackskydda ny bil ?
Inget svar på frågan, men jag använde Ultima Paint Guard+ (3 lager) med gott resultat på mina fälgar. Lätt och smidigt att lägga på och ingen efterpolering.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
nyberg
- Entusiast

tror nog du la för mycket, gör man det blir det tungt ta av,AAKEE skrev:Tja igen !
är det matt fälg så kan det bli jobbigare också. skulle inte stoppa då lätt blir flammigt,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
- AAKEE
- Ny Medlem
@nyberg: Yepp, det låter troligt.
Fälgarna är lite halvblanka, blev iaff bra på försöksfälgen så det blir att fortsätta men med mindre mängd.
Fälgarna är lite halvblanka, blev iaff bra på försöksfälgen så det blir att fortsätta men med mindre mängd.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- AAKEE
- Ny Medlem
Jaha, då håller man på.
Var som ni sa, inte ett dugg trögt att polera. Fälgarna var betydligt mer svårarbetade, kanske beror på ytskiktet.
Försökte med leran, men där gick jag bet. Först försökte jag dra den längs lacken med det gick inte alls. Hursom, det finns inte en enda partikel som sitter i lacken som går att se, så jag skippade ler-biten. Huven är klar, ser mycket bra ut.
Var som ni sa, inte ett dugg trögt att polera. Fälgarna var betydligt mer svårarbetade, kanske beror på ytskiktet.
Försökte med leran, men där gick jag bet. Först försökte jag dra den längs lacken med det gick inte alls. Hursom, det finns inte en enda partikel som sitter i lacken som går att se, så jag skippade ler-biten. Huven är klar, ser mycket bra ut.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Manor
- Moderator

Lackskydda ny bil ?
Jag måste bara fråga...du drog väl inte leran torr över lacken?AAKEE skrev:Jaha, då håller man på.
En lera behöver ett "glidmedel" i form av specialmedel eller i vissa fall vatten eller vatten med lite schampo i. I annat fall är lera helt omöjligt...
Du behöver inte se smutsen, utan stoppa handen i en plastpåse och dra den försiktigt över lacken...glider den lätt så behövs ingen lera...i annat fall bör bilen leras innan poleringen.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- AAKEE
- Ny Medlem
Nejnej, inte alls. Men jag försökteManor skrev:Jag måste bara fråga...du drog väl inte leran torr över lacken?
Aha, tyckte väl den var väl så kletig.
Bilen var ganska blank innan lackskyddet kom på plats. Nu är den jätteblank
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- AAKEE
- Ny Medlem
Dåså, en vecka efter lackbehandlingen. Strax dax för första tvätten. Verkar som Zirconiten var exakt det jag ville ha. Skiten sitter inte fast och det mesta for bort när det regnade/snöade.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- MattisH
- Trogen Medlem

Hej allihopa!
Första inlägget och det är främst eftersom jag hämtar ut min nya bil på måndag och därför undrar jag lite om lackskydd på den. Jag har läst igenom den här tråden och några andra och förstått att det är ok att lackskydda en helt ny bil? I instruktionsboken står det att man ska vänta ett år?
Jag köpte Ultima Lackskyddspaket nr.1 ( http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-la ... c-370.aspx ) Är detta bra att lägga på en ny bil. Jag har aldrig lagt något sådant, utan mest gjort vanliga lekmannarekonder. Vill lära mig på riktigt nu
Läste lite om att man ska lera lacken innan man börjar eller alternativ använda de medel som finns på youtube några inlägg upp, har jag fattat det rätt?
Ge gärna tips på första steget som jag ska lägga på bilen, jag hoppas att jag får tid till att köra hem den från handlaren och sen ge den lite kärlek direkt..
Första inlägget och det är främst eftersom jag hämtar ut min nya bil på måndag och därför undrar jag lite om lackskydd på den. Jag har läst igenom den här tråden och några andra och förstått att det är ok att lackskydda en helt ny bil? I instruktionsboken står det att man ska vänta ett år?
Jag köpte Ultima Lackskyddspaket nr.1 ( http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-la ... c-370.aspx ) Är detta bra att lägga på en ny bil. Jag har aldrig lagt något sådant, utan mest gjort vanliga lekmannarekonder. Vill lära mig på riktigt nu
Läste lite om att man ska lera lacken innan man börjar eller alternativ använda de medel som finns på youtube några inlägg upp, har jag fattat det rätt?
Ge gärna tips på första steget som jag ska lägga på bilen, jag hoppas att jag får tid till att köra hem den från handlaren och sen ge den lite kärlek direkt..
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Manor
- Moderator

Hej MattisH, och välkommen till forumet
.
Jag lade på lackskydd tämligen omgående när jag fick hem bilen.
Ett förslag på arbetssteg är:
Steg 1 - tvätta
Steg 2 - använd en mild lera/clay
Steg 3 - tvätta
Steg 4 - torka noga
Därefter körde jag Ultima Paint Prep+ för hand, och lade på några lager med Ultima Paint Guard+.
Iom att du nyss köp det så behöver du bara vänta 1 timme mellan varje UPG+ lager. Tidigare behövde man vänta 12 timmar mellan dessa lager.
Allt beror iofs på hur lacken ser ut och vilken färg det är, i mitt fall så var lacken helt ok och silverfärgad så jag ville inte gå på allt för hårt
.
Jag lade på lackskydd tämligen omgående när jag fick hem bilen.
Ett förslag på arbetssteg är:
Steg 1 - tvätta
Steg 2 - använd en mild lera/clay
Steg 3 - tvätta
Steg 4 - torka noga
Därefter körde jag Ultima Paint Prep+ för hand, och lade på några lager med Ultima Paint Guard+.
Iom att du nyss köp det så behöver du bara vänta 1 timme mellan varje UPG+ lager. Tidigare behövde man vänta 12 timmar mellan dessa lager.
Allt beror iofs på hur lacken ser ut och vilken färg det är, i mitt fall så var lacken helt ok och silverfärgad så jag ville inte gå på allt för hårt
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- MattisH
- Trogen Medlem

Det låter ju bra.
Jag har noll erfarenhet av lera, låter som något man ska gnugga med (OBS jag har inte läst på om det än, gör det ikväll).
Jag köpte det av en kille på ett forum, så jag har inte köpt det direkt från länken ovan. Dock stod väl datumet under och vad jag förstod så var det efter 2011 som man kan lägga en gång i timmen?
Bilen är en V70, Capergreen metallic. en sån här fast inte xc70

Jag har noll erfarenhet av lera, låter som något man ska gnugga med (OBS jag har inte läst på om det än, gör det ikväll).
Jag köpte det av en kille på ett forum, så jag har inte köpt det direkt från länken ovan. Dock stod väl datumet under och vad jag förstod så var det efter 2011 som man kan lägga en gång i timmen?
Bilen är en V70, Capergreen metallic. en sån här fast inte xc70

Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Manor
- Moderator

Fin bil och färg
.
Ja, lera är lite speciellt första gången man testar det
. Det är dock lätt och smidigt, och går nog inte att göra fel...men tappar du leran på marken så ska den slängas direkt.
Jag hade tänkt att hoppa lera-steget då jag inte trodde att det behövdes på en ny bil. Som tur var så sa Waxdog åt mig att ändå köra detta steg...och det fanns faktiskt en hel del skit i lacken som inte syntes. Ja, det var faktiskt mer skit i lacken när den var helt ny än då jag gjorde iordning den igen ett halvår senare på våren, och det hade jag aldrig trott.
Det viktigaste är att se till att lacken är helt ren och torr innan du börjar med polersteget med Ultima Paint Prep+. Det kommer att gå lätt och smidigt även för hand
.
Lycka till
.
Ja, lera är lite speciellt första gången man testar det
Jag hade tänkt att hoppa lera-steget då jag inte trodde att det behövdes på en ny bil. Som tur var så sa Waxdog åt mig att ändå köra detta steg...och det fanns faktiskt en hel del skit i lacken som inte syntes. Ja, det var faktiskt mer skit i lacken när den var helt ny än då jag gjorde iordning den igen ett halvår senare på våren, och det hade jag aldrig trott.
Det viktigaste är att se till att lacken är helt ren och torr innan du börjar med polersteget med Ultima Paint Prep+. Det kommer att gå lätt och smidigt även för hand
Lycka till
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)