Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Maxglanstest
-
marcus
- Entusiast

Re: Maxglanstest
Ett alternativ är att man testar på andra bilar utan klarlack? Jag vet flera som inte har haft problem med Fireglaze på dylika lacker.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

marcus skrev:Ett alternativ är att man testar på andra bilar utan klarlack? Jag vet flera som inte har haft problem med Fireglaze på dylika lacker.
Det är ju ett väldigt bra alternativ marcus
Med ett mycket bra resultat, därav så undrar man hur just bustorp kan misslyckas så grovt? Men han har kanske bara provat på just Jettans lack och den kanske är allergisk mot Fireglaze
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- bustorp
- Trogen Medlem

Du menar testa Fire Glaze på andra bilar, marcus?
Det är väl gjort på många bilar redan......jag har visserligen inte läst om några andra som haft samma problem som jag, men å andra sidan så kanske inte många vill berätta att de misslyckats med ett medel som alla andra höjer till skyarna......sen ser de ju dessutom vilket bemötande mina problem med medlet har gett mig o då vill de nog ännu mindre skriva om sina problem.
Ingen vill väl bli misstrodd som jag blvit, eller hur??????
Det är väl gjort på många bilar redan......jag har visserligen inte läst om några andra som haft samma problem som jag, men å andra sidan så kanske inte många vill berätta att de misslyckats med ett medel som alla andra höjer till skyarna......sen ser de ju dessutom vilket bemötande mina problem med medlet har gett mig o då vill de nog ännu mindre skriva om sina problem.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
Ursäkta att jag lånar tråden lite men för sakens skull.
Har nog nämt det tidigare men skickar in ett bild-bevis på vad fireglasen gjorde med corsa-lacken då den blev pålagd ca en månad efter att jag lackat den det är den vänstra huv-halvan och på den högra ligger biltemas supervax nu är det lite smutsigt på huven men det syns tydligt ändå vad som hänt .
Mvh max.
Har nog nämt det tidigare men skickar in ett bild-bevis på vad fireglasen gjorde med corsa-lacken då den blev pålagd ca en månad efter att jag lackat den det är den vänstra huv-halvan och på den högra ligger biltemas supervax nu är det lite smutsigt på huven men det syns tydligt ändå vad som hänt .
Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Hohoho......schampot kostar nästan 500:-/l o polishen 1500:-/ lJiiins skrev:bustorp skrev:Du fick inte fram fler medel med detta eller liknande i?
I s f kan man ju prova dem o se om det stämmer med dina aningar......då är ju saken klar s a s.
Här kommer en med glassplexin!
http://www.glare.se/
/Jiiins
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- bustorp
- Trogen Medlem

Hohoho........där ser man. Det var värre än mitt.........mycket värre.MAX skrev:Ursäkta att jag lånar tråden lite men för sakens skull.
Mvh max.
Du lackade bara huven då, eller?
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
marcus
- Entusiast

Bustorp, jag vill inte starta en pissmatch men om det är många t.ex. Jiins som inte har haft problem med Fireglaze på solida utan klarlack, så kan väl inte en ruta om 40*40 cm på din Jetta vara en referensram för att Fireglaze inte fungerar på dessa lacker? För du säger ju själv att man måste testa ett medel på X antal bilar innan man kan uttala sig, eller?bustorp skrev:Du menar testa Fire Glaze på andra bilar, marcus?
Själv har jag aldrig har lagt Fireglaze på äldre, slitna, solida lacker utan klarlack - och kan därmed inte komma med egna erfarenheter.
Jag ser dock fram emot testet och kommer att följa det. Kul att läsa.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Hela bilen var omlackadbustorp skrev:Hohoho........där ser man. Det var värre än mitt.........mycket värre.MAX skrev:Ursäkta att jag lånar tråden lite men för sakens skull.
Mvh max.
men gjorde som sagt ett litet eget test med olika vaxer och vaxpolishar och som sagt med fireglasen på västra huv-halvan i bild och det var enda stället som uppvisade just det här fenomenet.
max.
- Jiiins
- Entusiast

MAX skrev:Hela bilen var omlackadbustorp skrev:Hohoho........där ser man. Det var värre än mitt.........mycket värre.MAX skrev:Ursäkta att jag lånar tråden lite men för sakens skull.
Mvh max.
men gjorde som sagt ett litet eget test med olika vaxer och vaxpolishar och som sagt med fireglasen på västra huv-halvan i bild och det var enda stället som uppvisade just det här fenomenet.
max.
Bra nu är du inte ensam bustorp och jag tror om det är fler som råkat ut för detta så hade dom vågat visat det med bilder eller sagt något om detta precis som max gjort. Då till varför detta hänt på maxs bil och just rutan där Fireglaze lagts och inte på andra ställena! Ja det är svårt att veta kan det vara att det är enklare skydd på dom andra rutorna vax o vaxpolish. Till skillnad mot Fireglaze som är ett lackskydd och då blev det för tätt!? Eftersom den var nylackad sen 1.mån tillbaka. Eller kan det vara att han använde en båtlack till en bil? Kan även vara bägge faktorerna? Det är bara spekulationer men för min del så känns detta fenomen inte lika konstigt som på din jetta bustorp.
Ps. max tyckte det var svårt att se på din bild vad som!
/Jiiiins
" En sjuk polernörd "
- bustorp
- Trogen Medlem

Det är inte en ruta, det är totalt 4 rutor under två år med två olika varianter av Fire Glaze o från fyra olika flaskor. Plus ett par extra fält bl a på taket i fjol.marcus skrev:
Bustorp, jag vill inte starta en pissmatch men om det är många t.ex. Jiins som inte har haft problem med Fireglaze på solida utan klarlack, så kan väl inte en ruta om 40*40 cm på din Jetta vara en referensram för att Fireglaze inte fungerar på dessa lacker? För du säger ju själv att man måste testa ett medel på X antal bilar innan man kan uttala sig, eller?
Själv har jag aldrig har lagt Fireglaze på äldre, slitna, solida lacker utan klarlack - och kan därmed inte komma med egna erfarenheter.
Jag ser dock fram emot testet och kommer att följa det. Kul att läsa.
Knappast en tillfällighet då.
Detta är viktigt att ha med sig i diskussionen:
Inget annat skydd/vax har betett sig så på denna bilen tidigare o jag har haft ett femtontal olika under dessa två teståren med denna bilen.
Sen måste jag bara klargöra en sak för sista gången:
Jag påstår inte att det är fel på Fire Glaze, jag har bara visat bilder o berättat vad jag varit ute för.
Jag har också berättat att jag inte haft dessa problem när jag lagt Fire Glaze på metallic.
Jag har Fire Glaze nypålagt på metallic nu o det funkar 100%.
Jag säger inte heller att det är någon form av vetenskap i detta, men jag orkar inte lägga Fire Glaze på 40 bilar till för att se hur många som inte får detta fenomen o vice versa.
Det tar för lång tid o ingen vinner på det, i synnerhet inte jag som får göra skitjobbet gratis.
Det är så tråkigt när man tillverkar en egen "sanning" av halva den riktiga sanningen o sen använder den som argument.
Jag tror att Funk har något på gång som kan förklara saken, så jag väntar o ser vad han hittar.....
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
Har ingen som helst aning om varför bara att det hänt att lacken blivit matt just där fireglasen ligger och kan mycket väl vara att lacken inte härdat rakt igenom men samtidigt så ska ju fireglasen andas enligt upp-gift och lacken ansåg jag var stenhård vid det tillfälle jag la den.
Men kan ju vara så enkelt att det är så bra bett i fireglasen på vissa lacker att den kryper ner och parar sej med färgen och uppvisar detta fenomen.
Men som tidigare skrivits så la jag ju även fire-glas på den oxiderade skoda pickupen utan kännedom av att en oxiderad lack som sagt helst ska skyddas med ett vax och hållas mättad med jämna mellan rum och vad jag såg senast förra vekan så verkar den ha klarat sej från just det här fenomenet.
Så tanken är ju inte att fireglasen är dålig utan bara att man delar med sej av sina erfarenheter och i bland så går det inte så bra som i det här fallet
Max.
Men kan ju vara så enkelt att det är så bra bett i fireglasen på vissa lacker att den kryper ner och parar sej med färgen och uppvisar detta fenomen.
Men som tidigare skrivits så la jag ju även fire-glas på den oxiderade skoda pickupen utan kännedom av att en oxiderad lack som sagt helst ska skyddas med ett vax och hållas mättad med jämna mellan rum och vad jag såg senast förra vekan så verkar den ha klarat sej från just det här fenomenet.
Så tanken är ju inte att fireglasen är dålig utan bara att man delar med sej av sina erfarenheter och i bland så går det inte så bra som i det här fallet
Max.
- bustorp
- Trogen Medlem

Exakt, MAX......det är bra att göra folk medvetna att det finns en möjlighet/risk att det blir såhär.
Då slipper folk undra om de gjort fel eller inte.
Att tiga ihjäl det eller skylla på handhavandefel är inget jag skriver under på.....i mitt fall finns det inte en chans att det är handhavandefel med så många olika försök.
Men att det kan ha med lacken att råder det inga tvivel om.....eller rättare sagt med kombinationen Fire Glaze o lacken.
Jarre på Prorecond skriver också i sitt forum att tillverkaren/generalagenten (minns inte vilken) sagt att det är problem med vissa lacker utan klarlack när Fire Glaze läggs på.
Detta sagt av den som kränger mest flaskor i landet..........märk väl, han medger att problemet finns. Stort.
Då tycker jag att vi också ska göra det........
Då slipper folk undra om de gjort fel eller inte.
Att tiga ihjäl det eller skylla på handhavandefel är inget jag skriver under på.....i mitt fall finns det inte en chans att det är handhavandefel med så många olika försök.
Men att det kan ha med lacken att råder det inga tvivel om.....eller rättare sagt med kombinationen Fire Glaze o lacken.
Jarre på Prorecond skriver också i sitt forum att tillverkaren/generalagenten (minns inte vilken) sagt att det är problem med vissa lacker utan klarlack när Fire Glaze läggs på.
Detta sagt av den som kränger mest flaskor i landet..........märk väl, han medger att problemet finns. Stort.
Då tycker jag att vi också ska göra det........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Jiiins
- Entusiast

MAX skrev:Har ingen som helst aning om varför bara att det hänt att lacken blivit matt just där fireglasen ligger och kan mycket väl vara att lacken inte härdat rakt igenom men samtidigt så ska ju fireglasen andas enligt upp-gift och lacken ansåg jag var stenhård vid det tillfälle jag la den.
Så tanken är ju inte att fireglasen är dålig utan bara att man delar med sej av sina erfarenheter och i bland så går det inte så bra som i det här fallet![]()
Max.
Det är helt
Har oxå hört att Fireglaze andas men lackskydd kanske andas mindre än ett vax. Eller ett vanligt vax kanske andas mycket bättre?? Blev din lack bara matt? Eller fick du samma microrepor som bustopp fick?
/Jiiins
" En sjuk polernörd "
-
MAX
ska jag vara ärlig så tänkte jag inte om det blivit mickrorepor som i Bustorps fall.
mvh max.
mvh max.
- bustorp
- Trogen Medlem

Ska kolla i eftermiddag...tvättar nog då.....om jag orkar kliva ur hängmattan...
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Crille
- Entusiast

En fråga till er som har lagt/lägger Fire Glaze..
Är det som andra produkter att man först rubbar/polerar och tar bort oxider i lacken
sedan lägger man FG direkt uppepå en ren yta eller måste man polera sedan vaxa och sist men inte minst lägga FG?...
Rätt?
1. Polera/rubba
2. Vaxa
3. Lägga FG
Eller?
1. Polera/rubba
2. Lägga FG
Vilket av sätten är det riktiga och bästa?..
Lite nyfiken hur ni gör med FG...
Är det som andra produkter att man först rubbar/polerar och tar bort oxider i lacken
sedan lägger man FG direkt uppepå en ren yta eller måste man polera sedan vaxa och sist men inte minst lägga FG?...
Rätt?
1. Polera/rubba
2. Vaxa
3. Lägga FG
Eller?
1. Polera/rubba
2. Lägga FG
Vilket av sätten är det riktiga och bästa?..
Lite nyfiken hur ni gör med FG...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- rkoo
- Trogen Medlem

Rent generellt är ju det normala att man "bör" lägga ett lackskydd på en ren yta för att det ska fästa så bra som möjligt. Så brukar iaf jag göra med alla lackskydd inkl FireGlaze.
Dvs ett eventuellt vax läggs i så fall ovanpå lackskyddet.
Men det finns ju alltid undantag på produkter och vad folk själva tycker...
Dvs ett eventuellt vax läggs i så fall ovanpå lackskyddet.
Men det finns ju alltid undantag på produkter och vad folk själva tycker...
Senast redigerad av 5 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Alternativ två. Rå lackyta och sedan Fire Glaze.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Crille
- Entusiast

Kanon då vet jag förfarandet för FG 
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Är lacken i behov av att poleras upp så skall ju detta göras...man skall ju alltid utgå från clean lack....Fire Glaze skall läggas som Trutest QF t.ex. Top Tool/Cyclon/Flex 3401 och på höga varv och köras ut väldigt väl !!...
Detta medel är inget man går direkt på med när man skall snygga upp en röd 854GLT från 92....för då blir det flammigt vad man än väljer för lackskydd utan förpolering....polishen i Fireglaze är inget man avverkar oxid med...jag personligen tror att dom som inte lyckats med denna produkt har haft för stora förväntningar och skippat förpoleringen på solida lacker...blå..röd...
Tempera-Flex® .... ja inte lär det vara något uppseende världspantent... verkar vara bara just tillverkaren som känner till det... Utvecklat av amerikanska Chem Mfg Co: s Engineering.
Men det funkar uppenbarligen...och blankt blir det...verkar hålla bra också under längre tid....har själv lagt både solid och klarlackad med gott resultat...
Detta medel är inget man går direkt på med när man skall snygga upp en röd 854GLT från 92....för då blir det flammigt vad man än väljer för lackskydd utan förpolering....polishen i Fireglaze är inget man avverkar oxid med...jag personligen tror att dom som inte lyckats med denna produkt har haft för stora förväntningar och skippat förpoleringen på solida lacker...blå..röd...
Tempera-Flex® .... ja inte lär det vara något uppseende världspantent... verkar vara bara just tillverkaren som känner till det... Utvecklat av amerikanska Chem Mfg Co: s Engineering.
Men det funkar uppenbarligen...och blankt blir det...verkar hålla bra också under längre tid....har själv lagt både solid och klarlackad med gott resultat...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.