Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Puts av Bella 512 Excel mm

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av Bananen » 18 aug 2015 15:36

jojje skrev:......
Hmm och att då köpa en Optimax istället och trimma den en aning blev ju lite mera lockande, men garantierna kan väl bli lidande av det.
Gammal annons men då sålde dom med garanti och uppgradering! :jeps
Inte för grymma på att uppdatera sidan, företaget kanske inte finns längre?
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 18 aug 2015 22:32

Bananen skrev:
jojje skrev:......
Hmm och att då köpa en Optimax istället och trimma den en aning blev ju lite mera lockande, men garantierna kan väl bli lidande av det.
Gammal annons men då sålde dom med garanti och uppgradering! :jeps
Inte för grymma på att uppdatera sidan, företaget kanske inte finns längre?
http://www.lundinsmarin.se/

Företaget verkar finnas kvar.

woffe67
Ny Medlem

Inlägg av woffe67 » 19 aug 2015 09:42

Du har inte kikat på Evinrude E-tec motorer? 2-taktare med mycket liten bränsleförbrukning och fina prestanda.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 19 aug 2015 09:47

woffe67 skrev:Du har inte kikat på Evinrude E-tec motorer? 2-taktare med mycket liten bränsleförbrukning och fina prestanda.
Har läst en del om dom och det verkar som att många är missnöjda med Eveinrude/Johnsons motorer. Men det kanske är en gammal kvarleva ifrån förr.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 19 aug 2015 23:57

Har nu mejlat försäkringsbolaget if efter tips från en kollega att dom inte hade så stora invändningar mot att motorn var ett nummer för stor.
Vill så gärna ha en ny 100hk Mercury 4-takt på akterspegeln till nästa säsong eller redan i höst, fast det känns lite avigt att köpa en helt ny snurra nu och sedan knappt hinna köra in den förens det är dax att ta upp den för vinterförvaring.

Lill-Dan
Medlem

Inlägg av Lill-Dan » 20 aug 2015 08:38

Byter du in din 75 hästare då om du köper ny? Har du redan monterat nya styrningen?
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 20 aug 2015 08:43

Lill-Dan skrev:Byter du in din 75 hästare då om du köper ny? Har du redan monterat nya styrningen?
Ja gamla motorn kommer jag sälja, styrningen ska jag montera i morgon fredag tänkte jag.
Ska ju bli kanonväder i helgen så då vill jag gärna ut och åka båt :D

Lill-Dan
Medlem

Inlägg av Lill-Dan » 20 aug 2015 09:00

Ska bli kul att höra vad du gillar styrningen! En sån 75 är väl lättsåld,eller hur? Kollat lite på en bät,men bara 50hk på en 5,2m pulpetbåt,njaaa,jag vet inte,känns för klent..?
:brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 20 aug 2015 09:03

Lill-Dan skrev:Ska bli kul att höra vad du gillar styrningen! En sån 75 är väl lättsåld,eller hur? Kollat lite på en bät,men bara 50hk på en 5,2m pulpetbåt,njaaa,jag vet inte,känns för klent..?
Jag tror den ska vara rätt så lättsåld. Det låter lite klent med en 50hk på en så pass stor båt.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 21 aug 2015 22:52

Fick svar ifrån försäkringsbolaget if och det var oacceptabelt med en för stor motor där också, jaha ja hur ska jag göra nu då.
Nu lutar det ju mer och mer mot en optimax 90hk iaf, trevlig motor verkar det som av vad jag läst på nätet (och den går ju att justera effekten på ;) )

Monterade hydraulstyrningen idag, det gick hyggligt bra men tog betydligt längre tid än jag tänkt. Har ju aldrig pysslat med dylika grejor förut och kopplingar läckte och att centrera motor och hydraulkolv tog sin lilla tid.
Sedan luftningen var ju ett kapitel i sig, tog en skaplig stund så någon provkörning blev det inte tid till idag, planerar det imorgon bitti.
Sedan ser båten ut som f*n invändigt med oljesöl och annat sk*it så en liten invändig rekond är på tapeten också innan sjösättningen :D

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 21 aug 2015 23:20

Har en optimax 90hk och väldigt nöjd med den. Rapp, lätt och tyst. Väldigt lite tvåtaktsrök. Enkel att serva. Inga kamremmar här inte.
Enda nedsidan är att min har en aluminiumprop, tror det är standard. Siktar på att byta till en stålprop, lite styvare.

Visserligen reklam för evinrude etec - men ändå 2takt vs 4takt

https://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0
Berga

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 22 aug 2015 06:44

Berga skrev:Har en optimax 90hk och väldigt nöjd med den. Rapp, lätt och tyst. Väldigt lite tvåtaktsrök. Enkel att serva. Inga kamremmar här inte.
Enda nedsidan är att min har en aluminiumprop, tror det är standard. Siktar på att byta till en stålprop, lite styvare.

Ok, bra att hör mera positiva omdömmen om optimax :jeps

Ja en stålpropp är nog att föredra, iaf på motorer över 70hk. Men att sedan hitta rätt propp verkar vara en hel vetenskap.
Har läst/hört om firman propellertrim i Stockholm som ska vara bra på just propellrar, där kan man tydligen få pröva sig fram med div proppar tills man blir nöjd (slipper köpa grisen i säcken) :)

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 23 aug 2015 10:58

jojje skrev:
Berga skrev:Har en optimax 90hk och väldigt nöjd med den. Rapp, lätt och tyst. Väldigt lite tvåtaktsrök. Enkel att serva. Inga kamremmar här inte.

Ok, bra att hör mera positiva omdömmen om optimax :jeps

Ja en stålpropp är nog att föredra, iaf på motorer över 70hk. Men att sedan hitta rätt propp verkar vara en hel vetenskap.
Har läst/hört om firman propellertrim i Stockholm som ska vara bra på just propellrar, där kan man tydligen få pröva sig fram med div proppar tills man blir nöjd (slipper köpa grisen i säcken) :)
Jag har också blivit rekomenderad propellertrim. Låter dock ganska tungt att prova ut propellern själv.
Ett annat tips jag fått är Frode's Marina i Waxholm. Om ryktet stämmer så räcker det att tala om hur ens ekipage ser ut, båtmodell etc och motor. Och sen vad man är ute efter - toppfart, styrka, bränslesnålt etc.
Frode har ju lång erfarenhet av båtracing där propellerval är centralt.
Berga

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 24 aug 2015 07:09

http://www.lerkils-batvarv.se/mercury/f-80-efi
http://www.dyvik.se/motorer/mercury-optimax-90

Jahoja, en annan svart amerikanare ska till nästa säsong sitta på båtens häck men vilken.
Har frågat runt bland div försäkringsbolag och det är nobben med för stor motor.
Båten jag har är ju godkänd för max 90hk, skulle ju gärna ha haft en 100hk 4-taktare på häcken men men.
Mercurys nya 4-taktare verkar ju jäligt nice 2,1liters motorvolym mot konkurenternas 1,5lit.

Så hur fasen ska jag göra en 80hk 4-takt med grymt bottenvrid eller en 90hk med sämre bottenvrid men rappare karaktär. Nu går ju tydligen båda maskinerna att justera elektroniskt och få upp hk-antalet på.

Kommer använda båten till div, både vattenlek med skidor/wakeboard. Samt slöa dagsturer ut till någon ö, och bara glida runt.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 24 aug 2015 08:03

Bild
Bild

Premiärbad med den nya kärran, krävdes lite justeringar av vinschtorn och kölrullar samt stödrullar innan Bellan passade.
Nu är hydraulstyrningen monterad, krävdes ju en hel del pyssel men nu efter provkörning så undrar jag varför jag inte fixat det tidigare..

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 25 aug 2015 11:59

Strunta i 4-takare då du inte ska över 150hk, köp nya e-tec istället.

Med vänlig hälsning jensa

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 aug 2015 18:09

Jag kan ingenting om båtmotorer, men 80 hk ur 2,1 liter låter som något som kan hålla länge.
4-taktare är väl mer komplicerade, men är vad jag förstår tystare och snålare.

Efter något år kan du ju sen få ur lite fler hästkrafter på elektronisk väg :).

Problemet med att försäkra ed en för stor motor...gäller det för alla typer av försäkringsärenden som stöld etc? Vad är det som inte täcks av försäkringen om man har får många hästkrafter? Spelar det så stor roll...det är kanske bara tuta och köra?
mvh Manor

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 26 aug 2015 18:18

Manor skrev:Jag kan ingenting om båtmotorer, men 80 hk ur 2,1 liter låter som något som kan hålla länge.

Problemet med att försäkra ed en för stor motor...gäller det för alla typer av försäkringsärenden som stöld etc? Vad är det som inte täcks av försäkringen om man har får många hästkrafter? Spelar det så stor roll...det är kanske bara tuta och köra?
Ja den är maffig den nya ''murclan'' :)

Jag vet inte vilka ärenden det kan gälla, kanske både stöld/grundkörning mm. Men jag tror oxå att kommer du med ett ''färdigt'' ekipage med en lite för stor motor så godtar bolagen det. Liten annan sits för mig som vill byta motor.

Lillbåten har jag försäkrad i folksam och den är för max 15hk men där har jag en 25hk och det var inga konstigheter med att försäkra den hos dom.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av ostkroken » 26 aug 2015 18:33

Manor skrev:Jag kan ingenting om båtmotorer, men 80 hk ur 2,1 liter låter som något som kan hålla länge.

Jag har en bekant som bestämt hävdar att han blev nekad pengar från försäkringsbolaget när motorn blev stulen.
Dom sa tydligen nej för att motorn var för stor och därmed inte hade ngt på båten att göra.
Vet som sagt inte om det stämmer, men kanske värt att fråga.

¡¿¡¿

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Re: Sv: Puts av Bella 512 Excel mm

Inlägg av jeensa » 27 aug 2015 17:08

ostkroken skrev:

Jag har en bekant som bestämt hävdar att han blev nekad pengar från försäkringsbolaget när motorn blev stulen.
Dom sa tydligen nej för att motorn var för stor och därmed inte hade ngt på båten att göra.
Vet som sagt inte om det stämmer, men kanske värt att fråga.

¡¿¡¿
Absolut inget omöjligt att försäkringsbolag backar på ersättning om båten har större motor än vad den är godkänd med, samma gäller vid en ev olycka, då kan det bli tufft med ersättning.
Dock finns vissa motorer i s.k "high output" variant, tex e-tec finns som vanlig 115hk samt 115HO där HO-modellen håller jämt steg med 130hk maskiner....

Med vänlig hälsning jensa

Skriv svar