Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
pake
Medlem

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av pake » 11 dec 2009 12:20

Frågan är ju hur alla kan vara kanon nöjda med MR Cap ... Om dom har ett sånt medel varför kan inte vi köpa ett liknande då ? Har dom egen tillverkning av detta medel? Annars är sannolikheten stor att en firma som gör andra lackskydd även gör skyddet åt MR Cap
Vill bara slänga in en helt subjektiv åsikt. "Alla" är inte nöjda med Mr.Cap. En bekant, som i och för sig är nästan sjukligt pedantisk med sin bil (svart Porsche 928 GTS) tyckte han fick sin bil förstörd vid en reconding av Mr. Cap. Hologram och dålig glans samt "kladdig" inredning. Efter en del bråk fixades bilen sedan av Vonne istället, dom använder ett lackskydd som heter PAS.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 11 dec 2009 13:11

pake skrev:
Frågan är ju hur alla kan vara kanon nöjda med MR Cap ... Om dom har ett sånt medel varför kan inte vi köpa ett liknande då ? Har dom egen tillverkning av detta medel? Annars är sannolikheten stor att en firma som gör andra lackskydd även gör skyddet åt MR Cap
Vill bara slänga in en helt subjektiv åsikt. "Alla" är inte nöjda med Mr.Cap. En bekant, som i och för sig är nästan sjukligt pedantisk med sin bil (svart Porsche 928 GTS) tyckte han fick sin bil förstörd vid en reconding av Mr. Cap. Hologram och dålig glans samt "kladdig" inredning. Efter en del bråk fixades bilen sedan av Vonne istället, dom använder ett lackskydd som heter PAS.

Jag menade såklart med MR Cap Lackskyddsbehandlingen, Själva medlet... inte dumbommarna som jobbar på vissa ställen ;)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 11 dec 2009 14:38

Jill skrev:
marcus skrev:Tefcar 3D, menar ni "3%"? Jag har själv jobbat på ett tefcar-center och jag måste säga att deras 12% håller riktigt bra.

Sonax nya skydd finns redan att köpa på marknaden och det är ett skydd som har utvecklats av Sonax och ett japanskt företag. Det är en liten aerosolförpackning om ca 6 cl, räcker till en bil. Jag skulle säga att det håller en avrinningen nästan ett år, även glansen var bra. Jag hade det på min egen bagagelucka från juldagen ifjol till för en dryg månad sedan.

Cifab äger tefcar Sverige, men inte Eficar - som det egentligen heter, kommer från Frankrike.
12% är 2 komp. skyddet och 3% är 1komp. skydd.
Tack för upplysningen, men det visste jag mig redan 1998 ;)

Jag kommer dock inte ihåg att det hette "3D", det är kanske en ny beteckning?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 dec 2009 10:48

Jimmy skrev:Några som har några rekommendationer på något bra lackskydd med ca 12månaders hållbarhet.
Kommer ändå polera och lackskydda bilen en gång om året så längre hållbarhet än så är inte nödvändigt.

Har kört med Fireglaze nu och är ganska nöjd med det, lade det i maj och tycker bilen fortfarande är ganska lätt tvättad. Men är sugen på att testa något annat lackskydd.

Har funderat lite på ProGuard som också är ett 1K lackskydd.

Eller om man istället skulle satsa på ett 2K system istället.
Där har jag funderat över Zirconite.
Håller det 12mån om man enbart tvättar det med vanligt schampoo. Och inte använder conserver eller deras special schampoo?
Sen har jag varit inne på Lahega Brightguard37A+B. Men har hört på olika forum att det ska vara ganska svåravtorkat bl.a.
Det viktigaste jag vill ha ut av lackskyddet är att bilen ska va lätt tvättad och lacken ska vara "hal" så länge som möjligt. Sen är avrinning också ett plus men inte viktigaste egenskapen.

Någon här som kan dela med sig med erfarenheter av dessa lackskydd? Fördelar och nackdelar.
2K lackskydd borde väl stå sig bättre mot avfettningar och lösningsmedel så det kanske är att föredra?
Speciellt när man lägger det på andras bil, som tvättar dem lite mer "vårdslöst" med kallavfettning ganska ofta.

Tack för svar!

Nu har du ett tillfälle till ett skydd som håller 12 mån :)
viewtopic.php?f=14&p=16408#p16408 ;)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 12 dec 2009 12:18

Jiiins skrev:
Jimmy skrev:Några som har några rekommendationer på något bra lackskydd med ca 12månaders hållbarhet.
Kommer ändå polera och lackskydda bilen en gång om året så längre hållbarhet än så är inte nödvändigt.

Har kört med Fireglaze nu och är ganska nöjd med det, lade det i maj och tycker bilen fortfarande är ganska lätt tvättad. Men är sugen på att testa något annat lackskydd.

Håller det 12mån om man enbart tvättar det med vanligt schampoo. Och inte använder conserver eller deras special schampoo?
Sen har jag varit inne på Lahega Brightguard37A+B. Men har hört på olika forum att det ska vara ganska svåravtorkat bl.a.
Det viktigaste jag vill ha ut av lackskyddet är att bilen ska va lätt tvättad och lacken ska vara "hal" så länge som möjligt. Sen är avrinning också ett plus men inte viktigaste egenskapen.

Någon här som kan dela med sig med erfarenheter av dessa lackskydd? Fördelar och nackdelar.
2K lackskydd borde väl stå sig bättre mot avfettningar och lösningsmedel så det kanske är att föredra?
Speciellt när man lägger det på andras bil, som tvättar dem lite mer "vårdslöst" med kallavfettning ganska ofta.

Tack för svar!

Den som påstår att det är dålig hållbarhet på R2000 vill ja kalla lögnare :P kör de på flertalet bilar som jag har återbehandlat och dom är både blanka och lättvättade efter ett år .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Inlägg av MAX » 12 dec 2009 13:18

När jag ändå har skrivklåda :twisted:
och håller på att återhämta mig från från en blöt fest(bubbelpol och Piiiilsner)

Så en tanke runt hållbarhet på diverse olika lackskydd dvs vilket som helst :P
Alltså en obehandlad välpolerad bil utan något skydd alls verkar ju kunna glänsa och vara lätt-tvättad( nu taget ur luften men vi säger 3månader som ett riktmärke.

Sedan lägger vi ett vax som då sägs hålla 3månader.

Så då kan man ju kanske tycka(uppleva)att vaxet i fråga är kanon :P då det tar sex månader innan lacken tappar stinget så att säga.Dvs att vaxet stoppar sex månader :?:

Men att det då egentligen bara stoppat tre månader och dom ytterliggare tre månaderna har den då upp-polerade lacken gjort jobbet så att säga :P

Alltså tycker man då vaxet i det här fallet stoppat sex månader när det då i själva verket bara stoppat tre månader och lacken skyddat sig själv dom resterande tre månaderna.

Bara en tanke så att säga ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 dec 2009 14:48

mortil skrev:
Jiiins skrev:

Tack för svar!

Den som påstår att det är dålig hållbarhet på R2000 vill ja kalla lögnare :P kör de på flertalet bilar som jag har återbehandlat och dom är både blanka och lättvättade efter ett år .

Håller med dej mortil ett fantastiskt bra skydd med fin glans i :D
Men det är väl ingen som påstått att det är dålig hållbarhet :?:

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 18:44

"Teflon som är ett varunamn för PTFE i bilvårdsprodukter tror jag inte ett dyft på, inte för att produkterna i sig är dåliga, bara det att inte är PTFE:t i dem som ger de goda egenskaperna eftersom det är i princip omöjligt att få PTFE att fastna på lacken... Enda anledningen att PTFE stannar kvar i en teflonstekpanna är för att den inte blank/slät innan man lägger på det i tillverkningen, och en billack är i detta sammanhanget jätteblank..."/Thomas[/quote]

Förlåt en gammal man men jag måste rätta dej om PTFE. Man måste skilja på det teflon som läggs i stekpannor och det bearbetade teflonet som hamnar i lackskydd. I det ena fallet smälts produkten på vid en temperatur av 600 grader och i det andra fallet mals teflonet ner till pulver och tillsätts i skyddet. Det är ingen omöjlighet att få PTFE att stanna på lacken då produkten även används i billack för en bättre yta, givetvis finns det ett bindemedel med i bilden men det har du väl räknat ut?.....seså, tillbaka till fakta :lol:
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 20:26

Kan så vara, jag hävdar fortfarande att den primära anledningen till att ha Teflon eller andra liknande plaster i bilvårdsprodukter handlar om applicerbarhet, inte hållbarhet. Och givetvis marknadsföring. På samma (fast omvända) sätt som att alla tillverkare undviker att tala om silikon i produkterna då det har en otroligt negativ klang, trots att det både finns och är ofarligt i lackhänseende om det är rätt sort...

/Thomas

PS: Du är förlåten fast du är gammal....säger jag som är raskt på väg mot 50, och hoppas på samma förlåtande attityd tillbaka... ;)
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 20:34

Eftersom jag är 40 är du förlåten, mohahahahaha :lol:

Men Thomas.....minns du Brasse? Du har fel fel fel fel feeel om PTFE 8-) . Det är tillsatt just för hållbarhetens skull. Veteran har kollat.... ;) Jag jobbar inte med crap i marknadsföring utan med att forska i detta aktivt.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 aug 2010 20:51

Det känns lite väl anspråksfullt att svänga sig med ord som fakta utan att styrka det. Återkom gärna med en eller ett par skriftliga referenser så ska vi snacka sedan :jeps
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 20:59

Om du kände mej skulle du veta att jag inte svänger mej hursomhelst med ord utan att ha täckning för dem. :twisted:

"Kan så vara, jag hävdar fortfarande att den primära anledningen till att ha Teflon eller andra liknande plaster i bilvårdsprodukter handlar om applicerbarhet, inte hållbarhet. Och givetvis marknadsföring."

Sen kan du gärna styrka dessa uttalanden med fakta. Återkom med dem så kan vi snacka sen. 8-)
Alla mina källor går inte i tryck på Internet.
Senast redigerad av 5 Veteran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 21:00

Finns källhänvisning ? Jag klarar hyggligt invecklade vetenskapliga dokument. Jag har just inte hittat något läsvärt på området, bara en massa hörsägen..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 21:01

Ojdå, nu trillar det in inlägg fort...
Jag känner dig inte så, visa gärna källa, jag har bara hörsägen att gå på och den KAN jag inte visa upp....sorry.

/Thomas

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 21:02

Läsbart finns men det är frågan om det duger?

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 21:04

Sen anser jag från min sida att ditt uttalande bygger mer på hörsägen än på fakta. Har du ringt de som säljer PTFE och frågat om ämnets egenskaper? Det har jag.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 21:06

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 21:09

Läsbart finns men det är frågan om det duger?
Jag tar tacksamt emot det mesta, helt seriöst.
Sen anser jag från min sida att ditt uttalande bygger mer på hörsägen än på fakta. Har du ringt de som säljer PTFE och frågat om ämnets egenskaper? Det har jag.
Som sagt, det ÄR hörsägen....från folk som jag i de flesta fall litar stenhårt på i frågor om lack och kemi.

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 21:15

Skämtar du med länken från wikipedia ? För jag väntade mig i allra högsta grad något mer substantiellt..

/Thomas

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 21:21

Thomas, jag känner inte dej men nu får du tagga ner. :evil: Bevisa vad i PTFE-pulvers karakteristika som INTE stämmer överens med min beskrivning utifrån forskning och bifoga gärna dina kem kontakter så skall jag ringa dem och fråga vad problemet är.

PTFE finns som beståndsdel i en rad högkvalitativa lackskydd på den Svenska marknaden. Varför har du sådana problem med det när du inte ens vet att PTFE tillsätts i långtidsvax/lackskydd med bindemedel istället för att smältas i produkten eller på lacken med 600 grader?

För sista gången: Jag har kontakt med människor som arbetar professionellt med produkten i dess basform. Skall du idiotförklara dessa och mej samtidigt får du komma med något bättre än det du har presterat hittills. Har du talat med dem själv, ja eller nej eller skall du bara sitta och anse? :x

Skriv svar