Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av limban » 05 jun 2010 23:24

jaxpo skrev:8-) .. verkar inte vara nåra problem då antar jag att köra på som man brukar vid tvätt och fönsterputs. Rain-x och aquapel var bara exempel..

//Johan

Om jag inte tänker fel så är väl Rain-x en konsument produkt typ turtle :lol:
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: 30 nov 2009 13:19
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av tonimakaroni » 05 jun 2010 23:26

limban skrev:
jaxpo skrev:Slänger in en fråga: Om man behandlar rutorna med produkt som rain-x eller aquapel kan man ändå tvätta som vanligt och använda fönsterputs osv?

//Johan

Finns värre grejer oxå :nicka
Vad menade du med värre grejer, vad jag förstått är t.ex. res bona mer motståndskraftig? Men tipsa gärna om annat också! :)
Senast redigerad av 6 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av limban » 05 jun 2010 23:47

tonimakaroni skrev:
limban skrev:
jaxpo skrev:Slänger in en fråga: Om man behandlar rutorna med produkt som rain-x eller aquapel kan man ändå tvätta som vanligt och använda fönsterputs osv?

//Johan

Finns värre grejer oxå :nicka
Vad menade du med värre grejer, vad jag förstått är t.ex. res bona mer motståndskraftig? Men tipsa gärna om annat också! :)

Det var Res-Bona jag syftade på bla.. :nicka
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Liv
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jul 2010 09:34
Ort: Norrhult / Sundbyberg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Liv » 18 jul 2010 21:40

Då undrar jag...
Vad exakt är skillnaden mellan kallavfettning och alkalisk avfetting i användning
:?:
Senast redigerad av 6 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jujimbo » 18 jul 2010 22:32

Kallavfettning avänder du för att få bort asfalt,olja och salt på vintern,asfaltfläckar kan man få även på sommaren så då använder man det då också,alkalie löser annan smuts typ jord/vägdamm bromsdamm insekter mm, man kan säga organiskt matrial,helt beroende på späddningsgrad förstås

Kallavfettnining lägger du på torr bil(finns undantag med alkohol i :cheers som går att lägga på blött bil) lägg på upp till fönsterlist inte över så det rinner ner i dörrar inte bra ;)

Alkalie lägg över hela bilen vått eller torr bil men aldrig före kallavfettningen.

Jag brukar köra så här kallavfettning,insektsbort,alkalie låter allt verka spolar av med högtryckt sen tvätta osv... :)
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Liv
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 jul 2010 09:34
Ort: Norrhult / Sundbyberg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Liv » 19 jul 2010 18:51

Tack!
Då förstår jag. Jag misstänkte att det var så men jag var inte säker :)
Då löser inte alkalisk avfettning rostskydd antar jag - stämmer det?
Jag fattar inte att jag inte visste någonting innan jag kom till det här forumet ?
;)
Senast redigerad av 6 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jujimbo » 19 jul 2010 20:16

Just det det skall inte lösa rostskyddet,finns förstås skydd som är kokosfett i, hmmm med det vet jag inte vad det tål.

Det är bara att fråga på om du funderar på saker :)
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 24 jul 2010 18:41

Tjena vänner!

Var ett tag sedan man var inne och var aktiv på forumet här, mycket pga tidsbrist och lite svalare intresse men nu när solen visar sig från sin goda sida kommer känslorna tillbaka igen. Jätte kul att se så mycket aktivitet på forumet, och självklaret är det lika bra kvalité på trådarna som innan. Keep up the good work!

Nu till min fråga,

Jag ska inom det närmsta rekonda en kollegas bil, det är den nya modellen av S80:n i silvermetallic. Utvändigt är jag inte "rädd" för fem öre, men invändigt ser bilen ut som att kom och hjälp mig och dö. Det är rökat i den, kollegans barn har i stort sett hoppat runt i sätena och den är allmänt skitig. Klädslen är i beige skinn. Min fråga till er är nu, vad ska jag använda för produkter? Produkt till rengöra skinn? Något annat? Ser gärna att Bollnäs har produkterna i sortiment då jag är nöjd med att beställa från dom.

Förövrigt, är det Concept Vista som är det bästa när det gäller dassiga plastdetaljer? Är det bara att smörja på lite på en trasa och dra över det behövliga partiet eller är det något man ska tänka på?

Over and out,
Pada
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 24 jul 2010 19:15

Vista är bara till för utsidan, inne kan du köra med t.ex SmartDressing eller TruTest White.
Jag gillar Smartabs Leather Cleaner, annars så fungerar Ruggan som rengörare. Efteråt smörjer jag med SmartLeather eller IKEA:s skinvårdskit.

Bor du i närheten av Göteborg, i så fall kan du få lite prover av mig..

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 24 jul 2010 19:45

Tack för svaren Funk.

Bor tyvärr i Skåne.
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av peterv » 02 aug 2010 11:47

Tjena,

Kom precis hem från semestern och tvättade bilen igår och märkte när jag "smekte" (hittar inget bättre ordval) bilen med fingrarna...så kändes små smuts knottror på lacken som var kvar efter vanlig handtvätt men försvann med högtrycks sprutan. Jag kan känna dem men inte se dem....

Är detta normalt dvs att skit fastnar på detta vis? (Jag skyller på forumet att jag blivit bil-ko-ko på detta vis :oops: :lol: )
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 02 aug 2010 12:14

Japp, det är helt normalt med knottror :)

Men de försvann sedan när du spolade med högtryck?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av peterv » 02 aug 2010 13:15

Tantrum skrev:Japp, det är helt normalt med knottror :)

Men de försvann sedan när du spolade med högtryck?
Efter jag spolade med högtryck försvann de...men med vanlig handtvätt var de kvar
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 07 aug 2010 22:28

Finns det några produkter som är bra för att få gummilisterna till att se nya ut igen?

Samt vad ska jag använda för att få hjulhusens plast att se fint ut?

Några produkter BBV har?
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av limban » 08 aug 2010 00:15

Pada skrev:Finns det några produkter som är bra för att få gummilisterna till att se nya ut igen?

Samt vad ska jag använda för att få hjulhusens plast att se fint ut?

Några produkter BBV har?

Vista är det bästa vi har för utvändigt på lister..
blir nästan permanent ;)

I hjulhusen tycker jag du ska köra en spray
Trutest "Pro serien" White dressing 430 500ml

Hör av dig om du undrar över något.;)
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Pada » 08 aug 2010 11:05

Man kan alltså använda Vista på gummilisterna runt dörrkarma och liknande med? Trodde bara det var till lister utav plast.
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem
Inlägg: 399
Blev medlem: 07 jul 2009 11:53

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Marxus » 08 aug 2010 15:58

Pada skrev:Man kan alltså använda Vista på gummilisterna runt dörrkarma och liknande med? Trodde bara det var till lister utav plast.
Skulle inte rekommendera att lägga Vista på gummi.
Senast redigerad av 6 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 15 jan 2010 14:17
Ort: Sölvesborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funkytear » 08 aug 2010 16:27

Man har ju fått höra att olivolja är varje rekondares hemliga vapen. Är det någon känner vid det här och har erfarenheter?
Senast redigerad av 6 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 08 aug 2010 16:36

Kallpressad linolja körs det med i Norrland........... :?
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 08 aug 2010 16:47

Smartab Non Silicone Highstyle använde jag senast idag på gummi med mycket gott resultat. Till skillnad från andra dressingar tycker jag att man dels får fram en fin och ren yta, och dels återställer man ytan. Den är rätt onyttig att sniffa på dock.

Den innehåller paraffin förutom lösningsmedel. Antar att det är det som gör det :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Skriv svar