Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiska lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
switchnano.se
Ny Medlem

Re: Keramiska lackskydd

Inlägg av switchnano.se » 20 mar 2014 10:44

Jag anser att ceramic är lite overkill både till pris och mycket av vad den lovar sen är det ju grymt starka kemikalier i deras skydd vilket gör att det är inget jag rekommenderar att göra själv.

Sen finns de grymt många olika skydd på marknaden som alla lovar sol och gröna skogar men har väldigt svårt att tänka mig att dom håller så jävla bra, då allt för hårda skydd i min värld borde göra dom mer känsliga för värmespänningar och andra rörelser i materialet.

Sen tror jag att med dom kemikalier dom använder blir skyddet vädligt svårt att återaktivera utan att polare bort allt och sen lägga nytt. Men som sakt jag vet inte bara lite av mina tankar.

Här har ni lite av mina alternativa lackskydd som är lite snällare mot användaren och miljön men väldigt enkel att återaktivera.
Senast redigerad av 5 switchnano.se, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Reklam borttagen

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 20 mar 2014 11:11

Jag förutsätter att du - switchnano.se - har gjort produktanmälan till Kemi, har svenska säkerhetsdatablad, svenska etiketter med korrekt märkning på dina produkter?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 20 mar 2014 11:47

Visst, det lovas guld och gröna skogar från många keramiska skydd. Frågan är om det är särskilt gröna skogar då de flesta leverantörer av dessa skydd inte har registrerat produkten hos Kemi. I och med detta så saknas det även korrekt märkning av produkten och det finns ej heller korrekta säkerhetsdatablad.

Det finns en leverantör av lackskyddsprodukter i denna tråd som påstår att denne saluför miljövänligare produkter än andra som har nämnts i denna tråd. Vid en snabb kontroll på kemi.se så visar det sig att detta företag saknas i deras register.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

switchnano.se
Ny Medlem

Inlägg av switchnano.se » 20 mar 2014 11:50

Vi har skickat in ansökan hos dom men den har väl bara inte blivit behandlad en. och säkerhets balden dom är på väg upp på sidan
Senast redigerad av 4 switchnano.se, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 20 mar 2014 14:31

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=355
Läs särskilt delen "Om reklam"
Senast redigerad av 4 eye69, redigerad totalt 14 gång.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 25 mar 2014 11:51

Jag är auktoriserad för ett av dessa skydd, har läst på och undersökt en hel del innan beslutet fattades och är ännu så länge odelat positiv.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

acey
Ny Medlem

Inlägg av acey » 26 mar 2014 15:16

Är det någon som vet om det finns någon firma i Stockholmsområdet som lägger på Opti-Coat? Bilen är helt ny, så i teorin bör jag kunna lägga på det själv, lite beroende på hur bilen ser ut när jag får den. Vad jag förstått så är underarbetet (som alltid) A och O, speciellt eftersom man "låser in" eventuella repor och annat som redan finns.

Bilen är värsta tänkbara färg – carbonsvart!
Senast redigerad av 4 acey, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 mar 2014 15:58

acey skrev:Är det någon som vet om det finns någon firma i Stockholmsområdet som lägger på Opti-Coat? Bilen är helt ny, så i teorin bör jag kunna lägga på det själv, lite beroende på hur bilen ser ut när jag får den. Vad jag förstått så är underarbetet (som alltid) A och O, speciellt eftersom man "låser in" eventuella repor och annat som redan finns.

Bilen är värsta tänkbara färg – carbonsvart!
Pm:a Gråben som är har Optimum i Sverige. Han håller till i Umeå men bör veta om någon neråt i landet lägger det.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

P993
Medlem

Inlägg av P993 » 11 maj 2014 17:04

Polish Angel Viking Shield, är det lika hårt som Cosmic när det härdar?
Har den liknande egenskaper som CQuartz UK m.fl.?
Beställde hem en flaska CQuartz UK från CYC, men Viking Shield verkar intressant och enkel att lägga ut.
Senast redigerad av 4 P993, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Mercafreak
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mercafreak » 12 maj 2014 19:30

Nej nu ska jag ut å lägga lite Ceramic Pro på Audin :D :D

Blir så sjukt sugen när man läser om alla som testar hit å dit.
Senast redigerad av 4 Mercafreak, redigerad totalt 14 gång.
:brumm

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 12 maj 2014 20:27

Ha så kul! ;)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 maj 2014 05:55

Viking Shield blir inte lika tålig som Cosmic men den är bra. Finns dock bara i 500 ml. Överlag så är Polishangel väldigt lätta att jobba med och ger ett bra resultat. Om det är lika som CQUK låter jag vara osagt eftersom jag inte har provat den sistnämda.

/Fredrik
P993 skrev:Polish Angel Viking Shield, är det lika hårt som Cosmic när det härdar?
Har den liknande egenskaper som CQuartz UK m.fl.?
Beställde hem en flaska CQuartz UK från CYC, men Viking Shield verkar intressant och enkel att lägga ut.

HazeGlaze
Medlem

Inlägg av HazeGlaze » 13 maj 2014 08:08

Jag la i förrgår. Klinker and tile ultra glossy dyster lyster....

http://forumbilder.se/DCPVC/20140511-182359[/img]
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 13 maj 2014 09:08

"HazeGlaze"]Jag la i förrgår. Klinker and tile ultra glossy dyster lyster....
Bild

LOL :lol: :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Jill
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jill » 13 maj 2014 16:11

marcus skrev:Visst, det lovas guld och gröna skogar från många keramiska skydd. Frågan är om det är särskilt gröna skogar då de flesta leverantörer av dessa skydd inte har registrerat produkten hos Kemi. I och med detta så saknas det även korrekt märkning av produkten och det finns ej heller korrekta säkerhetsdatablad.

Det finns en leverantör av lackskyddsprodukter i denna tråd som påstår att denne saluför miljövänligare produkter än andra som har nämnts i denna tråd. Vid en snabb kontroll på kemi.se så visar det sig att detta företag saknas i deras register.
Tror och hoppas att det i flesta fall handlar pm okunskap.

Får dock hoppas att den leverantören har löst det nu. Annars kan man väl åka på dryga böter?? Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 maj 2014 07:12

vad ska man som amatör tänka på när man lägger ett keramiskt lackskydd? sprita extra noga för ren yta? vilket keramiskt skydd är enklast att jobba med?

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 maj 2014 07:35

Cogo skrev:vad ska man som amatör tänka på när man lägger ett keramiskt lackskydd? sprita extra noga för ren yta? vilket keramiskt skydd är enklast att jobba med?

mvh magnus
Man ska se till att få underarbetet (poleringen) så gott det går, men det är väl ingen skillnad oavsett vilket lackskydd som väljs...men kanske än mer noga nu då man förhoppningsvis inte ska behöva polera om bilen på länge.

Gärna bra ljus så att man ser var man lägger lackskyddet.

Ta tid på sig och inte stressa.

Ge lackskyddet möjlighet att härda innan man tvättar bilen igen.

De största märkena, vad jag känner till, och som det finns mycket att läsa om på främst utländska forum är:
- Opti-Coat 2.0
- CQuartz UK
...de är inte specade lika, men verkar vara likartade i funktion och läggning...vad jag har kunnat läsa mig till.

Bägge ovanstående är ok för en amatör att köpa och jobba med, och är lite mer förlåtande då härdningen inte går blixtsnabbt.

Jag använde själv Opti-Coat 2.0 på våra två bilar för ett år sedan.
En bil är såld, men Subarun är kvar och fortfarande rejält fin och skyddad...men en bra avrinning.
Jag använder dock sedan en tid tillbaka alltid Perfection efter tvätt så den ger ju ett extra skydd :).

Den enda nackdelen som jag kan nämna är att det inte är så "roligt/mysigt" att lägga dessa lackskydd. Det är mer finlir än en mysig stund med bilen...om du förstår vad jag menar. Inte direkt svårt om man har lite tålamod...och efter ett tag så kan man tekniken. Priset är också högt, vilket också kan ses som en nackdel.

Hållbarheten är dess absolut största styrka, kanske inte värd lika mycket för oss "nördar" då en extra polering då och då inte ses som ett större problem :D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 maj 2014 08:19

Manor skrev:
Cogo skrev:vad ska man som amatör tänka på när man lägger ett keramiskt lackskydd? sprita extra noga för ren yta? vilket keramiskt skydd är enklast att jobba med?

mvh magnus
Man ska se till att få underarbetet (poleringen) så gott det går, men det är väl ingen skillnad oavsett vilket lackskydd som väljs...men kanske än mer noga nu då man förhoppningsvis inte ska behöva polera om bilen på länge.

Gärna bra ljus så att man ser var man lägger lackskyddet.

Ta tid på sig och inte stressa.

Ge lackskyddet möjlighet att härda innan man tvättar bilen igen.

De största märkena, vad jag känner till, och som det finns mycket att läsa om på främst utländska forum är:
- Opti-Coat 2.0
- CQuartz UK
...de är inte specade lika, men verkar vara likartade i funktion och läggning...vad jag har kunnat läsa mig till.

Bägge ovanstående är ok för en amatör att köpa och jobba med, och är lite mer förlåtande då härdningen inte går blixtsnabbt.

Jag använde själv Opti-Coat 2.0 på våra två bilar för ett år sedan.
En bil är såld, men Subarun är kvar och fortfarande rejält fin och skyddad...men en bra avrinning.
Jag använder dock sedan en tid tillbaka alltid Perfection efter tvätt så den ger ju ett extra skydd :).

Den enda nackdelen som jag kan nämna är att det inte är så "roligt/mysigt" att lägga dessa lackskydd. Det är mer finlir än en mysig stund med bilen...om du förstår vad jag menar. Inte direkt svårt om man har lite tålamod...och efter ett tag så kan man tekniken. Priset är också högt, vilket också kan ses som en nackdel.

Hållbarheten är dess absolut största styrka, kanske inte värd lika mycket för oss "nördar" då en extra polering då och då inte ses som ett större problem :D.

Okej, tackar. Kanske är bättre att lägga ett skapligt skydd vår och höst och sedan underhålla det med perfection eller annat vax som ger bra avrinning.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 17 maj 2014 11:50

Polishangel COSMIC lägger man som ett vax i.o.m. att det har en krämig konsistens. Om det är det Manor menar med mysigt. Gemensamt för de är at ju bättre förutsättningar de har under härdningstiden ju bättre/längre håller de. Det är också bra att använda något som "offerlager".

/Fredrik

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 17 maj 2014 12:05

Vissa keramiska lackskydd har ju lite värre krav gällande temperatur och luftfuktighet än vad vi hobbyputsare är vana med också. Försöka man lägga det utomhus eller i ej gynsamma förhållande är det inte säkert att man får ut rätt hållbarhet.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar