Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 04 jul 2009 15:16

mq_foto skrev:bustorp, har man plats för 25 liters dunk så varför inte =)

Dock har jag ingen plats för sånt hehe
Du kan väl ha en liten hylla och så kan du ha 5-litare där.
Det blir precis som ett dockhus :D :D
mq_foto´s minirekond kan du kalla dig.........

Nä, men 5:or kan också vara lagom beroende på hur mycket man förbrukar......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 04 jul 2009 21:11

Hehe låter bra så, 5 litare räcker gott och väl för min del idag så. Men i framtiden vet man aldrig.

Fråga till er, vad händer när man har polerat igenom klarlacken? Jag menar inte bränna igenom lacken, ja menar polera bort klarlacken bara. Kan man plocka upp mycket färg i trissan då?
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av bustorp » 04 jul 2009 21:38

Nja, du kommer troligtvis att se en mörkare fläck i lacken som inte blänker speciellt mycket - det är där klarlacken är borta.
Det kan t ex hända i ett ytterveck eller en kant på en dörr eller lucka.
Du kommer nog aldrig att kunna reparera det så det inte syns............

Det ville du INTE höra, kanske.......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av l wikberg » 07 jul 2009 11:24

linblekinge skrev:Har toyota bilar väldigt tunn och känslig lack ??
Hört rykten om detta , och min blir lätt repig som bara den ;(
Det stämmer att det är tunnare lack på en del bilmärkens modeller. De billigare modellerna av fabrikatet har oftast tunnare lack, och även mjukare. Tex en V70 har tjockare lack än en V40, mm mm. Märks vid skadereparation när man slipar i ytan, går igenom klarlacken väldigt snabbt.
Oxå tydligt på tex Skodas modeller, det vet ni som är i rekondbranchen att den billgaste lilla skodan kan komma in och vara hur repig som helst, men oerhört tacksam att polera då 95% av reporna går att få väck.
Bilen kan vara flera år gammal men fortfarande mjuk i ytan.
Och en ny bil kan vara riktigt mjuk i lacken det första året, för att sedan bli som en sten :P (Passat mfl)
Invändigt på en del modeller är det bara grundfärg, under huven, bakom stötfångare mm i besparingssyfte förtåss :evil:
Senast redigerad av 6 l wikberg, redigerad totalt 14 gång.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 10 jul 2009 19:34

Jag har fått hyfsat bra pris på 2 produkter Meguiars All Purpose Cleaner och Meguiars Wheel Brightner. Vad tycker ni om produkterna, ni som har provat de själv klart? Jag syftar på 1 Galon (3.7 liters)
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Göran » 10 jul 2009 19:42

mq_foto skrev:Jag har fått hyfsat bra pris på 2 produkter Meguiars All Purpose Cleaner och Meguiars Wheel Brightner. Vad tycker ni om produkterna, ni som har provat de själv klart? Jag syftar på 1 Galon (3.7 liters)
Bläää! Hehe. -Skoja-
Det är bra grejor, det är det!
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 11 jul 2009 01:56

Det är värt alltså att få hem de?
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Göran » 13 jul 2009 11:54

Tantrum, är du en konnässör? ;)
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 13 jul 2009 12:30

mq_foto skrev:Jag har fått hyfsat bra pris på 2 produkter Meguiars All Purpose Cleaner och Meguiars Wheel Brightner. Vad tycker ni om produkterna, ni som har provat de själv klart? Jag syftar på 1 Galon (3.7 liters)
Meguiars APC kan du gott ersätta med vilken allrengöring som helst och om Wheelbrightner är syrafri går den fint att ersätta med en random alkalie :)
Men det är nog helt okej produkter och pengar är ju till för att användas.

Göran: Mja. Inom vissa gränser förstås :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av mq_foto » 14 jul 2009 01:11

Tantrum: kommer nog köpa de, nästan 4 liters för 150 kr tackar man inte nej till =)
Senast redigerad av 6 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 14 jul 2009 10:46

mq_foto skrev:Tantrum: kommer nog köpa de, nästan 4 liters för 150 kr tackar man inte nej till =)
Du blir säkert nöjd. Det lär som sagt inte vara dåliga produkter. Berätta hur du upplever dem sen också :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av jaxpo » 20 jul 2009 22:25

Kan man tvätta sämsskinn? maskin eller förhand?

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Tantrum » 20 jul 2009 22:35

De går bra att tvätta. Kör för hand i ljummet vatten med en mild lösning av rengöringsmedel. Vanlig handtvål borde funka fint, medan starkare medel kan slita onödigt mycket.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av peterv » 13 aug 2009 10:27

Brukar ni förbereda era trissor med nåt innan ni applicerar vax och börjar köra?
Läste någonstans att man kan/eller skall "mista" sina rondeller med vatten eller detaljspray innan man lägger på vax/polish och börjar köra...kan det stämma? :D

Sen en fråga till...igår kväll när jag var och handla såg jag några jättefina (väldigt små) repor på taket, jag kan endast se dessa när det är kväll under ute belysning inte under någon annan form av belysning...hur går man till väga för att få bort dessa?
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Göran » 13 aug 2009 10:30

Peterv, jag brukar alltid skölja mina polerondeller under vatten, och även efter jag kört i tio minuter. Därefter kramar jag ur allt vatten jag som jag kan.
Slutligen sätter jag på rondellen på maskinen, och kör ur det sista vattnet på låg hastighet. :)
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av rkoo » 13 aug 2009 10:41

Fast inte innan vax/lackskydd väl? De flesta lackskydden tycker väl inte om vatten och fukt.

Däremot vid polering är det många som kör med fuktiga trissor. Ofta behöver man ju även rengöra dem minst en gång per bil också så då blir de ju fuktiga oavsett.

De små små reporna bör ju försvinna vid polering men annars kanske ett lackskydd/vax med lite fillers i funkar tills nästa polering.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Göran » 13 aug 2009 11:16

Precis rkoo, endast vid rubbing, :D
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av peterv » 13 aug 2009 11:20

Jag brukar inte mista på vatten när jag lackskyddar....men brukar lite när jag vaxar/polishar men å andra sidan sedan jag köpte Ultima lackskydd så behöver jag inte oroa mig för detta :D

Tror nog att jag testar med Menzerna FF och gula trissor nästa gång för att se om de går bort, problemet är att jag kan inte se reporna under vanligt solljus eller under klarvit lampa endast på kvällen under gatubelysning...så det blir lite svårt att kolla sitt arbete :shock:
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

abbe_
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jun 2009 09:49

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av abbe_ » 13 aug 2009 12:41

Vad är det för skillnad på Autosmart och Smartab? tex Platinum?

Mvh
Senast redigerad av 6 abbe_, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Annelie » 13 aug 2009 13:04

hur blir man rekondare? kan man gå som lärling eller krävs det skola för de? och hur lång tid tar de?
ni som har jobbat som de länge, hur kul är egentligen den 100e bilen? och hur ofta orkar man ta itur med sin egen bil?
MVH // Annelie
Senast redigerad av 6 Annelie, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar